Ga naar inhoud


Toe aan een nieuwe CV ketel


Psychosammie

Aanbevolen berichten

Maar gisteren een rondje Limburg gedaan en vandaag een rondje in het noorden van het land, dus tijd genoeg gehad om na te denken over het e.e.a.

Wat ik me zo afvroeg was dat als alle warmte door de ketel terug gewonnen wordt uit de afvoergassen waarom wordt er dan voor de rookafvoer nog steeds een metalen buis gebruikt die weg kan rotten door zure condens?

Is alle warmte terug gewonnen dan zou je toch ook kunnen volstaan met een kunststof buis, immers die wordt toch niet meer warm?

Veel minder tot geen last van corrosie en uiteindelijk veiliger en goedkoper.

 

Ander punt van overdenken is:

Als zo'n ketel als bij TS in de kelder gemonteerd kan worden en de lucht nog afgevoerd/aangezogen kan worden door deze over 2 tot 2,5 verdieping heen en weer te blazen kan een ketel die op zolder is gemonteerd dan niet anders ingesteld worden omdat deze veel minder hard hoeft te blazen om alles naar buiten te krijgen en daardoor nog zuiniger kan zijn?

zondag? nee dan kan ik niet dan ben ik vissen

Link naar reactie
Delen op andere sites


  • Moderator

Is dan niet de warmte uitwisseling tussen rookgas afvoer  en frisse lucht aanvoer door de kortere weg minder, en het rendement lager wanneer het rookgas kanaal korter is?

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@gerrit B

Helemaal mee eens, certificering is veelal je reinste geldverspilling en borgt sowieso geen juiste installaties.

Het borgt voor 95% alleen de te volgen procedures welke dienen te zijn vastgelegd. Loyds is er ook zo een.

 

@gerrit B @ceesv

Vroeger was het zo dat hoe warmer de toevoerlucht was hoe beter het rendement van de ketel.

Maar dan had je het over rookgastemperaturen van 150-200 graden Celsius.

 

Nu de rendementen zo hoog liggen is dat nog maar minimaal.

 

De nieuwste HR ketels hebben een dermate lage rookgastemperatuur dat er tegenwoordig

inderdaad kunststof rookgaskanalen gebruikt (kunnen) worden. 50 tot 80 graden max.

Hoewel Burgerhout (fabrikant van kunststof rookgasafvoer) zegt dat het bij iedere HR ketel

gebruikt kan worden. Dat vind ik een gewaagde uitspraak.

 

 

 

aangepast door Con

Groet, Con. Gloeiende, gloeiende, een beetje humor moet kunnen, anders ga je maar ergens anders heen..
Sinds maart 2021 glasvezel via KPN.

Internet/PC: modem/router Fritzbox en TP-Link accesspoint, switch (8), switch (4)

Intel Nuc i7 met W10, Gigabyte Brix met Home Assistant, 17 Shelly's en 2 ESP-tjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Bij de vernieuwing van mijn ketel is er inderdaad een dubbele kunststof buis in het rookkanaal gezet, voor aan en afvoer.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

11 uren geleden, gerrit B zei:

Dat gebeurd toch in de ketel en niet in de afvoer?

Dan zou je toch ook geen hoog rendement ketel kunnen hebben maar zou de juiste combinatie ketel/afvoer pas HR zijn?

dat was ook waarom ik een andere oplossing gaf voor die aanvoer van verse lucht

 

12 uren geleden, gerrit B zei:

alle warmte door de ketel terug gewonnen wordt uit de afvoergassen waarom wordt er dan voor de rookafvoer nog steeds een metalen buis gebruikt die weg kan rotten door zure condens?

dat risico heb je bij een lange afstand altijd bij het afvoeren van de overgebleven verbrandingsgassen en dus ook waterdamp die met de andere gassen kunnen reageren, waarbij bepaalde metalen zelf als katalysator meehelpen. (hoe langer de gassen kunnen vermengen en afkoelen zullen ongewenste producten ontstaan in uw afvoerkanaal)

 

 

 

Simply Wonderfull (new)

Kid Creole And The Coconuts

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Daarom maar goed dat de Gasketelwet is aangenomen. Onze branche is er blij mee want je zie hoeveel vragen er opkomen en iedereen heeft een mening. Daar is op zich niets mis mee, maar laten we het wel veilig houden en niet door een handige buur de cv ketel laten monteren.

