Ga naar inhoud


Klachten over slechtere ontvangst van Digitenne na omzetting DVB-T2/HEVC.


Sprietje

Aanbevolen berichten

@luisteraar De zendmasten zijn werkelijk exact in frequentie en timing van de modulatie.

 

De frequentie wordt afgeleid uit GPS ontvangst waardoor ze aan dezelfde frequentie bron worden gelocked. Op de sites zie je de witte GPS antennetjes zitten. Dit vind ik wel een jammer dingetje want de zender wordt op die manier afhankelijk van. Alleen zenders die niet in SFN draaien mogen autonoom de frequentie bepalen. Als de GPS langdurig uitvalt moeten volgens mij alle zenders op de grootste na uitgeschakeld worden om zelf interferentie in de SFN te voorkomen.

 

Het probleem van de signaal looptijdverschillen tot een ontvangst locatie wordt opgelost met het OFDM principe waarbij het datasignaal in tienduizenden lage bitrate kanaaltjes is opgedeeld. Daarmee wordt het looptijdverschil in modulatie ontzettend klein.

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites


@RicardoBelli Dus je antenne is uitgericht op de zwakste Duitse zender? En wat is dan de fouthoek naar Doetichem? Het spreekt voor zich dat dit een suboptimale oplossing is en ook niet zo heel vreemd dat het wel eens blokjes kan geven.

 

Je kunt eventueel de reflector weghalen als het om een heel grote hoek gaat. Dan verlies je een paar dB in de hoofdrichting maar de achterkant wordt dan ongeveer 0 dB in plaats van verzwakking/ reflectie.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zoals ik al zij hij staat nergens 100 % op uitgericht  . Het zou zo maar kunnen zijn dat hij voor Doetinchem  over de nok heen zou moetten kijken . Maar de waardes die ik al aangaf is toch zeker niet slecht, de zwakste zenders komen voor mij uit wesel. ik heb vroeger ook altijd al met richtantennes plus rotor zitten te spele in de jaren 80  .de reflector haal ik er niet af ,ik zou hen eerder nog vergroten . Of is dit fout gedacht .voorheen ontving ik de dvd t2 zenders zelfs met een dab + antenne sprietje  .maar deze antenne werkt beter voor deze frequenties  .mvg Ricardo20190302_151358.thumb.jpg.270d818975cbfd272b65d3cf20f161cc.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Die waardes lijken mij ook niet slecht maar het is onbekend hoeveel marge er is. Ik heb zelf een meter die 5 dB a 6 dB boven het minimum 100% kwaliteit vindt. Dat noem ik een lichte meter want er hoeft niet zo heel veel te gebeuren om dat in te zien storten. De KPN ontvanger geeft pas met 10 dB marge 100% kwaliteit aan maar ook daar zijn er die klagen dat het incidenteel in elkaar stort (door allerlei ongrijpbare factoren).

 

Je hebt zelf blokjes te hebben en uitval dus de conclusie is dat het beter moet (ook al vindt de meter het prachtig).

 

Een grotere antenne is zeker in het voordeel maar dan moet je voor iedere zender een aparte antenne gebruiken en deze al dan niet met een koppelfilter combineren.

 

Maar lang verhaal. Kijken eens op de kaart via DVB-T maps eu. Dan zie je de richtingen vanuit je huis naar de zenders. Dan is misschien snel te zien wat er aan de hand is met de ertussenin uitrichting.

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 uur geleden zei RicardoBelli:

Het zou zo maar kunnen zijn dat hij voor Doetinchem  over de nok heen zou moetten kijken.

 

Maar als dat het geval is, kun je dan niet beter de antenne iets omhoog halen? Als ik de foto zo bekijk is een meter al voldoende, en het lijkt me niet een al te moeilijke klus. En ook als Doetinchem niet aan de andere kant van de nok ligt,  heb je hier waarschijnlijk zowiezo voordeel van.

aangepast door johnno
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja Johnno ,dat klopt hoe hoger hoe beter als het moet kan ik dat hier wel realiseren  ,maar ik wil hem liever zo verdekt opgesteld laten staan ik kan altijd terug vallen hier op de schotel .het is altijd al een hobby van mee geweesd .maar de beeldkwaliteit is beter op dvb t 2 hier op de oled tv met ingebouwde tuner . Bovendien vind ik het vreemd als je eerst voldoende signaal hebt, en dan uit het niets  blokvorming en vervolgens uitval krijgt . En ik denk als ik de antenne hoger zet dat ik meer kans heb op bliksem inslag ,of denk ik hier fout ????  Mvg Ricardo

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Bliksem doet wat die wil, genoeg films gezien waar de bliksem naast een toren in de grond sloeg.

