Ga naar inhoud


Ervaring met Vu+ Solo 2


jbbrans

Aanbevolen berichten

Nou,een update(op 2 manieren),twee uur bezig geweest om op de juiste manier een andere image er in te zetten.

Er stonden alleen howto's van andere modellen dus gewoon wat geprobeerd,USBstick met image er op,opnieuw opgestart en in éen van de menu's update geklikt,geen succes,ander USB-sticky,hetzelfde probleem,weer opnieuw opstarten,zie ik ineens press power in het display van de Solo om te updaten,ik als een gek op de afstandbediening drukken maar niks,de solo2 nog eens wat beter bekeken en het lampje links op dat ding blijkt dus ook een powerknop te zijn,toen ging er eindelijk wat gebeuren!!(2 uur verder)

Toen instellen van de lnb's,ik heb een diseqswitch met 4 lnb's erop.

Vroeger(gister) bij mijn dreambox had ik AA-AB-BA-BB maar hier moet natuurlijk alles er weer net wat anders uitzien.

Afijn,iets aangeklikt met 4 satellieten en opgeslagen en nu is ie aan het zoeken op een satelliet,echter is dit tot zover nogal een geduldsproef.

Op 13oost staat ie nu een uur te pruttelen,80% - 4500??!!zenders gevonden.

En ik maar hopen dat ie zo gewoon naar de volgende satelliet springt en die ook inleest.

Tot zover is het nog geen onverdeeld genoegen geweest maar dat zal de nieuwigheid wel zijn.

Ik had natuurlijk de makkelijke weg kunnen kiezen en kanalenlijsten erin kunnen zetten maar ik dacht,de eerste keer gewoon een keertje scannen en kijken wat er allemaal te koop is.

Wordt vervolgd

VU+ Solo2-VTI 9.02 / wavefrontier 13/19.2/23.5/28.5 / werkloze DM7000 / Minix Neo U1 met Kodi

Link naar reactie
Delen op andere sites


Ik denk dat de bovenstaande ervaringen geheel niets te maken hebben met de SOLO2 maar meer zeggen over jouw onkunde om een ander Image in welke VU dan ook te installeren.

Kijk als jij de mededeling in de display om op Power te drukken over het hoofd ziet dan kun je inderdaad wel een tijdje prutsen voordat jij de Image op de VU geïnstalleerd krijgt.

De update naar een ander Image, waaronder o.a. de VTi, is een fluitje van een cent voor diegene die weten hoe het moet alleen heb jij daar nu niets aan.

 

De vraag is nu natuurlijk, hoe komt een leek aan de juiste procedure om een ander Image in een VU te plaatsen?

Net zo als ik toen ik de 1e VU moest installeren, dus door maar simpelweg te lezen en te proberen? Ik weet het niet.

Natuurlijk zijn er al heel wat draadjes hierover in dit forum langs gekomen maar een goede basisprocedure ontbreekt naar mijn mening wel.

Gelet op het feit dat deze problematiek hier vaker aan de orde komt is het misschien raadzaam om eens een beknopte procedure te schrijven.

 

Op zich wil ik dit best eens v.w.b. de VTi Image doen maar ik weet eigenlijk niet precies hoe dit aan te pakken, alleen voor de VTi is natuurlijk het gemakkelijkst maar dan laat je diegene die OpenPLi of een andere Image willen installeren weer in de kou staan.

Moet je dit ontvanger gericht doen? Naar mijn mening niet omdat de update procedure op de verschillende VU ontvangers generiek is maar misschien vergis ik mij.

aangepast door Jürgen

Mac Mini M2 2023 - iPad Air 2021 - Iphone XR - Apple TV 4 2021

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gefeliciteerd met je aankoop.

Ik herken wel een paar punten uit je verhaal, maar dat komt bij mij omdat ik totaal geen ervaring had met een Linux ontvanger.

 

De update via usb stick wist ik van een ander topic, maar leek me ook logisch. Zo moest je tot voor kort elk electronisch apparaat updaten.

De satellieten instellen was even uitzoeken, omdat ik de volgorde van de satellieten op de Disecq switch niet meer wist.

En het zenders zoeken duurde inderdaad erg lang, maar bij mij ging ie wel door naar de volgende satelliet.

 

 

Succes

Vu+ Solo 4k, VTi 13.x, 1000GB HDD
Visiosat Bi-satellite G4 QUADRO
Astra 1, 2, 3 en Hotbird

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik denk dat de bovenstaande ervaringen geheel niets te maken hebben met de SOLO2 maar meer zeggen over jouw onkunde om een ander Image in welke VU dan ook te installeren.

Kijk als jij de mededeling in de display om op Power te drukken over het hoofd ziet dan kun je inderdaad wel een tijdje prutsen voordat jij de Image op de VU geïnstalleerd krijgt.

De update naar een ander Image, waaronder o.a. de VTi, is een fluitje van een cent voor diegene die weten hoe het moet alleen heb jij daar nu niets aan.

