Ga naar inhoud


Ervaring met Vu+ Solo 2


jbbrans

Aanbevolen berichten

Zoals ik in mijn vraag topic al gezegd heb, gisteren is de Vu+ Solo 2 bij mij binnengekomen. Dit is een nieuwe ontvanger en voor mij is Vu+ een nieuw merk en concept, dit topic zal dus ook levendig gehouden aangezien ik steeds nieuwe dingen ontdek.

 

 

Ik kom van een Rebox RE9000HD af en daarvoor een xtreme (ik meen 6400), beide niet de standaard Canal Digitaal boxjes. Dit omdat ik toch altijd meer satellieten wou ontvangen dan standaard. De schotelinstallatie is: 4 dual lnb's via 2 disecq switches naar de ontvanger.

 

Ik heb de Vu+ via een van de adverteerders hier in de voorverkoop besteld, aangezien de ontvanger pas deze week uit zou komen. Ik heb ook speciaal voor de solo 2 gekozen vanwege de snellere processor en de goede naam van Vu+ ontvangers (met daaraan de community support).

De volgende modellen heb ik ook ingedachten gehad:

- Vu+ Duo. Bewezen techniek, uitgekristaliseerde software. Zelfde prijs als de Solo 2, maar deze heeft ook 2 tuners en een snellere processor.

- Vu+ Ultimo. Ook al veel over bekend, goede ontvanger, maar door de mogelijkheid van 3 tuners en de hogere prijs niet echt geschikt voor mij.

- Vu+ Duo 2. Moet nog op de markt komen, maar mooie mogelijkheden. Door de verwachtte prijs ver buiten mijn budget (Ik las ergens een prijs van €600+).

 

 

Gisteren dus de Solo 2 mogen ontvangen, via een computer winkel al een 2,5" Seagate momentus harddisk aangeschaft.

post-35791-0-72284700-1356089398_thumb.jpg

Alles wat je nodig hebt voor het gebruik zit erbij, met een aantal (voor mij) opvallende dingen; Externe voeding, HDMI kabel, schroefjes voor de harddisk met rubbertjes en een normale afstandbediening met normale AAA batterijen. (Ik was bang dat de afstandbediening met dat toetsenbord op de achterkant erbij zou zitten.)

 

Hier een foto van de binnenkant, voor het plaatsen van de harddisk.

post-35791-0-09541900-1356089726_thumb.jpg

 

Nadat de harddisk was geplaatst, de ontvanger opgestart met de originele software om te testen of deze werkte en om de harddisk te formatteren. Dit ging mooi soepel.

 

Hierna met usb stick, VTi 5.0 geinstalleerd.

 

Bij het configureren van de schotel instellingen op de gok de juiste instellingen kunnen vinden. Helaas kan je pas controleren of die goed staan, door de zenders te laten zoeken. Ik mis nog een signaal balk bij de schotel instellingen, of deze heb ik nog niet kunnen vinden.

De rest van de instellingen zijn goed en intuïtief te plaatsen.

Wel meteen een update erachteraan gedaan van VTi, er was een probleem met het beeld bij het inwendig doorlussen van de tuners en de ccam geinstalleerd.

 

Opvallende dingen tot nu toe:

Zappen gaat snel.

Zappen via de channel up-down knoppen kom je in de kanalenlijst, i.p.v. het volgende kanaal. (Waarschijnlijk VTi en niet Vu+)

Ontvanger wordt nauwelijks warm en ook de externe voeding wordt niet erg warm. (Iets warmer dan hand warm.)

De webbrowser heb ik ontdekt en werkt snel, echter scrollen met de afstandbediening is niet ideaal. (Misschien hier nog een klein draadloos toetsenbord voor kopen.)

EPG vind ik niet erg overzichtelijk, dit was bij de Rebox duidelijker. Puntje van VTi, of ik mis nog iets.

Bij de Rebox had ik timeshift altijd aan staan en kon dus op elk moment terugspoelen. Het lijkt erop dat ik hier alleen op pauze kan drukken en vanaf dat moment vooruit en terug kan spoelen. (VTi ??)

 

Zoals gezegd, dit is mijn eerste Vu+ ontvanger en heb daarom nog geen enkele ervaring met VTi en moet dus alles nog ontdekken. Daarom zal ik dit topic regelmatig updaten.

 

Groet,

Jeroen

aangepast door Michel
  • Like 1

Vu+ Solo 4k, VTi 13.x, 1000GB HDD
Visiosat Bi-satellite G4 QUADRO
Astra 1, 2, 3 en Hotbird

Link naar reactie
Delen op andere sites


Ik mis nog een signaal balk bij de schotel instellingen, of deze heb ik nog niet kunnen vinden.