Maar je kan pech hebben, alhoewel je meer kans maakt de staatsloterij te winnen dan dat de bliksem op jou antenne inslaat.

 

Ik kom nog uit de analoge tijd, en heb in de vorige eeuw volop tv antennes op het dak gezet.

In die tijd werd de antenne niet op maximaal signaal gericht in bebouwde gebieden, maar op minimale reflectie in het beeld.

Reflecties, hetzelfde signaal iets in tijd of fase verschoven nogmaals aanbieden aan de ontvanger zal bij een digitaal signaal kunnen leiden tot beeldfouten en bevriezen.

 

Een dakantenne een beetje in een onbepaalde richting tussen meerdere zendermasten draaien is in sommige gevallen een slechte keuze naar mijn idee.

 

Ik denk dat je dan met een antenne signaal analiser, waarmee je de output van de kwadratuur detector, constellation diagram, kunt bekijken de antenne in de optimale richting moet richten.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

3 uur geleden zei RicardoBelli:

Hallo sprietje de antenne is van triax. En OFDM  de antenne staat ook niet 100 % uitgericht dat komt omdat ik van 3 verschillende kanten zenders ontvang npo via Doetinchem en ard via kleef  dld  en zdf via  Wesel dld. en die ligt erg ver uit de richting ten opzichte van Doetinchem  en kleef dld  .en er zit een 4 g filter in

20190324_124554.jpg

 

Dan is dat best een goede antenne. Je kunt wel langer nemen maar dan is die alleen maar richtingsgevoeliger en dat gaat niet als je zenders uit 3 verschillende richtingen wilt ontvangen. Maar als de antenne flink uit de richting staat van de zender die problemen geeft, is het ook niet goed. Het signaal wordt dan verdeeld in tijd opgevangen wat gestoord beeld kan geven. Als je de antenne in de richting draait van de zender die problemen geeft, zal het wel over zijn.

Hier de versterking van deze antenne:

 

 

Triax DIGI 6 LTE 700.png

aangepast door Sprietje
Link naar reactie
Delen op andere sites

39 minuten geleden zei Sprietje:

Je kunt wel langer nemen maar dan is die alleen maar richtingsgevoeliger en dat gaat niet als je zenders uit 3 verschillende richtingen wilt ontvangen. Maar als de antenne flink uit de richting staat van de zender die problemen geeft, is het ook niet goed. Het signaal wordt dan verdeeld in tijd opgevangen wat gestoord beeld kan geven. Als je de antenne in de richting draait van de zender die problemen geeft, zal het wel over zijn.

Hallo.

Eventueel zou je een tweede antenne kunnen plaatsen en de beide antennes koppelen met een koppelfilter.

 

s-l1600.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja, die gedachte had ik ook maar met dat koppelfilter krijg je wel minimaal 3,7dB verlies. Dat gaat goed als je actieve antennes neemt (dus met een versterker er in) of je neemt een antenneversterker waar je 2x uhf op aan kunt sluiten. Of je moet veel grotere antennes nemen die meer versterking geven maar dat zal ook wel niet de bedoeling zijn.

aangepast door Sprietje
Link naar reactie
Delen op andere sites

18 minuten geleden zei Sprietje:

Ja, maar daarmee krijg je wel minimaal 3,7dB verlies. Dat gaat goed als je actieve antennes neemt (dus met een versterker er in) of he neemt een antenneversterker waar je 2x uhf op aan kunt sluiten.

Ook met twee actieve antennes gaat de SNR 3 dB naar beneden. Alleen filters kunnen dat nadeel helemaal vermijden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hallo. 

Ik heb de versterker tussen het koppelfilter en de ontvanger geplaatst. 

Prima beeld op zowel de Nederlandse als Duitse zenders. Had ook weinig keus. De nederlandse zenders zijn verticaal gepolariseerd en de Duitse horizontaal en de richting is zo'n beetje haaks op elkaar. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...