Ga naar inhoud


Klachten over slechtere ontvangst van Digitenne na omzetting DVB-T2/HEVC.


Sprietje

Aanbevolen berichten

1 uur geleden zei ceesv:

Binnen de bestaande mogelijkheden heeft KPN geprobeerd om met DVB-T2 zoveel mogelijk programma's met een zo hoog mogelijke beeld kwaliteit te leveren.

Tegelijk moet men dat met minder frequenties doen, de overheid heeft de bovenste 20? kanalen van de UHF weggenomen en verkoopt die nu aan mobiele data providers.

 

De consequentie is, dat in woningen met een hoge afscherming of in de randgebieden van de footprint een buitenantenne onontbeerlijk geworden is.

 

Die al jaren bestaande ontvangers zijn alleen geschikt voor SD uitzendingen in DVB-T norm, de zenders zijn ook nog steeds dezelfde zenders van voor de omschakeling.

 

Net zoals je een HD tv moet aanschaffen om hd uitzendingen te kunnen bekijken, zal je voor DVB-T2 in sommige gevallen een buitenantenne moeten aanschaffen om ongestoord tv te kunnen kijken.

 

Velen hier weten niet hoe het in de analoge tijd was, maar analoge tv had ook de nodige ontvangst problemen.

Een brommer kon in een straat ook de gehele ontvangst plat leggen.

Ook in de analoge tijd waren er locaties waar ongestoorde etherontvangst niet mogelijk was, afscherming door hoogspanningsmasten en reflecties van gebouwen maakten soms ontvangst bijkans onmogelijk.

 

 

Kijk, deze analyse is wel juist. Alleen gaat het om 12 verdwenen kanalen, namelijk 49 t/m 60. 

 

Overigens verwacht ik in de toekomst ook problemen met de hogere kanaalnummers, zeg boven de 40. Want de ruimte van kanaal 49 to 60 is dadelijk voor 5G internet.  En dat gaat ongetwijfeld ook weer storingen opleveren. Gelukkig zit de NPO hier in Drenthe op kanaal 22. Dat is perfect. 

 

aangepast door Noordzee

Geregistreerd lid Sat4All sinds : 6-6-2001 (oorspronkelijk 1-12-2000)
Ontvanger : VU+ DUO 4K  (Digitenne via DVB-T2 en FTA-zenders via DVB-S2X en streams) 
Schotel : Visiosat Bisat
Ontvangst van : Astra 1, Astra 2, Astra 3 en Hot Bird

Link naar reactie
Delen op andere sites


17 minuten geleden zei Zunigkyk:

Wie het onderste uit de kan wil krijgt het deksel op zijn kop...

je bedoelde zeker niet de gebruikers van Digitenne DVB-T2 of toch?

 

Want met DVB-T had ik wel ontvangst met kamerantenne op de ontvanger en op de TV.

Ook met de nieuwe Digitenne ontvanger van KPN ( uitgeleend en nu teruggekregen ) kreeg mijn oom op het hoogplateau van Maasmechelen perfect beeld van de Maastrichtse zendmast die op Maastricht / Daalhof staat. 16 kilometer

ik kan niets ontvangen hier met een binnen antenne, ergo mijn ligging en antenne is ongeschikt voor ontvangst van Digitenne versie DVB-T2. 3,2 kilometer

Als iemand zo iets over mij zegt sla ik hem op z'n bek

😁

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Tonskidutch

Ik bekritiseerde de implementatie (-toleranties).

 

Als het bij oompje wel werkt is de ontvanger dus goed.

 

Als jouw ontvangst met hetzelfde apparaat op 1/5 van de afstand ineens niet goed is dan heb je dus te maken met een slechte zender.

Of een slechte antenne als die niet hetzelfde is als bij oompje.

Als jij dezelfde antenne gebruikt die vroeger een goede ontvangst had blijft er maar 1 conclusie over: de zender deugt niet.

aangepast door Zunigkyk
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Er is nog een parameter veranderd, SD naar HD.

Met de gegeven parameters heb je meer signaal nodig.

Daardoor kan het vroeger nog net wel gewerkt hebben en nu met HD net niet meer.

Bij digitale transmissie is de grens tussen ongestoord beeld en geen ontvangst flinterdun.

 

Maar er is een andere oplossing, KPN stelt antennes ter beschikking aan hun klanten, om dat verschil te compenseren.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur geleden zei Zunigkyk:

@Tonskidutch

Ik bekritiseerde de implementatie (-toleranties).

 

Als het bij oompje wel werkt is de ontvanger dus goed.

