Ga naar inhoud


Ledlampen moeten die koeling hebben


Jan Ambers

Aanbevolen berichten

Ik stel vast dat mijn ledspots typpe GU10 7W 500Lumen en andere, een kort leven beschoren is (ben ik alleen hiermee?)

ze zitten in een gesloten zamac spotbehuizing van Gamma (IP44) en na 6mnd zijn ze QRT of naar de eeuwige jachtvelden

De behuizing is 90% luchtdicht, en de opgestookte warmte kan niet weg?

 

Ik stel vast dat de lichtopbrengst geleidelijk DAALT: nieuwe lamp100%, na een maand 80%, dan dan blijft die stabiel

Dus zou je bij je ontwerp de lichtsterkte  20% moeten "overdimensioneren" ???

aangepast door Jan Ambers
Link naar reactie
Delen op andere sites


Op beide vragen is het antwoord ja!

LED lampen worden ook warm, helemaal de GU10 versies waar ook de driver van 230V naar LED spanning in zit...

De fosfor laag om de LED elementen heen zal in het begin vrij snel effectiviteit verliezen, on daarna te stabiliseren. Althans dat is mijn ervaring!

 

“Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts.” ~ Winston Churchill

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb hier LED spots GU-10 van OSRAM, 10 W (wel dure, Parathom Pro PAR16 lampen) gekocht in 2011 en hangen in een spanplafond, branden dagelijks 10 of meer uren, wel met een dimmer, maar ze doen het nog steeds uitstekend. Van de 8 ging er 1 in het begin stuk, en van de rest is er u bij een een ledje stuk. Er zitten 4 leds in deze lampen. Boven dat span-plafond is zo'n 10-15 cm ruimte en daarna zit er een dikke isolatielaag boven. Er zitten wel flinke koelribben op deze lamp. 

 

T B

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn ervaring met ledlampen, dus zeker geen kennis.

Ik ben ooit begonnen met 12 Volt lampen maar inmiddels

deze allemaal vervangen door GU10 lampen.

 

Ik heb overal systeemplafonds dus gekozen voor goedkope

open armatuurtjes dus goede afvoer van warmte.

Ik heb zelden uitval. Een aantal branden op 100 procent,

ook dat gaat goed.

In de woonkamer branden de meeste op 15 a 20 procent.

 

Inderdaad, alle ledlampen worden erg heet hetgeen mij

verbaast, immers bij een hoog rendement ten opzichte

van gloeilampen/halogeen zou ik verwachten dat die

niet meer warm worden. Warmte kost nu eenmaal

energie waar ik niet om vraag.

Dus hier valt nog een hoop te halen door fabrikanten.

Natuurlijk, de elektronica wordt warm, niet de ledlamp zelf.

Maar toch... een hoop dissipatie blijkbaar in de sturing.

Groet, Con. Gloeiende, gloeiende, een beetje humor moet kunnen, anders ga je maar ergens anders heen..
Sinds maart 2021 glasvezel via KPN.

Internet/PC: modem/router Fritzbox en TP-Link accesspoint, switch (8), switch (4)

Intel Nuc i7 met W10, Gigabyte Brix met Home Assistant, 17 Shelly's en 2 ESP-tjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

De helft van het vermogen wordt nog steeds in warmte omgezet.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

M'n 1e leds hielden het tussen de 1 seconde (2 stuks, IKEA) en 5 uur uit. Heb toen wat gloeilampen gekocht.

Inmiddels meerdere leds in gebruik en die doen het goed, maar bij m'n straatlantaarn hou ik het op de lamp die het al 40 jaar doet.

3x VU+ met Open Pli , 2 Gregorians, 1 Big bisat en 3 LCD's

Link naar reactie
Delen op andere sites

3 uren geleden, Penthe zei:

Ik heb al 3 jaar ledlampen in gebruik in het zelfde model als een gloeilamp deze worden helemaal niet heet gaan jaren mee en verliezen alleen aan het eind een beetje vermogen.

 

Dat komt waarschijnlijk omdat bij gloeilampen meer

ruimte is voor de elektronica t.o.v. de GU10 spots.

aangepast door Con

Groet, Con. Gloeiende, gloeiende, een beetje humor moet kunnen, anders ga je maar ergens anders heen..
Sinds maart 2021 glasvezel via KPN.

