Ga naar inhoud


Fuba 65 of Triax 64?


Lemon

Aanbevolen berichten

Beste mensen,

Gaarne advies van wat meer ervaren forumleden.

Ik heb een nieuwe schotel nodig (van de oude is de arm afgebroken). Ik had daarin een wat oudere CD/TVV Duo LNB Twin Astra 1 + 3 (dus met twee uitgangen), die ik wil hergebruiken. Die LNB is, volgens het doosje wat ik nog heb, geschikt voor schotels van 60 cm. (De oude schotel was overigens groter, ik schat tegen de 80).

De meest verkochte schotel voor dit type Duo LNB is dacht ik de Triax 64 (is dat niet eigenlijk wat CD/TVV ook bijleveren als je een set koopt?) en die is ook heel goedkoop. Echter, volgens sommigen is Fuba een beter merk. De Fuba 65 is wel meer dan drie keer zo duur als de Triax.

Mijn vragen:

1. Kan ik de Duo LNB zonder extra moeite monteren op een Fuba 65? (Deze vraag omdat ik elders lees dat voor montage van een Triple LNB iets zou moeten worden afgezaagd ...)

2. Ik begrijp wel dat de bouwkwaliteit van de Fuba beter is dan die van de Triax (o.a. geheel aluminium, incl. arm en lnb-houder), maar is de ontvangstkwaliteit ook beter dan die van de Triax 64?

Reden voor mijn vragen: als de ontvangstkwaliteit duidelijk beter is, en montage geen problemen geeft, ga ik denk ik voor de iets duurdere Fuba.

Bij voorbaat dank!

aangepast door Lemon

TV Vlaanderen Duo LNB Twin

B&R 65

VU+ Solo2

M7 SAT801 (niet in gebruik; reserve)

Link naar reactie
Delen op andere sites


Beste Lemon

 

Canal Digitaal leverde vroeger bij een schotelset inderdaad een Triax 64 maar al een behoorlijk aantal jaren een Inverto 60 die dezelfde afmetingen heeft als de Triax.
De Fuba 65 is inderdaad degelijker dan de Triax en de Inverto en levert ook een iets beter signaal. Een duo-lnb kun je er zonder problemen op monteren alleen voor een triple-lnb moet je even een klein nokje afzagen om de klem tussen de pijpjes te kunnen monteren. Voor jou dus niet van toepassing omdat je een duo-lnb hebt.
Een aanzienlijk beter signaal krijg je met de B&R65 schotel die ook van aluminium is en goedkoper is dan de Fuba.

 

  • Bedankt 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt Sprietje voor het snelle antwoord.

Ik ben me dan wat gaan oriënteren op een B&R. Het zou gaan voor zover ik kan vinden om de B&R 68. Die is overigens niet heel veel goedkoper dan de Fuba. Het gaat mij echter om de beste ontvangst.

Maar, ik lees op ditzelfde forum een bericht van Allcamjan uit 2002 waarin hij over een B&R 88 schrijft: "Doordat de schotel "dieper" is is deze schotel zeer secuur en met maximaal signaal te richten, het is wel een feit dat hierdoor geen (lees moeilijk) ontvangst met een dubbele LNB mogelijk is." Tja, goede ontvangst met de Duo LNB die ik al heb, is natuurlijk wel de bedoeling!

In diezelfde draad uit 2002 schreef topicstarter Nico over een door hem bestelde en ontvangen B&R 88 schotel: " Na onderzoek bleek dat de LNB-stang onzuiver/te kort was. De leverancier bevestigde dit ook (hij had al eerder een partijtje gehad met onzuivere LNB-stangen). " (Hij heeft de B&R vervolgens omgeruild voor een Triax).

 

Dus ik ben er nog niet uit. Er zijn kennelijk 60+ schotels die betere ontvangst hebben dan de Triax 64, zoals Fuba en B&R, maar ik moet wel een Duo LNB erin kunnen plaatsen, en verhalen over een te korte LNB-stang zijn ook niet vertrouwenwekkend ...

Ik ga verder met oriënteren en sta open voor nog meer goede adviezen ...

