Ga naar inhoud


Ledlampen moeten die koeling hebben


Jan Ambers

Aanbevolen berichten

22 minuten geleden, kiekiek zei:

 

Mwah wel onverwoestbaar tov de latere spaarlampen, ik kwam nog een filmpje tegen:

 

 

Ik had toen een paar SL-9 lampen en ik weet zelfs de prijs nog: 29,95 florijnen ;)

 

Er zitten wel een aantal "flikkers" tussen...

Groet, Con. Gloeiende, gloeiende, een beetje humor moet kunnen, anders ga je maar ergens anders heen..
Sinds maart 2021 glasvezel via KPN.

Internet/PC: modem/router Fritzbox en TP-Link accesspoint, switch (8), switch (4)

Intel Nuc i7 met W10, Gigabyte Brix met Home Assistant, 17 Shelly's en 2 ESP-tjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites


51 minuten geleden, kiekiek zei:

 

Mwah wel onverwoestbaar tov de latere spaarlampen, ik kwam nog een filmpje tegen:

 

 

Ik had toen een paar SL-9 lampen en ik weet zelfs de prijs nog: 29,95 florijnen ;)

 

 

 

 

Ach leuke lampen maar wel loodzwaar. Hier nog ongebruikte liggen die mijn ouders ooit hebben gekocht.

 

 

zatter.jpg

DM7080 - DM8000 met twee Multytenne 45 twin en een Triax 78cm draaibaar.

Link naar reactie
Delen op andere sites

3 uren geleden, johnno zei:

Gaat dat niet wat heel erg ver Drs. Ijzerbout?

 

Weet je, ik vind de uitspraak van: "Er zijn mensen, die zeggen" erg vaag en niet te verificieren.

Nou is je broer voor mij ook geen referentie, net zoals mijn eigen ex-schoonmoeder al helemaal niet.

 

Met de oudere spaarlampen heb ik eigenlijk goede ervaringen. Er ging er wel een een stuk, maar naar een tijd van een jaar of 5 iedere avond branden mag dat dan ook wel.

Voor mij is het belangrijk dat lampen geen HF storing veroorzaken.

"On ne voit bien qu'avec le coeur. L'essentiel est invisible pour les yeux."

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur geleden, Drs. IJzerbout zei:

 

Voor mij is het belangrijk dat lampen geen HF storing veroorzaken.

 

 

Aha een man van de kortegolf ;)

16 minuten geleden, TangoBravo zei:

 

Ik vergader de laatste maanden veel via Zoom, en dankzij dat filmpje met die "flikkers" weet ik nu waarom er bij sommige deelnemers datzelfde flikkerende beeld ontstaat.

Weer wat geleerd 👍

 

T B

 

Zelfde idee van wielen die achteruit lijken te draaien, terwijl een auto vooruit aan het rijden is ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

3 uren geleden, johnno zei:

 

Was dat een hobby van je ouders........spaarlampen sparen?😁

Nee, anders ik er waarschijnlijk niet geweest. :grin:

 

Het was toen belangrijk om zuinig te zijn maar die dingen zijn zo zwaar en groot dat ze bijna nergens te gebruiken waren. Toen kwamen de PL lampen en deze staan ongebruikt nog steeds op de zolder.

 

Tegenwoordig zijn er LED filament lampen, en die gebruiken bijna niets meer. vergeleken met hun Wolfraam voorgangers.

DM7080 - DM8000 met twee Multytenne 45 twin en een Triax 78cm draaibaar.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoe warmer het wit, hoe energie-onzuiniger de ledlampen zijn.

Kijk naar de spec's Lumen/Watt.

Filamentlampen gooien er nog een schepje bovenop, maar zijn

meestal wel sfeervoller qua kleur.

 

Maar goed, voor wat hoort wat...

Groet, Con. Gloeiende, gloeiende, een beetje humor moet kunnen, anders ga je maar ergens anders heen..
Sinds maart 2021 glasvezel via KPN.

