Ga naar inhoud


Sombere vooruitzichten voor Digitenne


Sprietje

Aanbevolen berichten

Ik was in het voorjaar in Denemarken, nabij Gilleleje. Het HD beeld is inderdaad erg mooi, ik was bijna verkocht. De dekking is landelijk uitgaande van een dakantenne. Voor dat gebied is de afstand tot de zender bij Kobenhavn ongeveer 40 kilometer. Ik ben uit interesse een praatje gaan maken bij een TV en antenne handelaar is die plaats. Deze man vertelde mij uitvoerig hoe de ontvangst daar is. Het kost soms wel moeite en in de zomer komt het wel eens voor dat ze daar enkele dagen geen beeld hebben door de condities (voor mij leuk maar niet voor het product DVB-T). Veel klanten die (nog) geen antenne hebben gaan toch voor de schotel. En dat terwijl ze op een schotel geen Zweedse TV kunnen bekijken. Buitenlandse TV willen ze eventueel wel hebben maar alleen gratis. Bestaande antennes worden nu ook bedreigd door LTE, dan kan deze installateur letterlijk het dak op om een filter te plaatsen. Kosten zijn door de TV kijker! Dat helpt niet om DVB-T in de lucht te houden.

Link naar reactie
Delen op andere sites


Het oosten van Duitsland is mede door de soli heffing ondertussen infra-structureel veel verder als de oude Bundesländer.

Ik zelf betaal in NRW voor 15 Mb/sec, maar krijg wegens technische redenen slechts 1,5 Mb/sec.

In Frankrijk (24) heb ik zelfs maar 1Mb/sec. ter beschikking.

Lees het Der Spiegel artikel maar eens door, 2 berichten hierboven gepost.

 

Raar... ik heb hier 8 down/1 up mb in Turkije. Je zou toch denken dat Duitsland ook op de 100mb lijnen zit.

 

Overigens heeft mijn zusje Digitenne gehad (op een klein TV'tje) en ik vond het wel aardig. Niets super bijzonders, maar voor een samenwonende student waar 1 van de 2 werkt en de ander nog studeert was het zeker wel een leuke oplossing.

Weet je wat erger is dan een worm in je appel?

Een halve worm in je appel...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Overigens heeft mijn zusje Digitenne gehad (op een klein TV'tje) en ik vond het wel aardig. Niets super bijzonders, maar voor een samenwonende student waar 1 van de 2 werkt en de ander nog studeert was het zeker wel een leuke oplossing.

Dat is precies de doelgroep waar Digitenne nog wat kan betekenen, simpel en snel. Moet het wel goedkoop blijven...

Link naar reactie
Delen op andere sites

DVB-T zal wel blijven waar het er al is, maar de belangstelling waarin het zich in Duitsland kan verheugen, zal verder afnemen gezien beperkt aanbod en doelgroep. Ik heb niet de indruk dat de detailhandel er nog veel aan verdient. Ook niet dat er nog in wordt geïnvesteerd. Het zenderaanbod is voornamelijk p.o. en in SD.

Er zijn enkele stedelijke gebieden met gebruik percentages boven de 20% zoals Bremen, dat is heel netjes. Daardoor onwaarschijnlijk dat ze die de nek omdraaien. De landelijke gebieden met alleen PO zien er twijfelachtig uit. Ik was enkele maanden geleden in Lingen waar een nieuwe UHF antenne voor DVB-T is geplaatst. De reden van vervanging was puur onderhoud maar of er überhaupt naar wordt gekeken is een heeeel goede vraag. Ze hebben een paar weken op een tijdelijke antenne uitgezonden die 10dB minder signaalsterkte leverde en dan ook nog alleen richting Nordhorn. De rest van het gebied moest op goed geluk van Osnabrück ontvangen. Ze hebben geen klachten gehad. De technische man ter plaatse schat de kijkdichtheid voor die zender op een procent. Na de ombouw is het ZDF bouquet om praktische redenen 3dB gezakt in veldsterkte. Het lijkt erop dat het zo blijft omdat er geen klachten binnenkomen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat is precies de doelgroep waar Digitenne nog wat kan betekenen, simpel en snel. Moet het wel goedkoop blijven...

 

Ja dat was het punt voor hun... je betaald niet te veel, lekker makkelijk in gebruik, en je hebt een paar zenders.

