Ga naar inhoud


TV Vlaanderen- Kwaliteit signaal in Spanje


Sonnemans

Aanbevolen berichten


Afhankelijk van je schotel(diameter) en LNB type.. Is geen standaard voor. Gevoeligheid van de tuner bepaalt of een (laag) signaal werkt. Boven de 9 dB krijg je beeld maar dan moet er geen horzel tussen je LNB en schotel vliegen. Alles erboven is 'regenreserve'

Raspberry Pi 3B+ Argolis Triple Reader Kaartserver + Smargo

Vu+ Zero 4K DVB-S2X, Vu+ Zero 4K DVB-C/T2, DM525 Combo, DM920 UHD

VU+Ultimo4K BTE,  DM-Three UHD, Ziggo, HD+, TV-Vlaanderen, ORF, TiVuSAT, Fransat, SRG

5°W, 0.8°W, 4.8°E, 9°E, 13°E,19.2°E, 23.5°E, 28.2°E. Triax 88 en Wavefrontier

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur geleden zei Mimisiku:

Afhankelijk van je schotel(diameter) en LNB type.. Is geen standaard voor. Gevoeligheid van de tuner bepaalt of een (laag) signaal werkt. Boven de 9 dB krijg je beeld maar dan moet er geen horzel tussen je LNB en schotel vliegen. Alles erboven is 'regenreserve'

 

Niet altijd is dit zo. Met mijn kleine multytenne heb ik zelfs al beeld vanaf 5-6 DB op mijn (van de vier) "minst goed te ontvangen" Hotbird.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ontvanger en LNB bepaalt..

Raspberry Pi 3B+ Argolis Triple Reader Kaartserver + Smargo

Vu+ Zero 4K DVB-S2X, Vu+ Zero 4K DVB-C/T2, DM525 Combo, DM920 UHD

VU+Ultimo4K BTE,  DM-Three UHD, Ziggo, HD+, TV-Vlaanderen, ORF, TiVuSAT, Fransat, SRG

5°W, 0.8°W, 4.8°E, 9°E, 13°E,19.2°E, 23.5°E, 28.2°E. Triax 88 en Wavefrontier

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Sonnemans, dat is komkommertijd prietpraat

je kunt geen receiver en of tv ontvangst waarden vergelijken

het is immers geen geijkte meetapparatuur

en die geeft enkel een indicatie aan

 

tussen twee receivers is er al op de zelfde locatie een verschil

dus

Als iemand zo iets over mij zegt sla ik hem op z'n bek

😁

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste Sonnemans

 

Waarom stel je die vraag eigenlijk? Heb je problemen met de ontvangst?
Wat heb je voor een schotel? Hoe breed is die en welke lnb gebruik je?
Is het een vaste opstelling of mobiel (camper) ?

Blijkbaar zitten we niet ver van elkaar vandaan.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het zit daar in een rare hoek,in Portugal in de Algarve met de maxvieuw ovaal goed beeld met "maar" 54%  signaalsterkte, dan naar Motril gereden en ik kon van geen kanten TVVL op de 23.5 ontvangen, wel BVN op 19.2 met een signaalsterkte van 85 %, dan op een camping tegen Alicante terug geen probleem meer gehad, goed beeld overal tot we thuis waren.

Ander jaren komen we van portugal via Antiquira naar huis, en nu nemen we de beneden kant en daar hadden we geen beeld, (alleen rond Motril.)

 

Dreambox 800 Se multytenne qatro,hotbird,astra 1,2,3.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedoel je deze schotel?
Tja voor een goede ontvangst hoort daar een ovale lnb op maar helaas hebben ze er een gewone lnb op gezet en tja, dan heb je minder signaal.

Ook moet je de skew van de lnb aanpassen in die regio's.

