Ga naar inhoud


Klachten over slechtere ontvangst van Digitenne na omzetting DVB-T2/HEVC.


Sprietje

Aanbevolen berichten

1 uur geleden zei Noordzee:

Ik geloof niet dat er ruimte is voor een zesde mux; het door jou genoemde "NTS5".

Tegenwoordig zijn er nog maar 27 kanalen in de band aanwezig. (Kanaal 21 t/m kanaal 48).

En dan moet je rekening houden met verschillende regio's in Nederland en natuurlijk ook met in gebruik zijnde kanalen in de buurlanden.   

De nieuwe indeling is al een hele puzzel geweest.

 

Enkel RTS bevat lokale zenders. NTS1 t.e.m. NTS4 zijn overal identiek.
Waarom kan men voor NTS1-4 niet zoals bij DAB+ met een zogenaamd Single Frequency Network werken?

Dit zou eens zoveel zendfrequenties/-kanalen besparen.

Voorwaarde is natuurlijk dat het guard interval dan voldoende lang wordt gekozen.

Link naar reactie
Delen op andere sites


1 uur geleden zei on4aa:

 

Enkel RTS bevat lokale zenders. NTS1 t.e.m. NTS4 zijn overal identiek.
Waarom kan men voor NTS1-4 niet zoals bij DAB+ met een zogenaamd Single Frequency Network werken?

Dit zou eens zoveel zendfrequenties/-kanalen besparen.

Voorwaarde is natuurlijk dat het guard interval dan voldoende lang wordt gekozen.

De netwerken NTS 1-4 draaien al in SFN. We hebben hier in Twente dezelfde kanalen t/m Alkmaar en dat is een grote SFN. Ik denk dat je bedoelt waarom niet landsdekkend? Ik kan twee redenen gokken;

 

De guard interval reikt nu tot ca. 160 kilometer (pin me er niet op vast). In het aller, aller ongunstigste geval kan een zender die 170 kilometer van mij verwijderd is interferentie veroorzaken bij 0 dB condities. Om het helemaal uit te sluiten zou de guard interval nog wat langer moeten worden maar dat kost bitrate.

 

Echter: Er worden in Duitsland andere kanalen gebruikt als in Engeland en België. Daarop moet door Nederland ook op worden geanticipeerd d.m.v. ongelijke kanalen met de buren.

 

Ergens ben ik wel documenten tegengekomen die een ideale SFN uitstippelen voor DVB-T2 met maximale dekking in het gebied. Ik neem wel aan dat Nederland goede mux frequentie keuzes heeft gemaakt.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

En van die 27 kanalen valt er ook eentje af, ik dacht uit mijn hoofd dat dat kanaal 38 is. Dit kanaal wordt gebruikt voor andere doeleinden. 

 

 

 

Geregistreerd lid Sat4All sinds : 6-6-2001 (oorspronkelijk 1-12-2000)
Ontvanger : VU+ DUO 4K  (Digitenne via DVB-T2 en FTA-zenders via DVB-S2X en streams) 
Schotel : Visiosat Bisat
Ontvangst van : Astra 1, Astra 2, Astra 3 en Hot Bird

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Draadoize microfoons!

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

39 minuten geleden zei ceesv:

Draadloze microfoons!

Die zijn te gast op kanaal 38. De primaire status is radio astronomie. Ik heb het idee dat dit wereldwijd is maar slechts op enkele locaties actief wordt gebruikt waaronder bij Astron in Dwingeloo. In noord en west Denemarken wordt kanaal 38 gewoon met vol vermogen gebruikt en ik begreep ook in Frankrijk. Engeland leek mij kanaal 38 wel vrij gehouden. Het zijn een reeks frequenties dus niet alleen 610 MHz maar ook in andere (niet omroep) banden.

 

https://www.astron.nl/sites/default/files/shared/ASTRON News/ASTRON_News_summer_2019_web2.pdf

 

Op pagina 20 wordt 610 MHz genoemd m.b.t. tot Pulsars.

 

De draadloze microfoons zijn daar misschien naartoe gedwongen door het vollopen van de andere UHF kanalen maar ik las op dit forum dat ze nog steeds overal in de UHF mogen uitzenden.

aangepast door OFDM
  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zie dus liever andere oplossingen. Want we hebben nu een perfecte beeldkwaliteit en dat wil ik graag zo houden.

