Ga naar inhoud


Klachten over slechtere ontvangst van Digitenne na omzetting DVB-T2/HEVC.


Sprietje

Aanbevolen berichten

3 minuten geleden zei OFDM:

n. Voordeel is wel dat je er dan een oude breedband versterker achter kunt knopen.

De antenne versterker is een ideale plek om een lpf te plaatsen is veel effectiever dan de antenne.

De antenne versterker kan je dan zien als ingang van de ontvanger

Link naar reactie
Delen op andere sites


7 minuten geleden zei luisteraar:

De antenne versterker is een ideale plek om een lpf te plaatsen is veel effectiever dan de antenne.

De antenne versterker kan je dan zien als ingang van de ontvanger

Het effect is hetzelfde. Logisch vind ik het ook niet in de antenne.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator
1 uur geleden zei luisteraar:

Waarom moet de antenne filteren voor 4g/5g in mijn ogen moet de

ontvanger ingang dat doen.

De antenne moet zoveel als mogelijk ontvangen de ontvanger moet filteren voor wat hij nodig heeft.

 

De antenne moet vooral gewenste frequenties en signalen ontvangen, de ontvanger ingang is binnen grenzen selectief en zo gevoelig mogelijk.

Wanneer de ontvanger ingang steeds smaller wordt zal er ook een zekere mate van demping op de gewenste frequentie ontstaan door het filter.

Daardoor zal de ontvanger iets ongevoeliger worden.

 

Het laatste wat je wil is dat de ontvanger ingang overstuurt want dan krijg je kruismodulatie.

Daarom is het beter ongewenste signalen helemaal niet aan de ontvanger ingang aan te bieden.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

15 minuten geleden zei luisteraar:

Nog nooit gehoord van automatisch afstembare ingangskringen ? dat was vroeger normaal

 

Vroeger wel maar dat is niet meer aan de orde volgens mij. Hoe ze het nu doen weet ik niet eens, slechte zaak.. Single chip denk ik.

 

De prestaties vallen niet eens tegen hoor. Een normale eis die iedere tuner redt is 30 dB nabuur selectiviteit en 40 dB veraf selectiviteit. Ik woon hier 2 kilometer van de mast van Hengelo en die kanalen zijn allemaal 30 dB hoger dan de Duitsers. Met condities zit er ook nog wel wat bij dat 40 dB lager uitpakt maar ik merk niet dat de ontvanger daar negatief op reageert.

 

Voorheen met de Topfield 5300 recorder heb ik een nabuursignaal van 40 dB wel moeten filteren om zonder degradatie te draaien. De signaalsterkte meter liep er door terug, kwaliteit niet.

Link naar reactie
Delen op andere sites

17 minuten geleden zei Sprietje:

Oh..., je bedoelt deze:

Kathrein Dezi-Pfeil uhf aftenne.png

Ja die! Waar kan ik die kopen??? Is toch een typisch jaren 60 model, mooi. Daar wil ik DVB-T2 op ontvangen. Als die eigenschappen echt zo revolutionair zijn dan moet ik daar profijt van hebben. Ik verwacht het echter niet want de Olympia antenne was de opvolger en die heeft een bekend model. Of ik doe de Olympia nu te kort?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nog een interessante gedachte over die LTE filters:

 

Het is mij een doorn in het oog dat er geen gap is gemaakt tussen het hoogste DVB-T of T2 kanaal en het begin de 4 of 5G ellende. Omdat er nog nooit ideale filters zijn geweest vind ik dat nogal een irritante keuze maar goed we moeten het ermee doen.

 

Ik ga nu even van de huidige 4G situatie uit. Stel ik heb een los LTE filter dat in kanaal 60 al 3 dB helt dus verlies geeft. Als ik dat aan de ingang van de versterker plaats wordt mijn signaal ruis afstand dus 3 dB slechter.  Als ik nou een hoog uitstuurbare versterker heb die er tegen kan en ik plaats het filter achter de versterker dan verlies ik geen 3 dB signaal ruisafstand maar de verhouding tussen DVB-T2 signalen en de LTE is gelijk aan de situatie met het filter voorafgaand aan de versterker.

 

Conclusie tegen alle marktproducten in is dat de laatste oplossing de hoogste gevoeligheid levert voor het kanaal dat aan de rand van het filter zit.

 

De kernvraag is in feite wat dient er beschermd te worden tegen hoge LTE signalen: De voorversterker of de ontvanger?

 

Overigens zijn op twee kilometer afstand van de Digitenne mast deze signalen sterker dan LTE😂.

 

aangepast door OFDM
Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste OFDM

 

Ach, die Kathrein Dezi-PFEIL is nostalgie en haalt het niet meer met de huidige UHF-antennes.
Neem nu de Fracarro Elika Pro 700, een heel bijzondere UHF-antenne. Heeft geen directoren meer maar een helicol spiraal zoals die normaal voor circulaire ontvangst wordt gebruikt.
Kijk even naar de afbeelding: zonder versterker 16-17dB gain, een zeer korte antenne en in de actieve uitvoering 44dB gain en zelfs een LED-assistent om de antenne optimaal uit te richten.

