Ga naar inhoud


Is de SOLO2 i.c.m. Canal Digitaal toekomst prof?


Jürgen
Ga naar oplossing Opgelost door bellejt,

Aanbevolen berichten

Het is alweer een tijd geleden dat ik hier een vraag over een VU+ gesteld heb en dat ligt natuurlijk aan het feit dat ik al enkele jaren geen SAT ontvanger gebruik.

 

Nu heeft mijn vroegere buurman en persoonlijke vriend een coderingsprobleem met zijn 2 stuks VU+ SOLO2 en vroeg mij om raad.

Hij gebruikt op de 2 apparaten elk een officiële geregistreerde CD Smartkaart i.c.m. Oscam welke tot vorige week perfect functioneerde.

Hij heeft vorige week op een van de beide VU+ een OpenPli 8.0 uitgevoerd en dat leverde nogal wat problemen op maar uiteindelijk werkte de ge-upgrade ontvanger weer maar dan alleen met de Free-To-Air kanalen, schijnbaar wordt de kaart niet meer herkend.

Ik baseer dit op het feit dat als hij de kaart uit de ontvanger haalt er geen melding komt dat de kaart niet beschikbaar is.

Ik heb ooit (zeker 2 á 3 jaar geleden) voor het laatst bij hen Oscam geïnstalleerd en geconfigureerd maar ik durf er nu niet meer aan te beginnen maar hij woont ook op 135 km enkele reis hier vandaan.

Zelf is hij zeker niet in staat om dit uit te voeren.

Hij heeft gisteren Canal Digitaal hieromtrent gebeld, het probleem uitgelegd en is prima geholpen maar inhoudelijk hebben zij hem ook niet echt kunnen helpen.

Zij hebben een nieuwe kaart opgestuurd maar ook die levert geen verbetering op.

Kan ook feitelijk niet als Oscam niet (meer) functioneert.

 

Om niet meer van derden afhankelijk te zijn heb ik hem geadviseerd om of een CI module met ingebouwde Smartkaart te bestellen of een CD ontvanger te bestellen.

Dat laatste werkt natuurlijk altijd en kost waarschijnlijk een paar Euri maar ja, 2 stuks CI-modules met ingebouwde Smartkaart kosten ook niet nix.

 

Of een CD CI-module met ingebouwde Smartkaart in de SOLO2 werkt is nog maar de vraag want de SOL2 en de SOLO2 WE zijn in 2012 respectievelijk 2013 op de markt gekomen, dus de hardware is behoorlijk bejaard.

 

Wat zou jullie advies aan hem zijn, het gaat dus om 2 ontvangers, hij wil SAT ontvangst voorlopig gebruiken omdat hij veel met de caravan in het buitenland op pad is.

 

 

Mac Mini M2 2023 - iPad Air 2021 - Iphone XR - Apple TV 4 2021

Link naar reactie
Delen op andere sites


Witte cam kopen met wereldbol. Of vertellen waar die ongeveer woont. Wellicht dat iemand OScam wil installeren

 

afbeelding.png.4c1bba94ce26dbd50637dca751490793.png

aangepast door Mojo

You know when you've been shagged.

I like receivers who give me pleasure.

Link naar reactie
Delen op andere sites

De losse smartcard zelf is al niet eens toekomstzeker! De kaarten stammen uit 2011/2012 en zijn al 10+ jaar oud. De witte CI 3.5 zal i.c.m. deze kaart nog functioneren maar M7 bepaalt voor hoelang nog. Dan speelt nog dat in de consumenten electronica absoluut niets toekomstzeker is. Alles onder het mom ‘technische progressie’. En dan de Solo 2 zelf… Ook al op leeftijd…

Raspberry Pi 3B+ Argolis Triple Reader Kaartserver + Smargo

Vu+ Zero 4K DVB-S2X, Vu+ Zero 4K DVB-C/T2, DM525 Combo, DM920 UHD

VU+Ultimo4K BTE,  DM-Three UHD, Ziggo, HD+, TV-Vlaanderen, ORF, TiVuSAT, Fransat, SRG

5°W, 0.8°W, 4.8°E, 9°E, 13°E,19.2°E, 23.5°E, 28.2°E. Triax 88 en Wavefrontier

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Daar heb je natuurlijk helemaal gelijk maar ja, enige zekerheid wil je toch wel hebben.

Het zou vervelend zijn als ik hem adviseer om de witte CI module te bestellen en dat die dan over een paar maanden niet meer functioneert.

