Ga naar inhoud


Ontvangst tijdens regen en onweer


dirk044

Aanbevolen berichten

Op 5-6-2019 om 00:13 zei OFDM:

Maar: Ik heb eens gesproken met een technicus bij een uplink in Helmond op het terrein van UPC destijds. Die vertelde mij dat het zendvermogen bij normaal weer iets van 4 Watt bedraagt. De satelliet meet wat hij ontvangt en signaleert dat terug naar de uplink. De zender in Helmond kon als ik mij goed herinner automatisch opdraaien tot 500 Watt!!! Zoals ik al schreef kom je daar een héél eind mee. In dit geval een omhoog regeling van ruim 20 dB.

 

Nu zijn de uplink frequenties veel hoger en zal de regendemping ook een stuk hoger oplopen. Het houdt dus echt wel ergens op maar het zal niet snel zijn.

De beste remedie is site redundancy maar dat is erg duur. Ik heb geen inzicht hoeveel operators dat kunnen.

 

Dit verhaal van 4 Watt klopt niets van. Zo weet je niet de grootte (gain) van de uplinkschotel, de bandbreedte en de te verwachten SNR.

Volgens de wet van Shannon/Hartley uit 1949 bepalen de bandbreedte en SNR de maximale overdraagbare Symbol Rate onafhankelijk van het medium dat overgedragen wordt.

"On ne voit bien qu'avec le coeur. L'essentiel est invisible pour les yeux."

Link naar reactie
Delen op andere sites


  • Reacties 44
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Geplaatste afbeeldingen

1 uur geleden zei astro iris:

Zondagavond was er hier weer zo'n uitval op het gehele satelliet aanbod van CD, terwijl het hier windstil was. Even de radarbeelden bekeken en boven Nederland waren zware buien.

Klopt zat tv te kijken en weg beeld, zapte naar andere zenders daar ook geen beeld. Gelukkig was het na een korte tijd weer over.

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 uur geleden zei Drs. IJzerbout:

 

Dit verhaal van 4 Watt klopt niets van. Zo weet je niet de grootte (gain) van de uplinkschotel, de bandbreedte en de te verwachten SNR.

Volgens de wet van Shannon/Hartley uit 1949 bepalen de bandbreedte en SNR de maximale overdraagbare Symbol Rate onafhankelijk van het medium dat overgedragen wordt.

Wat klopt er niet aan? Die technicus zal alle parameters hebben geweten. Zelf weet ik alleen dat het echt een grote schotel was, op schaal met Google maps 10 meter.

 

Brandevoortsedreef in Helmond.

 

image.png.4c85dccf504f3d1383314a7c6ab7c239.png

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

5 minuten geleden zei Drs. IJzerbout:

Ik kan zo niet zien om wat voor een schotel het daar gaat. Sorry.

Veel meer dan dat het waarschijnlijk die rechts bovenin is met 10 meter breedte weet ik ook niet, is echt lang geleden.

 

Maar wat zou er niet kunnen aan die 4 Watt met regelreserve naar 500 Watt?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Sorry als het al gezegd zou zijn maar ik heb ook een BISAT en de Astra2 LNB heeft gewoon de beste positie (midden) op de kop en bijgevolg de beste ontvangst, als mijn geheugen me niet in de steek laat.
Komt daar nog eens bij dat veel kanalen op Astra2 SD zijn en dus minder makkelijk wegvallen bij regen.
Ik heb de indruk dat een goeie tov een middelmatige LNB dat niet kan wegvlakken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

12 uur geleden zei OFDM:

Veel meer dan dat het waarschijnlijk die rechts bovenin is met 10 meter breedte weet ik ook niet, is echt lang geleden.

 

Maar wat zou er niet kunnen aan die 4 Watt met regelreserve naar 500 Watt?

 

De meeste TWTA´s in het Ku en Ka band bereik beginnen bij 12,5 Watt. Maar afgezien daarvan lijkt het mij vrijwel onmogelijk met 4 Watt een spacesegment op te bouwen met voldoende bandbreedte voor MCPC HD-TV overdracht. Je zult je wat meer moeten verdiepen in het Theorema van Shannon & Hartley.

Het gaat erom dat de maximale overdrachtscapaciteit afhankelijk is van 2 grootheden, namelijk de bandbreedte en de S/N. Dit geld zowel voor analoog als digitaal en het Theorema is al vastgelegt in 1949.

Nu lijkt het mij niet onmogelijk om met een 10 meter grote schotel voldoende S/N te ontwikkelen bij 4 Watt maar in de praktijk kan ik het me niet voorstellen. Vanwege de hoge kosten van zo´n schotel, de gigantische constructie en de navoering want zo´n schotel moet continu nageregeld worden. Bij hoge windsnelheden al helemaal een prestatie.

Bij bandbreedten van 25-70 mHz moet je toch echt wel minimaal met 200 Watt rekenen bij schotels met een wat handelbarere grootte.

