Ga naar inhoud


Clone SSD


pollegazon

Aanbevolen berichten

In deze corona tijden even mijn hardware aan het update.

 

Net via post nl een d lock sata to usb 3 adapter binnengekregen.

 

Bedoeling is een kleinere ssd uit mijn vrouws laptop te upgraden naar een grotere, die uit onze voorraad komt (van een inmiddels overleden laptop).

 

Heb al macrium reflect free geprobeerd, maar die gaf een error en lijkt me dus niet zo simpel.

 

Iemand een tip voor een makkelijk (gratis) clone programma ?

Link naar reactie
Delen op andere sites


Werkt blijkbaar niet rechtstreeks via mijn usb 3 to sata adapter, moet via cd of usb.

 

Intussen ook aomei backupper standard gevonden. Lijkt heel eenvoudig, maar als ik wil gaan backuppen kan ik niet ssd allignment aanvinken (die de partities - er staan op de geformatteerde ssd blijkbaar een lege en een gevulde) - want dan vraagt hij naar upgrade (naar de pro versie).

 

Kan het kwaad om "zonder" ssd alligment te clonen ?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Macrium Reflect Free

EaseUS Todo Backup

 

 

https://www.gratissoftwaresite.nl/downloads/backup

aangepast door bellejt

Groetjes,salutations,greetings.
1 x Gibertini 1,10 vast 3 sats + 1 x Triax 88 cm rotor
Vu + Duo2 twin sat tuner  4 X DVB-S2 en 1 x turbo DVB-C + OpenVix + idem dual tuner and vu duo2 fallback tuner

Octagon SF8008 4K  Openvix (via ethernetconnectie/WIFI fallbacktuner)

Link naar reactie
Delen op andere sites

15 uren geleden, pollegazon zei:

Bedoeling is een kleinere ssd uit mijn vrouws laptop te upgraden naar een grotere, die uit onze voorraad komt (van een inmiddels overleden laptop).

misschien is die voorraad SSD niet meer werkende? heb je dat bekeken via de partitie tabel?

 

Maar die backup proggies zijn in ieder geval niet allemaal geschikt voor het doel wat je voor ogen hebt.

Ik heb toen ik mijn SSD ging vervangen voor een groter type uiteindelijk een nieuw w10 erop gezet van scratch en nadien de databestanden inderdaad middels een SSD adapter teruggezet voor die data die nog niet naar de NAS gebackupped waren... (heb altijd een dag data van 't werk wat bij aankomst thuis gesynchroniseerd moest worden)

 

dat is veel betrouwbaarder en je hebt een clean OS op die grotere schijf

Sapore di sale

Gino Paoli

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 uren geleden, Tonskidutch zei:

misschien is die voorraad SSD niet meer werkende? heb je dat bekeken via de partitie tabel?

 

 

Met "overlede"n bedoel ik dat die nog wel werkte, maar dat we die niet meer (gaan) gebruiken en de onderdelen (geheugen enz) in andere toestellen gaan gebruiken.

 

@ greekfalcon

 

Heb nog een andere adapter, ga die ook even uitproberen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat clonen is omdat het proggie cylinder per cylinder uitleest en 1:1 tracht over te zetten is heel erg traag, dat zijn jullie toch met me eens.

Ik heb het zelf 4 maal gedaan van hdd naar ssd en ssd naar ssd maar als je bekijkt hoeveel zelf aangemaakte data er mee moet is het erg ineffectief.

 

De voorlaatste keer ging het ook mis omdat het AOMEI pro versie mijn nieuwe ssd te klein vond :sick:(doel was 500GB naar 500GB). Hetgeen dus absoluut niet kan.

Toen heb ik de EUFI usb stick gepakt en windows10 in een half uur erop gezet (inclusief updates) en wat kleine foldertjes terug gekopieerd.

De mail staat sowieso met mijn office365 account en met Onedrive op de server.

 

Horen natuurlijk graag van je @pollegazonof het met de andere adapter lukt.

 

 

 

Sapore di sale

Gino Paoli

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Verse installatie is meestal het verstandigst.

 

Om optimaal gebruik te maken van een SSD moet je in de bios ook van uefi naar ahci aanzetten en dan pas installeren. Als je dit verschil in snelheid bekijkt met een benchmark programma zie je dat ahci echt sneller werkt en dat is ook de bedoeling van het hele gebeuren niet alleen sneller opstarten. Er zijn wel truken om dit achteraf te doen maar schone installatie is altijd de voorkeur.

 

Of je dit met een clone programma kunt instellen is mij niet bekend.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 23-3-2020 om 10:26, Tonskidutch zei:

Horen natuurlijk graag van je @pollegazonof het met de andere adapter lukt.

 

 

 

 

Ohja, sorry - met de drukte van de afgelopen twee dagen over het hoofd gezien.

 

A nice person van dit forum heeft me een pro code "geleend" en toen was het op een knip en een gauw geregeld.

 

Thanks, nice forum collega ;)

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Acronis True Image.

Deze is geen freeware en je hebt er een licentie voor nodig..

Maar het werkt, ook met USB.

"Een leven dat niet kritisch naar zichzelf kijkt, is het niet waard om geleefd te worden."

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...