Ga naar inhoud


Ledlampen moeten die koeling hebben


Jan Ambers

Aanbevolen berichten

36 minuten geleden, kiekiek zei:

 

Was mij ook al opgevallen met lampjes van een paar euro. Ze worden inderdaad warmer en gaan veel minder lang mee, vaak maar een jaar.

 

Ik heb nog niet heel veel ervaring met ledlampen, maar heb er wel een al zo'n 3 a 4 jaar in gebruik.

Het is een 7 watt reflector lamp met normale E27 fitting en het ding is dag in dag uit in gebruik.

Ik kocht hem ooit bij een van onze Duitse grootgrutters voor de aktieprijs van € 2,25.

Wordt absoluut niet warm en functioneert gewoon naar volle tevedenheid.

Kennelijk gaat jullie verhaal dus niet altijd op.

 

Overigens zit ik midden in de zomer niet echt op 'bijverwarming' te wachten.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites


14 uren geleden, minplus zei:

Inmiddels meerdere leds in gebruik en die doen het goed, maar bij m'n straatlantaarn hou ik het op de lamp die het al 40 jaar doet.

 

Ik heb hier nog een Philips spaarlamp van de allereerste lichting in gebruik.

Kocht er ooit twee van een medewerker van Philips (Australia).....bajonetfitting dus.

Een van de twee heeft het een jaar of tien geleden begeven.

Nummer twee wil het na 40 jaar nog altijd niet opgeven.

Er zijn mensen die zeggen dat die spaarlampen zo kapot zijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bij het kopen en gebruiken van LED en vroeger spaarlampen is voor mij het allerbelangrijkste dat die krengen niet storen in het radio frequentie spectrum.

Met name de AM banden worden door de bekende Chinky-Land meuk zodanig gestoord dat ontvangst op die banden onmogelijk is.

  • Like 1

"On ne voit bien qu'avec le coeur. L'essentiel est invisible pour les yeux."

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 minuten geleden, Tonskidutch zei:

Rijbewijs is voldoende

happy_001.gif

☺️

Groet, Con. Gloeiende, gloeiende, een beetje humor moet kunnen, anders ga je maar ergens anders heen..
Sinds maart 2021 glasvezel via KPN.

Internet/PC: modem/router Fritzbox en TP-Link accesspoint, switch (8), switch (4)

Intel Nuc i7 met W10, Gigabyte Brix met Home Assistant, 17 Shelly's en 2 ESP-tjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur terug, johnno zei:

Ik heb nog niet heel veel ervaring met ledlampen, maar heb er wel een al zo'n 3 a 4 jaar in gebruik.

Het is een 7 watt reflector lamp met normale E27 fitting en het ding is dag in dag uit in gebruik.

Ik kocht hem ooit bij een van onze Duitse grootgrutters voor de aktieprijs van € 2,25.

Wordt absoluut niet warm en functioneert gewoon naar volle tevedenheid.

Kennelijk gaat jullie verhaal dus niet altijd op.

 

Overigens zit ik midden in de zomer niet echt op 'bijverwarming' te wachten.

 

 

Zo vaak branden lampen in de zomer niet johnno ;)

 

Maar ik had het over LED lampen van de Ac...... Ik denk een stuk of 3 binnen een jaar stuk en die branden ook nog eens niet voortdurend.

57 minuten geleden, johnno zei:

Ik heb hier nog een Philips spaarlamp van de allereerste lichting in gebruik.

 

 

Haha je bedoelt die jampotten? Loodzwaar en maar flikkeren ;) Later stond er Made in Poland op.

Link naar reactie
Delen op andere sites

10 uren geleden, gerrit B zei:

maar dat is toch geen prettig licht😮

Dit zijn lampen voor in een werkplaats/operatiekamer oid. waar wit steriel licht met een groot contrast gewenst is, maar zeker niet in een woonkamer.

Mijn advies zou zijn om de volgende keer een ledlamp met 4000K te kiezen als je van wit licht houdt of tussen de 2700 en 3000 als je gloeilamp wit licht wilt.

Gegarandeerd dat het een stuk prettiger voor je ogen is en ook bezoek zal het weten te waarderen opdat ze niet het gevoel hebben onder een ondervragingslamp te zitten.