Weet je wat erger is dan een worm in je appel?

Een halve worm in je appel...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn gesprek in Denemarken bevestigde mijn vermoeden dat mensen geen nieuwe dakantennes gaan neerzetten voor DVB-T. Ook op een Duits forum lees ik dat bestaande dakantennes vrijwel allemaal ongebruikt op dak staan. DVB-T zoals in Frankrijk of Italië gaat hier niet meer komen. En als je klanten alleen kleine 2e toestel kijkers zijn heeft investeren in HD ook niet veel zin. De keus van KPN om veel zenders te plaatsen gericht op binnenshuis ontvangst is m.i. wel de enige kans geweest om een nieuwe markt te realiseren. Maar goed, zoals al heel lang geleden bekend was is de Digitenne strategie erop gericht geweest om KPN een positie op de TV markt te geven. Nu in hoog tempo de klanten actief naar iTV worden omgeleid zal het Digitenne marktaandeel flink afnemen. We zullen nog even moeten afwachten tot er duidelijkheid komt over de toekomst van het DVB-T netwerk.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn gesprek in Denemarken bevestigde mijn vermoeden dat mensen geen nieuwe dakantennes gaan neerzetten voor DVB-T. Ook op een Duits forum lees ik dat bestaande dakantennes vrijwel allemaal ongebruikt op dak staan. DVB-T zoals in Frankrijk of Italië gaat hier niet meer komen. En als je klanten alleen kleine 2e toestel kijkers zijn heeft investeren in HD ook niet veel zin. De keus van KPN om veel zenders te plaatsen gericht op binnenshuis ontvangst is m.i. wel de enige kans geweest om een nieuwe markt te realiseren. Maar goed, zoals al heel lang geleden bekend was is de Digitenne strategie erop gericht geweest om KPN een positie op de TV markt te geven. Nu in hoog tempo de klanten actief naar iTV worden omgeleid zal het Digitenne marktaandeel flink afnemen. We zullen nog even moeten afwachten tot er duidelijkheid komt over de toekomst van het DVB-T netwerk.

 

Digitenne is volgens mij populair onder mensen die veel opstap zijn, truckers en mensen met vakantie huisje. Als je ook niet anders kan, kamer huur waar geen kabel aanwezig is, etc. Ik weet niet of digitenne alleen van die groep kan leven, zonder de prijs extreem te verhogen.

 Tegen het aanbod kabel/satteliet zal digitenne volgens mij nooit kunnen opboxen. Hun ruimte die ze tot hun beschikking hebben is vele male groter dan die van digitenne. Ook al zou dvb-t naar dvb-t2 en h264 kunnen omschakelen.

 

Het is gewoon een beetje onduidelijk wat kpn wil met digitenne, al zegt mijn gevoel dat ze er niet veel mee gaan doen...

Zou wel jammer wezen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Semi mobiele klanten dus, net iets te mobiel voor een schotel. Dat is inderdaad een beperkte groep die dan overblijft. Tegelijk denk ik dat je ook niet moet proberen om qua programma aanbod te concurreren met kabel en satelliet, kansloos. Het beste is de kosten reduceren en een budget aanbieder blijven. Ook in het buitenland is DVB-T een product voor mensen die niet veel willen/ kunnen betalen. Voordeel is wel dat de bestaande infrastructuur (hopelijk) is terugbetaald uit de inkomsten. Ik denk dat in 2017 een (huidige) wederverkoper verder gaat met Digitenne. Dan huren ze de infrastructuur van KPN en houden het nog een tijdje in de lucht. Win win situatie.

Link naar reactie
Delen op andere sites

....

 De rest van het gebied moest op goed geluk van Osnabrück ontvangen. Ze hebben geen klachten gehad. De technische man ter plaatse schat de kijkdichtheid voor die zender op een procent. Na de ombouw is het ZDF bouquet om praktische redenen 3dB gezakt in veldsterkte. Het lijkt erop dat het zo blijft omdat er geen klachten binnenkomen.

In het Verenigd Koninkrijk wordt deze "truc" gebruikt om te peilen of een (middengolf)zender nog weer aan moet, of dat de BBC de centen beter anders kan besteden....

