Ga naar inhoud


DAB+ in auto


rolandroland

Aanbevolen berichten


Zijn er ook mensen die DAB(+) in de autoradio hebben geïnstalleerd? En zo ja, wat is je ervaring hierin? Je moet wel twee antennes hebben of een combi antenne? Zag dat iemand een tweede antenne op het voorruit heeft moeten plakken, niet echt moeder's mooiste! 

 

Voorlopig doe ik het met een Pure Digital Highway losse tuner met een inderdaad geplakte antenne op de voorruit. Niet echt fraai... maar het resultaat is goed. Goede ontvangst van NPO 12C en Commercieel op 11C. 

Maak het onmogelijke mogelijk

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb met een kleefantenne geprobeerd en werkt enkel goed als je in de buurt van een zendtoren rijdt. Dus af te raden. M'n originele autoantenne heb ik vervangen door een combi DAB FM antenne. Doet het prima. Het wisselen ging vrij makkelijk en hij ziet er identiek uit als de originele. Nu zijn er 2 (bijgeleverde) antenne kabels naar de autoradio ipv eentje. Ik raad wel een actieve antenne aan, dus eentje die gevoed wordt maar ik vermoed dat dit bij alle DAB antennes zo is. Het voeden kan op 2 manieren: ofwel via de coaxkabel of een losse draad aansluiten.

aangepast door skisat
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik vind het wel jammer dat er een aparte antenne-ingang op zit voor DAB.

Het zijn andere frequenties maar het had toch het makkelijkst geweest als je de FM-antenne van het dak zou kunnen schroeven en zou kunnen vervangen voor één die geschikt is voor DAB.

2x Vu+ Zero (S), 1x Vu+ Uno 4k (C)

2x Vu+ Duo 4k. 28E/23E/19E/13E/Ziggo

1x DB 7020 (C).

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het zijn andere frequenties maar het had toch het makkelijkst geweest als je de FM-antenne van het dak zou kunnen schroeven en zou kunnen vervangen voor één die geschikt is voor DAB.

Die antennes bestaan toch? 

Als ik zoek naar "KFZ Radio Antenne DAB FM/AM" zie ik een aantal antennes die je op het dak van je auto kan plaatsen als vervanging van deze die je nu hebt...

- VU+ Ultimo 4K met 1x DVB-S2 FBC Twin + 1x DVB-C/T2 Dual tuner met VTI icm 2x een CityCom 2000 CCA850 voor Thor 1W en Astra 19.2Ost
 

 

Missachtet wird, was es umsonst gibt  (Else Pannek)

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 maanden later...

Ik heb met een kleefantenne geprobeerd en werkt enkel goed als je in de buurt van een zendtoren rijdt. Dus af te raden. M'n originele autoantenne heb ik vervangen door een combi DAB FM antenne. Doet het prima. Het wisselen ging vrij makkelijk en hij ziet er identiek uit als de originele. Nu zijn er 2 (bijgeleverde) antenne kabels naar de autoradio ipv eentje. Ik raad wel een actieve antenne aan, dus eentje die gevoed wordt maar ik vermoed dat dit bij alle DAB antennes zo is. Het voeden kan op 2 manieren: ofwel via de coaxkabel of een losse draad aansluiten.

 

Welke antenne heb je nu dan in gebruik? Mijn autoantenne laat blijkbaar geen DAB frequenties door, ik moet dus ook op zoek naar iets anders

Groeten Maxzz

-------------

Vu Duo met Pli

1 Bisat schotel met 4xlnb en 1 Big Sat met 7xlnb

Link naar reactie
Delen op andere sites

Inmiddels een "echte" DAB-antenne op een kleefvoetje aangeschaft en dat gaat erg goed.

Ontvangst is zoals het zou moeten zijn. Hier in Den Helder zijn de commerciëlen goed en de publieken niet te ontvangen.

Eerder meldde ik dat ik met de andere antenne de publiek omroep wel kon pakken maar dat was FM (radio schakelt zelf over naar dezelfde zender op FM wanneer DAB niet te ontvangen is).

2x Vu+ Zero (S), 1x Vu+ Uno 4k (C)

2x Vu+ Duo 4k. 28E/23E/19E/13E/Ziggo

1x DB 7020 (C).

Link naar reactie
Delen op andere sites

Die antennes bestaan toch? 

Als ik zoek naar "KFZ Radio Antenne DAB FM/AM" zie ik een aantal antennes die je op het dak van je auto kan plaatsen als vervanging van deze die je nu hebt...

 

Ik heb zelf geen auto meer maar lees goeie verhalen over  ***commerciële link verwijderd  ***  deze DAB/FM/AM antenne voor op de auto.[/url] Als je nu al een dakantenne hebt alleen voor analoog dan kun je die dus simpelweg vervangen door deze en heb je ineens ook DAB erbij.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 5 maanden later...

Morgen krijg ik dan ook een DAB-radio in de auto. Voorlopig eerst maar even met zo'n voorruit antenne, een buitenantenne is toch een flinke meerprijs. Ben best wel benieuwd naar de ontvangstmogelijkheden.....

Geregistreerd lid Sat4All sinds : 6-6-2001 (oorspronkelijk 1-12-2000)
Ontvanger : VU+ DUO 4K  (Digitenne via DVB-T2 en FTA-zenders via DVB-S2X en streams) 
Schotel : Visiosat Bisat
Ontvangst van : Astra 1, Astra 2, Astra 3 en Hot Bird

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn Renault uit 2006 had een originele auto antenne van ergens rond de 26 cm waardoor je nauwelijks nog kon luisteren naar lange- of middengolf zenders. vervanging van die antenne door een vrij gangbaar exemplaar van ongeveer 42 cm verbeterde daar al aardig wat hoewel het nog niet echt optimaal is. Maar de autoantenne wordt volgens mij ook gebruikt voor mijn mobiele telefoon (een heel oud Nokia hands free kitje).

 

Als ik me bedenk hoe gewone sprietantennes op draagbare radio's reageren op FM en op DAB+ signalen dan zie ik maar al te vaak dat "hoe langer hoe beter" vaak opgaat boven het gebruik van een keurig op de juiste lengte uitgetrokken zijn van een spriet. Zou dat met DAB+ in de auto nu echt zoveel anders zijn? En als je een speciale FM/DAB+ auto antenne aanschaft, krijg je dan nog steeds middengolf en langegolf zenders? En hoe zit het met je mobiele telefoonontvangst via zo'n ding? Want ik ga er wel zo'n beetje vanuit dat een speciaal afgestemde autoantenne wel eens een versterkertje aan boord zou kunnen hebben en als die een benodigd frekwentiegebied overslaat dan ben je echt in de aap gelogeerd.

aangepast door paulvr

speciale interesse: C-Band

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...