TV Vlaanderen Duo LNB Twin

B&R 65

VU+ Solo2

M7 SAT801 (niet in gebruik; reserve)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste Lemon

 

Het is de B&R 65 en niet de 68.
B&R heeft een reeks schotels waarvan ze de maat uitdrukken naar de werkelijke breedtemaat van de schotel op de spiegel gemeten dus zonder rand.  68 is waarschijnlijk inclusief rand maar die komt niet voor in de maatvoering van de fabrikant, wel hanteren sommige shops onterecht met deze maat.
Een B&R 65 schotel zie ik bij diverse schotelshops voor €89,- te koop staan, een Fuba 65 voor €99,-
B&R schotels hebben een heel hoog rendement, beter dan welke andere schotel dan ook. Bovendien is een B&R 65 iets groter, namelijk 65cm breed tegenover een Triax 64 en een Fuba 65 maar 60cm. Dat levert ook al meer signaalwinst op, een dubbele signaalwinst en de duo-lnb is zonder problemen op de B&R-schotel te plaatsen.

 

  • Bedankt 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

OK, wederom dank. Ik begrijp om welke schotel het gaat, inderdaad die van €89. En als de Duo-LNB zonder problemen te gebruiken is, dan zal het waarschijnlijk deze worden.

In ieder geval zal ik t.z.t. mijn ervaringen ook hier plaatsen!

TV Vlaanderen Duo LNB Twin

B&R 65

VU+ Solo2

M7 SAT801 (niet in gebruik; reserve)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Aan de lnb-klem van de B&R-schotels zit al geruime tijd een vlakke zijn, zie bijlage.

Mocht je nu een schotel kopen bij een webshop die hem al langer in het magazijn heeft liggen waarbij de vlakke zijde er niet aan zit, dan kun je die vlakke zijde er met een vijl zelf gemakkelijk aan maken.

B&R lnb-klem.JPG

  • Bedankt 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

ik zou zeker al een grotere schotel nemen 

90cm 

1x Dreambox 900UHD Openatv 7.4 2x  TRIAX 110 TDS 4x twin lnb 1x Channel Master 1.20

1x DREAMBOX 8000 HD pvr 1x Dreambox 800se  1x GIGABLU HD QUADPLUS  1x Sab unix triple 1x Xsarius Galaxy 4K  1x gigablue trio

1x Samsung UE65MU7070 4K Ultra HD Smart LED  1x Samsung  UE46F6650SSXXN led 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

lijkt mij al een zeer degelijke schotel 

er zijn natuurlijk ook nog andere merken he :)

1x Dreambox 900UHD Openatv 7.4 2x  TRIAX 110 TDS 4x twin lnb 1x Channel Master 1.20

1x DREAMBOX 8000 HD pvr 1x Dreambox 800se  1x GIGABLU HD QUADPLUS  1x Sab unix triple 1x Xsarius Galaxy 4K  1x gigablue trio

1x Samsung UE65MU7070 4K Ultra HD Smart LED  1x Samsung  UE46F6650SSXXN led 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

12 uur geleden zei Lemon:

Ik had daarin een wat oudere CD/TVV Duo LNB Twin Astra 1 + 3 (dus met twee uitgangen), die ik wil hergebruiken. Die LNB is, volgens het doosje wat ik nog heb, geschikt voor schotels van 60 cm.

En dan komen jullie met adviezen voor schotels van 90 en 110 cm?

clarke-tech HD4100+, gigablue UHD trio 4k, rotor 53grO-45grW, Fuba 85 cm.
 

Link naar reactie
Delen op andere sites

48 minuten geleden zei youriy:

En dan komen jullie met adviezen voor schotels van 90 en 110 cm?

we houden niet van kleine schotels 

geeft problemen met slecht weer ...enz 

simpel he 

en losse lnb"s of wat anders erop 

1x Dreambox 900UHD Openatv 7.4 2x  TRIAX 110 TDS 4x twin lnb 1x Channel Master 1.20

1x DREAMBOX 8000 HD pvr 1x Dreambox 800se  1x GIGABLU HD QUADPLUS  1x Sab unix triple 1x Xsarius Galaxy 4K  1x gigablue trio

1x Samsung UE65MU7070 4K Ultra HD Smart LED  1x Samsung  UE46F6650SSXXN led 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

10 uur geleden zei erwinnaar:

Gebruikt u 1 aansluiting? 

Ik heb twee kabels. Die gaan naar een simpele M7 Sat801. Ik vermoed dat één kabel genoeg zou zijn. Maar vroeger had ik een Twin-ontvanger (opnemen en kijken tegelijk).

TV Vlaanderen Duo LNB Twin

B&R 65

VU+ Solo2

M7 SAT801 (niet in gebruik; reserve)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou persoonlijk gaan voor een B&R 65 schotel ; een kennis van mij heeft er ook één.

De problemen met slecht weer zijn echt niet groot ; het is een fijne schotel , die goed presteert en voor jou situatie erg geschikt, denk ik.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...