 

Ik denk persoonlijk dat hij met een CD ontvanger voorlopig mee uit de voeten kan maar ook dat is naar mijn mening ‘koffiedik kijken’.

Mac Mini M2 2023 - iPad Air 2021 - Iphone XR - Apple TV 4 2021

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Je zou  de ontvanger op afstand kunnen configureren zodat de kaart weer werkt in de ontvanger.

Der gebruiker kan dan voorlopig weer vooruit en eventueel later besluiten hoe verder te gaan wanneer CD het gebruik van de losse kaart onmogelijk maakt.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hmmm, op afstand configureren??.

 

Zoiets als TeamViewer?

Zo ja, dan b.v. de Windows laptop met de VU verbinden en dan op afstand de Windows laptop met mijn Mac overnemen, correct?

 

Mac Mini M2 2023 - iPad Air 2021 - Iphone XR - Apple TV 4 2021

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Ja, zo ongeveer.

Wanneer de Vu en laptop bij jouw kennis in hetzelfde netwerk zitten hoef je alleen via teamviewer verbinding te maken met je kennis en kan je op zijn computer in de webif van de vu om de softcam te configureren.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat zou heel goed kunnen werken.

Echter vraag ik me af waarom hij die OpenPli 8.0 erop heeft gezet. Of is dat een schrijffoutje?

De OpenPli 9.0 werkt prima op de oude solo2.

 

Over de oorspronkelijke vraag in de titel van je Topic @Jürgen kan ik heel kort zijn dat blijft werken totdat het niet meer werkt.

Dat is met alles inzake "future proof"

In Assenza Di Te

Laura Pausini

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Waarom hij er OpenPli 8 heeft opgezet is mij ook onduidelijk, dit ook aan hem gevraagd maar nog geen antwoord ontvangen.

 

De laatste zin begrijp ik uiteraard ook en dat heb ik ook aan mijn buurman uitgelegd.

Mijn buurman wordt binnenkort 77 jaar en dan zit je niet op dit soort problemen te wachten en daarvan mijn voorstel aan hem het alles wat gemakkelijker te maken.

Dus daarvandaan het voorstel om een CI-module met ingebouwde Smartkaart of een geschikte CD ontvanger te bestellen.

Bij aankoop van een nieuwe CI-module moet de SOLO2 wel geschikt voor zijn.

 

Mijn buurman gaat vandaag CD telefonisch raadplegen om te bekijken wat hun opties zijn en wat de kosten bedragen.

 

Mac Mini M2 2023 - iPad Air 2021 - Iphone XR - Apple TV 4 2021

Link naar reactie
Delen op andere sites

Oh ja, nog even een nabrander….

Zoals ik tijdens het telefoongesprek met mijn buurman begreep is Oscam niet geactiveerd, dit omdat er geen melding komt als de Smartkaart uit de ontvanger wordt verwijderd dan wel wordt ingestoken.

Zou het kunnen zijn dat na een update van OpenPli Oscam wordt uitgeschakeld?

Zo ja, waar kun je dit in OpenPli controleren en eventueel weer inschakelen?

 

Mac Mini M2 2023 - iPad Air 2021 - Iphone XR - Apple TV 4 2021

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb dat met oudere versies ook al eens gehad en toevallig gaat er in het OpenPli Forum ook een draadje over inzake het updaten en het niet opstarten van oscam. (openresov + dns)

Ik zou er met een USB stick de OpenPli 9.0 2024/01/08 09:26 - 91.32MB versie op zetten. Die moet meteen met de kaart werken na de eerste setup.

hij heeft er immers twee en dan kan die alvast zien hoe het werkt met de serverbox.

@Jürgen

moet hij wel in de gaten houden dat geen settings uit de 8.0 overgenomen worden want die werkt immers niet.

aangepast door Tonskidutch

In Assenza Di Te

Laura Pausini

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ok, maar wat bedoel jij met de laatste zin mbt het niet overnemen van de settings van 8.0, heb je dan tijdens de update naar 9.0 een keuze om dit te voorkomen?

 

Mac Mini M2 2023 - iPad Air 2021 - Iphone XR - Apple TV 4 2021

Link naar reactie
Delen op andere sites

Tijdens het flashen en instellen via de install wizard komt er een vraag of je de instellingen uit een backup wilt overnemen bij OpenPli...

Dus als je 8.0 hebt gehad en die oscam en of andere configuraties zijn foutief, moet je geen foutieve instellingen overnemen maar gewoon alles vers instellen

Ik zou om dat probleem bij upgraden te voorkomen dus kiezen voor de USB flash

 

In Assenza Di Te

Laura Pausini

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...