Ga naar inhoud


Configuratie vast en draaibaar via 1 coax


alleyoop

Aanbevolen berichten

Hoi,

Ik bezit een draaibare schotel en een vaste schotel met 3 LNB's en alles is als volgt aan een diseqc 1.0 switch aangesloten:

ingang 1 (AA) Astra 1 LNB
ingang 2 (AB) Astra 3 LNB

ingang 3 (BA) Astra 2 LNB

ingang 4 (BB) STAB HH120 motor
Deze configuratie werkte perfect op meerdere Clarke Techs maar hoe stel ik dit nu in op een Vu+ Uno SE met VTI (gisteren gekocht) ?     

Link naar reactie
Delen op andere sites


Ik heb een gelijkaardige installatie :

 

12 uur geleden zei alleyoop:

ingang 1 (AA) Astra 1 LNB
ingang 2 (AB) Astra 3 LNB

ingang 3 (BA) Astra 2 LNB

ingang 4 (BB) STAB HH120 motor

Bij mij staat alles wel in Engels.

Tuner configuratie op advanced

Satelliet : 19.2...

Lnb : Lnb 1

Priority : auto

Lof : universal lnb

Voltage mode : polarization

Increased voltage : no

Tone mode : band

Disecq mode : 1.0

Toneburst : none

Committed disecq command AA

Fast disecq : yes

Sequence repeat no

Command order : Committed toneburst

 

Dit doe je dan voor je eerste 3 Lnb's met respect AA,AB,BA in te vullen en elk een aparte Lnb toe te wijzen.

 

Voor je draaibare kies je dan Lnb4, zetje disecq mode op 1.2 comitted dis ecq command op BB, en dan kan je voor usuals kiezen. En dit doe je dan volgens mij voor elke dat positie die je op je draaibare wil te pakken krijgen.

 

Ik heb ipv een stab motor een actuator dus kan geen usuals gebruiken dus weet niet of je op je BB disecq elke verschillende sat positie moet ingeven (bij mijn situatie alvast wel)

aangepast door wolverine
Schrijffout

VU+Uno4KSe(1Gb/2,5"HD/Vti15)/VU+DUO(320GB/2.5"HD-Vti11)/Maxdigital (Openpli7.3)- Triax 88cm(Astra 23,5-19,2E)- Channelmaster 1,2 m draaibaar

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt voor de nuttige info, ik heb nu signaal van de 3 LNB's en de LNB achter de motor maar ik krijg nog geen beweging in de motor via Usals. Bij het loskoppelen van de vorige ontvanger stond deze in de positie 16° oost (Hotbird) en daar staat 'm nog steeds op. Ik probeer het de volgende dagen nog eens met een paar aanpassingen in de configuratielijst.  

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zit de switch voor of achter de motor?

(Vanaf de receiver gezien).

aangepast door Alex1970

Dreambox DM920: 2x Triple tuner (2x DVB-S2X multistream + DVB-C/T2)

Xtrend ET10000: 1x DVB-S2, 2x DVB-C/T2, IPTV OpenPLi 8.3
VU+ Duo
/ Dreambox DM800 / TBS 5925
Channel Master 180cm offset: 39.0°E-37.6°W, SAB 97 schotel 45.1°E-60°E, 80cm vast: 28.2°E/23.5°E/19.2°E/13°E | DVB-T/DAB: VHFIII/UHF combi-antenne op zolder.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bij mij zit de switch als laatst, dus probeer het eens met de switch na de motor, dus tussen motor en LNB.

aangepast door Alex1970
typo

Dreambox DM920: 2x Triple tuner (2x DVB-S2X multistream + DVB-C/T2)

Xtrend ET10000: 1x DVB-S2, 2x DVB-C/T2, IPTV OpenPLi 8.3
VU+ Duo
/ Dreambox DM800 / TBS 5925
Channel Master 180cm offset: 39.0°E-37.6°W, SAB 97 schotel 45.1°E-60°E, 80cm vast: 28.2°E/23.5°E/19.2°E/13°E | DVB-T/DAB: VHFIII/UHF combi-antenne op zolder.

Link naar reactie
Delen op andere sites

9 uur geleden zei Alex1970:

Bij mij zit de switch als laatst, dus probeer het eens met de switch na de motor, dus tussen motor en LNB.

Hmm... daar had ik nog niet aan gedacht, heeft ook als voordeel dat de stroom naar de motor niet door de diseqc-switch moet, dit ga ik eerstdaags eens proberen.  

aangepast door alleyoop
typo
Link naar reactie
Delen op andere sites

En anders moet sequence repeat op 1 of 2. Nadat de switch geschakeld heeft, moet namelijk nogmaals het motorcommando gezonden worden, anders ontvangt de motor dat commando niet.

 

Kennelijk wordt het motorcommando dus eerst gegeven, en dan pas de diseqc 1.1/1.0/toneburst-volgorde.

 

groet,

A33

Tip: Als je reageert op een post, geef dan altijd een citaat van de (gehele) post waar je op reageert. Sommige leden kunnen namelijk hun oorspronkelijke posts achteraf nog wijzigen, en wel veel langer dan de sinds jaar en dag in de huisregels (voor alle leden) vermelde periode van 30 minuten. Dat dat inbreuk doet aan de continuïteit van de foruminhoud, en een ongelijk speelveld creëert, wordt kennelijk (helaas) niet belangrijk geacht.

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zal het eerst eens proberen met sequence repeat omdat ik daarvoor niet op het dak moet :)
Aan de andere kant heb je met de motor voor de switch minder stroom (en de bijbehorende spanningsval) die door de switch moet maar heb je wat extra RF-demping omdat alles door het printje van de motor moet. Ik had nog nooit van deze setup gehoord omdat het me logischer lijkt dat men de LNB van draaibare schotel aan de motor aansluit.  

Link naar reactie
Delen op andere sites

"Vroeger" sneuvelden er ook wel diseqc switches door de motor stroom, dus de andere setup is bij de oudere gebruikers onder ons de standaard, denk ik. :)

 

Ik vermoed dat je zo'n gesneuvelde switch kunt repareren door de schakeltransistor (soms in Darlington-vorm) te vervangen door een zwaardere.

Heb ook wel eens gedacht aan een "power by-pass" voor een switch-ingang; maar nooit zelf gemaakt.

 

Groet,

A33

Tip: Als je reageert op een post, geef dan altijd een citaat van de (gehele) post waar je op reageert. Sommige leden kunnen namelijk hun oorspronkelijke posts achteraf nog wijzigen, en wel veel langer dan de sinds jaar en dag in de huisregels (voor alle leden) vermelde periode van 30 minuten. Dat dat inbreuk doet aan de continuïteit van de foruminhoud, en een ongelijk speelveld creëert, wordt kennelijk (helaas) niet belangrijk geacht.

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Is bij mij gewoon praktisch ontstaan.

Ik heb geen DiSEqC-motor, maar een DiSEqC-positioner (die een actuator aanstuurt) en die staat (uiteraard) binnen, direct achter de ontvanger.

Dus dan daar vandaan de coax naar buiten naar de switch.

Dreambox DM920: 2x Triple tuner (2x DVB-S2X multistream + DVB-C/T2)

Xtrend ET10000: 1x DVB-S2, 2x DVB-C/T2, IPTV OpenPLi 8.3
VU+ Duo
/ Dreambox DM800 / TBS 5925
Channel Master 180cm offset: 39.0°E-37.6°W, SAB 97 schotel 45.1°E-60°E, 80cm vast: 28.2°E/23.5°E/19.2°E/13°E | DVB-T/DAB: VHFIII/UHF combi-antenne op zolder.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...