Ga naar inhoud


Klachten over slechtere ontvangst van Digitenne na omzetting DVB-T2/HEVC.


Sprietje

Aanbevolen berichten

Ik heb een 75 Ohm coax zie ik net.

Lijkt me stug dat ik 300 Ohm zie als ik in die dipool 'kijk'.

Die reflector en director trekken de impedantie misschien wel naar 200 Ohm.

Ik stuur nog een leuk plaatje op van het signaal op 578 MHz hier in Alkmaar.

René

Link naar reactie
Delen op andere sites


Allen,

 

Zie hier een frequentie plot van 574 MHz tot 576 MHz.

Opgenomen op een sprietje van ca. 1/4 golflengte, op mijn buireau vlak bij het raam.

We zien 2,5 hokje S/N. Volgens mij heb ik dus 2,5 x 5 = 12,5 dB S/N met een sprietje.

Verwissel ik die spriet met mijn home made yagi, dan kom ik ca. 6 dB hoger uit. Zou meer moeten zijn....

 

Ik zit met die yagi in de meterkast, dus daar ga ik enorm achteruit.

Moet daar nog meten. Maar dat is gedoe.

 

M.vr.gr.,

René

 

SNR_578_Sprietje_Desk.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

17 minuten geleden zei Tonskidutch:

en waarom zou je dat zelf willen bouwen?

is het goedkoper?

Voor mij kan ik zeggen ik bouw zelf graag spullen (hardware en software) en geeft je

een voldoening als het gelukt is de prijs speelt niet zo een grote rol het

gaat om je eigen plezier.

Daarom lees ik ook graag de postings hier over andere ervaringen

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

 Ik zou denken dat je zelfs met dat sprietje een heel goede ontvangst zou moeten hebben.

 

Ik heb zelf tijdelijk een home made log-per antenne in gebruik, en zit hemelsbreed zo'n 2 tot 2.5 km van de zender. De antenne staat gericht op Hilversum/Ijsselstein en hij staat daardoor volkomen haaks op de lokale zender. Maar ondanks dat haal ik een SNR van 40db, en dat signaal komt van een 5kw zendertje. Jij zit daar in Alkmaar midden in een 40kw gebied.

 

Heb je trouwens op kanaal 39 helemaal geen signaal meer? Want bijvoorbeeld Wormer zou je ook makkelijk moeten kunnen binnenhalen. Misschien moet je de Yagi daar nog eens op richten.

aangepast door johnno
Link naar reactie
Delen op andere sites

Johnno,

 

Als ik de TV laat zoeken naar alle zenders, komt-ie alleen met signaal op 578 MHz.

Op mijn oude yagi kwam alleen 618 MHz door. T2 geen probleem. Ik zag nog wel dat er op andre kanalen iets zat, maar daarvan was de kwaliteit nul.

Nu de KPN  hier sinds afgelopen dinsdag naar kan 34 is gegaan, heb ik problemen.

618 MHz ontvang ik helemaal niet meer op die yagi.

Ik kom denk ik 1-2 dB tekort. Ik ga eens zien hoe ik die antenne door kan (laten) meten.

Bedankt voor het meedenken. Dat geldt voor een ieder die reageert trouwens.

M.vr.gr.,

René

Link naar reactie
Delen op andere sites

Kijk maar eens bij deze antenne: https://www.qsl.net/dk7zb/2m-longyagi/Theory/longyagi_principles.htm
Op de berekende frequentie heeft deze antenne een inpedantie van 28Ω, dat is al een flinke afwijking van 75Ω maar 3MHz hoger maar 3Ω.
Kun je na gaan hoe dat impedantieverloop bij een breedband antenne kan zijn.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur geleden zei luisteraar:

Voor mij kan ik zeggen ik bouw zelf graag spullen (hardware en software) en geeft je

een voldoening als het gelukt is de prijs speelt niet zo een grote rol het

gaat om je eigen plezier.

Daarom lees ik ook graag de postings hier over andere ervaringen

 

Ik ga daar wel in mee, maar bij mij speelt toch ook een zeker wantrouwen voor datgene dat commercieel als binnenantenne wordt aangeboden. Met alle respect voor Noordzee, die duidelijk een hoge dunk heeft van de V5, denk ik bij het zien van dat product toch gelijk.......wat zou een dergelijk minuscule ding in hemelsnaam kunnen bijdragen. Dat heb ik dan misschien helemaal mis, maar dat is nou eenmaal het gevoel dat dit soort antenne bij mij oproept.

