Ga naar inhoud


Historische foto. Televisie kopen in 1974


Drs. IJzerbout
Ga naar oplossing Opgelost door Sprietje,

Aanbevolen berichten


Toch weer even terug naar de foto van Drs IJzerbout, er waren showrooms met elektrische huishoudelijke apparaten in elke stad en soms zelfs meerdere in dezelfde straat.

De V&D ofwel Vroom en Dreesman was natuurlijk het summum omdat je daar ook alles kon zien en bewonderen en kopen. Terwijl de speciaalzaak van de ouders van Drs IJzerbout 80 meter verderop gevestigd was. ( old Maastricht )

En nu zijn er alleen maar "mega-stores" "outlets" en nog veel meer websites / webshops. En ook die zullen verdwijnen omdat de grote techmonsters je keuze voor jou gemaakt hebben wat er geleverd gaat worden.

 

 

 

 

 

 

Simply Wonderfull (new)

Kid Creole And The Coconuts

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

18 minuten geleden, Sprietje zei:

Ik heb jarenlang met electrostatische luidsprekers  gespeeld van van Medevoort met bijbehorende subwoofers. Daarmee kon je een Stradivarius onderscheiden van een andere goede viool. Daar kon de Philips MFB echt niet tegenaan.

 

MFB speakers zijn daar ook niet mee te vergelijken. Ik heb ze hier ook maar gewoon voor erbij, staat hier ook een Yamaha Receiver met Kef speakers, Kef subwoofer en ja als je ze daarmee gaat vergelijken is het een enorm verschil die klinken veel breder. De MFB speakers staan hier met een Aristona voorversterker (1980) en dit geeft echt het jaren 70 en 80 geluid zoals toen in veel huiskamers klonk en ook bij mijn ouders thuis. 

Ik luister ook geen klassiek maar meer naar Pop jaren 60,70, 80 en Jazz muziek en daar zit ook een verschil in. Klassiek klinkt op de Kef speakers veel beter maar het is niet mijn smaak en mijn vrouw maakt het niet uit of er nu een soundbar, alleen blikkerig tv geluid of wat dan ook speelt maar ze hoort gelukkig wel het verschil.

Heb ook voor de fun een bios gebouwd boven ons kantoor met een Yamaha Dolby Atmos receiver met 2 stuks 4 weg Magnat speakers en 5 BNS speakers + 2 B&O speakers die gebruikt worden voor het geluid op hoogte. 4K beamer wordt daarmee aangestuurd wat echt een bios geluid geeft. 

Apple TV en google chromecast erop en knallen maar. Een film kijken is echt leuk om dit zo te bekijken, echt een beleving ten opzichte van een film thuis in onze woonkamer kijken zelfs mijn vrouw vind dit geweldig😃

VU Duo 4K se pli 8.1 dvb-c + s / ET 8000 pli 8.1 dvb-c + s / Vu+ Uno 4k se pli 8.1 

Link naar reactie
Delen op andere sites

20 minuten geleden, Tonskidutch zei:

Toch weer even terug naar de foto van Drs IJzerbout, er waren showrooms met elektrische huishoudelijke apparaten in elke stad en soms zelfs meerdere in dezelfde straat.

De V&D ofwel Vroom en Dreesman was natuurlijk het summum omdat je daar ook alles kon zien en bewonderen en kopen. Terwijl de speciaalzaak van de ouders van Drs IJzerbout 80 meter verderop gevestigd was. ( old Maastricht )

En nu zijn er alleen maar "mega-stores" "outlets" en nog veel meer websites / webshops. En ook die zullen verdwijnen omdat de grote techmonsters je keuze voor jou gemaakt hebben wat er geleverd gaat worden.

 

 

 

 

 

 

Als je tegenwoordig die enorme mediatechtronic zaken bezoekt vallen er heel veel TV beeldschermen te bekijken maar wat er staat aan audio is echt niet veel keuze en beetje klasse luidsprekers zijn daar uitgestorven. Gelukkig zijn er nog wat speciaal zaken in Nederland maar het worden er wel steeds minder. Mijn Opa had in de jaren 50 een Radio en TV zaak en verdiende de boel met mensen die een TV op de pof konden kopen bij hun. Blaupuntje en Flipse waren de merken die ze daar destijds verkochten, hebben pas de laatste buizen nog gemonteerd in een buizen radio met platenspeler van zo'n Blauwpunkt.

VU Duo 4K se pli 8.1 dvb-c + s / ET 8000 pli 8.1 dvb-c + s / Vu+ Uno 4k se pli 8.1 

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 uren geleden, hugogertie zei:

Ik heb tegenwoordig ook een hekel aan al die gasten die met zo'n digitale microfoon zingen

Liever zo'n ouderwetse van 160Bf destijds , daar was ik dik te vrede mee ,

of van die draadloze FM-microfoons destijds , de buren of je ouders ermee plagen !! 😁

Tegenwoordig plug je je instrument rechtstreeks in de computer !!

 

Maar over oude kleuren TV's gesproken , die van philips:

http://www.marcelstvmuseum.com/photoalbum41.html , zo hadden wij er eentje !!

En later , toen wij kabel hadden , late jaren 80 .... , Frankrijk in kleur ,

en een leuke onverwachte verrassing , wij konden zo Filmnet kijken ,

wij moesten enkel het beeld op maximum licht zetten !! 😵

Toen de save codering werd uitgeschakeld ivm een nieuwe codering , geen beeld meer !! Toen hebben we toch lang gratis films kunnen kijken !!

Mijn grootouders hadden een SBR TV , enkel VHF , met een lampje aan de bovenkant !!

