Ga naar inhoud


Is er verschil in oranje kaarten?


kwetal

Aanbevolen berichten

Voorgeschiedenis: 2 oranje kaarten, hoofdkaart raakte onlangs defect (geen ATR). 2e kaart werkt nog normaal.

 

Daar de kosten maar blijven oplopen en aangezien we de 2e tuner maar zelden gebruiken besloten abonnement op de 2e kaart stop te zetten en met één kaart door te gaan. Gebeld met canaldigital met vraag om van de 2e kaart de hoofdkaart te maken en het abonnement op de 2e kaart stop te zetten.

 

Antwoord: "Veel te moeilijk meneer. We sturen u gratis een nieuwe hoofdkaart en zetten het abonnement op de 2e kaart na een maand stop."

 

Nieuwe oranje kaart (Nagra Kudelski) binnen 24 uur in de bus. Geactiveerd tot eind april. (lees ik uit met oscam).

 

Probleem: Lach niet, de kaart doet het alleen maar bij mooi weer..... M.a.w. loopt de signaalsterkte c.q. de signaalkwaliteit maar iets achteruit dan geeft mijn tuner de melding "gecodeerd kanaal" en doet verder niets meer. Stop ik de oudere 2e kaart er dan weer in dan komt er keurig weer beeld.

 

Vraag: Zit er een technisch verschil tussen oudere en nieuwere kaarten? In die zin dat de nieuwere kaarten "kritischer" zijn m.b.t. tot de signaalkwaliteit? Zo ja, dan zal het zin hebben om mijn schotel eens opnieuw uit te richten. Een klus waar ik enigszins tegenop zie.

T90 met 5W, 4, 9, 13, 16, 19, 28E. 2x EMP Centauri 17/8. 6xSUR420.
W10 PC, Ryzen7-3700, TBS6590 dual met CI - DVBDream - LG Oled 55"

VU Ultimo; 2xtwin FBC, VU Uno met twin FBC - Samsung QLED 75"

Link naar reactie
Delen op andere sites


Kort en bondig: Nee!

De kaart doet puur de decodering van Seca3/Nagra en alles wat daarbij komt. Alle oranje kaarten zijn V10 en hebben dezelfde functionaliteit. Wat wél kán zijn is dat de nieuwe kaart nog de oude ROM revisie L4A heeft, terwijl nu de L4G actueel is (te maken met de Nagra afhandeling)

 

Bij ontvangstproblemen moet je het zoeken in de signaallevering....

Raspberry Pi 3B+ Argolis Triple Reader Kaartserver + Smargo

Vu+ Zero 4K DVB-S2X, Vu+ Zero 4K DVB-C/T2, DM525 Combo, DM920 UHD

VU+Ultimo4K BTE,  DM-Three UHD, Ziggo, HD+, TV-Vlaanderen, ORF, TiVuSAT, Fransat, SRG

5°W, 0.8°W, 4.8°E, 9°E, 13°E,19.2°E, 23.5°E, 28.2°E. Triax 88 en Wavefrontier

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Laat ik nu gehoopt hebben dat je zou zeggen  dat de signaallevering er niet toe zou doen..... :)

 

Blijft over de ROM versie als mogelijkheid want onder gelijke atmosferische condities werkt de "oude" kaart wel consistent daar waar de "nieuwe" het soms laat afweten. Kan je die ROM versie ergens uitlezen? Overigens zou ik verwachten dat de "nieuwste" kaart ook over de nieuwste Rom versie beschikt. Tenzij canaldigitaal nog een flinke voorraad "oudjes" heeft liggen waar ze nog van af moeten.

T90 met 5W, 4, 9, 13, 16, 19, 28E. 2x EMP Centauri 17/8. 6xSUR420.
W10 PC, Ryzen7-3700, TBS6590 dual met CI - DVBDream - LG Oled 55"

VU Ultimo; 2xtwin FBC, VU Uno met twin FBC - Samsung QLED 75"

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Oude kaarten zouden bij gebruik na verloop van tijd vanzelf de laatste versie aan boord krijgen.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zoals CeesV al meldt: bij gebruik waardeert de kaart zichzelf op naar de laatste versie. Overigens is de ontvangstinstallatie niet veranderd. Met de 'oude' kaart is de ontvangst stabiel en met de nieuwe niet?

Wanneer het niet werkt moet je even kijken naar je signaal. Is dat hetzelfde of is dat lager. Krijg je nog steeds een 'lock' op de zender? Zo nee, is dat je probleem. 

