Ga naar inhoud


Grasmachine perikels


mebo870

Aanbevolen berichten

Mag ik wat vragen, ik heb hier momenteel de grasmachine van mijn ma in bruikleen staan.

Halfweg het gazon, een kleine plas pauze, wil dat ding niet meer opstarten, enkel een klik te horen.

De stand van het mes wat gedraaid (spoel), geprobeerd en geprobeerd niks, enkel een klik, na een poos start dat kreng ineens toch op.

De eerste verdacht is uiteraard de condensator voor de hulpwikkeling.

Nu vandaag, het maaimes er af gehaald en alles eens open gegooid en die motor start 20 - 30 keer normaal op, dat zou de condensator toch al moeten uitsluiten. Dan was ik aan het denken aan een thermische beveiliging in de motor, maar navraag bij mijn ma blijkt dat die machine soms niet eens op te starten is.

Dan zit er nog een rem op maar geen idee hoe dat in zijn werk gaat.

Met andere woorden dit is weer zo’n randgeval.

Iemand een tip?   

The key to happiness. Stay away from idiots

Link naar reactie
Delen op andere sites


Losse verbinding?

Heb je al eens geprobeerd het snoer, bij de tule van de stekker of ingang van het apparaat, te bewegen terwijl je het probeert? Of is die klik duidelijk een klik van een relais? Zo ja, dan relais contacten / aansluitingen eens goed nalopen...

“Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts.” ~ Winston Churchill

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het relais schakelt want dat hoor je.

 

Ofwel zijn de contacten van het relais slecht, maar als hij vaak wel werkt is de kans klein.

Of er zit nog ergens een veiligheid die niet goed staat afgesteld.

 

Moet je twee schakelaars bedienen om de motor te starten?

Vallen de messen stil als de machine op zijn kant staat?

Zit er een thermische veiligheid op?

 

Zit er een start condensator op?

Dan zou het kunnen dat het centrifugaal contact niet goed sluit waardoor de motor niet kan starten.

Maar dan zou je de motor moeten horen brommen vermoed ik.

 

mvg

dreambox two ,  BigBisat met Smart Titanium, Alps, en 2 X Inverto Black Ultra

VU+ solo2 met defecte tuners

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Als je de klik hoort en een slinger aan de messen geeft, start die dan?

Pas wel op je vingers.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Veel maaiers hebben een seriemotor, dus met koolborstels. Als deze dat ook heeft zijn dan de koolborstels niet op hun einde. dus wel / geen verbinding en dus wel niet draaien.

De klik die je hoort zal in dit geval de rem (vaak een elektromagneet die een remvoering bedient )zijn die er af word gehaald.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Die rem zit normaal op de kop van de motor en komt los vanaf je de hendel (dewelke waar de schakelaar in zit) aantrekt , het gebeurt soms dat daar vervuiling tussen zit , goed reinigen en mogelijk is je probleem opgelost

M7 Sat 801-Technomate 5600 ci-usb - Pace dsr8141/22 - Smartwi=rip - 1x disc triax 88 thuis - 1x disc hirsman 64 camping - duo lnb's astra1-3 + nog een hoop antiek

Lokatie's hoevenen & blier (belgië)

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 uren geleden, katwezel zei:

Die rem zit normaal op de kop van de motor en komt los vanaf je de hendel (dewelke waar de schakelaar in zit) aantrekt , het gebeurt soms dat daar vervuiling tussen zit , goed reinigen en mogelijk is je probleem opgelost

De machine bleef ook vandaag goed opstarten, een dikke kans dat katwezel er dicht bij zit, ik had op de bereikbare plaatsen breakcleaner gespoten.

Aanzwengelen kan ik niet proberen, daar momenteel alles werkt.

Toch al goed bruikbare tips gekregen waarvoor dank.

maandag gaat het mes en het deksel er weer op en dan nog eens proberen, "live" de rest van het gazon achteraan afrijden. 

 

The key to happiness. Stay away from idiots

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...