 

Als jouw ontvangst met hetzelfde apparaat op 1/5 van de afstand ineens niet goed is dan heb je dus te maken met een slechte zender.

Of een slechte antenne als die niet hetzelfde is als bij oompje.

Als jij dezelfde antenne gebruikt die vroeger een goede ontvangst had blijft er maar 1 conclusie over: de zender deugt niet.

 

Ik vind dat je wel wat vreemde conclusies trekt. "Als het bij oompje wel werkt is de ontvanger dus goed". Waar baseer je dat dan op, want je kunt net zo goed zeggen, 'Als het bij oompje wel werkt is er dus niets verkeerd met de zender'. Het feit dat oompje een goede ontvangst heeft komt volgens mij omdat zijn woning een gunstige ligging heeft ten opzichte van de zender. Tonskidutch heeft dat niet, en kampt daardoor met een ontvangstprobleem, omdat we bij de omschakeling nou eenmaal 2 of 3 dB hebben moeten inleveren. Het is best mogelijk dat hij met een betere ontvanger wel ontvangst heeft.

 

Je lijkt er bijna van uit te gaan dat er aan een dvb t2 ontvanger niets verkeerd kan zijn, en daar kan ik toch moeilijk in mee gaan. We hebben tegenwoordig te maken met bijna nietszeggende merken, die over twee jaar alweer verdwenen kunnen zijn. Natuurlijk zitten daar slecht presterende toestellen bij.

 

Ik heb hier ergens in een doos nog mijn allereerste satelliet ontvanger staan. Het was geen goedkope ontvanger, maar ik heb er vrijwel nooit iets aan gehad. Is onder garantie nog eens gerepareerd, maar ook daarna bleef het een vrijwel onbruikbaar onding. Met andere woorden.........een regelrechte kneus. En jij denkt dat dergelijke kneuzen niet bestaan onder de dvb t ontvangers? Ik ken de KPN ontvangers overigens niet, en kan daar dus niet over oordelen.

aangepast door johnno
Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur geleden zei johnno:

Ik vind dat je wel wat vreemde conclusies trekt. "Als het bij oompje wel werkt is de ontvanger dus goed". Waar baseer je dat dan op, want ...

Je leest slecht.

Oompje woont op 15km afstand van de zender en @Tonski op 1/5 daarvan (= 3km).

Ondanks dat de afstand veel kleiner is werkt het bij @Tonski niet.

Als het apparaat en de ontvangstantenne hetzelfde zijn dan is het dus hoogstwaarschijnlijk de zender.

 

De klachten over ontvangstkwaliteit hoor je overal in NL en nergens in Duitsland (ik heb in D gezocht en niet gevonden)

Terwijl de TV's, kastjes en antennes min of meer hetzelfde zijn.

 

Conclusie: onze zenders zijn anders/slechter/verkeerdingesteld/verkeerdgebruikt.

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator
31 minuten geleden zei Zunigkyk:

De klachten over ontvangstkwaliteit hoor je overal in NL en nergens in Duitsland (ik heb in D gezocht en niet gevonden)

Terwijl de TV's, kastjes en antennes min of meer hetzelfde zijn.

Misschien even zoeken?

https://www.waz.de/staedte/essen/essener-buerger-klagen-weiter-ueber-probleme-beim-tv-empfang-id210760255.html

 

https://www.google.com/search?client=firefox-b-d&ei=mltgXaO_ItH0kwW16anYBQ&q=probleme+dvb+t2+empfang&oq=probleme+dvb+t2+empfang&gs_l=psy-ab.12...0.0..12555...0.0..0.0.0.......0......gws-wiz.WUj61Lzjpsw&ved=0ahUKEwij9Izu-JnkAhVR-qQKHbV0ClsQ4dUDCAo

 

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

43 minuten geleden zei Zunigkyk:

Je leest slecht.

Oompje woont op 15km afstand van de zender en @Tonski op 1/5 daarvan (= 3km).

Ondanks dat de afstand veel kleiner is werkt het bij @Tonski niet.

Als het apparaat en de ontvangstantenne hetzelfde zijn dan is het dus hoogstwaarschijnlijk de zender.

 

Nou, valt wel mee hoor. Lopen wordt wel wat moeilijker.

 

Je woont vast niet in heuvelachtig gebied. Ontvangst is niet alleen afhankelijk van afstand maar ook ligging tov de zender.

 

In een land ver hier vandaan had ik ooit een steunzender een kilometer van mijn voordeur en nagenoeg geen ontvangst.