Een SBR met een rechthoekig gat met mat glas waar een lampje in zat ,

gekocht in 1959 of 1960 denk ik !!

http://www.eeuwfeestpaleisje.be/big/00-galerij_tv.htm

 

Ik vond dit draadje nog:

 

 

C o o kie M o nster

C U L'8'R WEIRDOGAToRS

 

I was born once , as an invasion of the bodysnatchers ,

but the doctor did get a brain-attack !! my name:

 

breedbandwurger 1967

 

casa CM: FTA DVB-S & FTA DVB-S2

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bouwjaar of geboren ?

ik ben van bouwjaar 1945 maar geboren in 1946 😋

Het verschil tussen theorie en praktijk is mijn uitdaging .
Octagon SF8008 4K   Edision Primo IP S2  Dr.HD F16  

1.8 m ChannelMaster Offset in tuin 53º E - 45º W Jaeger SMR 1224 Usals met 5 Lnb wisselaar 2x Ka - Ku - C band Lin / Circ

1.2 m Echostar Offset  aan schuur  53º E    34.5 W   Twoteck Twinrotor met 3 Lnb wisselaar Ku - Ku low - Ka

Link naar reactie
Delen op andere sites

50 minuten geleden, Drs. IJzerbout zei:

 

Nou Sprietje, dan ben je best wel een ouwe bak. 

Ik ben van bouwjaar 1955. 😇

Ik heb al eerder aangegeven dat ik geboren en getogen ben in de lichtstad Eindhoven maar toen ik een klein manneke was zag ik elke avond de lantaarnopsteker het licht aansteken met een lange stok en de volgende ochtend weer uit doen. In de woonkamer liep ook een gasleiding over de muur naar de gaslamp.

Link naar reactie
Delen op andere sites

9 minuten geleden, Sprietje zei:

toen ik een klein manneke was zag ik elke avond de lantaarnopsteker het licht aansteken met een lange stok en de volgende ochtend weer uit doen

 

Nou dat moet dan 16e eeuw geweest zijn.

 

Quote

Pas in de 16de eeuw werden lantaarns opgehangen in opdracht van de overheid. De lantaarns waren toen gemaakt van verschillende materialen, zoals ijzer, aardewerk of hout. Bovenop zat een ‘snuiver’, waardoor de rook kon ontsnappen. Pas in de zeventiende eeuw ging men olielantaarns gebruiken omdat kaarsen duur waren om te maken. De lantaarns werden toen al snel aan een paal gehangen in plaats van een huis, zodat ze ook op een plek zonder huizen konden worden neergezet.

 

😝

  • Resistance is futile you will be assimilated
  • Those who would give up essential liberty, to purchase a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety. Benjamin Franklin (1706-1790)
  • Mijn vrijheid eindigt niet waar jouw angst begint!

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik geloof dat je de grap niet snapt. Citaat komt overigens van dezelfde site.

 

  • Resistance is futile you will be assimilated
  • Those who would give up essential liberty, to purchase a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety. Benjamin Franklin (1706-1790)
  • Mijn vrijheid eindigt niet waar jouw angst begint!

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

8 uren geleden, Sprietje zei:

Zo heb ik in 1953-1954 vele woensdagen tv gekeken bij een vriendje waarvan de vader op de ontwikkelingsafdeling van Philips werkte en thuis natuurlijk vanaf de eerste uur tv hadden.

 

kids waching tv 1950.jpg

Dat heb ik ook meegemaakt, maar een 6 tal jaar later.  Onze eerste tv in 1959 was ook een Philips.

Link naar reactie
Delen op andere sites

5 uren geleden, Sprietje zei:

dat ik geboren en getogen ben in de lichtstad Eindhoven

 

Geboren in Maastricht

Getogen in Deventer

 

Mijn ouders hadden daar een radio/TV zaak. 

Dus ik zat er ook al van klein af aan bovenop.

De eerste TV bij ons in de woonkamer was een Philips hondenhok TX400 

Later hadden we een andere en ik weet nog heel goed dat mijn vader er op een zondagmiddag een 2e tuner bij in bouwde voor de UHF. (geen voorzet) Dat was toen Nederland 2 begon. 

Dat toestel was al voorbereid voor UHF. 

Daarvoor hadden we Nederland 1 op kanaal 7 Markelo en Duitsland op kanaal 9 Langenberg. 

Later kwam daar het ZDF bij op kanaal 35 en de ARD op kanaal 46. Op 48 dan het ARD 3de programma. (Kleve/Wesel)

Nederland 3 heb ik nooit meegemaakt want toen was ik al naar Canada verhuisd. 

De Duitse zenders waren alle 3 geheel ruisvrij en we keken er meer naar dan de NL zenders. 

Mijn vader keek graag naar Tatort en Willy Millowitsch.

Maar ook naar Mies Bouman (open Het Dorp) en "voor de vuist weg" met Willem Duys. 

Het televisie kijken deden we met de hele familie en we mochten dan op zaterdagavond wat langer opblijven. 

Het was heel gezellig met de familie. 

De eerste kleuren TV 📺 was een Philips K7. En dan keken mijn vader en ik altijd samen naar de Thunderbirds. Dat vond ik prachtig. 

aangepast door Drs. IJzerbout

"On ne voit bien qu'avec le coeur. L'essentiel est invisible pour les yeux."

Link naar reactie
Delen op andere sites

17 uren geleden, hugogertie zei:

Terwijl de speciaalzaak van de ouders van Drs IJzerbout 80 meter verderop gevestigd was. ( old Maastricht )

 

Die zaak van mijn ouders in Maastricht was in de Grote Staat. Hartje stad Maastricht.  In dat pand was lange tijd een boekenzaak van de Slegte gevestigd. Daar ben ik geboren. 

"On ne voit bien qu'avec le coeur. L'essentiel est invisible pour les yeux."

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...