Ga naar inhoud


Sombere vooruitzichten voor Digitenne


Sprietje

Aanbevolen berichten

Dat weet ik maar dat zijn rechten die stammen uit de tijd dat de PO alleenheersers waren. Ik denk dat het in de huidige tijd niet meer opnieuw zou mogen.

Dan zal dat wel Europees geregeld zijn dat het wel is toegestaan onder voorwaarden.

Zoals een strakke redactionele en programmatische scheiding tussen reclameblokken en programma's.

 

Deze duale financiering beperkt(e) zich trouwens niet tot de p.o.: kranten, opiniebladen, theatergezelschappen, musea, etc. hetzelfde verhaal.

Zelfs openbaar vervoer.

Vu+ Duo2 + PLi 4.0 + Fuba DAA110 + Stab 120
Vu+Solo2 + Fuba DAA 850 + multifeed met 2 twin Alps + 1 quattro Alps + 1 twin MTI + PLi 4.0

Link naar reactie
Delen op andere sites


Wie hier meer over weet mag het zeggen. Het enige voorbeeld dat ik ken is de illegale overheidssteun aan de Duitse DVB-T. De commerciele zenders zijn in 2003 ingestapt omdat ze vanuit de Landesmedienanstalten subsidie kregen. Dit werd onderbouwd met de argumentatie dat ether TV de zwakke broeder is in het rijtje. Dat hebben ze goed gezien maar ijzeren Neelie Kroes (=Brussel) vond het marktverstorend, iedereen moet zelf de broek ophouden. Uiteindelijk moest de steun terugbetaald worden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wie hier meer over weet mag het zeggen. Het enige voorbeeld dat ik ken is de illegale overheidssteun aan de Duitse DVB-T. De commerciele zenders zijn in 2003 ingestapt omdat ze vanuit de Landesmedienanstalten subsidie kregen. Dit werd onderbouwd met de argumentatie dat ether TV de zwakke broeder is in het rijtje. Dat hebben ze goed gezien maar ijzeren Neelie Kroes (=Brussel) vond het marktverstorend, iedereen moet zelf de broek ophouden. Uiteindelijk moest de steun terugbetaald worden.

De keerzijde is dat DVB-T ook in Duitsland door de technische ontwikkelingen van andere "uitzendstraten"snel meer kost dan dat die aan kijkerspubliek trekt.

Er is weinig perspectief voor DVB-T of -T2 met de hete adem van internet en 4G in de nek en die steeds meer (HD) toepassingen krijgt Die kennelijk ook gemakkelijk(er) te realiseren zijn op allerlei mobiele apparatuur.

Vu+ Duo2 + PLi 4.0 + Fuba DAA110 + Stab 120
Vu+Solo2 + Fuba DAA 850 + multifeed met 2 twin Alps + 1 quattro Alps + 1 twin MTI + PLi 4.0

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat is absoluut waar, in Duitsland zijn ze enorm aan het worstelen met dit vraagstuk. Mogelijk dat de oude gevestigde publieke omroepen nog iets zien in een alleen voortzetting in T2 met HD. In het geheel is het ontzettend moeilijk. Zelf geloof ik alleen in kansen die de kernkwaliteit van terrestrische uitzendingen uitbuiten: Een eenvoudige ontvanger setup met een aantrekkelijk pakket dat in de steden goed te ontvangen is. Of dat FTA of CA moet zijn is aan de politiek. Uiteindelijk zal Internet het wel overnemen samen met een algehele teruggang van lineaire TV.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik vrees dat DVB-T/T2 zich ook in Duitsland in verminderde belangtelling mag verheugen gezien het aanbod en de "Aufwand".

En als er een heel netwerk in stand moet worden gehouden ("Bundesweit") voor anderhalve kijker, dan is DVB-T een aflopende zaak.

 

Stel je woont op het Duitse platteland en hebt 4G tegen flatrate per maand, dan gaat er niks boven het gemak van de laptop of tablet. Vooral met het toenemend aantal GO-mogelijkheden. HD-kwaliteit die je ook nog eens op het grote scherm van je smart-tv kunt oproepen.

 

Ik zie het somber in voor DVB-T. Maar dat is het gevolg van de nieuwe technieken die ervoor in de plaats komen, dus treuren hoeft niet.