 

Ik moet overigens wel zeggen dat Sprietje mij in zijn voorlaatste bijdrage wel flink ontmoedigd heeft wat betreft Yagi zelfbouw. Dat oordeel komt natuurlijk wel van een oude rot in het vak.

aangepast door johnno
Link naar reactie
Delen op andere sites

Die V5 is wel na te meten maar dan moet ik er werk van maken. Misschien kan ik wel een zelfbouw antenne meetdag organiseren als daar veel animo voor is.

 

Johnno heeft wel een punt met printplaat antennes want materiaal heeft per definitie verlies. Lucht is gewoon ideaal, ook bij filters en coax.

Link naar reactie
Delen op andere sites

9 minuten geleden zei johnno:

Ik moet overigens wel zeggen dat Sprietje mij in zijn laatste bijdrage wel flink ontmoedigd heeft wat betreft Yagi zelfbouw. Dat oordeel komt natuurlijk wel van een oude rot in het vak.

Niet laten ontmoedigen zo zwart wit is het niet.

Hoe nauwkeuriger je de beam berekend hoe smalbandiger het wordt maar dan wel de maximale versterking op

de berekende frequentie.

Ga je moetwillig afweikingen maken wordt die breedbandiger.

Vaak wordt vergeten een balun te plaatsen voor impedantie/semetrie aanpassing

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 uur geleden zei RicardoBelli:

Hallo Hydrogen, ik vind het knap dat jezelf antennes maakt ,dat lukt mij niet .hier fotos van mijn dvb t2 antenne opstelling.

 

Een antenne maken is niet zo moeilijk. Het wordt een stuk lastiger er een te maken die ook goed werkt.

aangepast door johnno
Link naar reactie
Delen op andere sites

2 minuten geleden zei johnno:

Een antenne maken is niet zo moeilijk. Het wordt een stuk lastiger er een te maken die ook goed werkt.

Ach niet overdijven

Een roestige spijker kan al goed werken als de zender in de buurt is.

Bij de bierblikjes antenne lees ik goede resultaten

De hb9cv antenne is eenvoudig te maken en werkt stukken beter wordt

wereldwijd veel gebruikt.

Het moet geen yagi zijn

Wonder antennes bestaan zowiezo niet als je geen signaal hebt helpt een yagi van 5 meter ook niet

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

5 uur geleden zei johnno:

Ik ga daar wel in mee, maar bij mij speelt toch ook een zeker wantrouwen voor datgene dat commercieel als binnenantenne wordt aangeboden. Met alle respect voor Noordzee, die duidelijk een hoge dunk heeft van de V5, denk ik bij het zien van dat product toch gelijk.......wat zou een dergelijk minuscule ding in hemelsnaam kunnen bijdragen. Dat heb ik dan misschien helemaal mis, maar dat is nou eenmaal het gevoel dat dit soort antenne bij mij oproept.

 

 

Ik heb de V5 in gebruik en ik heb een prima ontvangst. De zendmast staat ruim 30 km verderop.

Natuurlijk is een goed afgestelde Yagi beter van kwaliteit en ga je daar betere resultaten mee behalen. 

 

Alleen veel klanten van Digitenne willen liever niet een grotere antenne op het dak.

En bovendien krijgen ze die V5 antenne gratis van KPN. 

 

Op het KPN forum zijn al een tiental klanten door mij getipt over een Yagi, als ontvangst met de Funke V5 niet ging lukken. 

Maar voor verreweg de meeste klanten met ontvangstproblemen bleek het buitenplaatsen van de Funke V5 de oplossing voor een slechte ontvangst van Digitenne. 

(En dat is het onderwerp van dit topic.)   

 

Geregistreerd lid Sat4All sinds : 6-6-2001 (oorspronkelijk 1-12-2000)
Ontvanger : VU+ DUO 4K  (Digitenne via DVB-T2 en FTA-zenders via DVB-S2X en streams) 
Schotel : Visiosat Bisat
Ontvangst van : Astra 1, Astra 2, Astra 3 en Hot Bird

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...