Ga naar inhoud


Klachten over slechtere ontvangst van Digitenne na omzetting DVB-T2/HEVC.


Sprietje

Aanbevolen berichten

Vandaag is een regenachtige dag.

Het is donderdag 15 aug 2019 en ik keek tussen 10.00 en 11.00 uur naar de uitzending op NPO2 (een herhaling) van Zembla over de geitenhouderij.

Ik kijk dan op RTS kanaal 33.

Ontvangst in Tilburg-centrum had zó veel storing dat het programma nauwelijks/niet te volgen was.

Dit is ronduit bagger, echt NIET goed. 😡  😡    😡

aangepast door Zunigkyk
Link naar reactie
Delen op andere sites


1 uur geleden zei OFDM:

Tilburg moet ontvangen van Loon op zand?

Ja.

Zie mijn vorige meldingen bij dit topic.

Ik kan niet anders concluderen dan dat de inspanningsresultaten van KPN er duidelijk op achteruit gaan.

 

Vzv ik begrijp zou de huidige situatie de definitieve zijn.

Nou, ik kan je wel zeggen dat in het geval van calamiteiten we zo zwaar gestoorde informatievoorziening hebben dat die effectief niet bestaat!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja ik ben weer in sync. In feite was de ontvangst door eigen aanpassingen juist voldoende verbeterd maar dat is nu (tijdelijlk?) teniet gedaan door de regen?

 

KPN heeft op het eigen forum zelf ook erkend dat het met de huidige signalen meer moeite kost en dat ze na de hele operatie de zaak gaan evalueren. Dat duurt nog wel even.

 

Of en wat er daarna nog wordt aangepast staat in de sterren geschreven. Ik vind wel dat als je naar de huidige reclame uitingen kijkt er echt veel verbeterd moet worden, ze claimen een beter netwerk te hebben en landelijke dekking. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb de TV een nieuwe scan laten doen naar terrestrische zenders.

Misschien dat er tov 2 maanden geleden subtiele verschillen zijn? Er zitten van Maastricht via Oss tot Rooosendaal nu zo'n 12 zenders die op hetzelfde kanaal 33 de RTS uitzenden. Ik kan me voorstellen dat daar nog wat aan de timing gesleuteld is.

Vandaag in ieder geval nog geen storing waargenomen, maar ben nog allerminst zeker of dit DE oplossing was...

aangepast door Zunigkyk
Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 15-8-2019 om 11:10 zei Zunigkyk:

Vandaag is een regenachtige dag.

Het is donderdag 15 aug 2019 en ik keek tussen 10.00 en 11.00 uur naar de uitzending op NPO2 (een herhaling) van Zembla over de geitenhouderij.

Ik kijk dan op RTS kanaal 33.

Ontvangst in Tilburg-centrum had zó veel storing dat het programma nauwelijks/niet te volgen was.

Dit is ronduit bagger, echt NIET goed. 😡  😡    😡

 

Idem dito hier. Bij stevige regen (absorptie) of grote hitte (meer ruis) verandert NPO in een haperende blokkendoos op amper 22 km ten westen van Maastricht.
Ondertussen kan ik op diezelfde ogenblikken probleemloos Duitse DVB-T2 zenders ontvangen uitgezonden vanuit Stolberg achter Aachen, nog zo maar eens 44 km verderop (dus 66 km in vogelvlucht).

 

Zoals eerder hier vermeld, komt dit doordat de Duitsers zo slim zijn van QAM 64 modulatie te gebruiken in plaats van de QAM 256 van KPN.
Aan Duitse zenders ontbreekt het niet, noch aan beeldkwaliteit.

Het blijft voor mij daarom onbegrijpelijk waarom Digitenne dan zo nodig QAM 256 moet doen, terwijl goed geweten is dat dit veel hogere eisen stelt aan de ontvangstinstallatie in vergelijking tot het oudere DVB-T.

 

Hopelijk gaat men daar nu eens oor naar hebben. Overschakelen van QAM 256 naar QAM 64 kan probleemloos en vereist geen enkele handeling van de eindgebruiker.

aangepast door on4aa
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Met een verschil, bij QAM 256 is de theoretische capaciteit 50 Mb, bij QAM 64 nog maar 38 Mb.

 

De Duitse publieke omroepen gebruijken ongeveer 30 Mb.

 

Zeg maar welke zenders er in Nederland mogen vervallen.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur geleden zei ceesv:

Met een verschil, bij QAM 256 is de theoretische capaciteit 50 Mb, bij QAM 64 nog maar 38 Mb.

 

De Duitse publieke omroepen gebruijken ongeveer 30 Mb.

 

Zeg maar welke zenders er in Nederland mogen vervallen.

 

Met alle respect, maar dit is larie en apekool.