Ik heb ze met licht zoals een gewone gloeilamp en puur wit voor in de keuken, dus nee het is niet onprettig voor mijn ogen en ziet er gewoon warm uit in de woonkamer. De led lamp die ik op de foto zette is voor de hobbykamer waar wit licht nodig is om beter te kunnen zien.

Link naar reactie
Delen op andere sites

hier chinese meuk en die gaat nagenoeg even lang mee als de dure hier.Kosten wel een tiende van de prijs hier.Kan ze dus 10 x vervangen :)

Groetjes,salutations,greetings.
1 x Gibertini 1,10 vast 3 sats + 1 x Triax 88 cm rotor
Vu + Duo2 twin sat tuner  4 X DVB-S2 en 1 x turbo DVB-C + OpenVix + idem dual tuner and vu duo2 fallback tuner

Octagon SF8008 4K  Openvix (via ethernetconnectie/WIFI fallbacktuner)

Link naar reactie
Delen op andere sites

11 minuten geleden, Penthe zei:

dus nee het is niet onprettig voor mijn ogen

Daar moet ik je wel steunen m.b.t. de lichtkleur en de hoeveelheid LUX op het tafelblad.

In sommige interieurs vindt je jouw partner niet eens zo duister is het, maar ook dat is mode. Als het maar op kaarslicht lijkt zijn we al weer gezellig bezig.

Kolder.

 

Maar dat is altijd in dit soort off-topics berichten. Het lijkt wel opzet.

Ook de productie van die dingen is altijd weer een eigen aspect in dit soort vragen dat met reële tests niets te maken heeft.

Sapore di sale

Gino Paoli

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

56 minuten geleden, kiekiek zei:

 

Haha je bedoelt die jampotten? Loodzwaar en maar flikkeren ;) Later stond er Made in Poland op.

 

Flikkeren doet ie inderdaad een paar keer als het koud is, net als de oude TL buis.

 

Ik kocht een aantal jaren geleden een aantal (conventionele) spaarlampen in Engeland.

Ze lagen daar toen dankzij torenhoge subsidies bijna gratis in de winkel.

Uit economisch oogpunt hoef ik het oude beestje dus niet in gebruik te houden.

Maar die jampot is een beetje als een trouwe hond geworden.

Zo'n dier laat je ook niet afmaken omdat ie wat ouder is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

De meeste mensen denken dat ledlampen ledlampen zijn en dat ze de goedkoopste dan maar moeten nemen maar dat is een totaal verkeerde gedachte.

Het rendement van ledlampen verschilt enorm. Je moet kijken bij de technische gegevens van de ledlamp en die vind je natuurlijk niet bij de Chinese meuk.

Kijk ik nu gewoon bij een Philips spot GU-10 spotledlamp. Bij de ene staat Lumen/Watt verhouding 53 en bij de andere 72. De laatste geeft dus maar liefst 36% meer licht voor hetzelfde verbruik. Het mag duidelijk zijn dat die lamp van L/W 53 veel meer warmte af geeft dan die van L/W 72 met dezelfde lichtopbrengst. Ook de kleurweergave (RA) moet zo hoog mogelijk zijn.

De Philips LEDspot MV Value GU10 4.9W 36D Master Dimbaar vervangt 50W heeft een L/W van 72 en een kleurweergave van 90-99 = Perfecte kleurweergave.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur terug, johnno zei:

Flikkeren doet ie inderdaad een paar keer als het koud is, net als de oude TL buis.

 

Ik kocht een aantal jaren geleden een aantal (conventionele) spaarlampen in Engeland.

Ze lagen daar toen dankzij torenhoge subsidies bijna gratis in de winkel.

Uit economisch oogpunt hoef ik het oude beestje dus niet in gebruik te houden.

Maar die jampot is een beetje als een trouwe hond geworden.

Zo'n dier laat je ook niet afmaken omdat ie wat ouder is.

 

Mwah wel onverwoestbaar tov de latere spaarlampen, ik kwam nog een filmpje tegen:

 

 

Ik had toen een paar SL-9 lampen en ik weet zelfs de prijs nog: 29,95 florijnen ;)

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...