Ga naar inhoud


Editie 13 - Vu+ Ultimo


Michel

Aanbevolen berichten

Erik Slagter,

ik ben van jou beter gewend qua gezouten kritiek en uitspraken / maar dus ook preciese argumentatie

dat het hier om een 60Hz monitor gaat is wel wat anders dan de meesten hun Plasma of LCD TV

dus om nu te schrijven allerlei videomodi??? (en ook weerlegt gezien wiz z'n schermpie)

 

dat er zoveel gebruikers horendol worden is ook >laat ik schrijven erg ongenuanceerd<

ik lees er dagelijks over en test ook momenteel dagelijks inzake de Ultimo

ik kan je dus daarin geen gelijk geven, eerder zelfs het tegendeel stellen dat men doorgaans extreem tevreden is met de Ultimo.

 

reviews hebben altijd reacties ontketend (positief en negatief of twijfelend)

maar als die reacties dan ook nog afglijden op het vlak van verwijten over en weer, is het duidelijk iets dat elders thuishoort.

 

als je al vindt dat de drivers aangepast moeten worden en er verbeteringen nodig zijn (wanneer was dat niet het geval met andere receivers en die modellen) dan draag bij aan de oplossing...

zoals je terecht opmerkte de "populaire" image makers kunnen veel aan het succes bijdragen

 

nu zie ik image makers die een voorkeur hebben > en denk dan maak ook geen image ervoor.

Tush

ZZ Top

 

Link naar reactie
Delen op andere sites


  • Reacties 61
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Alleen jammer dat er bij de test niet vermeld wordt dat de Ultimo max 1080i heeft. Dus Full HD is het niet. Dat had wel even vermeld moeten worden.

hoe kom je daar een eens op?

1080p levert evenwel je blue ray (of de tv ), maar geen enkele satreceiver.

dus per hdmi is 1080i de best mogelijke norm en die is zie wikipedia HighDefinition.

ciao

ciao

Tush

ZZ Top

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

ziet er goed uit idd

alleen ben je bij de afstandsbediening ongewild knopjes aan het indrukken op de achterkant als je die vastthoud

 

Da's knap want het TB aan de achterzijde moet je eerst activeren voor je het kunt gebruiken door het slotje eraf te halen. 1 druk op de toets aan de andere zijde het het qwerty TB is weer geblokkerd.

 

Verders moet ik zeggen fijne review, kan het er alleen maar eens zijn. De Ultimo draai hier al vanaf begin Januari, en vind hem zelfs een flinke vooruitgang t.o.v. en ook zeker een waardige opvolger van mijn DM7025.

 

Kreeg geleverd met Pli, leuke image maar toch met behoorlijke bugs/fouten.

Toen VTI erop gezet en daarna weinig tot geen problemen meer ervaren.

Uit nieuwsgierigheid toch nog een uitstapje naar de BLackHole image gemaakt. maar binnen 1 avond stond VTI weer snel terug.

aangepast door Max Power

Max Power

 

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------

VU+ Ultimo / Dreambox DM7025 / 100cm Triax op een Moteck SG2100 / 88cm Triax met 4 LNB's op rail

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik ben van jou beter gewend qua gezouten kritiek en uitspraken / maar dus ook preciese argumentatie

dat het hier om een 60Hz monitor gaat is wel wat anders dan de meesten hun Plasma of LCD TV

dus om nu te schrijven allerlei videomodi??? (en ook weerlegt gezien wiz z'n schermpie)

Okee, dan zal ik het onderbouwen ook.

 

Als je naar /proc/stb/video gaat, dan heb je daar de "pseudofile" videomode_choices. Hierin kun je zien welke videomodes ondersteund worden. Als ik die tevoorschijn haal met cat videomode_choices, dan krijg ik deze lijst:

 

pal ntsc 480i 576i 1080i 1080p 720p 480p 1080i50 1080p24 1080p25 1080p30 1250i50 720p24 720p50 576p 1440x240 1440x288_50 1366x768 1366x768_50 640x480 800x600 1024x768 1280x768 1280x720_50 1280x720 1280x720_ReducedBlank

 

Als je zo'n videomode naar de pseudofile videomode schrijft middels echo, dan zou die mode geselecteerd moeten worden. Bij een aantal van deze modes, te weten (even uit m'n hoofd, probeer het zelf maar als je het exact wilt weten)

 

pal ntsc 1080p30 1250i50 720p24 1440x240 1440x288_50 1366x768 1366x768_50 640x480 800x600 1024x768 1280x768 1280x720_50 1280x720 1280x720_ReducedBlank

 

... gebeurt er.... helemaal niets! de waarde wordt wel opgenomen, zie cat videomode, maar de videomode wordt helemaal niet aangepast. Idem voor de videomode_50hz en videomode_60hz instellingen, voordat daar iemand over begint.