Vu+ Duo2 + PLi 4.0 + Fuba DAA110 + Stab 120
Vu+Solo2 + Fuba DAA 850 + multifeed met 2 twin Alps + 1 quattro Alps + 1 twin MTI + PLi 4.0

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

.Stel je woont op het Duitse platteland en hebt 4G tegen flatrate per maand, dan gaat er niks boven het gemak van de laptop of tablet. Vooral met het toenemend aantal GO-mogelijkheden. HD-kwaliteit die je ook nog eens op het grote scherm van je smart-tv kunt oproepen.

Het grootste deel van het Duitse platteland mag blij zijn met maximaal 1,5 Mb ADSL.

Het gaat echt nog jaren duren voordat sneller internet is uitgerold.

DVB-T zal in de grote steden wel als alternatief voor de kabel beschikbaar blijven, de rest blijft voorlopig kijken naar de satelliet.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

LTE heeft de mogelijkheid om TV content als broadcast uit te zenden, zelfs in SFN modus, maar ondanks deze mogelijkheden blijkt dit niet per se het aangewezen medium voor TV. Daar is al heel veel over te vinden op Internet. Het is technisch gezien jammer van de dure bandbreedte om draadloos Internet te verspillen aan TV, het zal al moeite genoeg kosten om voor overig (tweerichting) gebruik genoeg capaciteit te realiseren. Daarnaast is de grote vraag wie die verspreiding van omroep via deze netwerken zou gaan betalen. Ik vrees dat dit veel duurder is dan de huidige zendertorens met groot bereik. Over de problemen met snel Internet in Duitsland nog een leuk artikel met veel zelfspot: http://www.spiegel.de/netzwelt/web/schmalband-deutschland-warum-unser-internet-immer-noch-zu-langsam-ist-a-901508.html

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het grootste deel van het Duitse platteland mag blij zijn met maximaal 1,5 Mb ADSL.

Het gaat echt nog jaren duren voordat sneller internet is uitgerold.

DVB-T zal in de grote steden wel als alternatief voor de kabel beschikbaar blijven, de rest blijft voorlopig kijken naar de satelliet.

Ik weet niet waar de verwachting op baseert dat het nog jaren gaat duren voordat LTE is uitgerold, want ik constateer dat men in Duitsland er al verder mee is dan wij. Huizen op het platteland beschikken er al over in bv. het oosten van Duitsland (o.a. Brandenburg, Berlijn). Nederland gaat net van start.

 

DVB-T zal wel blijven waar het er al is, maar de belangstelling waarin het zich in Duitsland kan verheugen, zal verder afnemen gezien beperkt aanbod en doelgroep. Ik heb niet de indruk dat de detailhandel er nog veel aan verdient. Ook niet dat er nog in wordt geïnvesteerd. Het zenderaanbod is voornamelijk p.o. en in SD.

aangepast door Eduard07

Vu+ Duo2 + PLi 4.0 + Fuba DAA110 + Stab 120
Vu+Solo2 + Fuba DAA 850 + multifeed met 2 twin Alps + 1 quattro Alps + 1 twin MTI + PLi 4.0

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Het oosten van Duitsland is mede door de soli heffing ondertussen infra-structureel veel verder als de oude Bundesländer.

Ik zelf betaal in NRW voor 15 Mb/sec, maar krijg wegens technische redenen slechts 1,5 Mb/sec.

In Frankrijk (24) heb ik zelfs maar 1Mb/sec. ter beschikking.

Lees het Der Spiegel artikel maar eens door, 2 berichten hierboven gepost.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zelf betaal in NRW voor 15 Mb/sec, maar krijg wegens technische redenen slechts 1,5 Mb/sec.

In Frankrijk (24) heb ik zelfs maar 1Mb/sec. ter beschikking.

Je betaalt uiteraard niet VOOR 15 Mb maar TOT 15 Mb...  dat had ik aanvankelijk in nederland ook... ik betaalde zgn voor 20 Mb maar kreeg 6. Ja, dat was niet VOOR maar TOT... en dat staat er duidelijk bij... maar het blijft uiteraard wel balen. Het enige wat je kan doen is een lager abo nemen als dat mogelijk is... ik heb destijds dan een abo tot 8 genomen, en ik kreeg nog steeds 6. Nu is er blijkbaar een nieuwe infrastructuur, en kan ik tot 49 Mb halen... en met een abo van 30 haal ik de volle 30 Mb.....