Raspberry Pi 3B+ Argolis Triple Reader Kaartserver + Smargo

Vu+ Zero 4K DVB-S2X, Vu+ Zero 4K DVB-C/T2, DM525 Combo, DM920 UHD

VU+Ultimo4K BTE,  DM-Three UHD, Ziggo, HD+, TV-Vlaanderen, ORF, TiVuSAT, Fransat, SRG

5°W, 0.8°W, 4.8°E, 9°E, 13°E,19.2°E, 23.5°E, 28.2°E. Triax 88 en Wavefrontier

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik snap hem. Jullie bedoelen een eeprom. Sorry, ik ben nog ouderwets en een ROM is voor mij een ROM. Die upgraden we vroeger door een stevige chip uit een een eveneens stevig voetstuk te lichten en die te vervangen door een een nieuw gebakken chip met een nieuwere versie. Ik moet met meer met mijn tijd meegaan.

 

Het is vanavond helder weer en de kaart functioneert nu naar behoren. De  oude is nog tot eind deze maand actief. Ik wacht wel af. Bedankt voor de hulp.

T90 met 5W, 4, 9, 13, 16, 19, 28E. 2x EMP Centauri 17/8. 6xSUR420.
W10 PC, Ryzen7-3700, TBS6590 dual met CI - DVBDream - LG Oled 55"

VU Ultimo; 2xtwin FBC, VU Uno met twin FBC - Samsung QLED 75"

Link naar reactie
Delen op andere sites

Feitelijk heb je gelijk... Een ROM is een eenmalig te beschrijven device.. Daarnaast de EPROM (2764, 27128 en vele vele andere ), de EEPROM en de flashROM... Dat laatste zit geïntegreerd in de vele smartcards. Deze kunnen gewoon zonder externe programmer direct electrisch geprogrammeerd worden...

Hoeveel 24Cxx, 27xx ik vroeger niet 'gekookt' heb :)

Kanaallijsten in analoge bakken geprogrammeerd via de 24Cxx in Voltmaster, Nextwave etc. voor onze allochtone medemens...

Raspberry Pi 3B+ Argolis Triple Reader Kaartserver + Smargo

Vu+ Zero 4K DVB-S2X, Vu+ Zero 4K DVB-C/T2, DM525 Combo, DM920 UHD

VU+Ultimo4K BTE,  DM-Three UHD, Ziggo, HD+, TV-Vlaanderen, ORF, TiVuSAT, Fransat, SRG

5°W, 0.8°W, 4.8°E, 9°E, 13°E,19.2°E, 23.5°E, 28.2°E. Triax 88 en Wavefrontier

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

De kaart heeft niks met het signaal te maken, waarschijnlijk heb je net de 2e kaart er in gestopt toen het signaal weer terug kwam beter werd en daardoor aangenomen dat het aan de kaart lag maar dat is gewoon flauwekul.

 

Je hebt blijkbaar een signaal probleem en dat moet je eerst oplossen. De revisie van de kaart is totaal on-interessant, of je kaart nu revisie I4A heeft of I4G heeft hij zal gewoon werken maar als het signaal te slecht is komen de ECM's verminkt binnen.

 

aangepast door Codx

SCHOTEL: 1,2 Mtr 50E-55W / 60cm Astra 19/23 / Airspy R2 SDR 24-1800 Mhz
RECEIVERS: Dreambox 920 UHD/DM8000/800SE / VU+ Ultimo 4K Sat & Kabel & T2 / Rpi2 ADS-B FlightFeeder

IPTV:  KPN Glas (AoN) 1 Gbit & IPTV Arris VIP5202 / Android 4K IPTV box / Kodi & Netflix / 100+ TB Storage

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...

Er van uitgaande dat de ECM's niet optimaal binnenkomen blijft het opvallen dat deze bij kaart 1 nooit problemen geven en bij kaart 2 af en toe. Misschien is het contactpad wel de zwakke schakel. In ieder geval werkt de work-around van de caissière van de Aldi uitstekend. Kaart eruit, contactpad langs de mouw vegen, kaart er weer in, en hopla: Er is weer beeld.

T90 met 5W, 4, 9, 13, 16, 19, 28E. 2x EMP Centauri 17/8. 6xSUR420.
W10 PC, Ryzen7-3700, TBS6590 dual met CI - DVBDream - LG Oled 55"

VU Ultimo; 2xtwin FBC, VU Uno met twin FBC - Samsung QLED 75"

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...