 

Amateuristisch tot en met, videomodes die niet ondersteund worden, moeten niet aangeboden worden. Ik heb geklaagd bij VU+ (volgens mij had ik dat al gemeld) en die geven toe dat de "60 Hz-" en de "PC-" modes "nog niet geimplementeerd" zijn. Dit is dus zeker niet iets wat ik uit m'n duim zuig.

 

Als je je VU+ gaat aansluiten op een televisie, een Europese televisie, wel te verstaan (50 Hz) is er niks aan de hand. Maar als je een monitor wilt aansluiten (en dat zeg ik ook al eerder, goed lezen tonski!) dan werkt het vaak gewoon niet, omdat de meeste monitors toch gewoon 60 Hz willen zien, als ze zowiezo al een "televisie"-mode als 720p of 1080i ondersteunen. Ik heb jarenlang een dm800 (nota bene...) op een computermonitor aangesloten gehad, werkte perfect. De videomodes die geadverteerd werden, werkten gewoon. Ik ben echt geen groot fan van DMM, maar dit hebben ze tenminste WEL goed op orde.

 

Dit betekent ook dat je materiaal dat origineel op 29.97 Hz is opgenomen, geforceerd op 25 Hz moet afspelen, wat de vloeiendheid van de beweging niet echt ten goede komt. Bij enigma-ontvangers van andere merken kun je middels de autoresolution plugin zulk materiaal op 30 Hz laten afspelen, wel zo prettig kijken.

 

Als je me nog niet gelooft wil ik het antwoord van VU+ support op mijn e-mail hier wel posten.

 

ik kan je dus daarin geen gelijk geven, eerder zelfs het tegendeel stellen dat men doorgaans extreem tevreden is met de Ultimo.

Tsja, het enige wat ik kan zeggen is dat jij andere gebruikers spreekt dan ik, kennelijk.

 

Het is niet mijn doel om een vijandige stemming t.o.v. VU+ te creeren, daar heb ik helemaal geen baat bij. Ik vind wel dat review-lezers kennis moeten kunnen nemen van niet alleen de positieve, maar ook de negatieve kanten van een box, zodat een weloverwogen keuze gemaakt kan worden.

DM8000 + VU+Ultimo + GSO op Wavefrontier PLI Core Member www.openpli.org

Link naar reactie
Delen op andere sites

Alleen jammer dat er bij de test niet vermeld wordt dat de Ultimo max 1080i heeft. Dus Full HD is het niet. Dat had wel even vermeld moeten worden.

De termen "Full HD" en "HD Ready" hebben daar niks mee te maken. HD Ready betekent dat een televisie 720p en 1080i moet kunnen weergeven, in de praktijk meestal op een panel met een lagere resolutie dan 1920x1080. Bij een "Full HD" scherm is de resolutie van het panel ook echt 1920x1080.

 

1080p heb je in drie smaken:

 

1080p24 (BluRay, de originele film-frequentie)

1080p25 (25 frames per seconde / vergelijkbaar met 50 fields per seconde, in de praktijk dus deinterlaced 1080i)

1080p50 (de echte 1080p, er bestaat zo goed als geen materiaal in deze frequentie en geen enkele ontvanger kan het weergeven)

 

Wat verwacht je dan eigenlijk precies?

DM8000 + VU+Ultimo + GSO op Wavefrontier PLI Core Member www.openpli.org

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik vind eigenlijk dat Erik een gebrek van de Vu+-ontvangers ter sprake brengt wat al langer speelt; zo erger ik me er dood aan dat de "auto"-beeldverhouding bij de Vu+ontvangers wel gekozen kan worden, maar net als de genoemde resoluties niets doet. In tegenstelling tot bij Erik hebben ze bij mij nooit de moeite genomen mijn e-mails te beantwoorden.

 

Is het een ernstig gebrek dat het in een review gemeld moet worden? Wat mij betreft niet, PC-monitoren zijn geen dagelijkse toepassing voor een ontvanger, dus geen noodzaak mensen bang te maken. Is het gewenst dat hier verbetering in komt? Ja, er zijn duidelijk mensen die tegen deze beperking aanlopen.

aangepast door Zuppelan
Link naar reactie
Delen op andere sites

Voor wat betreft die AB kan ik de Logitech als vervanger aanbevelen. Instapmodel met 3 apparaten kost circa 20 euro, die met 4 app ongeveer 30 euro.

 

Het fijne van deze AB is dat die werkt met een database van de Logitech server, ook zijn deze goedkope modellen

blind" te bedienen, iets wat niet gezegd kan worden van de veel duurdere "One"

 

De AB was het eerste wat ik verving toen ik de VU+Duo kocht want daar kon je de TV niet mee uit en aanzetten, uiterst irritant.