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

6 uur geleden zei Zunigkyk:

Wie het onderste uit de kan wil krijgt het deksel op zijn kop...

Je slaat de nagel op de kop; beter valt het niet te bewoorden.

 

Niettegenstaande ze gebruik maken van identiek dezelfde technologie (DVB-T2), slagen de Duitsers er toch in van een beter omroepnetwerk neer te poten.

Dit bereiken ze gewoon door te kiezen voor conservatievere instelparameters (QAM-64 etc.).

Het resultaat is dat waar eerder DVB-T ontvangst was, nu nog steeds uitstekende DVB-T2 ontvangst is, maar nu in HD-kwaliteit.

Hierdoor blijven randgebieden even goed bediend als locaties dichter bij een zendmast.

 

Voor zij die zich in Nederland op de juiste afstand van een zendmast bevinden (niet te ver en kennelijk ook niet te dicht vanwege nullen in het antennepatroon), maken inderdaad een grote stap voorwaarts met HD-kwaliteit en meer programma's.

In de randgebieden gaat men echter van een aanvaardbaar SD-beeld naar een onbruikbaar beeld dat om de haverklap blijft hangen met grote roze blokken. Dit is kwaliteit nul.

 

Om bij spreekwoorden te blijven; KPN Digitenne heeft getracht de koe commercieel uit te melken door een veelheid van programma's aan te bieden, wat ten koste is gegaan van de ontvangst in de randgebieden. Dit is niet bepaald mijn concept van "broadcast." Als het zo zit, kan 5G wellicht niet snel genoeg komen. Dan kijkt iedereen maar in zijn/haar eigen zeepbel naar IPTV met als resultaat de desintegratie van een samenleving en individualisme troef!

aangepast door on4aa
Link naar reactie
Delen op andere sites

8 uur geleden zei johnno:

Je woont vast niet in heuvelachtig gebied. Ontvangst is niet alleen afhankelijk van afstand maar ook ligging tov de zender.

dat zeg ik dus ook

ceesv schreef 

15 uur geleden zei ceesv:

Wat ik al wel jaren weet is dat een antenne een van de belangrijkste zo niet het belangrijkste onderdeel in de keten is.

en dat beaamde ik alleen maar

 

ook in een ander topic schreef ik reeds dat mijn bovenbuur graag Aachen Stolberg DVB_T2 wil ontvangen als ik mijn buiten antenne bij hem aan de dakkapel  mag plaatsen

4 meter hoger is er dus wel ontvangst op NL en DE DVB-T2 zenders en dan zit ik al 10 meter hoog

Als iemand zo iets over mij zegt sla ik hem op z'n bek

😁

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik gooi hier nu even een paar gedachten in de groep: Zowel Tonskidutch als Zunigkyk ontvangen indoor en via heel veel reflecties. Er wordt opgemerkt dat de afstand tot de zender klein en en voorheen wel ontvangst gaf. Ik denk zelf dat 256qam het heel moeilijk heeft in een dergelijke situatie. Ik ga er niet naar zoeken maar er zijn documenten te vinden waar 256qam voor dakantenne ontvangst is bedacht en het wordt terecht sensitive modulation genoemd.

 

Stel een spectrum voor van een DVB-T2 kanaal met een enorme ripple, 10 dB berg en dal in het kanaal. Dan vallen er bij 256qam heel wat meer draaggolven onder de kritische grens lijkt me.

 

Of KPN met de systeemkeuze het onderste uit de kan wil en hoeveel procent van de storingen alsnog met een betere antenne of verplaatsen van de antenne opgelost worden weet ik niet. Misschien worden met de reclame campagne wel voldoende nieuwe klanten binnen gehaald die wel een ontvangst situatie hebben die gewoon goed draait?

 

Al in dit draadje wil men niet terug in beeldkwaliteit (enkele of alle zenders daargelaten) dus daar heb je het al. Hoe maak je het iedereen naar de zin? Masten bijplaatsen en vermogen verhogen is een mooi idee maar de kans dat daar nog bakken met geld aan wordt uitgegeven lijkt me euh nogal klein.

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 minuut geleden zei Tonskidutch:

masten bij plaatsen lijkt me gezien de "zeer actieve Mast Locatie aankoop" van Vodafone voor KPN een achterhaalde zaak!!!

Ik ben benieuwd waar dit over gaat, er gaat mij nu geen lampje branden.

 

En wat heeft het beleid betreffende mobiel netwerk masten met Digitenne masten te maken? Een Digitenne zendmast is meestal veel hoger dan telecom operators inzetten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...