Ga naar inhoud


handmatig klok en datum instellen


RaveMaus

Aanbevolen berichten

Van de week de Vu+Uno binnengekregen.

Deze even voorzien van OpenPLi2.1. (Ik vind zowel VTI als OpenPli leuk, dus op de Duo de VTI image en op de Uno de OpenPli :grin: ), nadien Partnerbox geïnstalleerd en alles van mediaservers + de harddisk van de Duo gemount wat allemaal in een 10 minuutjes geklaard was.

 

De Uno staat in mijn bureau, dus zou het leuk zijn dat daar het juiste uur en datum opkwam. Hij stelt het niet in omdat ik daar via Partnerbox werk en er geen LNB is op aangesloten.

Bestaat er geen manier om de tijdsinstellingen via het netwerk juist te krijgen, of anders om ze handmatig in te stellen?

 

tnx, Gert

VU+Duo4K op Loewe Bild 5.65 OLED UHD HDR tv,  Raspberry Pi3 + Apple TV HD in bureau op Loewe Individual 46, Apple TV 4K op slaapkamer icm Loewe Bild 5.55 LCD in kast van ART55 😅

Link naar reactie
Delen op andere sites


  • Moderator

als je een beetje handig bent zou je vanaf de commandline ntp kunnen installeren en dan zou je box de tijd moeten synchroniseren met een tijdserver op het internet.

VU+ Duo2  met VTi  13 VU+ Uno met VTi  9.0.2

geen Canal Digitaal meer en geen Sparql iptv meer
Triax 78, astra 1,2,3, HB

Link naar reactie
Delen op andere sites

Laat ons zeggen dat ik niet de geschikte kennis heb om in Linux te programmeren, maar met een How-to tje lukt me dit wel. :cool:

 

Toevallig iemand die me dit even kan wijsmaken? :whistle:

VU+Duo4K op Loewe Bild 5.65 OLED UHD HDR tv,  Raspberry Pi3 + Apple TV HD in bureau op Loewe Individual 46, Apple TV 4K op slaapkamer icm Loewe Bild 5.55 LCD in kast van ART55 😅

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Een howto :).

 

Telnet naar je uno. Dan "opkg install ntp" . Vervolgens in /etc/ntp.conf een ntp server opgeven waarmee je wilt synchroniseren (meestal heeft je ISP er wel eentje en anders moet je even googlen of er ergens een publieke ntp server te vinden is).

 

Daarna "/etc/init.d/ntpd restart" om de daemon opnieuw te starten en de wijzigingen in je ntp.conf te activeren.

 

Lukt dat niet, google dan even op hoe je met het date commando vanaf de commandline de tijd goed kan zetten, ik weet zo de syntax niet uit mijn hoofd.

VU+ Duo2  met VTi  13 VU+ Uno met VTi  9.0.2

geen Canal Digitaal meer en geen Sparql iptv meer
Triax 78, astra 1,2,3, HB

Link naar reactie
Delen op andere sites

@ Tonskidutch: het zou raar zijn mocht de Uno aan de LNB aangesloten zijn, maar dit is niet het geval. Ik kan in mijn bureau, waar de uno staat, geen coax voorzien komende van de schotel. Sowiso moet ik via partnerbox werken en de rest weet je.

 

@wiz: volgens de supportsite van mijn ISP zou ntp.telenet.be bruikbaar moeten zijn. Een ping ernaartoe geeft bevestiging.

 

mijn ntp.conf bevat de volgende twee regels:

 

server ntp.telenet.be

driftfile /etc/ntp.drift

 

Ergens in een Linuxforum heb ik gelezen dat het wel eventjes kan duren vooraleer de klok gesynct is.

Klopt mijn ntp.conf eigenlijk al op deze manier?

 

Handmatig instellen gaat dus blijkbaar ook:

 

telnet #date 041220302011 om de boel in te stellen op 4 december 2011 20u30

 

Nadeel is dat iedere keer de boel herstart wordt je dit commando terug moet doen. Dus toch proberen het via de ntp server te doen (en schijnt vrij weinig te doen momenteel.)

VU+Duo4K op Loewe Bild 5.65 OLED UHD HDR tv,  Raspberry Pi3 + Apple TV HD in bureau op Loewe Individual 46, Apple TV 4K op slaapkamer icm Loewe Bild 5.55 LCD in kast van ART55 😅

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 10 jaren later...
Op 4-12-2011 om 20:35, RaveMaus zei:

 

Handmatig instellen gaat dus blijkbaar ook:

 

telnet #date 041220302011 om de boel in te stellen op 4 december 2011 20u30

 

Nadeel is dat iedere keer de boel herstart wordt je dit commando terug moet doen. Dus toch proberen het via de ntp server te doen (en schijnt vrij weinig te doen momenteel.)

Gebruik wel de Amerikaanse datumwijze, dus eerst de maand dan de dag. Jouw opgave geeft 12 april ;)

Het is dus 120420302011

 

  • Like 1

Life is bitter.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...