Ga naar inhoud


DAB+ in auto


rolandroland

Aanbevolen berichten

  • Moderator

Een autoantenne is meestal voor wat betreft de lengte afgesteld op 1/4 of 5/8 golflengte.

DAB zit rond de 200 MHz., een golflengte van ongeveer 150 cm.

De lengte van een "spriet"antenne is dan of 37,5 cm (1/4)  of 93 cm.(5/8) golflengte.

Achter een all purpose antenne zit een filter welke voor een bepaalde ontvanger alleen het betreffende frequentie bereik doorlaat, eventueel aangevuld met een voor die band geschikte versterker.

 

Deze sprietantennes werken optimaal wanneer ze op het midden van het dak geplaatst worden.

 

Veelal zitten antennes in ruiten verwerkt, in dat geval speelt vorm en carroserei een rol in de werking van de antenne.

Het beste is een diversity ontvanger, 2 antenne's met 2 front-ends op 2 verschillende punten van de auto waarbij de ontvanger automatisch schakelt naar het beste signaal.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites


De DAB radio is inmiddels geinstalleerd en wel met een kleine plakantenne op de voorruit.  

 

Vandaag de ontvangst uitgetest in een rit van Z-O Drenthe naar Groningen.

Totaal geen uitval gehad, gewoon een continue ontvangst.

Op de heenweg stond de radio afgestemd op NPO Radio 2, op de terugweg gekozen voor Arrow Classic Rock. 

Geregistreerd lid Sat4All sinds : 6-6-2001 (oorspronkelijk 1-12-2000)
Ontvanger : VU+ DUO 4K  (Digitenne via DVB-T2 en FTA-zenders via DVB-S2X en streams) 
Schotel : Visiosat Bisat
Ontvangst van : Astra 1, Astra 2, Astra 3 en Hot Bird

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...

Als het goed is schakelen de commerciele zenders op mijn DAB+ autoradio nu automatisch over naar FM als de DAB-ontvangst niet goed genoeg is.  Van de week is even testen......

Geregistreerd lid Sat4All sinds : 6-6-2001 (oorspronkelijk 1-12-2000)
Ontvanger : VU+ DUO 4K  (Digitenne via DVB-T2 en FTA-zenders via DVB-S2X en streams) 
Schotel : Visiosat Bisat
Ontvangst van : Astra 1, Astra 2, Astra 3 en Hot Bird

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 4 weken later...

De meeste auto-antennes van tegenwoordig halen die lengte bij stukken na niet! Onze tweedehandse Renault Scenic had aan abortusstaafje van welgeteld 26 cm lengte en toen ik in winkels als Halford's ging kijken naar een vervanging ervoor (op schroefdraad) bleek het hele aanbod standaard die lengte te hebben (of korter). Een oud Smartje op de sloop bleek als enige een wat langer (en daardoor voor middengolf veel beter) antennetje te bieden. Maar in de winkel zag ik die nergens staan.

aangepast door paulvr

speciale interesse: C-Band

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 5 weken later...

Een autoantenne is meestal voor wat betreft de lengte afgesteld op 1/4 of 5/8 golflengte.

DAB zit rond de 200 MHz., een golflengte van ongeveer 150 cm.

De lengte van een "spriet"antenne is dan of 37,5 cm (1/4)  of 93 cm.(5/8) golflengte.

Achter een all purpose antenne zit een filter welke voor een bepaalde ontvanger alleen het betreffende frequentie bereik doorlaat, eventueel aangevuld met een voor die band geschikte versterker.

 

Deze sprietantennes werken optimaal wanneer ze op het midden van het dak geplaatst worden.

 

Veelal zitten antennes in ruiten verwerkt, in dat geval speelt vorm en carroserei een rol in de werking van de antenne.

Het beste is een diversity ontvanger, 2 antenne's met 2 front-ends op 2 verschillende punten van de auto waarbij de ontvanger automatisch schakelt naar het beste signaal.

Om nog even een antwoord te geven op een wat oudere post en om het topic weer even wat op te krikken; Ik heb een antenne gemaakt van 37.5cm x verkortingsfactor van het materiaal, wat er op neer komt dat je deze lengte nog moet vermenigvuldigen met .88.

(afhankelijk van het gebruikte materiaal).

Dus een sprietje tussen de 33 en 35 cm gaat het dan worden.

En tel daarbij op dat de dikte van het materiaal ook nog gaat spelen, dus hoe dikker de antenne, des te korter hij word en des te breedbandiger.

 

Ik heb een stuk coax afgepeld tot 34 cm en de resterende mantel omgeslagen over de kabel wat naar de radio gaat.

Deze hangt ondersteboven in mijn bestelauto en ik heb nooit uitval. Altijd goede ontvangst overal, maar zou deze antenne het liefste ergens op het dak willen plakken.

Dus het gaat weer tijd worden om een ouderwetse hobby van stal te halen....Antennes bouwen. :D

"Een leven dat niet kritisch naar zichzelf kijkt, is het niet waard om geleefd te worden."

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Deze had ik vroeger midden op het dak van mijn auto staan.

 

http://www.kathrein.de/fileadmin/media/produkte/imports/car/936020.pdf

 

Met een staande golf meter elke keer een cm afknippen totdat de antenne in resonantie kwam.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...