Ga naar inhoud


Ontvangstproblemen met mut@nt HD51


pasquenel

Aanbevolen berichten

Recent heb ik een HD51 aangeschaft en er openpli 6.2 opgezet.

Wat ik vaststel is dat ik overdag ontvangstproblemen heb met "BBC one HD" (sat 28.2E 10847 V 23000 2/3).

's Avonds en 's nachts is dit geen probleem.

Ik heb ook nog een vu+ duo2 op dezelfde schotel en daar doen deze problemen zich niet voor.

 

Na wat zoekwerk heb ik vastgesteld dat de frequentie deviatie (waarbij de ontvangst nog steeds goed is) bij de vu+ ontvanger groter is dan bij de HD51.

Overdag blijkt die deviatie dan ook weer kleiner te zijn dan 's nachts.

 

Als ik nu de 10847 frequentie aanpas naar 10853 heb ik wel goede ontvangst op de HD51.

 

De schotel (Wavefrontier) staat al jaren onaangeroerd en heeft nooit problemen gekend met mijn 2 HD ontvangers (DM en VU+).

4 Satellieten worden erop ontvangen (13.0E, 19.2E, 23.5E en 28.2E)

Enkel bij een onweer valt de ontvangst wel eens uit maar dit is normaal denk ik.

 

Voorlopig heb ik enkel problemen vastgesteld op 28.2E op verschillende transponders (gerelateerd aan ITV, BBC).

 

Wat zou de oorzaak kunnen zijn van deze problemen?

Heeft iemand anders gelijkaardige problemen vastgesteld?

Link naar reactie
Delen op andere sites


36 minuten geleden zei pasquenel:

Als ik nu de 10847 frequentie aanpas naar 10853 heb ik wel goede ontvangst op de HD51.

 

Het kan zijn  dat de LOFs van de LNB wat verschoven zijn, en/of (temperatuurafhankelijk) instabiel worden.

 

Deze verschuiving van (bijvoorbeeld) 6 MHz kan je ook over de hele linie van frequenties toepassen, door in je ontvanger de LOFs voor 'universele LNB' te veranderen van 9750 en 10600 MHz, in 9744 en 10594.

Dat kan soms best meerdere jaren goed gaan.

Maar bij al te instabiele resultaten (ik had eens een LNB waarbij ik de LOFs twee keer per jaar veranderde, al naar gelang koud of warm seizoen) moet je dan denken aan afscheid van je LNB. :(

 

Groet,

A33

aangepast door a33

Tip: Als je reageert op een post, geef dan altijd een citaat van de (gehele) post waar je op reageert. Sommige leden kunnen namelijk hun oorspronkelijke posts achteraf nog wijzigen, en wel veel langer dan de sinds jaar en dag in de huisregels (voor alle leden) vermelde periode van 30 minuten. Dat dat inbreuk doet aan de continuïteit van de foruminhoud, en een ongelijk speelveld creëert, wordt kennelijk (helaas) niet belangrijk geacht.

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Goede vraag.

Maar hij mag gewoon op 11700 blijven staan.

 

Ontvangers kunnen doorgaans 950-2150 aan bereik aan.

11700-9744= 1956, dat gaat nog.

11700-10594= 1106, dat gaat ook.

Dus die drempel van 11700 kun je eigenlijk altijd ruim blijven gebruiken.

 

Overigens, was jouw meting van goede ontvangst op 10853 gewoon één willekeurige testwaarde, of het gevolg van kijken in welke range van frequenties je nog BBC1 HD kon ontvangen?

 

Dat laatste is bij het aanpassen van LOFs het beste: Onderzoek met welke range van frequenties je de zender nog nét kunt ontvangen; bepaal dan het gemiddelde (het midden van die range), bepaal dan de afwijking van de 'echte' frequentie, en pas de LOFs met die waarde aan.

(En als je de temperatuurafhankelijkheid ook een beetje wilt middelen, moet je die test niet in volle zon of in erge vrieskou doen.)

Meestal moet je de hoge en de lage LOF met dezelfde waarde aanpassen; maar het zouden natuurlijk ook iets verschillende waarden kunnen zijn.

 

groet,

A33

 

aangepast door a33

Tip: Als je reageert op een post, geef dan altijd een citaat van de (gehele) post waar je op reageert. Sommige leden kunnen namelijk hun oorspronkelijke posts achteraf nog wijzigen, en wel veel langer dan de sinds jaar en dag in de huisregels (voor alle leden) vermelde periode van 30 minuten. Dat dat inbreuk doet aan de continuïteit van de foruminhoud, en een ongelijk speelveld creëert, wordt kennelijk (helaas) niet belangrijk geacht.

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

10853 was een waarde die op het moment van testen ergens middenin de werkbare frequenties lag.

 

Gisterenavond heb ik dan deze oefening opnieuw gedaan en was op -4 uitgekomen.

LOF/L : 09746

LOF/H : 10596

Drempelwaarde : 11700 (ongewijzigd gelaten)

 

Deze morgen (met de zon erop) is het middelpunt met 1 naar hoger opgeschoven.

Later op de dag kan er misschien nog wel 1 bijkomen, maar dan is er nog geen probleem.

 

Wat wel duidelijk geworden is, is dat de band van werkbare frequenties bij de HD51 tuners beduidend smaller is dan bij de vu+ duo2.

Maw kwaliteitsproblemen met LNBs zijn sneller voelbaar met de mut@nt ontvanger.

Afwachten wat dit gaat geven tijdens de wintermaanden.

 

Hoe dan ook, uw analyse/expertise was top. Bedankt!!

 

Nog 1 vraagje. Weet jij welke LNBs het stabielste presteren onder de verschillende weersomstandigheden ?

 

MVG

Pasquenel

Link naar reactie
Delen op andere sites

12 uur geleden zei pasquenel:

Wat wel duidelijk geworden is, is dat de band van werkbare frequenties bij de HD51 tuners beduidend smaller is dan bij de vu+ duo2.

Maw kwaliteitsproblemen met LNBs zijn sneller voelbaar met de mut@nt ontvanger.

 

Ik weet niet wat dit frequentie-afstem-bereik binnenin de ontvanger voor effecten heeft. Het kan zijn, dat wat een voordeel is voor gebruik met LNBs met instabiele LOFs, weer een nadeel is voor iets anders. ("Ieder voordeel heb' zijn nadeel", zei J. Cruyff het niet zo?)

 

Verschillen tussen LNBs op dit vlak: geen idee. Ik neem aan dat erg goedkope LNBs het meeste problemen zullen geven.

 

groet,

A33

Tip: Als je reageert op een post, geef dan altijd een citaat van de (gehele) post waar je op reageert. Sommige leden kunnen namelijk hun oorspronkelijke posts achteraf nog wijzigen, en wel veel langer dan de sinds jaar en dag in de huisregels (voor alle leden) vermelde periode van 30 minuten. Dat dat inbreuk doet aan de continuïteit van de foruminhoud, en een ongelijk speelveld creëert, wordt kennelijk (helaas) niet belangrijk geacht.

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...