Ga naar inhoud


Was vroeger alles beter?


Drs. IJzerbout

Aanbevolen berichten

Let even op de foto....zo was het in mijn tijd. 😇  We noemden het een "plakplaat".

 

Onze generatie liep naar school en weer terug. Of op de fiets!

Een generatie die hun huiswerk alleen deed en daarna zo snel mogelijk de straat op ging om te spelen. Rolschaatsen of met de step. Of met knikkeren.

Een generatie die al hun vrije tijd op straat besteedde met vrienden.

Een generatie die verstoppertje speelde tot het donker werd.

Een generatie die sportplaatjes verzamelde.

We maakten speelgoed van papier.

We kochten grammofoonplaten en speelden ze af op onze pick-up.

Een generatie die kaart speelde en andere spelletjes.

Een generatie waarvan de TV ophield met het programma om 24h00 en het volkslied speelde dan.

Een generatie wiens ouders er voor ons waren.

We lachten met elkaar onder de dekens als mijn ouders kwamen om te kijken of het stil was en dachten dat we sliepen.

 

Komt deze geweldig leuke tijd ooit terug?  Of ben ik nu een sentimentele l*l...?

 

image_b0364017-826a-45f2-94ac-520768759cbc20220110_170341.thumb.jpg.479a51ff8da8b9feccf08e07af9b42be.jpg

 

"On ne voit bien qu'avec le coeur. L'essentiel est invisible pour les yeux."

Link naar reactie
Delen op andere sites


Ik herken vooral de mannelijke haardracht. Het is bij mij nu iets dunner geworden.

 

Mijn buurman werkte bij Amroh. Hij had de enige auto in de straat.

aangepast door Psychosammie
  • Resistance is futile you will be assimilated
  • Those who would give up essential liberty, to purchase a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety. Benjamin Franklin (1706-1790)
  • Mijn vrijheid eindigt niet waar jouw angst begint!

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Niet alles wat beter. Zo werd de was gedaan in ons dorp toen er nog geen wasmachines bestonden

Pilatusdamwas.jpeg

  • Like 1

Geregistreerd lid Sat4All sinds : 6-6-2001 (oorspronkelijk 1-12-2000)
Ontvanger : VU+ DUO 4K  (Digitenne via DVB-T2 en FTA-zenders via DVB-S2X en streams) 
Schotel : Visiosat Bisat
Ontvangst van : Astra 1, Astra 2, Astra 3 en Hot Bird

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur geleden, Drs. IJzerbout zei:

Een generatie die al hun vrije tijd op straat besteedde met vrienden.

Hier is niets veranderd. Tegenwoordig heten dat "hangjongeren". 😬

 

1 uur geleden, Drs. IJzerbout zei:

Een generatie die verstoppertje speelde tot het donker werd.

 

Ook hier niets veranderd. Dat doen ze nu om zich uit het zicht van de politie te houden.  Om onder elkaar narcotica te verpatsen. 😁

 

Ik ben in de binnenstad van Deventer opgegroeid (geboren in Maastricht). Was veel op straat maar een "straatjongen" was ik nou ook weer niet.

Straatbendes had je wel...we noemden dat de "rotjongens". Die kwamen dan wel eens in de buurt om te pesten. Die woonden in het "rotjongenstraatje".

Verder was ik als kind stapelgek op m`n step...autoped heette zo´n ding ook wel. Maar een veel beter ding dan die rommel van tegenwoordig. Die van mij had echte rubber banden die je op kon pompen.

Later kreeg ik een fietsje van "Piet Pelle op z´n Gazelle".

De lagere school was op loopafstand van ons huis. En later de middelbare school ging dan op de fiets. In weer en wind.

En toen kwam de Zündapp (Ziet U Niet Dat Alles Precies Past?) brommer...Andere kameraden hadden een Kreidler Florret..!   Ja, daar ging het erom welke brommer nou beter was.

Mijn eerste auto was dan een Ford Taunus 17M RS...een ware 6 cilinder. Voor Hfl. 1000 van een vriend van mijn vader gekocht.

Voor die brommer en die auto heb ik zelf gewerkt. Alles bij elkaar verdient met het repareren van bruingoed in de winkel van mijn vader en een bevriende relatie in de binnenstad.

 

aangepast door Drs. IJzerbout

"On ne voit bien qu'avec le coeur. L'essentiel est invisible pour les yeux."

Link naar reactie
Delen op andere sites

11 minuten geleden, Noordzee zei:

Zo werd de was gedaan in ons dorp toen er nog geen wasmachines bestonden

 

Prima toch? Toen wist je nog wie je buren waren.

 

9 minuten geleden, Drs. IJzerbout zei:

En toen kwam de Zündapp (Ziet U Niet Dat Alles Precies Past?) brommer...Andere kameraden hadden een Kreidler Florret..!   Ja, daar ging het erom welke brommer nou beter was

 

Ik heb beide gehad. Mijn broer had mijn Zündapp om de brugleuning heen geparkeerd 🤣

 

10 minuten geleden, Drs. IJzerbout zei:

Mijn eerste auto was dan een Ford Taunus 17M RS...een ware 6 cilinder.

 

Ford Granada 2.8 GL liep in de winter 1 op 4

  • Resistance is futile you will be assimilated
  • Those who would give up essential liberty, to purchase a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety. Benjamin Franklin (1706-1790)
  • Mijn vrijheid eindigt niet waar jouw angst begint!

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

59 minuten geleden, Tonskidutch zei:

 

eerst de Flandria en daarna een Yamaha FS1 met smerige olie in de benzine

nu een Mash 4 takt ( euro5 )

 

 

Screenshot_16.jpg

Jullie missen de Puch en zijn variant de Thomas. Eigenlijk had je toen 3 brommerkampen.

Groet, Con. Gloeiende, gloeiende, een beetje humor moet kunnen, anders ga je maar ergens anders heen..
Sinds maart 2021 glasvezel via KPN.

Internet/PC: modem/router Fritzbox en TP-Link accesspoint, switch (8), switch (4)

Intel Nuc i7 met W10, Gigabyte Brix met Home Assistant, 17 Shelly's en 2 ESP-tjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Ik had een Zündapp Goudhaan GTS 50 bij elkaar gespaard.

Een ontzettend mooie machine, alleen een ander tandwiel erop waardoor die ruim 55 km liep.

Veel lange tochten gemaakt tot diep in Duitsland.

Helaas tijdens de Firato voor de portiersloge van de Rai gejat, nooit meer terug gevonden.

 

Toen maar de bus genomen en gespaard voor een auto, een Golf II 5-deurs, kostte toen met 10.000 km op de teller in 1973 ongeveer Hfl. 10.000,-

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

De Thomos die er uit zag als een Puch had ik kortstondig met een 5 bak geloof ik, die werd helaas gestolen toen ik even de bieb in liep.

Daar had iemand me ERG vaak horen schakelen,

Meestal reed ik op een Honda C50, rechtop zittend scheurde ik bijna geluidloos die buikschuivers er uit...  (4takt)

 

Eerste auto een Simca Rally ....

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...