Ga naar inhoud


Fuba 65 of Triax 64?


Lemon

Aanbevolen berichten


Indien 1 aansluiting voldoende is ben ik als wij van wc eend fan:

 

Een Fuba DAA 65 

Een Inverto monoblock single triplefeed lnb geschikt voor 13, 16 en 19 graden oost op een 85 cm exemplaar. Die ontvangt dan ECHTER op een FUBA DAA 65 cm de drie bekende 1, 2, en 3 Astra satellieten perfect en geen uitval gehad sinds 4 maanden in bezit. Ziet er ook mooi strak uit, oerdegelijk materiaal en vooral hele goede ontvangst waarden. 

 

Totale aanschafprijs schotel plus lnb net onder de honderd euro. Dat is goedkoper dan een triple cd lnb (die echter voor vier aansluitingen gebruikt kan worden) en goedkope Triax. 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dank voor alle reacties. In het bijzonder dank aan Sprietje, wiens adviezen in de omstandigheden van het geval het meest nuttig waren, en ik heb dan ook een B&R 65 schotel besteld. Mede omdat Paaltjens een goede ervaring met deze schotel meldde.

De schotel is vandaag binnengekomen. Kennelijk van een wat oudere partij, want de LNB-kop is niet afgevlakt, zoals op de foto die Sprietje heeft gepost. Daar zal ik een stukje moeten afslijpen/vijlen/schuren om de Duo-LNB te kunnen plaatsen. Er zit geen montagehandleiding bij, en ook ontbreekt een schaalverdeling voor de elevatie. Maar de installatie gaat heus wel lukken.

Over enkele weken zal ik in een aparte draad mijn ervaringen over montage, installatie en gebruik van deze schotel posten.

 

 

TV Vlaanderen Duo LNB Twin

B&R 65

VU+ Solo2

M7 SAT801 (niet in gebruik; reserve)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste Lemon

 

Om de elevatie van de schotel af te stellen, zal het je toch een stuk helpen dat je weet dat de offset van een B&R 65 schotel 21° is.
Stel dat je wilt afstellen op de Astra 23,5 in Utrecht. Daar heeft de Astra 23,5 een elevatie van 28,0°, zie bijv. Dishpointer.com. Dat wil dus zeggen dat de schotel 28-21=7° achterover moet staan.
Dit zou je kunnen meten met een mobile telefoon waar een waterpasfunctie app op geïnstalleerd is.
Je kunt de schotel ook met een gewone waterpas instellen.
De Sinus van 7° is 0,1218, gebruik hiervoor een calculator. De schotel is 690mm hoog. Hij moet dan 0,1218 x 690 = 84mm achterover staan. Dit kun je dus eenvoudig meten als je een waterpas tegen de onderzijde van je schotel houdt.
De montage van de schotel moet zich vanzelf uitwijzen omdat deze al voorgemonteerd is.

 

  • Bedankt 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Wederom hartelijk dank, Sprietje. Dit helpt inderdaad toch een stuk. Met dit rekenvoorbeeld en de genoemde website kan ik, mutatis mutandis, wel uit de voeten, denk ik.

TV Vlaanderen Duo LNB Twin

B&R 65

VU+ Solo2

M7 SAT801 (niet in gebruik; reserve)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op basis van de (vermakelijke) discussie, vorig jaar, over de ontvangstmogelijkheden van de Astra 3 in Zuid Spanje en Portugal, heb ik de B&R 65 schotel aangeschaft, in combinatie met de Inverto Black Ultra LNB. Ben nog niet in het diepe zuiden van Europa geweest, dus van mij nog geen ontvangstresultaten.

 

Heb wel een vraag: past op deze B&R schotel de Inverto Twin Monoblock 23 mm LNB (voor een schotel van 60 cm), voor de gelijktijdige ontvangst van Astra 1 en 3?

Volledigheidshalve heb ik een fotootje gemaakt van de toentertijd meegeleverde LNB-houder (40mm).

 

Alvast bedankt voor de reacties.

Groet van Vrachelen

LNB Inverto.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zo, zo Lemon, begin maar meteen met Latijnse uitdrukkingen te gooien, maar ik heb het begrepen hoor. :D

 

En beste Vrachelen. Leuk gemaakt van de makers van de B&R-schotel, die gradensticker voor de skew van de Inverto-lnb. Alleen klopt die van geen meter. Je kunt het zelf al wel zien. Waar op de sticker 40° staat, is de lnb al bijna een kwart slag gedraaid, 90° dus. Ik heb daar met de makers al over in discussie gelegen en sinds geruime tijd worden de bijgeleverde Inverto-lnb's met de juiste skew-aanduiding geleverd.


En ja, zowel de duo-lnb als een triple-lnb kan gemonteerd worden (zie de bijlage van de triple-lnb.
De Inverto duo-lnb voor de Astra 19,2 en 23,5 voor een 60cm-schotel met twee aansluitingen is deze:
http://www.inverto.tv/lnb/93/twin-monoblock-23mm-lnb-430-for-60cm-dish

 

triple-lnb op een B&R-schotel.JPG

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt Sprietje, voor de adviezen. Eerder heb ik dezelfde vraag aan een (gerenommeerde) lnb-leverancier gesteld en die zei dat een duo-lnb niet mogelijk is op een B&R-schotel. Er wordt in de markt blijkbaar een hoop onzin verkocht...

 

Het stikkertje met de gradenverdeling gebruikte ik al niet, omdat ik hier geleerd heb om de fijn-afstelling proefondervindelijk uit te voeren, inclusief de 'natte zeem' :D

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste Vrachelen

 

Ik zal het je anders vertellen.
Het is vaak bedroevend gesteld met de kennis van satellietshops maar helaas geldt dit niet alleen voor de satelliet branche. Wat dacht je bijvoorbeeld van de warenkennis van modewinkels. De verkopers weten vaak niet eens uit welke stoffen een bepaald kledingstuk gemaakt is.
Tja, vakdiploma's zijn helaas al jaren niet meer nodig.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...