Ga naar inhoud


Klachten over slechtere ontvangst van Digitenne na omzetting DVB-T2/HEVC.


Sprietje

Aanbevolen berichten


3 uur geleden zei Tonskidutch:

@on4aa ,

is er zo iets als over naae QAM64 al eens voorgelegd aan KPN?

 

Zelf woon ik over de grens, en ben daardoor dus geen aangewezen gesprekspartner.

Ik heb de indruk dat @Noordzee heel nauwe banden lijkt te hebben met KPN Digitenne, maar dan moet hij zelf maar eens uit de kast komen...

Er bestaat ook een forum dat door KPN wordt beheerd, maar sat4all.com blijkt op mysterieuze effectiever te zijn!

Ik mag enkel hopen dat KPN ondertussen de DVB-T2-overstap intern nog niet als volledig afgerond beschouwt,

want daarvoor blijven er zoals immers hier blijkt nog teveel klachten bestaan...

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator
Op 15-8-2019 om 16:05 zei OFDM:

KPN heeft op het eigen forum zelf ook erkend dat het met de huidige signalen meer moeite kost en dat ze na de hele operatie de zaak gaan evalueren. Dat duurt nog wel even.

 

Of en wat er daarna nog wordt aangepast staat in de sterren geschreven. Ik vind wel dat als je naar de huidige reclame uitingen kijkt er echt veel verbeterd moet worden, ze claimen een beter netwerk te hebben en landelijke dekking. 

Men denkt erover, zo blijkt uit dit bericht.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

10 uur geleden zei ceesv:

 

In het document dat @ceesv vandaag met ons deelde, wordt ook melding gemaakt van voorversterkers die in bepaalde gevallen méér schaden dan baten.

Dit heb ik zelf ook aan de lijve ondervonden.

 

Het effect is zonder twijfel sterker uitgesproken bij QAM-256 dan QAM-64. Ik begin zelfs te vermoeden dat een hele resem voorversterkers uit de massaconsumptie onbruikbaar zijn geworden met QAM-256. Quadrature-amplitudemodulatie stelt men dikwijls voor in een complex vlak van amplitude en fase waarbij de tonen eigenlijk wolkjes worden door de amplitude- en faseruis. Een voorversterker moet al van goede huize komen opdat deze wolkjes bij een QAM-256-constellatie niet gaan overlappen.


spacer.png

13 minuten geleden zei ceesv:

Of en wat er daarna nog wordt aangepast staat in de sterren geschreven.

 

Dat zullen hopelijk dan toch de sterren van de QAM-64-constellatie zijn! 😀

aangepast door on4aa
Link naar reactie
Delen op andere sites

59 minuten geleden zei on4aa:

 

Zelf woon ik over de grens, en ben daardoor dus geen aangewezen gesprekspartner.

Ik heb de indruk dat @Noordzee heel nauwe banden lijkt te hebben met KPN Digitenne, maar dan moet hij zelf maar eens uit de kast komen...

Er bestaat ook een forum dat door KPN wordt beheerd, maar sat4all.com blijkt op mysterieuze effectiever te zijn!

Ik mag enkel hopen dat KPN ondertussen de DVB-T2-overstap intern nog niet als volledig afgerond beschouwt,

want daarvoor blijven er zoals immers hier blijkt nog teveel klachten bestaan...

 

Nou, dat uit de kast komen...... Dat ben ik zeker niet van plan. 😂😂

Maar ik zit inderdaad dagelijks op het KPN-forum en kan daarom wel iets vertellen. 

 

QAM64 is al regelmatig benoemd op dat forum door een persoon die hier op Sat4All onder een andere naam ook heel actief is.

En verder vindt er nu/binnenkort binnen KPN een evaluatie plaats van de hele overgang van DVB-T naar DVB-T2.

Ga er maar vanuit dat ze bij KPN heel goed de pijnpunten kennen. De vraag is echter hoe ver KPN wil gaan met het oplossen van de problemen. 

Als je een beetje rondleest op het KPN-forum kun je daar zien dat er meerdere mensen zijn die KPN op de feiten wijzen.   

Als er vanuit KPN nieuws volgt, laat is dat hier in dit topic zeker weten. Maar dat kan allemaal nog wel even duren.  

 

Geregistreerd lid Sat4All sinds : 6-6-2001 (oorspronkelijk 1-12-2000)
Ontvanger : VU+ DUO 4K  (Digitenne via DVB-T2 en FTA-zenders via DVB-S2X en streams) 
Schotel : Visiosat Bisat
Ontvangst van : Astra 1, Astra 2, Astra 3 en Hot Bird

Link naar reactie
Delen op andere sites

50 minuten geleden zei ceesv:

Men denkt erover, zo blijkt uit dit bericht.

Er is zeker toegezegd dat er een evaluatie komt maar ik durf niet te hopen op een omzetting naar 64qam. Er is uitgegaan van een dekking gelijk aan het begin van DVB-T en dat zou de huidige hardware ook bij 256qam bereiken. Nu zijn er wel veel klachten over de ontvanger maar dat is een verhaal apart.