Internet/PC: modem/router Fritzbox en TP-Link accesspoint, switch (8), switch (4)

Intel Nuc i7 met W10, Gigabyte Brix met Home Assistant, 17 Shelly's en 2 ESP-tjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

8 minuten geleden, Zatter zei:

Tegenwoordig zijn er LED filament lampen, en die gebruiken bijna niets meer. vergeleken met hun Wolfraam voorgangers.

 

Die filament lampen moet je vergelijken met de kooldraadlampen want die geven ongeveer  hetzelfde beeld, dat scheelt pas veel in verbruik.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ten opzichte van de oude kooldraad lampen heb je gelijk.

Ten opzichte van ledlampen zijn deze energie onzuinig.

Maar wel sfeervol.

 

Ik heb ooit eens een cursus (MIT) gevolgd en daar was

een praktijkles om het rendement te bepalen van met

name kooldraadlampen. We kwamen op 0,5%, oops.

aangepast door Con

Groet, Con. Gloeiende, gloeiende, een beetje humor moet kunnen, anders ga je maar ergens anders heen..
Sinds maart 2021 glasvezel via KPN.

Internet/PC: modem/router Fritzbox en TP-Link accesspoint, switch (8), switch (4)

Intel Nuc i7 met W10, Gigabyte Brix met Home Assistant, 17 Shelly's en 2 ESP-tjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

11 uren geleden, johnno zei:

Ik kocht hem ooit bij een van onze Duitse grootgrutters voor de aktieprijs van € 2,25.

Wordt absoluut niet warm en functioneert gewoon naar volle tevedenheid.

Kennelijk gaat jullie verhaal dus niet altijd op.

 

Ik koop ze wel eens puur voor het vergelijken met de duurdere merken en moet zeggen dat daar vaak  niets mis mee is hoor, juiste kleur wil wel eens afwijken en als ze zeggen dat het 4000K is en je koopt de volgende keer weer 4000K dan kan het wel een totaal andere kleur  zijn maar wat levensduur betreft zijn ze vaak niet slecht.

Heb er ook wel eens een slechte serie van gehad die het maar een maandje volhield maar die heb je ook wel eens van de betere merken.

Voordeel is dan wel dat je ze zo terug kunt brengen en je geld terug krijgt terwijl bij de duurdere merken dat vaak toch wel iets moeizamer gaat en je ze meestal op eigen kosten retour moet sturen en dan loont het vrijwel niet voor 1 lampje.

zondag? nee dan kan ik niet dan ben ik vissen

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als je meer dan 100 km moet rijden om een paar rotte IKEA-lampen te retourneren geloof je het wel en koopt geen IKEA-ledlampen meer.

Ik in ieder geval. Heb weinig problemen met veel spullen van IKEA en koop daar van alles maar zal daar nooit meer een ledlamp kopen.

Ongetwijfeld stom, maar iets wat zo onvoorstelbaar slecht was...

3x VU+ met Open Pli , 2 Gregorians, 1 Big bisat en 3 LCD's

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat is een winkel waar ik toch nooit kom.

Als ik naar een winkel ga dan ga ik daar naartoe om iets te kopen wat ik nog heb, kijk bij de ingang waar ik dat kan vinden loop er naartoe pak wat ik nodig heb en ga weer weg.

Ga ik naar die blauwe reus voor een broodplank dan moet ik eerst door de bedden afdeling, dan de meubelafdeling, dan de kasten afdeling, dan de planten afdeling, dan de kapstok afdeling enz enz. voordat ik eindelijk op de afdeling kom waar de broodplanken net op zijn, maar om bij de uitgang te komen moet ik eerst nog weer door de matrassen afdeling, verlichting afdeling, bloempotten afdeling, kunstbloemen afdeling, tuinkussen afdeling enz. dan nog door het magazijn en dan is de kassa pas een keer in beeld met daarachter nog weer de snoep, broodjes en wat al niet meer afdeling.

Enige positieve aan de winkel is dat als je een schroefje of steuntje oid. van spullen van hun kwijt bent of mist, ze vrijwel alles nog op de plank hebben liggen ook van 10 jaar oud.

Voor de rest is het een grote k.u.twinkel waar ik bij voorkeur met een grote boog omheen ga.

zondag? nee dan kan ik niet dan ben ik vissen

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...