Ga naar inhoud


Advies duo LNB ontvangst in Spanje


Elvin

Aanbevolen berichten

Ik heb tot nu toe in Orba, Spanje op een 80 cm schotel de Astra 1 probleemloos ontvangen. I.v.m. de wens de Nederlandse zenders in HD te kunnen ontvangen, begrijp ik dat hiervoor een duo LNB noodzakelijk is. Ik wil het liefst max 4 (en anders max 2) tuners aansluiten. Kan ik hier met een duo LNB probleemloos de Astra 1 en 3 ontvangen op een 80 cm schotel, en speelt merk van de schotel i.c.m. duo LNB ook een rol.

Link naar reactie
Delen op andere sites


Sprietje volgens mij had ik een foto van mijn schotel al een keer geplaatst hier en heb je toen gezegd dat mijn schotel een merkloze 80x70 was en je zelf ook een merkloze had gebruikt. Ik heb met die merkloze schotel van 80x70 en een opticum 4:3 monoblock twin al meer dan een jaar storings vrije ontvangst op de 23.5.

 

Lijkt me dan toch dat zijn schotel groot genoeg is en er enkel een monoblock geplaatst dient te worden?

aangepast door Penthe
Link naar reactie
Delen op andere sites

ik ben "niet zo kapot" van mono of duoblocks

als er een multifeed klem gebruikt wordt voor de tweede LNB kun je beter één losse LNB kiezen van goede kwaliteit en daarbij een prima 2in1 diseqc switch bijvoorbeeld de Inverto black premium redline en een triax mfd21d

 

is iets duurder maar daar geloof ik eerder in dan de duoblock

:whistle:

aangepast door Tonskidutch

Toxigene 7" Edit

The Orb

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik ben "niet zo kapot" van mono of duoblocks

als er een multifeed klem gebruikt wordt voor de tweede LNB kun je beter één losse LNB kiezen van goede kwaliteit en daarbij een prima 2in1 diseqc switch bijvoorbeeld de Inverto black premium redline en een triax mfd21d

 

is iets duurder maar daar geloof ik eerder in dan de duoblock

:whistle:

Ik zit in de buurt van Alicante maar het blijft een probleem met de dubbele kop astra 1 en 3 Het beste hier is nog steeds 2 schotels en als je alleen Nederland dan is de astra 3 genoeg De duobloks zijn gemaakt voor de nederlandse markt en niet voor Spanje Ik heb zelf een doublok op een schotel van 100 en toch komt het nog voor dat ik problemen heb als het slecht weer is

GELUKKIG ZIJN ER NOG SAT-VRIENDEN DIE JE WILLEN HELPEN ..

Als je het weet is het gemakkelijk.

Beter 2 keer vragen dan 1 keer fout doen.

Dreambox600 800Hd strong 8000

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zul je toch beter moeten uitrichten(wel met de 23.5 in de klem) want ik woon tegen hoofdstad Alicante aan en heb nergens last van met mijn 80cm met monoblock 4:3, als je een Duo-LNB hebt kan ik het begrijpen dat je problemen hebt aangezien die voor de Nederlandse markt zijn en voor een 60cm schotel.

 

Je zegt namelijk zelf dat een duoblok(wat trouwens een toilet is :) ) voor de Nederlandse markt is en daarna zeg je dat je zelf een Duoblok op je schotel hebt, dan zal het dus nooit goed werken. Het heet een Duo-LNB 60 en is voor de Nederlandse markt door SES in samenwerking met CanalDigitaal uitgebracht en valt onder de groep monoblock. De al standaard bestaande monoblocks kun je op schotels van 80cm en groter plaatsen. http://nl.wikipedia.org/wiki/Duo_LNB_60

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Een lnb met dubbele kop heet in principe een monoblock. Deze was al ontwikkeld voor de combinatie Astra 19,2 en Hotbird 13. Later toen Astra naast de Astra 1 en 2 ook de Astra 3 op 23,5 oost in gebruik had genomen, heeft SES Astra monoblocks ontwikkeld voor de ontvangst van de Astra 19,2 en 23,5. Om ze herkenbaar te maken t.o.v. de andere monoblocks die al op de markt waren, noemde ze die geen monoblock maar duo-lnb. Die zijn ontwikkeld voor 80-85cm-schotels, zie de bijlage en voor 60cm-schotels.
Dit staat in Wikipedia
The Duo LNB is available in two versions - the original Duo LNB for dishes of 80 cm or 85 cm diameter and the Duo LNB II for dishes of 60 cm.
http://en.wikipedia.org/wiki/Duo_LNB
 

post-60869-0-95619200-1396551022_thumb.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zit in de buurt van Alicante maar het blijft een probleem met de dubbele kop astra 1 en 3 Het beste hier is nog steeds 2 schotels en als je alleen Nederland dan is de astra 3 genoeg De duobloks zijn gemaakt voor de nederlandse markt en niet voor Spanje Ik heb zelf een doublok op een schotel van 100 en toch komt het nog voor dat ik problemen heb als het slecht weer is

goh, alicante, toe maar hoor. :D

de vakantiegangers met NL inkomen lachen zich kapot

 

on topic:

dacht het is duidelijk wat ik schreef, nota bele heeft sprietje het nog eens opgeklaard inzake een mono/duo block

die zijn zo verschillend qua prestaties als ik er weet van heb (start hobby 2001)

