Ga naar inhoud


Was vroeger alles beter?


Drs. IJzerbout

Aanbevolen berichten

2 uren geleden, Noordzee zei:

Niet alles wat beter. Zo werd de was gedaan in ons dorp toen er nog geen wasmachines bestonden

Pilatusdamwas.jpeg

 

Bij ons ging dat anders:

De was werd in een grote zinken teil gekook op het houtfornuis. Daarna geborsteld of met de handen op het wasbord en daarna gespoeld. Daarna werd de teil op de wasbok geplaatst waarna de was het door de wringer ging. Stelde je de wringer te strak af, dan was de was wel droger maar waren alle knopen kapot. Daarom had mijn moeder ook een groot knopenblik zodat ze er weer nieuwe knopen aan kon naaien. Stelde je de wringen minder strak af, dan bleven de knopen heel maar was de was nog nat.

Bij afgedankte kleding werden altijd de knopen er afgehaald.

 

wasbok met wringer.jpg

 

wringer.jpg

aangepast door Sprietje
  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites


Exact zo'n geval stond bij ons ook in de schuur.

En het was idd een kleine 2 km lopen naar school. Vier keer per dag die afstand. Later op de fiets. En tollen, knikkeren, verstoppertje, voetbal, slootje springen, eerst gewoon, later met polsstok. Je speelde als het niet regende altijd buiten. Na het avondeten met een bal naar buiten en binnen 5 minuten waren er 5 anderen bij gekomen.

Eerste brommer een Victoria Avanti met kickstarter. Mocht officieel toen nog niet want er zaten geen pedalen aan.

Eerste auto een Fiat 124 Special.

aangepast door minplus

3x VU+ met Open Pli , 2 Gregorians, 1 Big bisat en 3 LCD's

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het beste van vroeger? Wij waren met weinig tevreden en blij met wat we kregen, niet zoals tegenwoordig meer, meer, meer en nog niet tevreden.

 

Geen geld voor een Zündapp, dus een tweedehands Puch en na 2 jaar sparen en weekend baantjes een nieuwe Yamaha FS1 met extra verchroomde spatborden, uitlaat van de 50cc motor uitvoering en nog wat extra's.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat pschyche problemen, of die toegenomen zijn of niet, laat ik in de midden, maar het is geen zo”n taboe als vroeger.

vroeger werden zieke mensen levenslang opgesloten in een psychiatrie of een andere instelling.

nu komen die meer buiten, en ouders schamen zich minder als ze zo”n kind hebben.

dat is dus beter dan vroeger.

maar ik ben blij, dat ten tijde dat ik naar school liep, er geen smartphones bestonden.

nu wordt er bij een samen zijn, niet meer met elkaar gepraat, maar zijn ze ( continu ) bezig met hun smartphone.

het is gemakkelijk, maar een mens is er naar mijn gedacht teveel mee bezig, en er wordt te weinig met elkander gepraat.

Ontvangst van de astra 3 satelliet met een selfsat h50D via de vu zero 4K.cd multiroom  pakket met mz 102 en een vu uno 4k dvb-c fbc tuner met ci+ tv met een kaartje( telenet ). Gigablue bijgekomen voor sat en kabel.Informatie die ik geef, gaat over de Belgische situatie, tenzij anders vermeld|

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur terug, minplus zei:

Exact zo'n geval stond bij ons ook in de schuur.

En het was idd een kleine 2 km lopen naar school. Vier keer per dag die afstand. Later op de fiets. En tollen, knikkeren, verstoppertje, voetbal, slootje springen, eerst gewoon, later met polsstok. Je speelde als het niet regende altijd buiten. Na het avondeten met een bal naar buiten en binnen 5 minuten waren er 5 anderen bij gekomen.

Eerste brommer een Victoria Avanti met kickstarter. Mocht officieel toen nog niet want er zaten geen pedalen aan.

Eerste auto een Fiat 124 Special.

 

Mijn eerste wagen was zoals ik al schreef een Ford Taunus 17M RS. Die RS stond voor Rally Sport. Het was een goede wagen...had ongeveer 100.000 km en ik heb er een leuke tijd mee gehad. Die 100.000 km was niks voor die 6 cilinder bak. Reed er met een vriend helemaal mee naar Zweden en we kampeerden daar met een tentje.

Het mooiste was dat ik er in mijn MTS tijd, nadat die Zündapp was gestolen mee naar school reed in Deventer. En ik zette hem precies voor de hoofdingang, daar waar de leraren ook hun wagens parkeerden. En ik werd op een gegeven moment gesommeerd te verdwijnen met die pooiersbak van mij.

De plek was kennelijk voor de leraren "gereserveerd". Daar had ik geen oren naar want het was gewoon openbare weg. Dus erg populair heb ik me daar niet mee gemaakt. De leraren vonden dat maar niks dat ik daar als leerling doodleuk tussenstond.

Totdat mijn vader dan zei dat ik hem daar beter niet kon parkeren. Hij wilde de clanditie van de school en de leraren niet verliezen in z´n winkel. 😁

Nou goed dacht ik...het is toch mijn laatste jaar op die school.

Daarna ben ik dan naar Canada gegaan en heb die wagen aan mijn zwager overgedaan. Of geruild beter gezegd, voor een paar schoenen.

