Ga naar inhoud


Klachten over slechtere ontvangst van Digitenne na omzetting DVB-T2/HEVC.


Sprietje

Aanbevolen berichten


Voortgang kanaal 33 Tilburg/Loonopzand.

Tot en met zondag 1 september was ontvangst nog steeds kantje boord.

Ik heb antenne (dipool) aan een langere degelijke coax gehangen zodat ik er mee naar buiten kon om te meten, tot circa 2m voorbij de uitbouw en 2,5m hoog.

Het zender signaal scheert dan net over de schutting en schampt langs de huizenrij richting Loonopzand. Daar komt volgens mijn berekening (bij vrij zicht) 90% van het SFN signaal vandaan.

Eigenlijk gaf dat het zelfde beeld als binnen: matige ontvangst waarbij ik wel een hotspot vond die slechts een fractie beter was als binnen.

Het verschil was zo klein  dat een vaste buitenmontage van de antenne naast die ene hotspot gemakkelijk slecht kon uitpakken.

 

Vanmorgen (maandag 2 september) leek de binnenontvangst een stuk sterker. Signaalsterkte zoals ik vroeger gewend was: 90%.

Hierdoor aangemoedigd heb ik nog wat geschoven met de sprietantenne. Voor de beste hotspot moest ik de antenne zo'n 15cm verzetten, verder van de muren af.

Verder heb ik aan de spriettop mbv een extra draadje een langgerekt oog gemaakt van ca 10cm. De totale lengte van de spriet blijft ca 35cm.

Dat gaf een sterke verbetering naar 92 a 93%. Zo goed had ik het eigenlijk nooit!

Ik snap eigenlijk de logica van deze antenne niet... maar het lijkt er op dat 'het' vooral in de top gebeurt. Of misschien zit daar precies de hotspot van de woonkamer.

Het signaal is heel de dag en vanavond tot nu toe (dinsdag 1:30h) mooi stabiel gebleven. Geen zwevingen.

Als de ontvangst zo goed blijft ben ik tevreden.

aangepast door Zunigkyk
Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 3-9-2019 om 01:16 zei Zunigkyk:

Ik snap eigenlijk de logica van deze antenne niet... maar het lijkt er op dat 'het' vooral in de top gebeurt. Of misschien zit daar precies de hotspot van de woonkamer.

 

Als zoiets gebeurt, dan komt dit doorgaans doordat de antenne aan het uiteinde hoog-ohmig koppelt met een andere metalen structuur om zo een betere antenne te vormen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Die 'andere metalen structuur' zou een horizontaal aluminum hoekprofiel aan de muur kunnen zijn van de kast waarop de antenne staat.

Die is 1,65m lang (dus iets meer als 3 golflengtes à 0,52m bij 570 Mhz). De antenne staat op 40% van die lengte en de antenne top staat er ca 0,5m van af.

Verder ligt het alu profiel bijna haaks op Loonopzand.

Echter op 40% vanaf het andere eind van het profiel is er geen hoogohmige koppeling waarneembaar... 🙄

Ik denk dat ik gewoon een bofferd ben dat de hotspot toevallig op een handige plaats zit.

 

Ik vermoed dat er vanaf maandag iets aan de zenders is gewijzigd.

Een SFN moet precies synchroon lopen. Het lijkt dat dat nu voor elkaar is en dat het daaraan haperde in afgelopen weken/maanden (gezien de zwevingen en zwakker signaal).

Het is nu veel stabieler.

aangepast door Zunigkyk
Link naar reactie
Delen op andere sites

Voor @Sprietje

antenne-metlus; verticaal vrij deel zonder mantel ~35cm; het horizontale stuk is ~25cm lang: als ik die draai kan ik sterkte beïnvloeden.

Je ziet het niet zo goed op de foto dat de lus is vrij sterk van de muur af gebogen.

De verticaal had ik in een s-bocht gebogen: 1/4 lambda om hoog, 1/4 lambda opzij, 1/4 lambda omhoog, maar dat is weer enigszins recht getrokken 😁

Je ziet achteraan nog een stuk van alu hoekprofiel van 1,65m lang. Ik denk dat die ongewild ook bij de antenne hoort. Zie commentaar hierboven van @on4aa

antenne-metlus20190908_132635.thumb.jpg.8fe61ea1fd9cb3df37ace891b5d601e0.jpg

 

En ik was al lang op zoek naar wat "signaalsterkte" op mijn TV (Philips 32PFS6402/12) betekent.

Er wordt links en rechts beweerd dat de schaal niet genormeerd is.

De omschrijving van deze site komt aardig overeen met de aanduiding op mijn TV. Mijn antenne doet dus 92%, heel soms 94%, en buiten vond ik 1 hotspot met soms 96%.

Volgens het plaatje komt 1% dan overeen met 0,6 dBm.

 

419022450_siglevel1.png.a7a200a546488765ae17d522ec7fd8b1.png

 

aangepast door Zunigkyk
Link naar reactie
Delen op andere sites

Nu de temperaturen aangenamer zijn om buiten te werken heb ik me weer met dvb-Tx ontvangst met buiten

antenne bezig gehouden.

Het blijft hier belabbert de plaats van de antenne is erg kritisch

Ik kan maar 1 conclusie trekken het probleem is de reflecties tegen houden.

Ik ontvang roermond geleen en maastricht tegelijk dit zijn de zelfde signalen maar

met andere looptijden.

Als ik Roermond afblok gaat het iets beter.

Ik blijf erbij dat de looptijden verschillen hetzij door reflecties het zij een

andere zendpaal met de zelfde inhoud het probleem is.

De draaggolfjes bij qam 265 zitten dichter bij elkaar dan bij 64 waardoor een kleinere

fase verschuiving een grotere uitwerking heeft bij een hogere qam

 

aangepast door luisteraar
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Die tijd zal in het verzorgingsgebied beter kloppen als daarbuiten.

Zit je in het buitenland, en probeer je de Nederlandse DVB-T2 te ontvangen, kan ik mij voorstellen, dat het contra productief werkt.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Nee, het is een klassieke fout, te denken dat de signaal meter selectief is.

Maar die wijst een optel som aan van gewenste en ongewenste signalen.

Zelfs bij satelliet ontvangst is een hogere signaal sterkte niet altijd een beter signaal.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 maand later...

Ik zit wat betreft de zender Ijsselstein met mijn nu nog beperkte homemade antennetje net op het randje van wel of geen ontvangst. De condities waren vlak voor de frequentiewissel deze week dusdanig dat ik geen ontvangst had. Ik hoopte dat de wissel naar kanaal 39 daar verandering in zou brengen, maar ook nu heb ik nog steeds geen ontvangst.

 

Is er iemand die een signaalverbetering van de zender Ijsselstein heeft waargenomen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik kan niet uitmaken van welke zendmast ik ontvang, maar ik vermoed, in Driebergen, IJsselstein.

De kwaliteit is sinds de frequentiewissel verbeterd.

 

Ik kijk tv op de computer met een usb TV stick. Aan de zuid-westgevel heb ik een bierblikjesantenne. 

 

Ik heb overigens 2 usb TV sticks. Met een, een goedkopere, heb ik geen goed beeld, veel storingen; de andere gaf al eerder een prima ontvangst en die is nu nog verbeterd.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...