De vraag is nu natuurlijk, hoe komt een leek aan de juiste procedure om een ander Image in een VU te plaatsen?

 

Je hebt helemaal gelijk betreffende de onkunde maar door je in te lezen kom je een eind.

Echter is de ontvanger zo nieuw dat er weinig howto's zijn voor een Solo2.

En bij andere VU+ontvangers zag ik dat je om te updaten bijvoorbeeld een CH-knop moest indrukken.(die de solo alleen op de afstandbediening heeft)

Betreffende die powerknop,die zit ook op mijn afstandbediening en op de box is ie niet als zodanig herkenbaar.(hij klikt niet of zo,het is een tiptoets waar geen gevoel in zit)

Nu heb ik ervaring met updaten en is het inderdaad een fluitje van een set.

Zo zal het met een hoop andere dingen ook zijn alleen heb ik er te weinig kaas van gegeten om een Howto te schrijven.

Overigens maken andere nieuwe gebruikers de fout die ik maakte nu niet meer mochten ze bovenstaand verhaal hebben gelezen.

Zo,nu ga ik weer eens verder spelen met de wonderdoos want hij is uitgescand.

aangepast door floyd2

VU+ Solo2-VTI 9.02 / wavefrontier 13/19.2/23.5/28.5 / werkloze DM7000 / Minix Neo U1 met Kodi

Link naar reactie
Delen op andere sites

Jürgen

 

voor open-pli bestaat er al een wiki-pagina waar je kan zien wat je moet doen. (wel niet voor de vu+solo2)

http://openpli.org/wiki/HomePage

 

Om mijn VU+Duo te installeren ben ik op deze pagina begonnen.

aangepast door wolverine

VU+Uno4KSe(1Gb/2,5"HD/Vti15)/VU+DUO(320GB/2.5"HD-Vti11)/Maxdigital (Openpli7.3)- Triax 88cm(Astra 23,5-19,2E)- Channelmaster 1,2 m draaibaar

Link naar reactie
Delen op andere sites

En bij andere VU+ontvangers zag ik dat je om te updaten bijvoorbeeld een CH-knop moest indrukken.(die de solo alleen op de afstandbediening heeft)

Betreffende die powerknop,die zit ook op mijn afstandbediening en op de box is ie niet als zodanig herkenbaar.(hij klikt niet of zo,het is een tiptoets waar geen gevoel in zit)

 

En bij andere VU+ontvangers zag ik dat je om te updaten bijvoorbeeld een CH-knop moest indrukken.(die de solo alleen op de afstandbediening heeft)

Ja, hier heb je inderdaad wel een punt, als je niet op het display kijkt of / en de vermelding om op Power te toetsen interpreteert dat dit op de AB moet gebeuren dan kom je er inderdaad even niet uit.

Het vervelende hierbij is ook nog dat b.v. de VU DUO na plaatsen van de USB stick niet vraagt om ergens op de klikken maar bij de UNO en ULtimo moet je weer een ander toets indrukken aanraken dan bij de SOLO2.

Het is ook nergens beschreven dat de groene LED aan der linkerzijde van de SOLO2 als Powerknop gezien moet worden.

 

Jouw opmerking dat de CH-knop niet op het voorfront van de SOLO2 staat is niet correct want de CH-Up, CH-Dn zijn gewoon beschikbaar.

Mac Mini M2 2023 - iPad Air 2021 - Iphone XR - Apple TV 4 2021

Link naar reactie
Delen op andere sites

Jouw opmerking dat de CH-knop niet op het voorfront van de SOLO2 staat is niet correct want de CH-Up, CH-Dn zijn gewoon beschikbaar.

 

Ben je niet in de war met een andere ontvanger???

Is de knop links(powerknop)multifunctioneel of zo???

Aan de gebruiksaanwijzing heb je wat dat betreft ook niet veel want daar staat de powerknop niet eens beschreven.

Verders alles geinstalleerd,heb diverse malen opnieuw moeten starten en dat deed ik bijna graag.(lekker vlot)

Heb ook al een film(MKV)bekeken via mijn NAS en dat werkt zelfs beter als mijn WD-Live.

Ook het verbinden met de NAS is een peace of cake.

Ook een dvd-bestand werkt goed.

PIP werkt ook leuk alleen kreeg ik het niet meer uit.(opnieuw opstarten dus)

Jammer genoeg werkt de Youtubeplugin niet.groen scherm)

Verders is het nu een genot om tv te kijken en zelfs mijn vrouw kan er mee overweg.

Weet trouwens iemand toevallig hoe je een boeketnaam aanpast???

Da's het enigste samen met PIP waar ik (nog) even op vastloop.

aangepast door floyd2

VU+ Solo2-VTI 9.02 / wavefrontier 13/19.2/23.5/28.5 / werkloze DM7000 / Minix Neo U1 met Kodi

Link naar reactie
Delen op andere sites

Klopt helemaal, ik had intussen weer de Ultimo op de plaats van de SOLO2 gezet en op de Ultimo zijn die tiptoetsen voor CH-Up/Dn wel aanwezig, dus op de SOLO2 niet. :(

 

PiP zet je aan via de blauwe toets, deze staat daar dan onder nummer 1.

