Ga naar inhoud


Ontvangst tijdens regen en onweer


dirk044

Aanbevolen berichten

2 uur geleden zei Sprietje:

Beste OFDM

 

Gisteravond zijn hier in Zuid-Spanje alleen de zenders NPO 1-2-3 van de Astra 23,5 tijdelijk uitgevallen, geen enkele andere zender.
Hierbij een schema van het signaalverloop:

 

satellietontvangst verstoord.png

path_loss.gif

Mooi schema Sprietje! Ik had hem al eens voorbij zien komen.. Volgens die afbeelding is het zendvermogen 20 dBW dus 100 Watt maar helaas wordt geen rain fade regelmarge aangegeven. In deze link is wat interessante info te vinden over uplink power control:

 

https://nardamiteq.com/docs/29TEC.PDF

 

Dat alleen NPO 1, 2 en 3 zijn uitgevallen is interessant en dat zijn twee transponders. Worden deze in Hilversum onder de toren opgestraald? Vielen dan alle zenders in die twee muxen uit? Ik heb geen systeem met log waar ik via Internet bij kan komen op die transponders, alleen live en die heb ik gemist.

Link naar reactie
Delen op andere sites


  • Reacties 44
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Geplaatste afbeeldingen

9 uur geleden zei Sprietje:

Beste OFDM

 

Gisteravond zijn hier in Zuid-Spanje alleen de zenders NPO 1-2-3 van de Astra 23,5 tijdelijk uitgevallen, geen enkele andere zender.
Hierbij een schema van het signaalverloop:

 

satellietontvangst verstoord.png

path_loss.gif

In Denia rond 22:15 ook geeh signaal op SBS6

Het verschil tussen theorie en praktijk is mijn uitdaging .
Octagon SF8008 4K   Edision Primo IP S2  Dr.HD F16  

1.8 m ChannelMaster Offset in tuin 53º E - 45º W Jaeger SMR 1224 Usals met 5 Lnb wisselaar 2x Ka - Ku - C band Lin / Circ

1.2 m Echostar Offset  aan schuur  53º E    34.5 W   Twoteck Twinrotor met 3 Lnb wisselaar Ku - Ku low - Ka

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik weet niet welke uplink systemen bestaan kan me voorstellen dat er systemen zijn die

een feedback hebben met de satelliet om er voor te zorgen dat niet teveel of teweinig

vermogen bij de satelliet aankomt.

Bij zware bewolking zou het systeem meer vermogen kunnen uitzenden om dat

verlies op te vangen.

Ik probeer er achter te komen welk systeem Usingen gebruikt daar heb ik nog

nooit uitval bemerkt.

@Drs. IJzerbout zal het wel uit zijn hoofd weten

 

aangepast door luisteraar
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator
19 uur geleden zei OFDM:

Bovendien hebben uplinks een automatische vermogen regeling waarmee ze regendemping direct compenseren, een heel eind!

 

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb wel nog een vraagje bij de uitval gisteren. Tijdens onweer hier geen uitval, maar wel bijna 3 uur na het onweer, zou uplink kunnen zijn....maar....  het rare was , toen ik overschakelde van satelliet naar mijn TVV antenne tv , er daar ook geen signaal was op de VRT zenders, alle andere deden het wel. ik begrijp de combinatie satelliet- antenne tv hierbij niet goed, want wat heeft het één met het ander te maken?

Link naar reactie
Delen op andere sites

9 uur geleden zei OFDM:

Dat alleen NPO 1, 2 en 3 zijn uitgevallen is interessant en dat zijn twee transponders. Worden deze in Hilversum onder de toren opgestraald? Vielen dan alle zenders in die twee muxen uit? Ik heb geen systeem met log waar ik via Internet bij kan komen op die transponders, alleen live en die heb ik gemist.

 

Nee, alleen NPO 1-2-3 vielen uit. Het probleem zat dus vóór de muxen. Ik neem aan dat de uplink na de mux plaats vindt in Luxemburg.

Het probleem zat hem dus tussen Nederland en Luxemburg.

Link naar reactie
Delen op andere sites

wat ik nu doe is heel zwaar gissen. 

De oorzaak hoeft helemaal niet aan de satteliet uplink de liggen. 

Van de studio naar uplink station zijn ook transmissie trajecten. 

er kunnen nog straal verbindingen er tussen liggen die bij zware regen uit kunnen vallen. 

maar tegenwoordig is bijna alles glasvezel. 

er kan ook ergens bliksem inslag geweest zijn dat een relay station even de geest gaf 

enz enz

 

aangepast door luisteraar
Link naar reactie
Delen op andere sites

25 minuten geleden zei Sprietje:

 

Nee, alleen NPO 1-2-3 vielen uit. Het probleem zat dus vóór de muxen. Ik neem aan dat de uplink na de mux plaats vindt in Luxemburg.

Het probleem zat hem dus tussen Nederland en Luxemburg.

Dat is correct. Dan is alleen nog de vraag waar zich de muxer bevindt. Bij Digitenne wordt in Hilversum gemuxed, ook voor de regionale streams. Dat is logisch en praktisch. In de 23,5 transponders zitten ook zenders uit het buitenland en zal gemuxed worden waar alles samenkomt.

39 minuten geleden zei astro iris:

Ik heb wel nog een vraagje bij de uitval gisteren. Tijdens onweer hier geen uitval, maar wel bijna 3 uur na het onweer, zou uplink kunnen zijn....maar....  het rare was , toen ik overschakelde van satelliet naar mijn TVV antenne tv , er daar ook geen signaal was op de VRT zenders, alle andere deden het wel. ik begrijp de combinatie satelliet- antenne tv hierbij niet goed, want wat heeft het één met het ander te maken?

Die krijgen ergens de beelden uit dezelfde bron toch?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 5-6-2019 om 20:47 zei astro iris:

Ik heb wel nog een vraagje bij de uitval gisteren. Tijdens onweer hier geen uitval, maar wel bijna 3 uur na het onweer, zou uplink kunnen zijn....maar....  het rare was , toen ik overschakelde van satelliet naar mijn TVV antenne tv , er daar ook geen signaal was op de VRT zenders, alle andere deden het wel. ik begrijp de combinatie satelliet- antenne tv hierbij niet goed, want wat heeft het één met het ander te maken?

Zelfde fenomeen bij gebruik van de app. TVVLAANDEREN zal zijn signaal zelf van de satelliet halen om via AntenneTV en de app door te sturen. En heeft dus zelf last van uitvallende upstream.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 4 maanden later...
Op 5-6-2019 om 19:17 zei luisteraar:

Ik weet niet welke uplink systemen bestaan kan me voorstellen dat er systemen zijn die

een feedback hebben met de satelliet om er voor te zorgen dat niet teveel of teweinig

vermogen bij de satelliet aankomt.

Bij zware bewolking zou het systeem meer vermogen kunnen uitzenden om dat

verlies op te vangen.

Ik probeer er achter te komen welk systeem Usingen gebruikt daar heb ik nog

nooit uitval bemerkt.

@Drs. IJzerbout zal het wel uit zijn hoofd weten

 

 

Usingen is van Media Broadcast. Ik ben er één keer geweest. Er staat daar zoveel dat ik dat echt niet weet.

"On ne voit bien qu'avec le coeur. L'essentiel est invisible pour les yeux."

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...