Ga naar inhoud


Klachten over slechtere ontvangst van Digitenne na omzetting DVB-T2/HEVC.


Sprietje

Aanbevolen berichten

10 minuten geleden zei OFDM:

Bovendien win je dan landelijk een groter bereik.

Dat moet nu waargemaakt worden want ze claimen in de reclame een beter netwerk te hebben en landelijk te zijn toch? 

Zojuist zei luisteraar:

zend Duitsland niet uit in 1080i fhd? 

nl kan ook van p naar i de interlace merk je niet 

Volgens mij ook p hoor! Daar waren de hobbyisten ook erg positief over. Alleen worden heel veel zenders nog van 720p naar 1080p ge upscaled. Dit is toch ook op satelliet zo bij de Duitse zenders? Misschien is dat de reden dat het zo goed lukt binnen de bitrate?

Link naar reactie
Delen op andere sites


3 minuten geleden zei luisteraar:

op de sat zenden de Duitsers met 720p hd

en de upscalen is mogelijk met daardoor betere compressie en lagere bitrate 

Als daar de winst mee te behalen valt dan kan KPN ook 1080p maken met de resolutie van 720p. Dat had echt geen klachten opgeleverd van klanten die gewoon balen dat ze de TV of recorder niet meer kunnen gebruiken voor de minder dan full SD die het voorheen was.

 

De veelbelovende reclame is hier te vinden: https://upload.cat/9cac43cd15555cfc

aangepast door OFDM
Link naar reactie
Delen op andere sites

1 minuut geleden zei luisteraar:

dat zal niet lukken. 

ze kunnen upscalen van hd naar full hd. 

dan heb je fhd met hd kwaliteit dus minder info  dus minder bitjes als echte fhd 

Dat bedoel ik ja. Zo moet het huidige Duitse Digitenne dan ook zijn. Hoewel daar wel tekenen zijn van aanpassingen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Duitsland gaat op termijn in de uitzendstraat geheel over naar 1080P

Het upscalen van 720P naar 1080 is een tijdelijke zaak.

 

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 uur geleden zei OFDM:

Zendmasten bijplaatsen is een erg dure oplossing met een ontzettend lange wachttijd.

 

Met de technische oplossingen die jullie aandragen ga ik me niet bemoeien, want daar weten jij en sommige anderen hier veel meer van dan ik, Maar is het dan niet mogelijk om gewoon over de hele linie het vermogen iets op te schroeven? Ik moet bekennen dat ik niet weet wat daarbij komt kijken. Is dat een kwestie van een hendeltje een tandje hoger zetten, of moet zo'n zender dan ingrijpend verbouwd worden?

 

Ik zou me kunnen voorstellen dat KPN voor een dergelijke ingreep toestemming van hogerhand nodig zal hebben. Maar als KPN met die ingreep slechts de dekking wil herstellen kan dat het probleem toch niet zijn?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een DVB-T zender is voor de eindtrappen modulair opgebouwd. Een lade levert een bepaald vermogen. Als ik 3 dB aanhoud om een verhoging te bereiken die merkbare stap vooruit geeft dan betekent dit een verdubbeling van het aantal lades. Ik schat in dat hier een aardige kostenpost ontstaat met daarnaast een permanente verhoging van de energiekosten.

Daarnaast moet de bestaande water koeling deze extra warmte aankunnen, de koppelvelden en filters het extra vermogen. Ik ken de specificaties niet. De antennes en kabels zullen het waarschijnlijk wel kunnen.

 

Opschroeven van huidig aanwezige laden zal vermoedelijk heel iets lukken maar daarmee neemt intermodulatie in de eintrap toe. Momenteel ligt deze vervorming (menging van draaggolven onderling) lager dan 40 dB maar dit zal heel sterk oplopen bij een dB'tje meer vermogen. Bovendien neemt daarmee ook de storing in een smal deel van de naastliggende kanalen toe. Dat zou ik hier kunnen gaan merken bij de ontvangst van Duitsland (gemiddeld 30 dB lager dan Hengelo) maar dat is een aanzienlijk minder groot probleem dan de eigen verslechtering.


Op het KPN forum is dit al geopperd maar wordt altijd afgedaan met dat kan niet zomaar in verband met internationale afspraken. Dit is waar maar het is ook weer niet zo dat ze automatisch nul op rekest krijgen. Je moet het toch eerst door laten rekenen. Toch ben ik wel bang dat voor de masten waar het veel op zou leveren: Goes voor Zeeland in het zuiden en Smilde voor zuid oost Drenthe wel degelijk met buurlanden een puntje kan ontstaan. Kleine masten in de randstad die in een mega SFN draaien zal niet snel een probleem met buurlanden geven.

 

Over het verschil 64 en 256qam: Vanmorgen met lichte tropo condities Bremen/ Steinkimmen zwak ontvangen maar met beeld. Omrop Fryslan ook/ vergelijkbaar zwak RF signaal, maar geen beeld.

8 uur geleden zei ceesv:

Duitsland gaat op termijn in de uitzendstraat geheel over naar 1080P

Het upscalen van 720P naar 1080 is een tijdelijke zaak.