Je zet PiP weer uit via dezelfde blauwe toets maar dan staat die daar onder nummer 6.

 

Volgens mij kun je een Boeketnaam alleen via de PC / Laptop met het programma DreamboxEdit wijzigen.

Mac Mini M2 2023 - iPad Air 2021 - Iphone XR - Apple TV 4 2021

Link naar reactie
Delen op andere sites

De genoemde issues zoals PiP, Boeketnaam wijzigen, Youtubeplugin ed. hebben eigenlijk niets met deze topic te maken.

Die gaan niet meer over de ervaringen met de SOLO2 maar meer over de ervaringen of gebruikers problemen met VTi of OpenPLi

Eerder had ik dit hierboven ook al aangegeven toen de installatie issues aan de orde kwamen.

Iemand die deze topic raadpleegt verwacht eigenlijk inhoudelijke opmerkingen over de kwaliteit van de SOLO2 en niet over software installatieperikelen van de diversen Images.

aangepast door Jürgen

Mac Mini M2 2023 - iPad Air 2021 - Iphone XR - Apple TV 4 2021

Link naar reactie
Delen op andere sites

Neem me niet kwalijk dat ik mijn ervaringen hier deel waarin ik tevens tegen wat probleempjes aan loop waar iedere beginnende gebruiker tegen aan kan lopen.

Ik kan de standaard zin hier neer zetten waarin staat dat ie snel is en lekker stabiel loopt,alleen als je van 184 gebruikers hetzelfde verhaal voorbij ziet komen,dan ben je ook gauw uitgelezen in dit topic.

Mijn ervaring is dat het een schitterende ontvanger is waar zometeen meer mee kan dan menig andere ontvanger,maar dat je als leek tegen wat probleempjes op kan lopen.

VU+ Solo2-VTI 9.02 / wavefrontier 13/19.2/23.5/28.5 / werkloze DM7000 / Minix Neo U1 met Kodi

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik neem je niets kwalijk maar als iedere aspirant(koper) / eigenaar van een SOLO2 hier zijn installatie- / gebruikersproblemen van de verschillende Images plaatst dan is dit topic in no-time onleesbaar.

De meeste vermelde problemen hebben niets met de SOLO2 te maken maar met het installeren / configureren / gebruiken van de verschillende te gebruiken Images en niet met de SOLO2.

Dit zou wel het geval zijn als het de originele VU+ software betrof.

 

Dit topic zal hoofdzakelijk gelezen worden door toekomstige kopers van een SOLO2 die in 1. instantie geïnteresseerd zijn in de technische kwaliteit en gebruiksmogelijkheden van deze ontvanger.

Alle bijkomstigheden zoals problemen met de installatie en configuratie van Images kunnen dat beeld behoorlijk vertroebelen.

 

Dit is althans mijn mening.

Mac Mini M2 2023 - iPad Air 2021 - Iphone XR - Apple TV 4 2021

Link naar reactie
Delen op andere sites

Verschil in weergave AGC t.o.v. Ultimo / UNO

 

Wat me wel opvalt en voor wat het waard is, is het feit dat de weergave van de AGC in de Ultimo beduidend hoger is dan in de SOLO2.

Dit uiteraard bij dezelfde kanaal RTL4 HD gemeten.

De SNR waarde blijft natuurlijk ongewijzigd want het gaat hier immers om dezelfde schotelconfiguratie

 

Ultimo SNR = 93% AGC = 78%

UNO SNR = 93% AGC = 78%

SOLO2 SNR = 93% AGC = 41%

 

Voor zo ver ik begrijp is de AGC de percentage correctie die de ontvanger toepast als het signaal zwakker wordt.

 

Maar zoals jullie zien is de schotelconfiguratie dezelfde en zou de AGC dezelfde hoge percentage moeten hebben dus vraag ik me af of dit iets over een eventuele betere kwaliteit van de tuners in de SOLO2 zegt of dat de lagere AGC waarde nu eigenlijk niets voorstelt?

Mac Mini M2 2023 - iPad Air 2021 - Iphone XR - Apple TV 4 2021

Link naar reactie
Delen op andere sites

Automatic Gain Control AGC:

Een schakeling welke middels een terugkoppeling tracht de uitgangssterkte van een electronisch component constant te houden. Deze uitgangssterkte wordt verkregen door het ingangssignaal te versterken of te dempen gerelateerd aan een vaste waarde die het uitgangssignaal moet hebben.

bron duwgati's satelliet lexicon

 

er wordt dus minder versterkt of gedempt in de solo2 tuner hetgeen een goed teken is!

ciao

The Piper S Call

David Gilmour

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...