De maximale informatieoverdracht hang immers niet enkel af van het aantal QAM tonen, maar ook nog eens van de aangewende FEC-ratio.
Een overzichtstabel vindt men onder andere op Wikipedia.

In casu, de situatie hier in Limburg is dus als volgt:

  • 570 MHz QAM-256 FEC 1/2 = 30,074863 Mbps bij een gemeten vereiste C/N van 16,6 dB, 5 HD-zenders: NPO1, NPO2, NPO3, L1 en OB
  • 538 MHz QAM-64 FEC 3/5 = 27,016112 Mbps bij een gemeten vereiste C/N van 14, 4 dB, eveneens 5 HD-zenders: ZDF, ZDFinfo, ZDFneo, KiKa en 3sat

Ik zie niet in wat het probleem zou kunnen zijn. Men kan van een overschakeling naar QAM-64 FEC 3/5 enkel baat hebben. De C/N-vereiste voor de ontvangstinstallatie daalt met 2,2 dB wat de situatie terugbrengt op de oude vereiste voor DVB-T. 2,2 dB is overigens equivalent aan het opkrikken van het zendvermogen met een factor 1,66; of met andere woorden, de huidige situatie is net alsof Digitenne de zendersterkte met 1 - 1/1,66 = 40% heeft gereduceerd.
Het hele verhaal is zo klaar als een klontje.

aangepast door on4aa
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Worden er in Duitsland alleen TV zenders uitgestraald of ook radio programma's?

De situatie in Duitsland is daarmee niet vergelijkbaar in Nederland.

 

Ik weet niet of deze informatie hier al voorbij gekomen is?

 

https://www.elektroinnung-es-nt.de/fileadmin/private/innungen/bw/esslingen-nuertingen/dokumente/DVB-T_Innung-ES-NT_2017-01-31.pdf

 

 

 

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur geleden zei ceesv:

Worden er in Duitsland alleen TV zenders uitgestraald of ook radio programma's?

De situatie in Duitsland is daarmee niet vergelijkbaar in Nederland.

 

Ik weet niet of deze informatie hier al voorbij gekomen is?

 

https://www.elektroinnung-es-nt.de/fileadmin/private/innungen/bw/esslingen-nuertingen/dokumente/DVB-T_Innung-ES-NT_2017-01-31.pdf

 

Daar heb je een punt! Ik ben momenteel niet thuis, maar ik denk dat er inderdaad geen radio op het Duitse DVB-T2-signaal zit. Maar ja, is het niet zo dat we met z'n allen naar het even wonderbaarlijke DAB+ gaan? 🤨

 

Hier heeft men alle zendparameters van de zendmast in Stolberg.

Hieruit blijkt dat men nog bijkomende maatregelen heeft getroffen om het DVB-T2-signaal nog stabieler te krijgen:

  • de FFT-modus is "16k extended;" wat men daarmee juist bedoelt, begrijp ik zelf nog niet helemaal buiten het feit dat FFT uiteraard staat voor "Fast-Fourier Transform,"
  • het "guard-interval," een pauze tussen de datapakketten om multipad op te vangen, bedraagt 19/128.

Dit alles resulteert bij QAM-64 en FEC 3/5 in een nog lagere datasnelheid van slechts 22 Mbps.
Niettegenstaande slaagt men erin van op 514 MHz daar niet vijf, maar maar liefst zes HDTV-signalen in te proppen.
Één HDTV-zender opofferen in ruil voor zeven NPO-radiozenders lijkt mij dan wel een haalbare kaart.

 

Het Duits DVB-T2-document dat je doorstuurt is daadwerkelijk allesomvattend. Van harte dank hiervoor. Daar kunnen we nog veel uit leren.

Zo blijkt trouwens dat de DVB-T2-piloot in 2017 in Duitsland oorspronkelijk op 28 Mbps draaide. Ook daar heeft men dus de Mbps-kraan moeten terugschroeven,

met dat verschil dat de eindgebruiker daar niet eerst als proefkonijn/HF-ingenieur diende te fungeren…

Link naar reactie
Delen op andere sites

9 minuten geleden zei on4aa:

Één HDTV-zender opofferen in ruil voor zeven NPO-radiozenders lijkt mij dan wel een haalbare kaart.

 

Ik bedoel eigenlijk "één HDTV-zenderruimte opofferen." De eindgebruiker verliest geen van de vijf bestaande NPO HDTV-kanalen. De NPO-radiozenders stopt men in de nog vrije ruimte voor een zesde HDTV-kanaal.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

In Nederland ben ik nog niet zo een toelichting over DVB-T2 tegen gekomen.

 

In Duitsland gaat men toch grondiger te werk.

 

Veel kennis in Nederland zal verloren zijn gegaan met het opheffen van de Nozema in 2004.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...