Ga naar inhoud


Batterij contacten


mebo870

Aanbevolen berichten

Ik maak regelmatig mee dat toestellen waar batterijen in moeten, de batterij contacten zijn beginnen oxideren.

Hoe vaak ik ook probeer dat te kuisen, die oxidatie blijft terug komen.

Meestal als er een batterij was uitgelopen, bestaat daar een middel, om dat weer zuiver te maken en de oxidatie stopt?

Vooral die veer.

The key to happiness. Stay away from idiots

Link naar reactie
Delen op andere sites


- apparaat en de uitgenomen batterijen in een passende diepvriesbuidel steken en opbergen of Oven braadzak en opbergen

- apparaat nooit in een onverwarmde koude kelder of schuur laten staan en daarna meteen in een warme en dus qua luchtvochtigheid vochtigere omgeving gebruiken

 

nooit alkaloïde batterijen gebruiken maar lithium batterijen, de corrosie zit al in die eerste qua elektrolytische metaal verschillen

 

The Piper S Call

David Gilmour

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Er bestaan middeltjes om roest op auto's om te zetten in een laag waaronder het niet meer verder roest. Maar de contactpunten moeten natuurlijk wel blank metaal zijn. Ik ben bang dat het voor jouw apparaten al te laat is.

 

Altijd de batterijen eruit halen als je het apparaat niet gebruikt.

  • Resistance is futile you will be assimilated
  • Those who would give up essential liberty, to purchase a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety. Benjamin Franklin (1706-1790)
  • Mijn vrijheid eindigt niet waar jouw angst begint!

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Die apparaten komen meestal al in een niet zo goede staat toe, ze staan eerst ergens jaren stof en soms vocht te happen. Zo heb ik hier onlangs 2 transistor radio’s uit de jaren 70 op de kop getikt, ik heb ze spelend. Maar die oxidatie blijft terug komen en aangezien die hier ook in de kast terecht gaan komen. Wil ik die zo goed mogelijk beschermen en bewaren. Mijn probleem is vooral die veer voor de negatieve kant van de batterij, die  heel moeilijk te reinigen is.

Dat roestwerend middel en  geleidende lijm, zegt me wel iets, dat kan wel een oplossing zijn.

Ik ga eerst eens kijken op het transistor forum, dat zal geen alleenstaand geval zijn.

The key to happiness. Stay away from idiots

Link naar reactie
Delen op andere sites

Neem een wattenstaafje en spuit het in met WD40

Dan met het wattenstaafje de veren en contactplaatjes goed in de WD40 zetten.

De contacten zullen goed functioneren en anders opnieuw laten verchromen. Of veertjes ergens zien te scoren.

Als het je lukt om ze te vertinnen, dan is dat ook een goede oplossing.

aangepast door Drs. IJzerbout

"On ne voit bien qu'avec le coeur. L'essentiel est invisible pour les yeux."

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik gebruik altijd een glasvezelpen om ze helemaal schoon te poetsen.

Wel oppassen want die vezeltjes die afbreken staan ook zo in je vinger en zie ze dan maar eens te vinden en er weer uit te krijgen.

Meestal denk  je dagenlang elke keer dat je wat vastpakt "verdorie daar zit er nog één"

zondag? nee dan kan ik niet dan ben ik vissen

Link naar reactie
Delen op andere sites

Quote

Goede soldeerbaarheid, ductiliteit en corrosiebescherming

Tin zorgt voor een goede soldeerbaarheid en ductiliteit en corrosiebescherming op contacten en componenten. De corrosiebescherming van galvanisch tin staat of valt echter met de poriedichtheid van de laag. Op staal is het geen goede corrosiebeschermer. Dat komt omdat er bij een porie als gevolg van het potentiaalverschil met de ondergrond vrijwel direct grondmetaalcorrosie optreedt. Op koper (legeringen) is tin wel heel geschikt als beschermer tegen oxidatie. Het koper behoudt de goede elektrische eigenschappen en de soldeerbaarheid.

 

Ik heb ook eens enkele onderdelen laten vertinnen, viel prijstechnisch heel erg mee omdat ze in het proces met andere objecten mee kunnen in het bad.

De methode van Drs IJzerbout zou dus ook moeten kunnen als je het veertje en contactpunten uitgebouwd hebt.

maar zoals je kan lezen is het op staal ongeschikt

het probleem zit er dus al in

The Piper S Call

David Gilmour

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als laatste oplossing...en misschien wel de beste, dan kan mebo870 het altijd nog aan Sprietje vragen op dit forum.

Sprietje heeft er een handje van om uitgeputte batterijen te bewaren en dan nog weer eens ergens in te zetten.

Dus hij zal de beste ervaringen hebben met uitgelopen batterijen en de rampzalige gevolgen.

"On ne voit bien qu'avec le coeur. L'essentiel est invisible pour les yeux."

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op het transistor forum nl, spreekt men oa; van afkoken, gebruik van soda en azijn om het chemisch proces van uitgelopen batterijen te stoppen.

De veer ontdoen van roest met een klein roterend staalborsteltje (dat is een hele goede tip) 

Bij zulke oplossingen moet alles wel gedemonteerd worden, dat lukt niet altijd,

ik heb hier batterij houders liggen voor led-zaklampen, deels ingegoten in plastic, zoiets is einde verhaal .

The key to happiness. Stay away from idiots

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...