Ga naar inhoud


Ontvangst tijdens regen en onweer


dirk044

Aanbevolen berichten

Vanavond tijdens behoorlijke regenbuien en onweer even geen beeld op alle satellieten.

Ik heb op mijn Big Bisat destijds voor Astra-3 een Inverto Black Ultra gekozen met een brede kop

en op Astra-2 zit een smalle Relook RE-T1EC.

Ik had na de ergste buien op Astra-2 weer snel beeld met 14.1 dB, maar op dat moment op Astra-3 nog steeds niets,

even later weer beeld met slechts 9,2 dB.

Ik heb altijd gedacht dat je met een Inverto met brede kop een betere ontvangst zou hebben.

Maar dat blijkt dus helemaal niet zo te zijn.

Moet ik overwegen om op Astra-3 de Inverto te vervangen door een Relook.

Wie herkent dit?

CAHORS Big BiSat met Twin LNB's 5xRELOOK RE-T1EC & 3xVENTON Rocket EXL-T 

op 8 Satellieten:  05.0˚W / 04.8˚E / 09.0˚E / 13.0˚E / 16.0˚E / 19.2˚E / 23.5˚E / 28.2˚E

PANASONIC OLED TX-65JZW984 4K UHD / VU+ SOLO-4K UHD / VANTAGE 8000-S HD

Latitude: 52.2933 / Longitude: 4.9827 / AVATAR: IntelSat bij Langendorf (D) Foto 01 Sept. 2010

Link naar reactie
Delen op andere sites


  • Reacties 44
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Geplaatste afbeeldingen

  • Moderator

Heb je er ook aan gedacht dat in plaats van jou downlink. de uplink wel eens te veel slecht weer demping gehad zou kunnen hebben.

En wat boven niet aankomt kan je beneden niet ontvangen.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik vermoed dat de kans op uitval in dit geval aan de ontvangstkant zat, beetje teveel toeval als je beeld wegvalt in een stortbui. Bovendien hebben uplinks een automatische vermogen regeling waarmee ze regendemping direct compenseren, een heel eind!

 

Het enige dat je er zelf aan kunt doen is een grotere schotel; 1,2 tot 1,8 meter wordt gebruikt bij een zéér groot klantenbestand.

Die SNR waarde zegt vooral met grotere schotels lang niet meer alles over de regenreserve omdat de SNR waarde ook wordt beperkt door de kwaliteit van de hele keten van uplink, satelliet en LNB systeem. Ik zie bijvoorbeeld overal dat de ARD transponder hogere waarden haalt dan de ZDF transponder..

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 minuut geleden zei Sprietje:

Beste OGDM

 

Hier in Zuid-Spanje is het onbewolkt weer en toch vielen NPO 1-2-3 weg. Dan ligt het dus gewoon aan de uplink.

 

Inderdaad Sprietje. Tegen een muur van regen kan je niks doen zowel aan uplink- als downlink- zijde.

You know when you've been shagged.

I like receivers who give me pleasure.

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur geleden zei dirk044:

Vanavond tijdens behoorlijke regenbuien en onweer even geen beeld op alle satellieten.

 

Dag Sprietje,

 

Ik lees hier een vrij duidelijk verband. Als het beeld zoals jij beschrijft wegvalt ter plaatse van een zonnige locatie is er duidelijk iets anders aan de hand. Dat kan de uplink zijn maar ook iets anders. Misschien een idee om in zo'n situatie te kijken of alle transponders weg zijn die vanaf dezelfde uplink locatie komen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

4 minuten geleden zei Mojo:

Inderdaad Sprietje. Tegen een muur van regen kan je niks doen zowel aan uplink- als downlink- zijde.

Ja en nee. Ik herinner mij lang geleden een heel RTL 4 journaal dat was weggevallen door noodweer boven Luxemburg, dat is zo'n situatie.