Dreambox 8000 & VU+ Duo
Synology DS201 NAS
ITV van KPN + digitenne

LG55B6V Oled TV

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Beheerder

Bij welke toko kun je een AB bestellen voor € 15,- ? Want overal waar ik kijk kost ie € 30,-.

 

De afstandsbediening kan je met de receiver mee bestellen voor € 15,00 extra aldus de importeur. Als dat niet kan of daar onduidelijkheid over is, je graag daar melden.

 

Voor wat betreft het beantwoorden van email door de fabrikant (of beter gezegd het NIET beantwoorden) kan ik bevestigen.

 

Mijn email werd ook in de meeste gevallen niet beantwoord. Erg slordig.

 

Mvg,

 

Michel

Gebruik je een advertentie blocker? Sluit onze website dan uit. Zonder advertenties kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

De eerlijkheid gebiedt mij overigens om toe te voegen dat de meeste problemen momenteel in feite met de VU+DUO zijn. Maar ik zie ook problemen met de VU+Ultimo langskomen. Ik had zelf gisteravond ook nog een vastloper, die ik ook kon herleiden tot een bug in de drivers (dmesg output). Voor de rest zal ik dit topic niet verder "vervuilen" ;)

DM8000 + VU+Ultimo + GSO op Wavefrontier PLI Core Member www.openpli.org

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mooie test, mooie ontvanger. Ik zou mijn DM8000 bijna willen ruilen met de Ultimo :)

Goed gedaan Sat4all, ik heb met plezier deze test gelezen.

Dreambox 920UHD FBC kabel tuner en 2 interne Sat tuners.

SSD 500GB

Triax 110cm met een Homemade C/KU band LNBF draaibaar tussen 80,0 oost en 67,0 west.

Triax 78cm vast met CDS Triple lnb.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Beheerder

Ik niet hoor. Bij mij blijft de DM8000 gewoon staan.

 

Alhoewel de receivers elkaar qua mogelijkheden en uitvoering weinig verschillen, is de DM8000 hardwarematig de Ultimo wel de baas.

 

Mvg,

 

Michel

Gebruik je een advertentie blocker? Sluit onze website dan uit. Zonder advertenties kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

De termen "Full HD" en "HD Ready" hebben daar niks mee te maken. HD Ready betekent dat een televisie 720p en 1080i moet kunnen weergeven, in de praktijk meestal op een panel met een lagere resolutie dan 1920x1080. Bij een "Full HD" scherm is de resolutie van het panel ook echt 1920x1080.

 

1080p heb je in drie smaken:

 

1080p24 (BluRay, de originele film-frequentie)

1080p25 (25 frames per seconde / vergelijkbaar met 50 fields per seconde, in de praktijk dus deinterlaced 1080i)

1080p50 (de echte 1080p, er bestaat zo goed als geen materiaal in deze frequentie en geen enkele ontvanger kan het weergeven)

 

Wat verwacht je dan eigenlijk precies?

 

 

Geef mij dan toch maar 720p 50 ipv 1080i 50 fps . nadeel van i is dat er per cyclus 50 halve beelden worden getoond , terwijl het bij de p variant 50 volledige beelden zijn en eigenlijk per refresch +- evenveel pixels heeft . Dit laatste geeft scherper beeld , en zeker als het snel gaat beginnen bewegen , ook heb je geen last van fouten door het samenvoegen van de beelden. Ook om die reden heeft de EBU Het P formaat als standaard genomen ( al houd niemand zich eraan ) .

 

citaat :

De voorstanders van 1080i onderbouwen hun argumenten vaak met een stortvloed van getallen: 1080

lijnen, 1920 pixels per lijn, 2 miljoen pixels per beeld. Deze getallen vertellen zoals nu wel duidelijk zal zijn

niet het hele verhaal. Natuurlijk een 1080i beeld telt 2 miljoen pixels en een 720p beeld nog net geen

miljoen, 921600 pixels om precies te zijn. Maar de 1080i liefhebbers vergeten dat deze 2 miljoen pixels in

een 25ste seconde worden opgebouwd maar in dezelfde tijd heeft 720p al twee volbeelden laten zien en

dat is dan bij elkaar opgeteld ook 2 miljoen pixels aan beeld informatie. De grap is dat in ontwerp de

beide scanning formaten in data hoeveelheid ongeveer gelijk aan elkaar zijn, daar is dus geen voordeel

door 1080i te behalen. Een feit is dat wanneer de breedte van 1080i gereduceerd wordt tot 1440 en

later uitgerekt, het de facto verschil maar een luttele 12% in het voordeel van 1080i is.

 

bron : http://www.poederbac...r_is_mooier.pdf

aangepast door smoking

vu+ ULTIMO, SAB titan II, triax 88 cm , multi feed houder triax , 4 vizyon quad lnb's 0,1dB , astra1,2,3, hotbird

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...