Schotels met 10 mtr. doorsnede zet je ook niet op het dak van een gebouw maar op de grond en goed verankert.

 

In information theory, the Shannon–Hartley theorem tells the maximum rate at which information can be transmitted over a communications channel of a specified bandwidth in the presence of noise. It is an application of the noisy-channel coding theorem to the archetypal case of a continuous-time analog communications channel subject to Gaussian noise. The theorem establishes Shannon's channel capacity for such a communication link, a bound on the maximum amount of error-free information per time unit that can be transmitted with a specified bandwidth in the presence of the noise interference, assuming that the signal power is bounded, and that the Gaussian noise process is characterized by a known power or power spectral density. The law is named after Claude Shannon and Ralph Hartley.

aangepast door Drs. IJzerbout

"On ne voit bien qu'avec le coeur. L'essentiel est invisible pour les yeux."

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik begrijp wel dat je genoeg S/N nodig hebt aan de ingang van de satelliet maar heb geen getallen paraat. Welke TWTA er destijds draaide, welke toepassing en bandbreedte, welke satelliet ik weet het niet. Het was ergens midden 90'er jaren..


De reden om terug te gaan tot 4 watt op een grote schotel is juist de zekerheid dat je bij vol vermogen nog door zware onweersbuien komt. Lijkt mij...

Uiteraard heb je een zware constructie nodig al dan niet met tracking. Als ik het zo bekijk voldoet deze uplink wel aan jouw eisen. Hieronder een afbeelding via Google maps vanaf de openbare weg:

 

image.png.e769c4f9b9399b77b00bd467e2e8bcd7.png

aangepast door OFDM
Link naar reactie
Delen op andere sites

De schotel rechts boven op maps is onderstaande schotel.

https://www.cpii.com/docs/datasheets/402/PBESA94M.H.pdf

Ik was aanwezig tijdens de instalatie, destijds stond deze te zenden op 15 West.

 

Links boven:

https://www.cpii.com/docs/datasheets/402/PBESA56M.F.pdf

 

De andere 3 stonden er destijds nog niet.

Wavefrontier T90, Vu+ Duo 4k SE (DVB-S2x/FBC & DVB-T2), Octagon SF4008 (2x DVB-S2x & 1x DVB-T2), Mut@nt HD51 (DVB-S2x & DVB-C), TBS6920 & TBS6925

Link naar reactie
Delen op andere sites

voor de Amsterdammers met schotel onder de aanvlieg en vertrekroutes

bij heftige regen en onweer worden ook andere vermogens gebruikt voor de "fly by instruments guidance" ook door het desbetreffende toestel in de lucht

ik heb het zelf meermaals meegemaakt bij passerende vliegtuigen

Toxigene 7" Edit

The Orb

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 16-10-2019 om 13:59 zei Mrbeam:

De schotel rechts boven op maps is onderstaande schotel.

https://www.cpii.com/docs/datasheets/402/PBESA94M.H.pdf

Ik was aanwezig tijdens de installatie, destijds stond deze te zenden op 15 West.

 

Links boven:

https://www.cpii.com/docs/datasheets/402/PBESA56M.F.pdf

 

De andere 3 stonden er destijds nog niet.

Wat toevallig dat je er bij bent geweest! Was dat alleen bij het bouwen of ook in bedrijfstelling? Ik kan in de datasheets geen gain vinden gek genoeg...

Welke services gingen of gaan daar omhoog naar 15 west? Het blijft nu een beetje de vraag of die 4 Watt mogelijk zou zijn geweest tenzij het met deze info duidelijk is.

 

Ik heb op die site overigens aan de ontvangst schotels gewerkt. Dit waren 3 meter exemplaren van het merk Precision en de terrestrische antennes, Füba professioneel. Die schotels zijn op de foto weg van die plaats en ik weet niet wat er nu op het gebouw staat. Van de terrestrische antennes is waarschijnlijk alleen de FM overgebleven (zoals bij alle kabel TV headends).

aangepast door OFDM
Link naar reactie
Delen op andere sites

Op ‎5‎-‎6‎-‎2019 om 21:09 zei alleyoop:

De C-band zou door de lagere frequenties veel minder gevoelig moeten zijn voor uitval bij zware regen, misschien enige feedback van C-band kijkers?

Klopt , maar ook in de C-band kan dit nog steeds gebeuren , maar minder !!

 

 

Nou , ivm de KU-band ontvangst op m'n 53cm , gericht op 28,2°E , achter het raam ,

heb ik natuurlijk met slecht weer wel iets snellere uitval , maar dat valt toch wel goed mee !!

Misschien eens hiervoor een 2dehands Triax 64 aanschaffen !!

Een 180cm wokpan in mijn TV-kamer is geen optie !! :eek::grin:

C o o kie M o nster

C U L'8'R WEIRDOGAToRS

 

I was born once , as an invasion of the bodysnatchers ,

but the doctor did get a brain-attack !! my name:

 

breedbandwurger 1967

 

casa CM: FTA DVB-S & FTA DVB-S2

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...