 

Maar: Ik heb eens gesproken met een technicus bij een uplink in Helmond op het terrein van UPC destijds. Die vertelde mij dat het zendvermogen bij normaal weer iets van 4 Watt bedraagt. De satelliet meet wat hij ontvangt en signaleert dat terug naar de uplink. De zender in Helmond kon als ik mij goed herinner automatisch opdraaien tot 500 Watt!!! Zoals ik al schreef kom je daar een héél eind mee. In dit geval een omhoog regeling van ruim 20 dB.

 

Nu zijn de uplink frequenties veel hoger en zal de regendemping ook een stuk hoger oplopen. Het houdt dus echt wel ergens op maar het zal niet snel zijn.

De beste remedie is site redundancy maar dat is erg duur. Ik heb geen inzicht hoeveel operators dat kunnen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb overigens net mee zitten kijken op een aantal headends verspreid over het land en de net wel/ niet uitval komt exact overeen met het buienradar beeld. Er is wel verschil in tijdsduur van uitval tussen transponders onderling dus ik ben wat data aan het verzamelen hierover. Bij een aantal headends is gewoon uit het log bestand te halen tussen welke tijdstippen een tuner afhaakte en weer terugkwam dus dat is gemakkelijk verzamelen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Helaas kan men niks aan doen dat er geen signaal aanwezig is bij zeer extreem slecht weer. Elke schotel bezitter heeft er soms last van. Indien dit niet gewenst is, is er altijd nog de mogelijkheid om overstappen naar kabel tv en of iptv. Daar zal het uitvallen van tv signaal uitermate zeer gering zijn bij extreem slecht weer.  

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bij IPTV hoeft er maar 1 hop uit te vallen en je hebt geen beeld meer of enorme buffer problemen. En bij de kabel werkt ook niet altijd alles vlekkeloos. Dus die enkele keer dat je beeld wegvalt bij satelliet ontvangst valt goed mee te leven. Ik had trouwens bij de laatste hevige regenval nog steeds ontvangst op de Astra 3 hier, vorig jaar en ook dit jaar nog geen uitval bemerkt. Nu moet ik daar wel bij vermelden dat ik niet iedere dag naar de Nederlandse zenders kijk.

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur geleden zei Penthe:

Bij IPTV hoeft er maar 1 hop uit te vallen en je hebt geen beeld meer of enorme buffer problemen. En bij de kabel werkt ook niet altijd alles vlekkeloos.

 

Bij een legale iptv en kabel leverancier in Nederland heeft men daar zeer beperkt last van. Anders waren er voldoende klachten te vinden gisteren op diverse internet forums.   

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 uur geleden zei Ventura:

Helaas kan men niks aan doen dat er geen signaal aanwezig is bij zeer extreem slecht weer. Elke schotel bezitter heeft er soms last van. Indien dit niet gewenst is, is er altijd nog de mogelijkheid om overstappen naar kabel tv en of iptv. Daar zal het uitvallen van tv signaal uitermate zeer gering zijn bij extreem slecht weer.  

Klopt, het is inherent aan die techniek. Het voordeel is wel dat je weet waardoor het komt en er hoeft geen storingsdienst in actie te komen. Dit is bij kabel of iptv wel het geval waardoor de tijd van uitval al snel veel langer is dan een paar minuten.

 

De kans op uitval van DVB-T(2) is mogelijk het laagst als je niet te ver van de zendmast woont met een serieuze antenne. Ik had zelfs met 10 cm sneeuw op het dak geen enkel probleem met de signaalniveau's uit de zolderantennes. Wel is de Duitse DVB-T van Lingen eens meer dan een uur uit de lucht geweest waarbij de man bij de NDR die mijn telefoontje aannam twijfelde aan mijn waarneming. Toen hij terugbelde bleek er toch al een service techniker onderweg.

 

Het absolute record is natuurlijk bereikt door het instorten van de Hoogersmilde zendmast waardoor DVB-T in het grootste deel van Drenthe ruim een jaar plat lag.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...