 

fracarro elika pro.png

Hammer_Ace_SATCOM_Antenna.jpg

aangepast door Sprietje
Link naar reactie
Delen op andere sites

De TV-toren in Roosendaal staat midden in de stad. Hij was eerst 129 meter hoog maar sinds een aantal jaren 121 meter. Altijd een hoop problemen, zo'n ding midden in de stad. De mensen in de directe omgeving hebben veel last van instraling gehad in de coaxkabels van kabel-tv. Die hebben ze allemaal moeten vernieuwen. Ook als je met de auto in de buurt rijdt slechte ontvangst, immers de fm-zendantennes staan boven elkaar geplaatst en dat geeft faseverschuivingen op de grond. Momenten dus het prima ontvangst, en stukje verder weer zijn de signalen in tegenfase en heb je slechte ontvangst. Gelukkig woon ik er flink wat kilometers van af.

tv-toren roosendaal.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste Sprietje,

 

Natuurlijk is de Dezi-Pfeil nostalgie. Ik wil hem juist hebben vanwege de nostalgische look.

 

Maar ik wil de vergelijking tussen die Elika Pro 700, de Olympia en de dezi pfeil wel aan. Als eerste moet opgemerkt worden dat de antenne fabrikanten schijnbaar zijn overgestapt op een gain waarde in dBi in plaats van de ouderwetse dBd. Om die hogere dBi waarde terug te rekenen naar dBd gaat er 2,15 dB vanaf waardoor de Fraccaro Elika 700 op 15 dB uitkomt.

Dit is dan de gain rond 700 MHz. De lengte van deze antenne is volgens opgave 92 cm en weegt 2,3 Kg, De windlast is 186N.

 

De Olympia AOP52 van Kathrein piekt op kanaal 52 en haalt daar ook 15 dBd met een lengte van 138 cm en een gewicht van 2,3 Kg. De windlast is 103N.

 

De Dezi Pfeil model 21-46 haalt ook 15 dBd gain bij een lengte van 3,6 meter en een onbekend gewicht. De windlast is 11 kp = 107N

 

Wat qua gain wel in het voordeel uitpakt van de Fraccaro is kanaal 21, respectievelijk:

 

13 dBd/ 11 dBd/ 13 dBd

 

De Fraccaro antenne is het 50% korter dan de Olympia maar heeft een 80% hogere windlast bij hetzelfde gewicht.

 

Grappig vind ik wel dat de Dezi Pfeil in de lage kanalen zoveel beter presteert dan de Olympia.

 

Die actieve Fraccaro heeft wel echt een waanzinnig hoge gain 47 dB wtf! Die moet je niet inzetten met een zendmast in de buurt maar waarvoor is dat bedoeld? Daarmee kun je bijna een multitap aansturen en de flat van signaal voorzien. Dat LEDje is natuurlijk super cute. Maar gaat dat wel uit als je de antenne op de mast hebt zitten? Het lijkt me wel cool als bij mij de LED aangaat als de condities toenemen!

 

 

 

aangepast door OFDM
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja zendmasten in een woonwijk is suboptimaal haha. Vroeger hielden ze op de kabel rekening met de frequenties in de ether. Ik heb van Ziggo een interne lijst waar de DVB-T en dergelijke wel opstaat maar ze gebruiken ze wel. Is ook niet meer bij te houden als het steeds verandert. En nu Ziggo landelijk alles gelijk wil maken zou het daarmee weer in conflict komen.

 

Die grillige zijlobben van het signaal vanaf de mast is voor UHF blijkbaar vlak te maken door in het diagram nulpunt opvulling te kiezen. Dat kost een paar tiende dB aan gain maar is zeker met Digitenne locaties geen overbodige luxe. Of dat bij FM ook mogelijk is betwijfel ik.

aangepast door OFDM
Link naar reactie
Delen op andere sites

Eén van de meest bijzondere UHF-antennes vind ik de Channelmaster 4251, een parabolische antenne met een diameter van 2,13 meter. Heel breedbandig en een gain van tot 18 db.
Zie hier de informatie: http://www.rocketroberts.com/cm4251/cm4251.htm

 

cm4251_gainplot.jpg

 

 

Channel Master  4251.jpg

aangepast door Sprietje
Link naar reactie
Delen op andere sites

5 uur geleden zei luisteraar:

De antenne versterker is een ideale plek om een lpf te plaatsen is veel effectiever dan de antenne.

De antenne versterker kan je dan zien als ingang van de ontvanger

 

Daar ga ik niet mee akkoord. Alle beetjes helpen. In een antennebalun of een slechte metaalovergang kunnen ook reeds niet-lineaire effecten optreden met intermodulatie tot gevolg. De boel zo snel mogelijk buiten houden is zeker geen slecht idee.

 

Ooit had ik een slechte Yaesu VHF-UHF-transceiver die afhankelijk van het aangesloten antennetype (bv. J vs gewone dipool) meer of minder intermodulatie gaf.

 

 

2 uur geleden zei Sprietje:

Neem nu de Fracarro Elika Pro 700, een heel bijzondere UHF-antenne. Heeft geen directoren meer maar een helicol spiraal zoals die normaal voor circulaire ontvangst wordt gebruikt.

 

Een helische antenne ontvangt lineaire polarisatie steeds met 3 dB verzwakking.

9 uur geleden zei Sprietje:

Natuurlijk heb ik daar ook iets van:

Tewea logaritmische pereodike antenne.JPG

 

Dat is pas een kanon! Mooi ontwerp!

 

aangepast door on4aa
Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...