 

Een internetsnelheid garanderen ze nooit... want als dat zo is, kan je schadevergoeding vragen (en krijgen) omdat ze in gebreke blijven!

- VU+ Ultimo 4K met 1x DVB-S2 FBC Twin + 1x DVB-C/T2 Dual tuner met VTI icm 2x een CityCom 2000 CCA850 voor Thor 1W en Astra 19.2Ost
 

 

Missachtet wird, was es umsonst gibt  (Else Pannek)

Link naar reactie
Delen op andere sites

idd ik het een internet verbinding VDSL tot 50 Mbps.

Maar ik haal maar 12 Mbps wegens de afstand tot de centrale.

 

Maar wat nu het gemene hieraan is dat er wel een goedkopere formule bestaat, maar die is beperkt to 4 Mbps.  Dat is nog niet eens zo erg maar de upload is hierin beperkt tot  600 kbps.  En dat is zeer traag.

 

Willy

~~Rytec Team~~
Mutant HD-2400 /  OpenPli en Maxytec-Multibox SE / OpenPli (mediaspeler)
VU+ Duo / OpenPli en Synology NAS
*All Rytec EPG POWERED*

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dit jaar in Denemarken DVB-T2 ontvangen; dat is er sinds dit jaar.

Ik moet je zeggen ze hebben het daar prima voor elkaar.

Overal in Denemarken een goed signaal en de beeldkwaliteit is goed.

 

Kon het onderin Denemarken mooi vergelijken met de Duitse kanalen ;-)

Ieder land heeft weer zijn eigen redenen om wel of niet in DVB-T te investeren.

In Italië is haast geen kabel. DVB-T zit er overvol. Rome bv. is een "Digitenne-Mekka".

 

Het nadeel van DVB-T is de gebrekkige dekking in dunbevolkte gebieden. Daarom is m.i. satelliet eigenlijk het meest ideale medium. Maar ook 4G zal voor het platteland best van betekenis worden.

Vu+ Duo2 + PLi 4.0 + Fuba DAA110 + Stab 120
Vu+Solo2 + Fuba DAA 850 + multifeed met 2 twin Alps + 1 quattro Alps + 1 twin MTI + PLi 4.0

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het oosten van Duitsland is mede door de soli heffing ondertussen infra-structureel veel verder als de oude Bundesländer.

Ik zelf betaal in NRW voor 15 Mb/sec, maar krijg wegens technische redenen slechts 1,5 Mb/sec.

In Frankrijk (24) heb ik zelfs maar 1Mb/sec. ter beschikking.

Lees het Der Spiegel artikel maar eens door, 2 berichten hierboven gepost.

Maar we hebben het dan wel over woonlocaties waar bekabeld internet niet zomaar kan worden aangelegd.

Ik had deze zomer op een afgelegen locatie met LTE nog steeds een redelijke snelheid op de laptop, terwijl er regelmatig wel 8 apparaten tegelijk bezig waren. En dan moet je denken aan een paar gamers en YouTube-kijkers.

aangepast door Eduard07

Vu+ Duo2 + PLi 4.0 + Fuba DAA110 + Stab 120
Vu+Solo2 + Fuba DAA 850 + multifeed met 2 twin Alps + 1 quattro Alps + 1 twin MTI + PLi 4.0

Link naar reactie
Delen op andere sites

In Denemarken kijk ik inderdaad ook DVB-T2 voor de Deense DR zenders, en satelliet voor de duitse... De beeldkwaliteit van DVB-t2 is heel erg goed... dat kan ik bevestigen. Ik zit daar ook altijd in een afgelegen gebied... maar je hebt er wel landelijke dekking.

4G is daar niet beschikbaar... maar ik ga er het internet op via 3G en haal dan toch van 4Mb down en 1.5 up.  netjes vind ik...

- VU+ Ultimo 4K met 1x DVB-S2 FBC Twin + 1x DVB-C/T2 Dual tuner met VTI icm 2x een CityCom 2000 CCA850 voor Thor 1W en Astra 19.2Ost
 

 

Missachtet wird, was es umsonst gibt  (Else Pannek)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...