 

De firma waarvoor ik werkzaam ben beschikt over diverse eigen opdelingslocaties in het land waar wij praktijk trainingen cursussen verzorgen.

Onze eigen monteurs worden met regelmaat "bijgespijkerd" met name in het kader van verduurzaming dat is nog een hele ander materie als de standaard huis-tuin-keuken cv ketel.

 

Cv ketels worden tegenwoordig voor 90% aangesloten met kunststof rookgasafvoer vanwege de lage rookgastemperaturen.

Ook kunststof is niet heilig en dient men bij verketeling te vervangen, corrosie is ook hier nog steeds van toepassing weliswaar in mindere mate maar kunststof vergaat ook.

 

Gasketelwet:

 

https://www.bouwwereld.nl/bouwkennis/gasketelwet-in-werking-getreden/

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

51 minuten geleden, Tonskidutch zei:

voor de sat hobbyist die zelf gaat klussen <_<

Was natuurlijk als grap bedoeld, maar er zou een derde naast die klant en installateur moeten staan. Bijvoorbeeld de Schoorsteenveger naar Duits voorbeeld.

 

Hoewel die leuke Gasketels gedoemd zijn om uitgestorven te raken.

Ik zou veel eerder de klant / gebruiker nu adviseren een lease te zoeken die een (aard)Gas vrij toekomst Alternatief aanbiedt.

 

14 minuten geleden, ton68 zei:

eigen opdelingslocaties in het land waar wij praktijk trainingen cursussen verzorgen.

waar dat CO2 neutraal zijn als doelstelling vooropstaat

aangepast door Tonskidutch

Simply Wonderfull (new)

Kid Creole And The Coconuts

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

28 minuten geleden, ton68 zei:

Daarom maar goed dat de Gasketelwet is aangenomen. Onze branche is er blij mee want je zie hoeveel vragen er opkomen en iedereen heeft een mening. Daar is op zich niets mis mee, maar laten we het wel veilig houden en niet door een handige buur de cv ketel laten monteren.

 

De firma waarvoor ik werkzaam ben beschikt over diverse eigen opdelingslocaties in het land waar wij praktijk trainingen cursussen verzorgen.

Onze eigen monteurs worden met regelmaat "bijgespijkerd" met name in het kader van verduurzaming dat is nog een hele ander materie als de standaard huis-tuin-keuken cv ketel.

 

Cv ketels worden tegenwoordig voor 90% aangesloten met kunststof rookgasafvoer vanwege de lage rookgastemperaturen.

Ook kunststof is niet heilig en dient men bij verketeling te vervangen, corrosie is ook hier nog steeds van toepassing weliswaar in mindere mate maar kunststof vergaat ook.

 

Gasketelwet:

 

https://www.bouwwereld.nl/bouwkennis/gasketelwet-in-werking-getreden/

 

 

 

 

Dan zullen ze toch eerst de verkoop van ketels via internet en lokale verkoop moeten verbieden.

Dat was een flinke discussie bij de betreffende werkgroep die zich bezig hield met de BRL.

aangepast door Con

Groet, Con. Gloeiende, gloeiende, een beetje humor moet kunnen, anders ga je maar ergens anders heen..
Sinds maart 2021 glasvezel via KPN.