 

Ik heb op het KPN forum in ieder geval mijn voorkeur voor 64qam aangegeven maar dat was bij de start veel gemakkelijker geweest omdat dan de bitrate per zender toen nog openstond. Het is achteraf psychologisch moeilijk om terug te gaan in beeldkwaliteit voor enkele zenders of alles naar bijvoorbeeld 720p.

 

Nu ik de reclame hoor en weet dat ze duidelijker op klanten mikken zonder vaste locatie was m.i. een robuuste modulatie met een concessie aan de beeldkwaliteit passender geweest. 

52 minuten geleden zei on4aa:

Dat zullen hopelijk dan toch de sterren van de QAM-64-constellatie zijn! 😀

😂

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn mening is dat een beperkt aantal extra zendmasten al heel veel problemen kan oplossen. 

Het gaat dan om een aantal gebieden buiten de Randstad. 

 

In de Randstad zelf en in Zeeland volgen later dit jaar nog frequentiewijzigingen die de ontvangst daar verder verbeteren. 

 

 

Geregistreerd lid Sat4All sinds : 6-6-2001 (oorspronkelijk 1-12-2000)
Ontvanger : VU+ DUO 4K  (Digitenne via DVB-T2 en FTA-zenders via DVB-S2X en streams) 
Schotel : Visiosat Bisat
Ontvangst van : Astra 1, Astra 2, Astra 3 en Hot Bird

Link naar reactie
Delen op andere sites

@OFDM Zoals eerder vandaag aangehaald weet men in Duitsland tot zes HDTV-zenders in één QAM-64 FEC 3/5 signaal te proppen.

Hier in Limburg zitten er momenteel vijf NPO-zenders in het signaal. De overschot van een ontbrekende zesde HDTV-zender zou moeten volstaan voor de NPO-radiozenders.

De eindgebruikers zouden aan niets beduidends moeten inboeten, ook niets moeten ondernemen bij een overschakeling naar QAM-64 en dus enkel aan ontvangststabiliteit winnen...

Er lijkt niets hiervoor in de weg te liggen, behalve misschien de wil om het te doen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zendmasten bijplaatsen is een erg dure oplossing met een ontzettend lange wachttijd. Alles bij elkaar genomen denk ik dat een modulatie aanpassing beter past in het economische plaatje. Bovendien win je dan landelijk een groter bereik.

 

Of dit met een lagere bitrate kan zonder klachten durf ik niet te zeggen. Wat ik wel durf te zeggen is dat ik onlangs op TV Gelderland bedroevende beeldfragmenten heb gezien: Rijdend door bos was een drama met artefacten in het gebladerte. Zo slecht had ik het echt niet verwacht! Ik hoop dat dit een specifiek probleem is waar alleen TV Gelderland last van heeft.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat on4aa hierboven schrijft zou wellicht toepasbaar zijn voor de RTS en NTS1. 

Maar in NTS 2/3/4 zitten 7 tot 8 TV-zenders. 

 

aangepast door Noordzee

Geregistreerd lid Sat4All sinds : 6-6-2001 (oorspronkelijk 1-12-2000)
Ontvanger : VU+ DUO 4K  (Digitenne via DVB-T2 en FTA-zenders via DVB-S2X en streams) 
Schotel : Visiosat Bisat
Ontvangst van : Astra 1, Astra 2, Astra 3 en Hot Bird

Link naar reactie
Delen op andere sites

5 minuten geleden zei on4aa:

@OFDM Zoals eerder vandaag aangehaald weet men in Duitsland tot zes HDTV-zenders in één QAM-64 FEC 3/5 signaal te proppen.

Hier in Limburg zitten er momenteel vijf NPO-zenders in het signaal. De overschot van een ontbrekende zesde HDTV-zender zou moeten volstaan voor de NPO-radiozenders.

De eindgebruikers zouden aan niets beduidends moeten inboeten, ook niets moeten ondernemen bij een overschakeling naar QAM-64 en dus enkel aan ontvangststabiliteit winnen...

Er lijkt niets hiervoor in de weg te liggen, behalve misschien de wil om het te doen.

Ja voor de publieke omroep mux had ik dit ook al zo ingeschat. Ik begrijp echt niet waarom Duitsland het wel kan, betere encoders?

 

Voor enkele andere muxen wordt het lastiger want daar zitten meer dan 6 zenders in. Heel eerlijk: Ik zou CNN en vergelijkbare zenders gewoon in SD hebben gelaten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

3 minuten geleden zei Noordzee:

Wat jij hierboven schrijft zou wellicht toepasbaar zijn voor de RTS en NTS1. 

Maar in NTS 2/3/4 zitten 7 tot 8 TV-zenders. 

 

Begrijp ik; maar een stabiele RTS en NTS1 met QAM-64 ware meteen al een flinke stap in de goede richting.

De drie maal twee HDTV-kanalen die de zes kanalen bij NTS2/3/4 overstijgen kan men onderbrengen in een bijkomende zender NTS5 met zes HDTV-kanalen op dezelfde zenderlocatie.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...