Mijn zwager heeft die Ford aan zijn einde geholpen. De thermostaat ging stuk en hij reed telkens met een veel te hete motor.

Mijn 2e wagen toen was een Plymouth Duster. Ook weer een 6 cilinder. Automaat.

Maar dat was een veel mindere wagen. Dat was bij het tankstation: olie tanken en benzine controleren. Die kocht ik in Toronto voor Can $ 1.200,00

aangepast door Drs. IJzerbout

"On ne voit bien qu'avec le coeur. L'essentiel est invisible pour les yeux."

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn eerste bromfiets was een Thomas, met voet versnelling, maar die werd gestolen na  paar weken later werd ik gebeld door de politie, dat ze hem gevonden hadden, ik blij, bleek alleen het motorblokje te zijn.

 

1ste auto was een Triumph Vitesse, werd voor controle aangehouden, bleek dat de balken verrot waren, nog even geprobeerd toch nog mee te rijden, maar de auto was te bekend, een licht blauwe. Werd nog achterna gezeten door de politie, toen ergens verdekt opgesteld, en de andere dag naar de sloop gebracht. Foto van internet gehaald.

 

 

 

20220114_171324.jpg

aangepast door D.Quijote

2x M7 sat 801, Amiko HD 8155 en HD 8165 + combo

4 schotels op het dak, en 5 in de kelder

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn eerste auto...  

Nog steeds fantastische herinneringen aan, zoals de keer dat ik langs de snelweg stond met een bevroren carburateur, 🙃 of dat ik achter een vriend reed die een korter weggetje wist door het bos, waar hij met zijn brommer wel langs kon, maar waar de auto echt wel te breed voor was. Geen probleem, we waren met zijn drie en we tilden de wagen aan de achterkant op en zetten de neus weer in de richting waar we vandaan gekomen waren 😂.

Als je achter een militaire transportwagen reed waar soldaten achterin zaten kreeg je geheid broodkruimels toegeworpen.

En als je maar een dikke jas aan had dan was de kachel ook warm genoeg.

 

Helaas na 10 maanden total loss gereden, er reed een Volvo op een voorrangsweg met zijn richtingaanwijzer aan dus ik dacht dat hij zou afslaan. Dat was zijn bedoeling ook maar wel een straat 100 meter verderop. Dus ik reed de voorrangsweg op, tegen zijn spatbord. Daar zat een deuk in, en bij mijn eend zat de hele voorkant in elkaar, bovendien was de motor van de versnellingsbak afgebroken... 

 

Maar in mijn geheugen was het een prachtige tijd!

(Foto ook van internet gehaald) 

 

2011-04-16 16.43.36.jpg

aangepast door TangoBravo
bronvermelding foto
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Bij mij staat diezelfde zwarte kolenkit nog steeds naast de pelletkachel.

Maar nu gevuld met hout pellets!

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 minuten geleden, Sprietje zei:

Steeds maar weer de kolenkit volscheppen

Wij hadden destijds krakdezelfde stoof !!

 

Mijn eerste eigen voertuig , een driewieler 😎 , eind jaren 60 !!

Die heb ik nu niet meer , gecrasht !! 😭😭

Mijn eerste computerspel , in 1978 , SEB Telescore 750 , doet het nog steeds !!

afbeelding.png.4683000f8cacb6a2e3dbc60bf2685aba.png

Wij hadden toen iets later ook Tandy walkie-talkies (1km) !!

afbeelding.png.671172bf32207b0f97720105d719b7f6.png

De zwierder die wij toen hadden , begin 70 (herinner ik mij nog levendig)

afbeelding.png.6c0b759223bedde87e1887553d96fce3.png

 

C o o kie M o nster

C U L'8'R WEIRDOGAToRS

 

I was born once , as an invasion of the bodysnatchers ,

but the doctor did get a brain-attack !! my name:

 

breedbandwurger 1967

 

casa CM: FTA DVB-S & FTA DVB-S2

Link naar reactie
Delen op andere sites

Die dingen konden beter centrifugeren dan menig wasmachine. 

Mijn moeder was er gek op. Die deed vaak een handwasje en dan even droog centrifugeren in de centrifuge. 

Met een wasmachine gaat dat minder makkelijk. 

Mijn moeder had hem nog tot haar dood. 

 

aangepast door Drs. IJzerbout

"On ne voit bien qu'avec le coeur. L'essentiel est invisible pour les yeux."

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 14-1-2022 om 19:17, Sprietje zei:

Ja lekker hoor van vroeger. Steeds maar weer de kolenkit volscheppen in het kolenhok en dan onder de zwarte vegen weer terug in huis.

kolenkachel.jpg

kolenkit.JPG

 

Wij hadden dat ook. Kolen haard in de woonkamer. 

Mij vader ging in de kelder kolen halen. En ik als klein jochie achter hem aan. 

Wie weet er nog hoeveel een mud kolen is? De kolenboer bracht dat dan in zakken. 

We hadden ook een centrale verwarming. Die ging op kolen. En ohh wee...wat een herrie als het water in de verwarming aan de kook raakte. 

"On ne voit bien qu'avec le coeur. L'essentiel est invisible pour les yeux."

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...