Hiervoor kun je de Satfinder plugin voor gebruiken, Hoofdmenu -> Applicaties -> Systemplugin -> Satfinder

 

Zappen via de channel up-down knoppen kom je in de kanalenlijst, i.p.v. het volgende kanaal. (Waarschijnlijk VTi en niet Vu+)

Ik heb hiervoor de file /usr/share/enigma2/Keymap.xml aangepast zodat de OK-, pijltjes- en Ch Up en Dn toetsen zo functioneren als men normaliter gewend is.

 

Bij de Rebox had ik timeshift altijd aan staan en kon dus op elk moment terugspoelen. Het lijkt erop dat ik hier alleen op pauze kan drukken en vanaf dat moment vooruit en terug kan spoelen. (VTi ??)

 

Hiervoor kun je de permanenttimeshift plugin voor gebruiken, Hoofdmenu -> Applicaties -> Applicaties -> Permanenttimeshift

 

N.B. Mocht je de file Keymap.xml even willen proberen, laat me dit dan even via PB met jouw e-mail adres weten dan stuur ik de file wel even op.

Je moet die dan kopiëren naar /usr/share/enigma2/ waarbij die de originele vervangt, daarna even de GUI opnieuw starten en vóila de OK toets geeft de zenderlijst weer.

Wel na elke Main update opnieuw kopiëren.

 

Er zijn ook plugins hiervoor beschikbaar maar daar heb ik minder goed ervaringen mee.

aangepast door Jürgen

Mac Mini M2 2023 - iPad Air 2021 - Iphone XR - Apple TV 4 2021

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hiervoor kun je de Satfinder plugin voor gebruiken, Hoofdmenu -> Applicaties -> Systemplugin -> Satfinder

 

 

Ik heb hiervoor de file /usr/share/enigma2/Keymap.xml aangepast zodat de OK-, pijltjes- en Ch Up en Dn toetsen zo functioneren als men normaliter gewend is.

 

 

 

Hiervoor kun je de permanenttimeshift plugin voor gebruiken, Hoofdmenu -> Applicaties -> Applicaties -> Permanenttimeshift

 

N.B. Mocht je de file Keymap.xml even willen proberen, laat me dit dan even via PB met jouw e-mail adres weten dan stuur ik de file wel even op.

Je moet die dan kopiëren naar /usr/share/enigma2/ waarbij die de originele vervangt, daarna even de GUI opnieuw starten en vóila de OK toets geeft de zenderlijst weer.

Wel na elke Main update opnieuw kopiëren.

 

Er zijn ook plugins hiervoor beschikbaar maar daar heb ik minder goed ervaringen mee.

 

ho ho ho (kerstmis groet)

wat je gewend bent qua bediening met een of andere afstandbediening van een of andere receiver moet je vergeten

 

eenmaal de enigma2 receiver gewoon/gewend is dat helemaal top met de solo2

 

de pijl toetsen zijn per receiver merk verschillend

wil je dat als voorheen moet je jürgens tip volgen (beter lijkt me afleren :grin: )

Als iemand zo iets over mij zegt sla ik hem op z'n bek

😁

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

wil je dat als voorheen moet je jürgens tip volgen (beter lijkt me afleren :grin: )

Afleren is gemakkelijker gezegd dan gedaan, haha :D

Na jaren de OK-toets gebruikt te hebben om de zenderlijst op te roepen was het voor mijn wederhelft schijnbaar toch wel heel moeilijk om aan een andere toetscombinatie te wennen en nu is ze weer helemaal blij en dat wil ik graag zo houden want dan krijg ik tenminste goed te eten :grin:.

Mac Mini M2 2023 - iPad Air 2021 - Iphone XR - Apple TV 4 2021

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als het goed is krijg ik er eerdaags ook ééntje.

Wat ik me afvroeg is of het harddiskkabeltje er bij zit??(anders moet ik nog snel even achter een ultra kort kabeltje aan)

En ik moet me nog even inlezen welke image het beste is en bij me past.(ben wel erg PLI gewend)

VU+ Solo2-VTI 9.02 / wavefrontier 13/19.2/23.5/28.5 / werkloze DM7000 / Minix Neo U1 met Kodi

Link naar reactie
Delen op andere sites

ja zit erbij als de winkelier die niet gepikt heeft...

alles wat je nodig hebt zit erbij zelfs de schroefjes en neo :grin: preen ringtejes voor HDD inbouw

ciao

die zaten er bij mijn ultimo ook bij

VU solo 4k ,twin satelliet tuner en 1 kabel tuner en VU solo se v2 ,dual kabel tuner...E85 Maximum multi focus schotel en een Triax 88cm schotel met een 2 way Triax lnb rail....5.0w 0.8w 4.8e 9.0e 13e 19.2e 23.5e 28.2e....VTI 14.0.5 - 6 Inverto black ultra twin lnb's en 2 Alps twin lnb's, Nvidia shield tv.