Vu+ Duo2 + PLi 4.0 + Fuba DAA110 + Stab 120
Vu+Solo2 + Fuba DAA 850 + multifeed met 2 twin Alps + 1 quattro Alps + 1 twin MTI + PLi 4.0

Link naar reactie
Delen op andere sites

...

We zullen nog even moeten afwachten tot er duidelijkheid komt over de toekomst van het DVB-T netwerk.

Die lijkt me zich anders nu wel af te tekenen.

 

Er zijn inmiddels betere "uitzendstraten" . Daar kan DVB-T nooit tegenop, Ether-tv sterft op termijn uit, denk ik.

Vu+ Duo2 + PLi 4.0 + Fuba DAA110 + Stab 120
Vu+Solo2 + Fuba DAA 850 + multifeed met 2 twin Alps + 1 quattro Alps + 1 twin MTI + PLi 4.0

Link naar reactie
Delen op andere sites

Digitenne is volgens mij populair onder mensen die veel opstap zijn, truckers en mensen met vakantie huisje. Als je ook niet anders kan, kamer huur waar geen kabel aanwezig is, etc. Ik weet niet of digitenne alleen van die groep kan leven, zonder de prijs extreem te verhogen.

Die doelgroep is te klein. Dan moet er op termijn geld bij. Dat gaat vast niet gebeuren.

Vu+ Duo2 + PLi 4.0 + Fuba DAA110 + Stab 120
Vu+Solo2 + Fuba DAA 850 + multifeed met 2 twin Alps + 1 quattro Alps + 1 twin MTI + PLi 4.0

Link naar reactie
Delen op andere sites

In het Verenigd Koninkrijk wordt deze "truc" gebruikt om te peilen of een (middengolf)zender nog weer aan moet, of dat de BBC de centen beter anders kan besteden....

Ja, dat verhaal heb ik ook gehoord. Nu wil de grap dat ze in Lingen ook een middengolfzender hebben. Die heeft wel een maand uitgestaan en dat is alleen een zendamateur opgevallen. Verder geen telefoontje. Ze dachten dat de zender misschien wel niet meer ingeschakeld zou worden maar dat is hem niet geworden. Gewoon doorgaan met uitzenden voor de kat... Het is te bureaucratisch. Hetzelfde geldt daarom ook voor de Duitse DVB-T gebieden waar alleen de publieke omroep uitzendt. Als ze gaan ombouwen naar DVB-T2 met HD ben ik de enige gebruiker :)

aangepast door OFDM
Link naar reactie
Delen op andere sites

Er zijn inmiddels betere "uitzendstraten" . Daar kan DVB-T nooit tegenop, Ether-tv sterft op termijn uit, denk ik.

Je kunt in huis toch al op een tablet of laptop tv kijken via je modem. Zo maak je zelf een uitzendstraatje.

Ik ben op Internet ook al een medianieuws bericht tegengekomen dat KPN met mobiele TV via LTE wil beginnen, dus...

aangepast door OFDM
Link naar reactie
Delen op andere sites

Je kunt in huis toch al op een tablet of laptop tv kijken via je modem. Zo maak je zelf een uitzendstraatje.

Ik ben op Internet ook al een medianieuws bericht tegengekomen dat KPN met mobiele TV via LTE wil beginnen, dus...

Vandaar mijn vermoeden, dat op termijn LTE wel eens de opvolger kon worden van DVB-T(1+2).

Vu+ Duo2 + PLi 4.0 + Fuba DAA110 + Stab 120
Vu+Solo2 + Fuba DAA 850 + multifeed met 2 twin Alps + 1 quattro Alps + 1 twin MTI + PLi 4.0

Link naar reactie
Delen op andere sites

http://broadcastmagazine.nl/13232/#more-13232

 

http://www2.alcatel-lucent.com/techzine/embms-for-more-efficient-use-of-spectrum/

 

embs via LTE is in staat een gedeelte van de bandbreedte (datacapaciteit) in broadcast modus en SFN te plaatsen! Hierdoor is de mobiele TV beschikbaar met 1 datastroom voor alle gebruikers waarbij de verschillende zendmasten voor dit content gedeelte samenwerken. Dit kan zelfs voor een bepaalde tijd, bijvoorbeeld voetbalwedstrijd. Daarna kan de bandbreedte weer teruggegeven worden voor normale datacommunicatie. Mooie techniek!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...