Ga naar inhoud


hoe zinvol is een Universele Multimeter?


Tonskidutch

Aanbevolen berichten

Wat moet je met een groot zwembad als je de Arabian Gulf in je achtertuin hebt ? Waarvan het water het hele jaar door 30°C - 33°C warm is Sprietje?

Het water in de beide zwembaden koelen we af naar 25°C - 27°C.

aangepast door Drs. IJzerbout

"On ne voit bien qu'avec le coeur. L'essentiel est invisible pour les yeux."

Link naar reactie
Delen op andere sites


17 minuten geleden, Sprietje zei:

Je moet toch echt je schoolgeld terug gaan vragen. Mijn verhaal klopt wel maar jou berekening niet. De speciale projectielamp die veel meer licht geeft omdat de gloeidraad heter wordt gestookt heeft nog steeds de specificatie 12 volt 100 watt. Hij neemt dus 8,33 ampere op, niet meer dan de gewone halogeenlamp van 12 volt 100 watt. De kabel en de transformator worden dus helemaal niet zwaarder belast.

 

Maakt niet uit.  Wie jaagt er nou 25 Ampere door 2,5 mm². Dat gaat na een paar meter al mis bij zo´n lage spanning.

"On ne voit bien qu'avec le coeur. L'essentiel est invisible pour les yeux."

Link naar reactie
Delen op andere sites

8 uren geleden, Tonskidutch zei:

Omdat sprietje dit schreef

 

en ik van zijn lang zal zijn leven nog nooit een Universele Multimeter gekocht heb en/of in handen heb gehad

 

wil ik toch wel eens weten wat je ermee kunt doen of zijn er andere normale mensen die ook nog nooit een Universele Multimeter in handen hebben gehad?

 

Beste Tonskidutch

 

In Spanje kwam het regenmatig voor dat als ik mijn Senseo koffiezetapparaat wilde gebruiken hij alleen maar wat stond te brommen maar geen koffie zette. Door de spanning van het net op te meten met een multimeter kwam ik er achter dat als de spanning minder dan 185 volt was, het motortje in het apparaat niet meer wilde draaien. Tja iemand zonder multimeter had een nieuwe Senseo gekocht omdat hij gedacht zou hebben dat het apparaat niet in orde zou zijn. Voor dat geld kun je meerdere multimeters kopen. Dus toch slim om een multimeter in huis te hebben. :P

3 minuten geleden, Drs. IJzerbout zei:

Maakt niet uit.  Wie jaagt er nou 25 Ampere door 2,5 mm². Dat gaat na een paar meter al mis bij zo´n lage spanning.

Zie je wel dat je er niets van snapt, de verlichtingsarmaturen zitten aan 3 verschillende zijden van het zwembad en hebben allen hun eigen kabel van 2,5 mm2.

aangepast door Sprietje
Link naar reactie
Delen op andere sites

Daar schiet me nog wat te binnen Sprietje. Dat verhaal wordt telkens ongeloofwaardiger.

 

Omdat die projektielamp heter gestookt wordt zoals je zegt, moet ie gekoeld worden.

In iedere projector is daarvoor een ventilator aanwezig. Die zelfs nog doordraait nadat de projector uit staat en dan na een tijdje uitgaat.

 

Ik geloof niet dat die projectielampen een lang leven beschoren zijn in dat zwembad van je.

Zal lekker heet worden in die waterdichte zwembadlampen.

Of je gaat me nu vertellen dat die projectielampen in je zwembad watergekoeld zijn?

 

42 minuten geleden, Sprietje zei:

Zie je wel dat je er niets van snapt, de verlichtingsarmaturen zitten aan 3 verschillende zijden van het zwembad en hebben allen hun eigen kabel van 2,5 mm2

 

En die 3 kabels gaan alle 3 apart naar de transformator?

aangepast door Drs. IJzerbout

"On ne voit bien qu'avec le coeur. L'essentiel est invisible pour les yeux."

Link naar reactie
Delen op andere sites

33 minuten geleden, Drs. IJzerbout zei:

Daar schiet me nog wat te binnen Sprietje. Dat verhaal wordt telkens ongeloofwaardiger.