 

Dat had ik begrepen inderdaad maar er wordt op satelliet dus al jarenlang uitgezonden in 720p. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

3 uur geleden zei OFDM:

Op het KPN forum is dit al geopperd maar wordt altijd afgedaan met dat kan niet zomaar in verband met internationale afspraken. Dit is waar maar het is ook weer niet zo dat ze automatisch nul op rekest krijgen. Je moet het toch eerst door laten rekenen. Toch ben ik wel bang dat voor de masten waar het veel op zou leveren: Goes voor Zeeland in het zuiden en Smilde voor zuid oost Drenthe wel degelijk met buurlanden een puntje kan ontstaan. Kleine masten in de randstad die in een mega SFN draaien zal niet snel een probleem met buurlanden geven.

 

Dit roept bij mij een vraag op die misschien een beetje losstaat van de huidige discussie. Als ik de lijst van Nederlandse zendlocaties bekijk, dan vind ik slechts een beperkt aantal zenders met een 40 kW vermogen. Alle andere zitten daar ver onder. Ik heb begrepen dat zowel in Duitsland, het VK, alsook in België met hogere vermogens gewerkt wordt. Mijn vraag is dan: Worden de huidige lage vermogens die hier worden toegepast dan ook via internationale afspraken aan ons opgelegt?

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Ja, bandraster, opstelplek, antenne hoogte en vermogen hangen met elkaar in een verband.

Overspil naar het buitenland dient beperkt te worden.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

29 minuten geleden zei ceesv:

Ja, bandraster, opstelplek, antenne hoogte en vermogen hangen met elkaar in een verband.

Overspil naar het buitenland dient beperkt te worden.

 

Dat begrijp ik allemaal. Maar gezien het feit dat een groot aantal van onze mastjes bijna letterlijk met de voetjes in het zeewater staat, lijkt het mij dat we ook wat betreft antennehoogte niet in de buurt komen van andere landen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Met al deze beperkingen kan ik me voorstellen dat een dekkend dvb-t  onmogelijk wordt.

bv Enschede moet verzorgd worden maar Kleve mag geen signaal hebben.

Dat Zwitserland het handdoek geworpen heeft kan ik me voorstellen met 5 buurlanden.

Wat was het vroeger goed geregeld zet een hoge mast flink vermogen en kijken maar.

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

4 uur geleden zei johnno:

Dat begrijp ik allemaal. Maar gezien het feit dat een groot aantal van onze mastjes bijna letterlijk met de voetjes in het zeewater staat, lijkt het mij dat we ook wat betreft antennehoogte niet in de buurt komen van andere landen.

Om een idee te krijgen van de oude methode van netwerk planning kun je kijken in dit document van het beroemde Stockholm61 bandplan.

 

http://www.ero.dk/46D34362-434B-45DF-A7C1-64A3F85F4FFD?frames=no&

 

Er zijn voor UHF drie zendmasthoogte categorieën:

< 75 meter, tussen 75 en 300 meter en > 300 meter.

Verder wordt onderscheid gemaakt op basis van het percentage over water, vermogen en mediterraan klimaat.

 

Als ik grof naar de band V en IV tabellen kijk dan zijn de limiting distances voor hoge vermogens al gauw 400 kilometer. In de analoge tijd was een interferentie van 25 dB onder het kanaal een verschrikkelijke hoeveelheid storing terwijl dat bij digitaal gewoon goed gaat. Dat maakt naar mijn idee een groot verschil met de huidige modellen en verklaart waarschijnlijk waarom er thans afstanden van ca. 180 kilometer voorkomen waarbij een kanaal hergebruikt wordt.

 

Hier nog wat leuk leesvoer van de EBU over de vroegere frequentie conferentie(s) geschreven door een Nozema man;

 

https://tech.ebu.ch/docs/techreview/trev_290-doeven.pdf

 

Voor de introductie van DVB-T parallel met analoge TV was de conferentie Chester 97 en de laatste conferentie voor full digital was GE(neva) 06.

 

Nog een random linkje over de gevolgen voor de frequentie planning t.o.v. GE06 voor DVB-T2:

 

https://www.itu.int/dms_pub/itu-r/oth/0a/07/r0a070000290001pdfe.pdf

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

20 uur geleden zei on4aa:

 

Begrijp ik; maar een stabiele RTS en NTS1 met QAM-64 ware meteen al een flinke stap in de goede richting.

De drie maal twee HDTV-kanalen die de zes kanalen bij NTS2/3/4 overstijgen kan men onderbrengen in een bijkomende zender NTS5 met zes HDTV-kanalen op dezelfde zenderlocatie.

 

Ik geloof niet dat er ruimte is voor een zesde mux; het door jou genoemde "NTS5".

Tegenwoordig zijn er nog maar 27 kanalen in de band aanwezig. (Kanaal 21 t/m kanaal 48).

En dan moet je rekening houden met verschillende regio's in Nederland en natuurlijk ook met in gebruik zijnde kanalen in de buurlanden.   

De nieuwe indeling is al een hele puzzel geweest. Er is trouwens ook geen vergunning voor een zesde mux.

 

 

Geregistreerd lid Sat4All sinds : 6-6-2001 (oorspronkelijk 1-12-2000)
Ontvanger : VU+ DUO 4K  (Digitenne via DVB-T2 en FTA-zenders via DVB-S2X en streams) 
Schotel : Visiosat Bisat
Ontvangst van : Astra 1, Astra 2, Astra 3 en Hot Bird

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...