Internet/PC: modem/router Fritzbox en TP-Link accesspoint, switch (8), switch (4)

Intel Nuc i7 met W10, Gigabyte Brix met Home Assistant, 17 Shelly's en 2 ESP-tjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

16 minuten geleden, Con zei:

 

Dat komt waarschijnlijk omdat bij gloeilampen meer

ruimte is voor de elektronica t.o.v. de GU10 spots.

Dat zou best kunnen al zegt het woord spot me een gericht licht(is kleiner wordt daardoor ook warmer), dat vond ik vroeger wel fijn maar tegenwoordig wil ik dat mijn lichtbron alle kanten op straalt zodat 1 ledlamp voldoende is voor een hele huiskamer. En zo heb ik het dan ook 1 ledlamp verlicht de hele woonkamer, 1 de voorkamer 1 de slaapkamer enz. En het geeft totaal geen extra warmte. En je bespaart enorm.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Led mag niet warm worden, zodra een ledlamp zo warm wordt dat je hem niet meer vast kunt pakken dan gaat dit flink ten kosten van de levensduur.

Een gemiddelde ledlamp moet het ongeveer 15.000 branduren volhouden, de betere gaan richting de 25.000 tot zelfs 50.000 branduren.

Probleem is alleen dat je die laatste meestal niet voor 3 a 4 euro in de bouwmarkt kunt kopen.

Vaak onderscheiden de betere merken zich daarmee ook door minder warmte ontwikkeling en dus een langere levensduur.

zondag? nee dan kan ik niet dan ben ik vissen

Link naar reactie
Delen op andere sites

5 uren geleden, Penthe zei:

Ik heb al 3 jaar ledlampen in gebruik in het zelfde model als een gloeilamp deze worden helemaal niet heet gaan jaren mee en verliezen alleen aan het eind een beetje vermogen.

 

IMG_20201110_191033.jpg.12da9e2d059c6741887ca9217ffd4de6.jpg

 

maar dat is toch geen prettig licht😮

Dit zijn lampen voor in een werkplaats/operatiekamer oid. waar wit steriel licht met een groot contrast gewenst is, maar zeker niet in een woonkamer.

Mijn advies zou zijn om de volgende keer een ledlamp met 4000K te kiezen als je van wit licht houdt of tussen de 2700 en 3000 als je gloeilamp wit licht wilt.

Gegarandeerd dat het een stuk prettiger voor je ogen is en ook bezoek zal het weten te waarderen opdat ze niet het gevoel hebben onder een ondervragingslamp te zitten.

zondag? nee dan kan ik niet dan ben ik vissen

Link naar reactie
Delen op andere sites

Quote

 

Waarom moeten LED-lampen worden gekoeld?

LED's (Light Emitting Diodes) bestaan uit halfgeleidermaterialen die niet gloeien als de gloeidraad van een gloeilamp. Levensduur en lichtsterkte van een LED dalen als de bedrijfstemperatuur een grens overschrijdt. Een efficiënte koeling garandeert dus de betrouwbaarheid en helderheid van een projectiesysteem.

 

bron het internet 😁

Running Up That Hill

Kate Bush

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

14 uren geleden, Con zei:

Inderdaad, alle ledlampen worden erg heet hetgeen mij

verbaast, immers bij een hoog rendement ten opzichte

van gloeilampen/halogeen zou ik verwachten dat die

niet meer warm worden. Warmte kost nu eenmaal

energie waar ik niet om vraag.

 

 

Zo´n ramp is die warmte nou ook weer niet. Die verdwijnt weer als bijverwarming in je woning. Het gaat dus niet verloren. Wet van behoud van energie.

Link naar reactie
Delen op andere sites

8 uren geleden, gerrit B zei:

Led mag niet warm worden, zodra een ledlamp zo warm wordt dat je hem niet meer vast kunt pakken dan gaat dit flink ten kosten van de levensduur.

Een gemiddelde ledlamp moet het ongeveer 15.000 branduren volhouden, de betere gaan richting de 25.000 tot zelfs 50.000 branduren.

Probleem is alleen dat je die laatste meestal niet voor 3 a 4 euro in de bouwmarkt kunt kopen.

Vaak onderscheiden de betere merken zich daarmee ook door minder warmte ontwikkeling en dus een langere levensduur.

 

Was mij ook al opgevallen met lampjes van een paar euro. Ze worden inderdaad warmer en gaan veel minder lang mee, vaak maar een jaar.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...