 

Omdat die projektielamp heter gestookt wordt zoals je zegt, moet ie gekoeld worden.

In iedere projector is daarvoor een ventilator aanwezig. Die zelfs nog doordraait nadat de projector uit staat en dan na een tijdje uitgaat.

 

Ik geloof niet dat die projectielampen een lang leven beschoren zijn in dat zwembad van je.

Zal lekker heet worden in die waterdichte zwembadlampen.

 

 

En die 3 kabels gaan alle 3 apart naar de transformator?

 

Via een speciale constructie van warmte geleidend aluminium wordt de lamp door het zwembadwater gekoeld. Er staat ook duidelijk op de lamp dat je hem boven water niet aan mag doen. De pootjes van de lamp moeten ook met twee schroeven worden vastgeklemd zodat je een goede warmteoverdracht hebt en niet zoals in een projector waar hij met verende contacten wordt vastgeklemd.

Maar nogmaals Drs.IJzerbout, 100 watt is 100 watt dus er komt niet meer warmte van de lamp.

En ja de kabels vanaf de trafo gaan alle drie een andere kant op.

aangepast door Sprietje
Link naar reactie
Delen op andere sites

Even terug naar het onderwerp; Hoe zinvol is een universele multimeter?

 

Een gezegde wat veel wordt gebruikt is "meten is weten"... Klopt eigenlijk niet, want het is eigenlijk "meten is weten, als je weet wat je meet". Hieruit kan je afleiden dat bij gebruik van een multimeter / universeel meter je wel moet begrijpen wat je meet, en wat je kan verwachten. Want stel je voor dat je 100V meet op een stopcontact tussen de twee pennen.... Betekend dat nu dat de juiste automaat afstaat / zekering is afgeschakeld, of niet?

Dus een multimeter / universeel meter is een zinvol bezit als je weet hoe je de resultaten moet beoordelen....

 

Over spanningzoekers; Ik ben van mening dat de enige juiste manier van het controleren of ergens wel of geen spanning op staat is het gebruiken van een spannings (voltage) detector. Een goede voltage detector voldoet aan de norm IEC 61243-5, en zijn veilig in gebruik, ook bij ondeskundig gebruik... Vele merken maken ze, Benning maakt de "beroemde" Duspol, Fluke maakt een mooie T-110/T-130/T-150, en zo zijn er meer.... Als je een multimeter / universeel meter gebruikt moet je heel erg bewust zijn van geinduceerde / capacitief gekoppelde spanningen...

“Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts.” ~ Winston Churchill

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur terug, Sprietje zei:

Via een speciale constructie van warmte geleidend aluminium wordt de lamp door het zwembadwater gekoeld. Er staat ook duidelijk op de lamp dat je hem boven water niet aan mag doen

 

IJzerbout gelooft niet alles maar lukraak.

Watergekoelde projectie lampen voor het zwembad. Ik heb erop gegoogled maar kon niets vinden.

Dus stuur eens een foto van zo´n speciale lamp. Ik ben nooit te oud om wat te leren.

 

Dat er 3 kabels van het zwembad naar de transformator lopen had je niet gezegd en zelfs 8,3 Amp is nog veel voor een lange run van 2,5 mm².

"On ne voit bien qu'avec le coeur. L'essentiel est invisible pour les yeux."

Link naar reactie
Delen op andere sites

32 minuten geleden, Big fellow zei:

Even terug naar het onderwerp; Hoe zinvol is een universele multimeter?

 

Een gezegde wat veel wordt gebruikt is "meten is weten"... Klopt eigenlijk niet, want het is eigenlijk "meten is weten, als je weet wat je meet". Hieruit kan je afleiden dat bij gebruik van een multimeter / universeel meter je wel moet begrijpen wat je meet, en wat je kan verwachten. Want stel je voor dat je 100V meet op een stopcontact tussen de twee pennen.... Betekend dat nu dat de juiste automaat afstaat / zekering is afgeschakeld, of niet?

Dus een multimeter / universeel meter is een zinvol bezit als je weet hoe je de resultaten moet beoordelen....

