Ga naar inhoud


Klachten over slechtere ontvangst van Digitenne na omzetting DVB-T2/HEVC.


Sprietje

Aanbevolen berichten

2 uur geleden zei Hydrogen:

Goedendag allen,

 

Ben hier nieuw. Woon in Alkmaar en keek tot dinsdag 16/7/2019 naar NPO1-3 FTA. DVB-T2 op het oude kanaal 618 MHz. (39?).

Geen probleem. Totdat de frequentie wisselde van 618 naar 578 MHz. Geen ontvangst op mijn 6 -el home made yagi. 

Zojuist een nieuwe gemaakt voor 578 MHz en heb nu slecht signaal, veel blokjes. Op de oude had in nada signaal.

Vraag1: hebben ze hier in Alkmaar het vermogen teruggeschroefd?

Vraag2: heb je veel meer dB aan S/N verhouding nodig en hoeveel precies. 

Dank voor het meedenken.

René.

 

Voor NPO DVB-T2 256bits QAM heb je ongeveer 2 dB extra CNR nodig in vergelijking met DVB-T. De nieuwe en oude frequentie liggen niet echt ver uiteen, maar het is niet uitgesloten dat je antenne minder winst geeft op de nieuwe, lagere frequentie.

Link naar reactie
Delen op andere sites


Bedankt voor het meedenken.

Voor alle duidelijkheid: T2 was geen probleem, totdat we van kanaal 39 naar 34 gingen afgelopen dinsdag.

Ik ging naar 0 signaal (LG Oled weergave).

Dan maar de yagi opnieuw uitrekenen en maken: nu af en toe beeld, maar zeker om de 3 sec blokjes.

Ik ga morgen met de yagi dioor het huis lopen en kijken wat voor knopen/buiken patroon we wel niet hebben.

Ik heb zo'n idee dat ik iets moet verkassen met die yagi.

Houd je wel van de straat....

René

Link naar reactie
Delen op andere sites

14 minuten geleden zei luisteraar:

op kanaal 33 uitval bij snr 100%

 

Dat is dan toch echt teken dat er een ander signaal bijzit.

 

Anderzijds is kanaal 33 hier vandaag ook wat minder in Belgisch Limburg.

aangepast door on4aa
Link naar reactie
Delen op andere sites

53 minuten geleden zei Hydrogen:

Bedankt voor het meedenken.

Voor alle duidelijkheid: T2 was geen probleem, totdat we van kanaal 39 naar 34 gingen afgelopen dinsdag.

Ik ging naar 0 signaal (LG Oled weergave).

Dan maar de yagi opnieuw uitrekenen en maken: nu af en toe beeld, maar zeker om de 3 sec blokjes.

Ik ga morgen met de yagi dioor het huis lopen en kijken wat voor knopen/buiken patroon we wel niet hebben.

Ik heb zo'n idee dat ik iets moet verkassen met die yagi.

Houd je wel van de straat....

René

 

Ik zou ook eerst eens goed rondkijken of je geen storingsbron in de buurt hebt, wat ceesv ook al aanroerde. Het lijkt mij dat je in Alkmaar eerder te kampen zou moeten hebben met te veel dan te weinig signaal. Wat geeft de signaalzoeker in de LG trouwens aan nu?

aangepast door johnno
Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur geleden zei on4aa:

Even anders bekeken: Die 2 dB extra CNR maakt dus deel uit van het "digitaal dividend" dat wij aan de mobiele operatoren mee helpen uit te betalen...

Waarom? Het aantal kanalen is hier gelijk gebleven dus daarmee is geen noodzaak gemaakt tot het opvoeren van de kanaalcapaciteit. De huidige totale bitrate is flink toegenomen.

 

Bizar trouwens dat er in de US al vanaf 600 MHz LTE is gepland, dat wist ik helemaal niet.

Link naar reactie
Delen op andere sites

4 uur geleden zei OFDM:

Waarom? Het aantal kanalen is hier gelijk gebleven dus daarmee is geen noodzaak gemaakt tot het opvoeren van de kanaalcapaciteit. De huidige totale bitrate is flink toegenomen.

 

Dat bedoel ik juist. Door het opvoeren van de datasnelheid wordt plaats geruimd voor 5G en dergelijke. Dit gaat deels ten koste van de consument die maar een 2 dB betere CNR moet zien te verwezenlijken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

3 uur geleden zei on4aa:

 

Dat bedoel ik juist. Door het opvoeren van de datasnelheid wordt plaats geruimd voor 5G en dergelijke. Dit gaat deels ten koste van de consument die maar een 2 dB betere CNR moet zien te verwezenlijken.