 

sprietje toont het overigens ook zelf in z'n afbeelding van een triple block met het brandpunt.

ciao

 

extra:

je had vroeger dus

Thor 0.8 west and Sirius 4.8 oost with Monoblock LNB op je 60cm wokje

en

Hotbird 13 and Astra 19,2 with Monoblock LNB op je 60cm wokje

 

en laten we eerlijk zijn, optimaal waren die niet (toen niet en nu niet)

 

nu noemt er één of andere gek bij KnalDigitaal en de verkoop voor Nederlandse Customers een 19,2 / 23,5 monoblock plots een duoblock...

we weten het is absoluut een andere hoek / kijkrichting als je verder zuidelijk gesitueerd bent

 

(en je skew kun je niet instellen met een monoblock)

 

al die berekeningen zijn nog steeds te vinden

aangepast door Tonskidutch

Toxigene 7" Edit

The Orb

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Tja, als we eens gaan kijken hoeveel verschillende soorten monoblocken zijn, kan ik me voorstellen dat mensen door de bomen het bos niet meer zien. In Amerika hebben ze nog veel meer soorten dan hier in Europa.
Maar voor Europa zijn de volgende soorten te koop:
3 graden voor 80cm, 4 graden voor 80cm, 4,3 graden voor 80cm, 6 graden voor 80cm, 4,3 graden voor 60cm.
Ook zijn al die verschillende typen ook nog verkrijgbaar is single, twin en quad uitvoering.
Daar bovenop bestaat natuurlijk ook nog de triple-lnb voor 60cm en om het voor de gebruiker eenvoudiger te maken, bestaat ook al jaren het instelbare momoblock, zie de bijlages.
En om het nog lastiger te maken kun je bijv. een 6 graden monoblock ook gebruiken voor de ontvangst van de Astra 19,2 en 23,5 (4,3 graden) voor een schotel die groter is dan 85cm.
 

post-60869-0-47072000-1396764171_thumb.jpg

post-60869-0-79581400-1396764197_thumb.jpg

post-60869-0-72679800-1396764208_thumb.jpg

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat dus eigenlijk ontbreekt is dus een duo-lnb voor een 80 cm schotel voor Astra 3 en Astra 2 in Nederland: 4,7-5,0 graden.

Wellicht in de toekomst een aantrekkelijke optie.

 

Mogelijk is een van de door jou genoemde lnb 's wel in deze zin te gebruiken als je wat zuidelijker woont.

Vu+ Duo2 + PLi 4.0 + Fuba DAA110 + Stab 120
Vu+Solo2 + Fuba DAA 850 + multifeed met 2 twin Alps + 1 quattro Alps + 1 twin MTI + PLi 4.0

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben ook geen voorstander van een ouderwets Monoblock of Duo Lnb zoals CanalDigitaal deze wenst te noemen.

De Duo LNB is ontwikkeld voor Nederland waardoor de Belgische vrienden al te vaak te veel problemen met dit CanalDigitaal systeem hebben.

Arnhem - om maar iets te noemen- ligt nu eenmaal 1595 km hemelsbreed verwijderd van Alicante waarbij Allicante ook nog eens meer ten westen ligt.

Dat kan nooit voor 100% goedkomen met een Monoblock of Duo lnb. Daar heb je gewoon twee losse lnb's voor nodig en de juiste afstel apparatuur.

Vult u rustig aan !!!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Johan

Je moet het niet pessimistischer voorstellen dan het is. Als een duo-lnb in Nederland goed werkt, waarom zou die dan elders niet goed werken. Goed, je moet per geval bekijken hoe ver de koppen uit elkaar moeten staan en hoe schuin de duo-lnb moet staan maar een duo-lnb in Alicante kan daar net zo goed werken als in Nederland als je maar de juiste duo-lnb neemt in combinatie met de juiste schotelmaat.
Eén ding kun je met een duo-lnb niet, de skew van de koppen afzonderlijk afstellen. Een polarisatieafwijking van 7,5 graden die SES-Astra nu eenmaal aan hun Astra 1, 2 en 3 geeft, kun je alleen maar verminderen door de schuinstand van de duo-lnb iets minder in te stellen dan nodig zou zijn.
Ik denk dat zeker 95% van al die tienduizenden Nederlanders in Spanje een duo-lnb of monoblock gebruiken en geen twee losse lnb's met diseqc-switches.
 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...