 

Over spanningzoekers; Ik ben van mening dat de enige juiste manier van het controleren of ergens wel of geen spanning op staat is het gebruiken van een spannings (voltage) detector. Een goede voltage detector voldoet aan de norm IEC 61243-5, en zijn veilig in gebruik, ook bij ondeskundig gebruik... Vele merken maken ze, Benning maakt de "beroemde" Duspol, Fluke maakt een mooie T-110/T-130/T-150, en zo zijn er meer.... Als je een multimeter / universeel meter gebruikt moet je heel erg bewust zijn van geinduceerde / capacitief gekoppelde spanningen...

 

Een multimeter in de sterkstroom omgeving komt eigenlijk minder voor. Ik kan zo´n meter goed bedienen en weet wat ik doe. Maar toch maak ik wel eens een fout, vooral als je moe bent en het moet vlug klaar zijn, dan gaat het wel eens mis bij mij.

Ik heb op mijn werk trouwens ook een één polige spannings/fase zoeker met een LED erin in plaats van een neon lampje.

Die werkt net zo als een met een neon lample. Würth levert die.

 

"On ne voit bien qu'avec le coeur. L'essentiel est invisible pour les yeux."

Link naar reactie
Delen op andere sites

38 minuten geleden, Drs. IJzerbout zei:

 

IJzerbout gelooft niet alles maar lukraak.

Watergekoelde projectie lampen voor het zwembad. Ik heb erop gegoogled maar kon niets vinden.

Dus stuur eens een foto van zo´n speciale lamp. Ik ben nooit te oud om wat te leren.

 

De halogeenlamp is niet watergekoeld. De armaturen voor deze lampen zijn zodanig gemaakt, dat de warmte die in het waterdichte armatuur ontstaat naar het zwembadwater wordt afgevoerd. De armatuur zit een halve meter onder water en ga ik nu niet voor je boven water halen om een foto van te maken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur terug, Big fellow zei:

Als je een multimeter / universeel meter gebruikt moet je heel erg bewust zijn van geinduceerde / capacitief gekoppelde spanningen...

 

Je slaat de spijker op z´n kop.

Eén van de redenen dat ik een universeelmeter bij sterkstroom liever niet gebruik.

1 minuut geleden, Sprietje zei:

 

De halogeenlamp is niet watergekoeld. De armaturen voor deze lampen zijn zodanig gemaakt, dat de warmte die in het waterdichte armatuur ontstaat naar het zwembadwater wordt afgevoerd. De armatuur zit een halve meter onder water en ga ik nu niet voor je boven water halen om een foto van te maken.

 

Aha..de projectielamp is er dus niet geschikt voor. Die wordt veel heter.

"On ne voit bien qu'avec le coeur. L'essentiel est invisible pour les yeux."

Link naar reactie
Delen op andere sites

3 uren geleden, Drs. IJzerbout zei:

De blauwe draad zou de nul moeten zijn.

Daar is dan goed was mis geweest.

 

Daarom moet je voorafgaand eerst meten of de nul en of aarde is aangesloten.

Oké mijn kennis ligt normaal op een ander valk maar wat ik heb geschreven

zijn slechts mijn ervaringen. En heb daar leergeld mee gehad.

 

Eerlijkheidshalve werk ik ook wel eens onder spanning maar hou dan wel rekening

met een aantal stille wetten. Dus technisch heb je wellicht gelijk maar praktisch

zijn mijn opmerkingen en in het veld ondervonden. overigens van 380/400 Volt blijf

ik af en waag mij daar niet aan. Ik heb het puur over laagspanning tot 230 Volt.

aangepast door Con

Groet, Con. Gloeiende, gloeiende, een beetje humor moet kunnen, anders ga je maar ergens anders heen..
Sinds maart 2021 glasvezel via KPN.

Internet/PC: modem/router Fritzbox en TP-Link accesspoint, switch (8), switch (4)

Intel Nuc i7 met W10, Gigabyte Brix met Home Assistant, 17 Shelly's en 2 ESP-tjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator
9 minuten geleden, Con zei:

Eerlijkheidshalve werk ik ook wel eens onder spanning maar hou dan wel rekening

met een aantal stille wetten.

Regel 1, houd een hand in je broekzak!

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...