Ga naar inhoud


hln schrijft, europoll en ccu, opgelet voor online moorden.


sattv4iedereen

Aanbevolen berichten

Hi,

vandaag eens de Belgische krant het laatste nieuws doorlopen, en zag een merkwaardig artikel.

 

Europoll en ccu waarschuwen voor online moorden.

Beetje onbegrijpend begon ik het artikel te lezen, en zag daar verbaasd staan, dat medische apparatuur zoals pcemakers, pijnpompen en andere medische toebehoorden nu ook al (via wifi?? ) verbonden zijn met het online net of internet.

Men waarschuwde, dat minder goede bedoelde mensen, wel eens die systemen zou kunnen hacken, waardoor een pacemaker o.i.d., gegevens kon worden gewijzigd, wat zou kunnen lijden tot de dood.

Ik vroeg me af, of een hacker zich daarmee zou bezig houden. Maar een dergelijk hulpmiddel hebben om langer (comfortabel) te kunnen leven, met menselijke vijanden, zou wel eens "gevaarlijk" kunnen zijn.

Pacemakers e.d.,worden al tientallen jaren gebruikt zonder dat ze aan het net worden gehangen.

Daarom zie ik persoonlijk het nut niet in, maar anderen hebben daarover misschien een andere mening.

Hopelijk heb ik dergelijke medische hulp niet nodig, en als het zover komt, hoop ik dat we niet verplicht worden deze te koppelen aan het toch gevoelige internet.

 

Bron kan ik niet melden, daar het in de (digitale) krant staat. Een blik op het openbaar gedeelte, heb ik alsnog niet gedaan.

Ontvangst van de astra 3 satelliet met een selfsat h50D via de vu zero 4K.cd multiroom  pakket met mz 102 en een vu uno 4k dvb-c fbc tuner met ci+ tv met een kaartje( telenet ). Gigablue bijgekomen voor sat en kabel.Informatie die ik geef, gaat over de Belgische situatie, tenzij anders vermeld|

Link naar reactie
Delen op andere sites


  • Moderator

Hi,

Pacemakers e.d.,worden al tientallen jaren gebruikt zonder dat ze aan het net worden gehangen.

 

Ik heb de indruk dat jou kennis over dit onderwerp misschien wat achter loopt.

 

Pacemakers kunnen worden uitgelezen en geprogrammeerd zonder dat je daarvoor opnieuw "geopend" hoeft te worden.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn kennis is er, dat pijnpompen en pacemakers, verbonden worden met een (draagbare) computer via een soort draadloze technologie.

Telkens dat de persoon die ik ken zijn pijnpomp laat vullen worden er gegevens uitgelezen, wordt de mini computer in de pijnpomp voorzien van nieuwe gegevens. daarvan krijgt hij een uittreksel van de gegevens die zijn weggeschreven in de pijnpomp.

Deze bevat o.a. de gegevens wanneer die opnieuw moet gevuld worden de geschatte levensduur van de pomp en andere gegevens.

Dus veronderstel ik ook wel dat pacemakers op een draadloze manier kan worden bijgesteld.

Maar mijn artikel gaat wel, dat deze en andere medische toestellen via (wifi??) verbonden zijn met het net, en dat dit een risico zou kunnen zijn.

Langs de ene kant het op afstand controleren van dergelijk apparatuur nuttig zijn, maar de risico's om dergelijke toestellen aan het net te koppelen, zou mij toch doen huiveren.

Al meer dan 10 jaar gebruikt men deze medische apparaten, zonder internet verbinding, zonder problemen, en zie niet direct in, waarom de dag van vandaag het zo zou moeten gaan. 

Maar iedereen mag uiteraard zijn mening hierover zeggen en hebben.

Ontvangst van de astra 3 satelliet met een selfsat h50D via de vu zero 4K.cd multiroom  pakket met mz 102 en een vu uno 4k dvb-c fbc tuner met ci+ tv met een kaartje( telenet ). Gigablue bijgekomen voor sat en kabel.Informatie die ik geef, gaat over de Belgische situatie, tenzij anders vermeld|

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het bied veel voordelen ik zelf geef mijn bloedsuiker waarden ook door via de computer.

Het apparaat word uitgelezen en alles mooi in een grafiek gezet met rode cijfers wat buiten de gewenste waardes ligt.

hierbij kun je niks aan de instelling wijzigen, en ik ben daar ook niet zo bang voor.

Gewoon zelf blijven op letten net zo goed al met internet bankieren.

Maar dat het steeds meer gaat gebeuren lijkt me logisch.

sab ultimate hd 88cm schotel (2 keer zelfde installatie)

samsung dvbt

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat gegevens worden doorgegeven, is minder erg.

Maar dat zogezegd mogelijk wordt de settings (om het zo te noemen) te wijzigen, vind ik gevaarlijk. Dit vooral bij pijnpompen.

Stel je voor dat ze bij hacking de dosis X2 of X3 zetten, of deze gewoon op 0 zet.

Ontvangst van de astra 3 satelliet met een selfsat h50D via de vu zero 4K.cd multiroom  pakket met mz 102 en een vu uno 4k dvb-c fbc tuner met ci+ tv met een kaartje( telenet ). Gigablue bijgekomen voor sat en kabel.Informatie die ik geef, gaat over de Belgische situatie, tenzij anders vermeld|

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Een veel groter risico is het elektronisch patiëntendossier.

 

Wanneer een hacker daar je bloedgroep verandert en je daardoor tijdens een ingreep de verkeerde bloedgroep toegediend krijgt.....

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...