Ga naar inhoud


Klachten over slechtere ontvangst van Digitenne na omzetting DVB-T2/HEVC.


Sprietje

Aanbevolen berichten


3 uur geleden zei Sprietje:

Ja, die gedachte had ik ook maar met dat koppelfilter krijg je wel minimaal 3,7dB verlies.

 

@Sprietje Neen, je hebt ook combinatoren waarvan één poort is afgestemd. Op die ene poort heb je dan maar 1 dB verlies. De andere poorten hebben daarbij echter ongeveer 4 dB verlies. Zie bijvoorbeeld hier.

 

Tot voor kort had ik zoiets probleemloos in gebruik voor DVB-T.

Met de kanaalwijziging had ik een nieuwe besteld, maar die doet het niet vermoedelijk vanwege een fabricagefout.

Men kan overigens ook aangeven welke poorten DC moeten doorlaten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

18 minuten geleden zei on4aa:

Kun je eens wat meer vertellen over dit koppelfilter. Merk? Waar verkrijgbaar? Speciaal afgestemd op bepaalde kanalen?

Hallo.

De foto, die ik geplaatst had was van een willekeurig filter.

Ik heb deze in gebruik.

Antenne Einspeiseweiche Alcad MM-307 2x UHF DVB-T und 1 VHF / DAB und FM

Als je daar op googelt vind je alle gegevens.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als je 2 UHF-antennes wilt plaatsen en deze wilt koppelen, dan kun je het beste deze Triax nemen, MFA 665. MFA staat voor Mast Filter Amplifier.

Deze heeft 2 UHF-ingangen en een versterker. De versterker compenseert het verlies van het koppelen van 2 gelijke banden (band IV+V) van 3,7dB en het coaxverlies.

Er zit nog een VHF ingang op maar die gebruik je niet. Het mooie is dat de versterking van beide UHF-signalen te regelen is.

Je kunt ook de uitstekende Televes NanoKom 561701 nemen.

Daar nog even een opmerking over: Televes, een grote Spaanse antennefabrikant die uitstekende producten maakt is grotendeels weer afgestapt van de F-connectoren omdat het extra werk is om die connectors op de kabel te monteren en de F-connector er op te schroeven. Ze hebben een nieuwe insteek klemhouder gemaakt die 100% LTE afschermt, dus heel wat beter dan de vroegere klembeugeltjes. Met dit systeem monteer de de coax veel sneller op de aansluiting. Als je bijv. 10 aansluitingen moet maken, ben je een stuk sneller klaar.

 

 

MFA_665_open_Terrestrial_Reception.jpg

MFA 665.jpg

Televes NanoKom 561701.jpg

aangepast door Sprietje
Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 28-8-2019 om 20:18 zei Mojo:

Was even heel blokkerig ja.

 

Er bestaat een beeldcodering, wavelet codering (door een Belgische dame uitgevonden) waarbij bij onderbrekingen geen blokvorming ontstaat.

Er treed dan enkel wat verlies aan detail op, wat doorgaans niet eens wordt opgemerkt.

De BBC heeft hiermee reeds geëxperimenteerd onder de naam Dirac.

 

Zo een tien jaar geleden leed wavelet codering nog aan talrijke kinderziektes in vergelijking tot H.264.

Dit is meteen ook de reden waarom we vandaag nog steeds met de blokken van HEVC H.265 zitten opgescheept en ontvangst spijtig genoeg een alles of niets zaak blijft.

 

Ik vraag mij af of er nog verder onderzoek wordt gedaan naar wavelet codering voor DVB?

 

Wavelet codering van plaatjes kan men trouwens ook zelf eens uitproberen met de gratis radiozendamateursoftware WinDRM.

Dit loopt natuurlijk stukken trager omdat het voor heel smalle bandbreedtes is bedoeld.

Het interessante is dat de ontvangst gerust enkele seconden onderbroken mag worden. Het plaatje komt er dan nog steeds wonderwel mooi uit dankzij die wavelets.

Met bijvoorbeeld JPEG zou men dus in de plaats ongewenste blokvorming verkrijgen bij onderbrekingen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

16 minuten geleden zei Sprietje:

MFA 665.jpg

 

Bedankt voor deze mooie tip, @Sprietje. Dat lijkt mij wel wat om mijn verticale en horizontale (voor Luik) yagi's op een betere manier te koppelen.


Zit daar nog een DC-injector bij? Mijn ontvanger kan immers slechts 5V DC @ 50 mA via de coax aanbieden…

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...