 

De beste oplossing zou zijn als er een nieuwe ontvanger komt, die een betere ontvangstkwaliteit kan waarmaken. Als er dan klanten zich melden met klachten kunnen zij dan die betere ontvanger krijgen.

 

Los daarvan blijft mijn mening dat in een aantal regio’s nu geen/onvoldoende dekking is. Dit is op te lossen door een paar extra zendmasten. Als je ziet hoeveel zendmasten er continu bijkomen voor mobiele telefonie, dan zou dit toch ook mogelijk moeten zijn. 

Geregistreerd lid Sat4All sinds : 6-6-2001 (oorspronkelijk 1-12-2000)
Ontvanger : VU+ DUO 4K  (Digitenne via DVB-T2 en FTA-zenders via DVB-S2X en streams) 
Schotel : Visiosat Bisat
Ontvangst van : Astra 1, Astra 2, Astra 3 en Hot Bird

Link naar reactie
Delen op andere sites

46 minuten geleden zei Noordzee:

Ik zie dus liever andere oplossingen. Want we hebben nu een perfecte beeldkwaliteit en dat wil ik graag zo houden.

 

Daar ben ik het helemaal mee eens. Ik denk ook dat een verslechtering van de beeldkwaliteit, in welke mate dan ook, alleen maar een nieuwe stroom klachten op gang zou brengen. Stapjes terug zijn voor mensen nou eenmaal moeilijk te accepteren.

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur geleden zei Noordzee:

De beste oplossing zou zijn als er een nieuwe ontvanger komt, die een betere ontvangstkwaliteit kan waarmaken. Als er dan klanten zich melden met klachten kunnen zij dan die betere ontvanger krijgen.

Misschien bedoel je dat de betalende klanten van KPN-digitenne heel toevallig een ondeugdelijke ontvanger hebben gekregen.

Maar in zijn algemeenheid: meen je nou echt dat al die universiteiten en chipmakers nu de verkeerde ontvangers hebben uitgedokterd???

 

Na je antennepromoties moeten wij nu allemaal andere kastjes gaan kopen?

 

Ondanks je waarschijnlijk goed bedoelde adviezen sla je mijns inziens de plank mis.

Je laat half Nederland allerlei spullen (eerst antennes en nu dus ontvangers) kopen om iets wat in de basis (nog) niet goed is beter te laten werken.

 

Je trapt een open deur in als je beweert dat een betere antenne en/of een betere ontvanger een  betere ontvangst kan geven.

De bedoeling van digitenne was en is dat je met een eenvoudige kamerantenne TV kan ontvangen.

Dat heeft KPN nu niet meer voor elkaar.

Stop svp met het publiekelijk aanprijzen van lapmiddelen.

 

Het is de zendzijde die is verbouwd. Aan de ontvangers (of antennes) mankeert niks: die bestaan al jaren!

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Binnen de bestaande mogelijkheden heeft KPN geprobeerd om met DVB-T2 zoveel mogelijk programma's met een zo hoog mogelijke beeld kwaliteit te leveren.

Tegelijk moet men dat met minder frequenties doen, de overheid heeft de bovenste 20? kanalen van de UHF weggenomen en verkoopt die nu aan mobiele data providers.

 

De consequentie is, dat in woningen met een hoge afscherming of in de randgebieden van de footprint een buitenantenne onontbeerlijk geworden is.

 

47 minuten geleden zei Zunigkyk:

Het is de zendzijde die is verbouwd. Aan de ontvangers (of antennes) mankeert niks: die bestaan al jaren!

Die al jaren bestaande ontvangers zijn alleen geschikt voor SD uitzendingen in DVB-T norm, de zenders zijn ook nog steeds dezelfde zenders van voor de omschakeling.

 

Net zoals je een HD tv moet aanschaffen om hd uitzendingen te kunnen bekijken, zal je voor DVB-T2 in sommige gevallen een buitenantenne moeten aanschaffen om ongestoord tv te kunnen kijken.

 

Velen hier weten niet hoe het in de analoge tijd was, maar analoge tv had ook de nodige ontvangst problemen.

Een brommer kon in een straat ook de gehele ontvangst plat leggen.

Ook in de analoge tijd waren er locaties waar ongestoorde etherontvangst niet mogelijk was, afscherming door hoogspanningsmasten en reflecties van gebouwen maakten soms ontvangst bijkans onmogelijk.