 

Maxview Twister.jpg

aangepast door Sprietje
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja die is het,staat er al 9 jaar op, en altijd al snel overal beeld gehad, behalve op de camping tegen Motril, dat vond ik raar,dus maar naar de 19.2 gedraaid en naar BVN gezien.😉

Als TV VL overschakelde van de 19.2, naar de 23.5 had ik mijn twijfels in Portugal, de algarve, maar het lukt,toch bijna altijd beeld, zelfs bij bewolking, alleen met een onweer krijg ik blokjes, en dat is verbeterd doordat ik er een "regenkapje" gemaakt van een  plastieken fles opgezet heb.

Heb ook eens een dubbele kop er op gezet, maar dat was noppes,(in Portugal), dus laat ik het zo, en de LNB is trouwens ene van een triax,2 DB ben ik tevreden mee,en ook van de dreambox 800SE.

Maar ik geef die info mee voor Sonnemans ,misschien heeft hij er iets aan,maar men moet in ieder geval veel geduld hebben om het in die hoek goed uit te richten.

Ik weet trouwens nog altijd niet of die maxvieuw nu een 60 cm of een 80 Cm is,de verkoper zegde een 80 Cm,en aangezien ik beeld heb in  de algarve, zal hij wel gelijk hebben.😊

Dreambox 800 Se multytenne qatro,hotbird,astra 1,2,3.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ovaal he, is 82 Cm in de breedte, en 60 Cm in de hoogte,en ja had beter voor de ronde 80 Cm gekozen, maar als ik deze kocht was er voor TV VL alleen de 19.2 en die geeft ,zelfs in de Algarve bijna 90 %,maar vanaf ze overgeschakeld zijn naar de 23.5 ,is de sterkte van TVVL verminderd, zelfs tuis, met de multienne qatro heb ik hier maar 60 % , maar wel altijd beeld.

En ook de uitzending van Een en Canvas zenden iets sterker uit dan Q2, VTM, en vier.

Dreambox 800 Se multytenne qatro,hotbird,astra 1,2,3.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Och, als ik op de pli signaalmeter zie dat Een en canvas op 90 % staan, en Q2,vtm, en vier op 80 %, dan is Een sterker he, geijkt of niet.

En ik weet dat ik onder de 47 % blokjes, en geen beeld heb,dat verschilt van ontvanger, maar men kan er op richten, en hoe hoger hoe beter, zeker bij regenval.😉

Dreambox 800 Se multytenne qatro,hotbird,astra 1,2,3.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Tja, zo'n ovale schotel kan prima met een vaste opstelling in Engeland maar voor een schotel op een camper die door heel Europa rijdt werkt het gewoon niet.
Laat ik het uitleggen:


Een lnb die schuin tegen een offsetschotel kijkt , kijkt in een cirkelvorm. Om er voor te zorgen dat de lnb niet buiten de rand van de schotel kijkt, moet de schotel altijd hoger zijn dan die breed is. Om in Engeland toch een voldoende selectieve ontvangst te hebben tussen de Astra 28,2 en de Badr 26, hebben ze de kleine SKY-schoteltjes in Engeland ovaal gemaakt. Daardoor werd de horizontale ontvangsthoek kleiner.
Maar om een schotel die veel breder is dan die hoog is goed af te tasten, heb je een lnb nodig met een ovale feedhorn.
Nou geen probleem zover. Een feit waar je echter niet omheen kunt is de de schotel altijd horizontaal staat en dat de ovale lnb daar op aangepast moet zijn.
De antenne in de lnb moet echter wel op de juiste skew ingesteld staan en die is voor de standaard ovale lnb's die in Engeland gebruikt worden op 3 standen in te stellen.
Maar als je nu met je camper een tocht maakt door heel Europa, dan moet de skew telkens op een heel andere stand ingesteld worden. De lnb kun je niet draaien want dan klopt het ontvangstbeeld niet t.o.v. de schotel. Tja en de antenne in de lnb kan ook niet anders ingesteld worden
Conclusie: Degene die deze schotel voor een camper ontworpen heeft, heeft niet goed nagedacht. De enige oplossing is een gewone ronde lnb maar die tast de ovale schotel helemaal niet goed af waardoor een mindere ontvangst.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...