Voor 5G wordt wel 100 MHz afgestaan maar de bandbreedte voor Digitenne is 5 kanalen x8 dus 40 MHz gebleven. De 5G winst zit hem in twee andere dingen:

 

De afstand voor hergebruik van twee gelijke kanalen is iets kleiner geworden maar de grootste winst zit bij DVB-T 2 in de grotere SFN cellen. Die kunnen in plaats van 64 kilometer bijna 200 kilometer groot worden. Daardoor zijn uiteraard minder frequenties nodig. De winst komt uit het spreiden van de data over 4x zoveel draaggolven in het kanaal waardoor de bitrate per carrier 4x zo laag kan (theorie). Dan komt een reflectie bij T1 relatief eerder aan. Er zijn wel nieuwe guard intervallen beschikbaar.

 

De andere winst van DVB-T2, dichter bij de Shannon limit dan T1, kun je inzetten voor minder benodigde CNR bij gelijke bitrate per kanaal. Of bij gelijke CNR meer bitrate per kanaal dan T1. Digitenne heeft gekozen voor de genoemde 2 dB meer CNR en veel meer bitrate per kanaal, ca +50%. Hierdoor zijn alle zenders nu in 1080P.

aangepast door OFDM
Link naar reactie
Delen op andere sites

13 uur geleden zei Hydrogen:

Bedankt voor het meedenken.

Voor alle duidelijkheid: T2 was geen probleem, totdat we van kanaal 39 naar 34 gingen afgelopen dinsdag.

Ik ging naar 0 signaal (LG Oled weergave).

Dan maar de yagi opnieuw uitrekenen en maken: nu af en toe beeld, maar zeker om de 3 sec blokjes.

 

Een home made Yagi antenne. Ja daar is best veel literatuur over en dan denk je dat je zelf maar even een prima antenne kunt maken. Vergeet het maar. Allemaal leuk en aardig maar zodra je een director voor een dipool plaatst, wordt de impedantie van 240-300 Ω lager. Hoe meer directoren, hoe lager die wordt. Dat is wel weer te corrigeren maar dan moet je af gaan wijken van de theoretische berekening en dat kan alleen experimenteel worden vastgesteld.
Bij een zelfbouw antennen klopt van de impedantie meestal geen hout. Je krijgt dan staande golven met als gevolg op bepaalde frequenties kortsluitingen en dus nagenoeg geen versterking. Dat verklaart ook precies dat als de zenderfrequentie een beetje wordt veranderd, er ineens bijna geen signaal meer ontvangen wordt.
Dat maakt ook het verschil tussen een no-name antenne voor een prikkie of een antenne van een gerenommeerd merk.
Bij die no-name antenne wordt naar de impedantie niet gekeken. Het enige wat telt is het aantal elementen. Hoe meer elementen, hoe meer ze er voor kunnen vragen.
Kijk nu eens naar deze Triax Unix-52. Het lijkt net of er een aantal van die vlinder-directoren ontbreken maar niets is minder waar. Deze ongelijke afstanden dienen puur om de impedantie van de dipool niet te laten zakken.
Er zijn nogal eens mensen die afgeven op het merk Triax maar op antenne gebied behoren ze tot de top.

 

Triax Unix-52.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 uur geleden zei Sprietje:

 

Een home made Yagi antenne. Ja daar is best veel literatuur over en dan denk je dat je zelf maar even een prima antenne kunt maken. Vergeet het maar. Allemaal leuk en aardig maar zodra je een director voor een dipool plaatst, wordt de impedantie van 240-300 Ω lager. Hoe meer directoren, hoe lager die wordt. Dat is wel weer te corrigeren maar dan moet je af gaan wijken van de theoretische berekening en dat kan alleen experimenteel worden vastgesteld.
Bij een zelfbouw antennen klopt van de impedantie meestal geen hout. Je krijgt dan staande golven met als gevolg op bepaalde frequenties kortsluitingen en dus nagenoeg geen versterking. Dat verklaart ook precies dat als de zenderfrequentie een beetje wordt veranderd, er ineens bijna geen signaal meer ontvangen wordt.
Dat maakt ook het verschil tussen een no-name antenne voor een prikkie of een antenne van een gerenommeerd merk.
Bij die no-name antenne wordt naar de impedantie niet gekeken. Het enige wat telt is het aantal elementen. Hoe meer elementen, hoe meer ze er voor kunnen vragen.
Kijk nu eens naar deze Triax Unix-52. Het lijkt net of er een aantal van die vlinder-directoren ontbreken maar niets is minder waar. Deze ongelijke afstanden dienen puur om de impedantie van de dipool niet te laten zakken.
Er zijn nogal eens mensen die afgeven op het merk Triax maar op antenne gebied behoren ze tot de top.

 

Triax Unix-52.jpg

Ja, dat komt wel aardig overeen met mijn ervaringen op dit gebied. Ik was ooit redelijk succesvol in het fabriceren van een antenne voor TV Noordzee, maar dat was een VHF exemplaar. Mijn meer recentelijke pogingen op UHF gebied eindigden in pure teleurstelling. Nu begrijp ik een beetje beter waarom dat was.

 

Is het overigens niet onbegrijpelijk dat die Unix 52 in Nederland nog altijd niet te koop is in de 21-48 LTE700 versie? Het ligt dus niet alleen aan de fabrikanten, want in de Scandinavische landen wordt die versie volop aangeboden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...