Internet/PC: modem/router Fritzbox en TP-Link accesspoint, switch (8), switch (4)

Intel Nuc i7 met W10, Gigabyte Brix met Home Assistant, 17 Shelly's en 2 ESP-tjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

En op het feit dat iemand zelf zijn CV ketel gaat installeren is totaal geen enkele controle.

Maar meestal is die handige buurman dezelfde als die wat overdag via zijn werkgever ketels aan de wand schroeft.

Het kan natuurlijk dat hij buiten zijn werkgever om plots prutswerk gaat leveren maar bij iemand met liefde voor het vak is dat toch meestal het tegenovergestelde.

 

Verder ben ik van mening dat men er meestal een ster in is om iets kapot te gaan regelen.

Alles moet gecertificeerd alles moet aan regeltjes voldoen enz. en diezelfde regeltjes verstoppen we in normen en BRL's die alleen tegen betaling in te zien zijn zodat alleen een select groepje weet hoe het nu werkelijk zit.

 

Maar als ik 1000 euro heb en geen 1500 om een ketel te vervangen moet zo iemand dan maar in de kou blijven zitten omdat iemand die geilt op regeltjes dat nu eenmaal zo heeft bedacht?

Schrijf gewoon op waar een installatie minimaal aan moet voldoen om het veilig te houden en maak dit ook openbaar zodat het voor iedereen terug te vinden is.

Alleen zo kan iemand beoordelen of ze het zelf gaan/durven doen of toch professionele hulp inroepen.

  • Like 1

zondag? nee dan kan ik niet dan ben ik vissen

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Of doe het zoals in Duitsland, waar het er niet toe doet wie de ketel aan de muur schroeft, maar waar de onafhankelijke door de staat benoemde Schoorsteenveger elke installatie 1 x per jaar keurt.

 

De naam Schoorsteen veger dekt de lading niet, het is een vakman die door zijn handtekening garandeert dat de ketel voldoet aan de verbrandingswaarden en de stook ruimte en rookgas kanalen voldoet aan de wettelijke  voorschriften, en die verder de correcte installatie en werking van het rookgaskanaal inspecteert en garandeert.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

In de jaren 70 werkte ik bij een kachelsmid welke gaskachels

plaatste en later ook cv ketels.

 

Na het plaatsen moest er een gele kaart worden ingevuld met

onder andere daarop het schema (met de hand getekend) van

de gasleiding.

 

Die kaart ging dan naar het plaatselijke gasbedrijf (Zeist) en

deze keurde de installatie... KLAAR!

 

En nu? Certificering, erkenning, scholing, duizenden euro's aan

normen, ISSO's en andere informatiebladen aanschaffen.

Dit is voor een installateur om de hoek een onbetaalbare zaak.

 

Nederland is helemaal doorgeslagen.

Groet, Con. Gloeiende, gloeiende, een beetje humor moet kunnen, anders ga je maar ergens anders heen..
Sinds maart 2021 glasvezel via KPN.

Internet/PC: modem/router Fritzbox en TP-Link accesspoint, switch (8), switch (4)

Intel Nuc i7 met W10, Gigabyte Brix met Home Assistant, 17 Shelly's en 2 ESP-tjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 minuten geleden, Con zei:

En nu? Certificering, erkenning, scholing, duizenden euro's aan

normen, ISSO's en andere informatiebladen aanschaffen.

Dit is voor een installateur om de hoek een onbetaalbare zaak.

 

Nederland is helemaal doorgeslagen.

Nu is dat wel omdat een elke jan doedel uit land xyz naar Nederland kan komen en dergelijke werkzaamheden mag aanbieden

en omdat we nog zo iets als veiligheid verwachten van de "correcte installatie" is er dus terecht toezicht op.

Misschien nog te weinig want er sterven ook nog steeds mensen door CO monoxide vergiftiging.

 

elke kachelsmid met zijn verplichte bij-spijker-cursus hoeft daar geen vrees voor te hebben

 

Simply Wonderfull (new)

Kid Creole And The Coconuts

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...