Ga naar inhoud


Klachten over slechtere ontvangst van Digitenne na omzetting DVB-T2/HEVC.


Sprietje

Aanbevolen berichten

Oh die antennes zijn allang niet meer te koop maar iemand schreef hier eerder niet onder de indruk te zijn van de prestaties. De breedbander uitvoering was ook prut.

 

Maar er zijn nog genoeg andere te vinden alleen niet in die uitvoering, eerder met vlindertjes of met zo'n grote reflector.

Link naar reactie
Delen op andere sites


23 uur geleden zei on4aa:

586 MHz 35     dir. V T2 64 QAM FEC ½     28416     15 dB      -85 dBm     18%

 

Kanaal 35 is bij mij kantje boordje zodat ik mij afvraag of ik het misschien toch zou kunnen binnenhalen met een 5V in-lijnversterker vlak achter mijn combinator.

Ik denk dat mijn in-lijnversterker is gesneuveld door een kortsluiting in de defecte combinator.

 

Wat wordt hier als een goede, commercieel verkrijgbare 5V in-lijnversterker aangeraden?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik weet niet wat je wilt bereiken met een in-lijnversterker.

Hij doet de s/n aan de antenne niet verbeteren maar kan wel kabel verliezen compenseren.

Als je nu geen antenne versterker hebt en lange kabels dan kan je winst maken.

Zet dan de versterker zo dicht mogelijk bij de antenne

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Goedendag allen,

 

Ben hier nieuw. Woon in Alkmaar en keek tot dinsdag 16/7/2019 naar NPO1-3 FTA. DVB-T2 op het oude kanaal 618 MHz. (39?).

Geen probleem. Totdat de frequentie wisselde van 618 naar 578 MHz. Geen ontvangst op mijn 6 -el home made yagi. 

Zojuist een nieuwe gemaakt voor 578 MHz en heb nu slecht signaal, veel blokjes. Op de oude had in nada signaal.

Vraag1: hebben ze hier in Alkmaar het vermogen teruggeschroefd?

Vraag2: heb je veel meer dB aan S/N verhouding nodig en hoeveel precies. 

Dank voor het meedenken.

René.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

4 uur geleden zei luisteraar:

Ik weet niet wat je wilt bereiken met een in-lijnversterker.

Hij doet de s/n aan de antenne niet verbeteren maar kan wel kabel verliezen compenseren.

Als je nu geen antenne versterker hebt en lange kabels dan kan je winst maken.

Zet dan de versterker zo dicht mogelijk bij de antenne

 

Precies! De in-lijnversterker zou 20 m kabel kunnen compenseren, maar de bijkomende ruis moet dan wel lager blijven dan de behaalde winst.

Link naar reactie
Delen op andere sites

24 minuten geleden zei on4aa:

Vlak na de antenne wel hoor. Ter hoogte van de ontvanger uiteraard niet.

Onzin verhaal een lineaire versterker versterkt alles of bij de antenne of bij ontvanger de

s/n die in de versterker gaat is gelijk aan wat uit de versterker gaat.

Uiteraard zet je de versterker zo dicht mogelijk bij de antenne omdat daar de s/n het

beste is en aan de uitgang van versterker ook de beste s/n komt gelijk aan ingang s/n

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Precies, en wanneer het ruisgetal van je antenne versterker beter is als dat van de ontvanger heb je nog veel meer winst bij marginale signalen.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur geleden zei Hydrogen:

Goedendag allen,

 

Ben hier nieuw. Woon in Alkmaar en keek tot dinsdag 16/7/2019 naar NPO1-3 FTA. DVB-T2 op het oude kanaal 618 MHz. (39?).

Geen probleem. Totdat de frequentie wisselde van 618 naar 578 MHz. Geen ontvangst op mijn 6 -el home made yagi. 

Zojuist een nieuwe gemaakt voor 578 MHz en heb nu slecht signaal, veel blokjes. Op de oude had in nada signaal.

Vraag1: hebben ze hier in Alkmaar het vermogen teruggeschroefd?

Vraag2: heb je veel meer dB aan S/N verhouding nodig en hoeveel precies. 

Dank voor het meedenken.

René.

 

Hallo René,

 

Alkmaar heeft een zender met een flink vermogen, dus ik zou denken dat je met een roestige spijker al een goede ontvangst zou moeten hebben. Maar je kan natuurlijk op een ongunstige plek wonen ten opzichte van de mast.

 

Voor zover bekend is het vermogen nergens teruggeschroefd. Maar van de wat meer geleerde mensen onder ons heb ik begrepen dat we met de omschakeling naar T2 zo'n twee db hebben moeten inleveren. Ik heb daar hier ook het nadeel van ondervonden. Flevoland en NH zijn geen probleem, maar RTV Utrecht ben ik kwijt geraakt.

 

Misschien moet je een paar elementjes toevoegen aan de Yagi.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Welke ontvanger wordt er gebruikt?

 

Niet alle ontvangers kunnen H265 of 1080p aan.

De HDMI kabel al eens vervangen, je weet nooit hoe een koe een haas vangt.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Je hebt gelijk, dan zou je die opties kunnen afhaken.

In dat geval ga je denken aan een stoorbron op de nieuwe frequentie.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...