 

  • Like 1

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

28 minuten geleden zei ceesv:

Die al jaren bestaande ontvangers zijn alleen geschikt voor SD uitzendingen in DVB-T norm, de zenders zijn ook nog steeds dezelfde zenders van voor de omschakeling.

De DVB-T2 hevc bestaat ook al jaren, die is echt niet zo maar uit de lucht komen vallen.  Je moet niet doen alsof dit (technisch gezien) iets nieuws is.

Wereldwijd zijn compressie en zendtechnieken al jaren diepgaand onderzocht. Ze zitten b.v. verwerkt in onze mobieltjes.

 

Mijns inziens zit het puur in de implementatie. Iemand (on4aa) noemde hier onervarenheid van jonge ingenieurs.  Die vergeten nogal eens dat (of weten niet eens hoe) je rekening moet houden met toleranties. Wie het onderste uit de kan wil krijgt het deksel op zijn kop...

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Wat ik al wel jaren weet is dat een antenne een van de belangrijkste zo niet het belangrijkste onderdeel in de keten is.

Op dit moment heb je één optie wanneer je gestoorde ontvangst hebt, investeer in een antenne en een goede ontvanger.

 

Of wacht een onbepaalde tijd tot met de configuratie verandert, en dan nog is niet in alle gevallen het probleem opgelost.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur geleden zei Zunigkyk:

Misschien bedoel je dat de betalende klanten van KPN-digitenne heel toevallig een ondeugdelijke ontvanger hebben gekregen.

Maar in zijn algemeenheid: meen je nou echt dat al die universiteiten en chipmakers nu de verkeerde ontvangers hebben uitgedokterd???

 

Na je antennepromoties moeten wij nu allemaal andere kastjes gaan kopen?

 

Ondanks je waarschijnlijk goed bedoelde adviezen sla je mijns inziens de plank mis.

Je laat half Nederland allerlei spullen (eerst antennes en nu dus ontvangers) kopen om iets wat in de basis (nog) niet goed is beter te laten werken.

 

Je trapt een open deur in als je beweert dat een betere antenne en/of een betere ontvanger een  betere ontvangst kan geven.

De bedoeling van digitenne was en is dat je met een eenvoudige kamerantenne TV kan ontvangen.

Dat heeft KPN nu niet meer voor elkaar.

Stop svp met het publiekelijk aanprijzen van lapmiddelen.

 

Het is de zendzijde die is verbouwd. Aan de ontvangers (of antennes) mankeert niks: die bestaan al jaren!

 

We hebben het hier over de KPN-tuners (ZTE en Rebox), dit zijn geen kooptuners maar huurtuners.  

Los daarvan hebben veel klanten van KPN ook van KPN gratis een nieuwe antenne gekregen. 

 

Dit topic gaat over de apparatuur van KPN en de klachten van KPN-klanten. 

FTA-kijkers melden maar weinig klachten, aangezien de huidige FTA-ontvangers beter ontvangen dan de KPN-tuners. 

 

Ik ben het met jouw conclusie absoluut oneens, bovenden is het feitelijk onjuist. 

De KPN-ontvangers bestaan niet al jaren. Die bestaan pas net een jaar. 

 

En juist aan de zendzijde is niets verbouwd wat betreft het uitzendvermogen. 

 

In tegenstelling tot wat jij beweert sla ik dus zeker de plank niet mis. Ik adviseer jou om even iets beter je te verdiepen in de materie voordat je zoiets beweert. 

 

 

 

Geregistreerd lid Sat4All sinds : 6-6-2001 (oorspronkelijk 1-12-2000)
Ontvanger : VU+ DUO 4K  (Digitenne via DVB-T2 en FTA-zenders via DVB-S2X en streams) 
Schotel : Visiosat Bisat
Ontvangst van : Astra 1, Astra 2, Astra 3 en Hot Bird

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 uur geleden zei HG5812:

Hallo.

Zijn de ervaringen beter met de Rebox ontvanger?

 

Nee, de ZTE en de Rebox verschillen weinig van elkaar. Ook de software is vrijwel identiek. 

 

Geregistreerd lid Sat4All sinds : 6-6-2001 (oorspronkelijk 1-12-2000)
Ontvanger : VU+ DUO 4K  (Digitenne via DVB-T2 en FTA-zenders via DVB-S2X en streams) 
Schotel : Visiosat Bisat
Ontvangst van : Astra 1, Astra 2, Astra 3 en Hot Bird

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...