Link naar reactie
Delen op andere sites

zelfs twee voetballen, twee flessen wijn en twee waardeloze 8GB usb sticks zaten erbij

Bij het pakket die ik ontvangen heb, zaten geen voetballen, flessen wijn of usb sticks.

Wel de harddisk kabel en schroefjes met ringetjes.

 

@Jürgen

De keymap werkt perfekt en ook de timeshift werkt nu goed. Satfinder is geinstalleerd, maar kan ik nog niet terugvinden.

aangepast door jbbrans

Vu+ Solo 4k, VTi 13.x, 1000GB HDD
Visiosat Bi-satellite G4 QUADRO
Astra 1, 2, 3 en Hotbird

Link naar reactie
Delen op andere sites

Instellingen -> Zender zoeken en daar onderin

Ik heb het nu door dat een hoop VTi programma aanpassingen geen nieuwe menu titel krijgen, maar een aanvulling zijn op een bestaand item.

Ondertussen weer een hoop extra gevonden.

 

Hoe is de beeld kwalieteit

Andre

De beeldkwaliteit is zeer goed. Nog geen testbeeld tegen gekomen, maar het beeld lijkt zeer scherp (lijkt want ik ben geen beeld deskundige) en het hapert totaal niet.

Zware bewegende beelden, zoals (sparnkelend) water, zien er zeer realistisch uit.

 

Ik heb de instellingen op 1080P staan.

Diverse kanalen bekeken HD en SD en ook een MKV mediabestand, mooi duidelijk beeld.

2 overlappende HD opnames, een derde HD opname en vierde kanaal bekijken en de ontvanger gaf geen krimp. Bedenk hierbij dat er een (voor hedendaagse technieken) trage 2,5" 5400 rpm harddisk in zit.

 

 

Een erg makkelijke functie vind ik op dit moment de help functie op de afstandbediening, dit scheelt de helft uitleggen aan mijn vrouw. ;-) Dit gaat wat telefoontjes schelen, als ik morgen aan het werk ben.

 

Nieuw vraagje voor de deskundigen;

Op ned1, 2 en 3 zit HbbTV, met oa uitzending gemist, via dit forum dacht ik te lezen dat rtl ook zoiets had of in iedergeval rtlxl gemist. Klopt dit of zit dit er niet meer in?

Vu+ Solo 4k, VTi 13.x, 1000GB HDD
Visiosat Bi-satellite G4 QUADRO
Astra 1, 2, 3 en Hotbird

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat harde schijven betreft moet je gewoon niet de wetenschap van je bureaucomputer gaan toepassen op een ontvanger. Veel mensen zijn razend enthousiast van SSD's en 10000-toerenschijven die ze in hun PC stoppen, en terecht ook, want de snelheidswinst die het oplevert is spectaculair.

 

In een ontvanger gelden echter andere toegangspatronen: Alle I/O is sequentieel. De snelheid is niet afhankelijk van het aantal toeren, maar van de dichtheid van de informatie op de schijf. Een 5400-toerenschijf doet tegenwoordig meer dan 100MB/s, zelfs met een bitrate van 16 megabps kan je dan nog 50 HD-zenders tegelijk opnemen. Voorwaarde is wel dat het besturingssysteem een beetje intelligent met de schijf om gaat, maar dat is nu precies één van de sterkte punten van Linux. De rotatiesnelheid van de schijf is daarom nooit een criterium waar naar gekeken moet worden.

 

Herrie is het grootste probleem bij een schijf in een ontvanger: Je wilt de TV horen, niet de harde schijf. Dat is ook de reden dat de schijf niet op het metaal geschroefd wordt, maar via de bijgeleverde rubbertjes, zodat de vibraties gedempt worden. Maar de afwezigheid van dat metaal betekent weer dat warmteafgifte een stuk minder is. Een goede schijf voor een ontvanger is dus stil en gebruikt niet teveel. Wat dit betreft geldt, hoe minder toeren hoe beter.

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...