Ga naar inhoud


Stromend water en Trump


Gene 1225

Aanbevolen berichten

Toen ik nog klein was en snel klaar was met douchen. Dan stond moeders klaar met een natte washand en testte of er nog vuil van de knie kwam.

 

Dan mocht ik opnieuw onder de douche. grrrrrrrr

 

Toen nog een boiler die leeg kon en dan was er alleen nog koud water. Met rij broers kwam dat nog wel eens voor.

DM7080 - DM8000 met twee Multytenne 45 twin en een Triax 78cm draaibaar.

Link naar reactie
Delen op andere sites


Vroeger was anders, 1 kolenstoof beneden voor gans het huis. Omdat het te koud was werd een grote kuip geplaatst aan de stoof. Met nog 4 broers en 1 zus was dat 't zelfde water en opgewarmd water op het gasfornuis om te spoelen. 

1*187;2*110;3*70 schotels-11*twin lnb;2*quad lnb;Sab Sky 4900

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 13-8-2020 om 21:20, Psychosammie zei:

@Old Satterhand

Zet er een centrifugaalpomp tussen voor de tuin beregening. De mijne doet 5 bar 😂

 

Kijk maar uit, ik vraag mij af of de huidige (lees alle)

kunststof waterleidingen zomaar tegen 5 bar kunnen.

Er zit nogal wat kaf tussen het koren.

Groet, Con. Gloeiende, gloeiende, een beetje humor moet kunnen, anders ga je maar ergens anders heen..
Sinds maart 2021 glasvezel via KPN.

Internet/PC: modem/router Fritzbox en TP-Link accesspoint, switch (8), switch (4)

Intel Nuc i7 met W10, Gigabyte Brix met Home Assistant, 17 Shelly's en 2 ESP-tjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Con In mijn appartement in Amsterdam zitten 15mm leidingen als standleiding naar alle appartementen. Dus 1 leiding van 15mm voor 4 appartementen. Nu is de druk niet echt optimaal om het netjes uit te drukken. Nu zitten we als VVE er over na te denken om een drukopvoer pomp te plaatsen, maar ik heb mijn bedenkingen bij de soldeerverbindingen die ik heb gezien tijdens mijn verbouwing.... Ik neem aan dat alle andere appartementen dezelfde "kwaliteit" soldeerverbindingen hebben. Dus mijn vraag is wat kan je realistisch verwachten dat een gesoldeerde koperleiding kan hebben kwa druk? Tijdens mijn verbouwing is alles vervangen door "slang" met krimpverbindingen, dus daar heb ik niet echt zorgen over... Maar wel als we dus een waterval creeren vanwege de standleiding....

“Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts.” ~ Winston Churchill

Link naar reactie
Delen op andere sites

Helaas, een toegestane druk voor slechte soldeerverbindingen zijn er uiteraard niet.

Ik ben ooit op een beurs geweest alwaar proeven werden genomen met koperen

buis in combinatie met knelverbindingen. Daar ontplofte de buis bij 200 Bar.

Maar dat zegt natuurlijk niets over een soldeerverbinding maar geeft wel een

richting aan.

Normaal zou ik zeggen 25 Bar als veilige kant voor een soldeerverbinding.

Bij hele hoge gebouwen worden de koperen leidingen "hard" gesoldeerd.

(wordt ook wel lassen genoemd).

 

Nu terug naar die 15 mm. Die is niet toereikend voor 4 appartementen, ik denk

dat je eerder moet denken aan een beginnende voeding van 28 mm maar dat is

uit te rekenen, zie bijlage. Kom je daar niet uit dan hoor ik dat wel.

Bij ouderwetse geisers heb je een minimale voordruk nodig van 0,7 Bar wat je

15 mm nauwelijks gaat lukken indien dit een hoofdleiding is voor die appartementen.

 

Hier het waterwerkblad om diameters te bepalen.

https://www.infodwi.nl/IDWI/media/infodwi/WB-2-1-A-Berekeningsgrondslagen.pdf 

 

Aanvulling;

Nog even over die opvoerpomp. Natuurlijk is dat mgelijk maar je dient je te realiseren

dat je daarmee forceert dat er een grotere volumestroom gaat lopen in die 15 mm

leiding hetgeen (uiteraard) resulteert in een hogere snelheid en weerstand in de buis.

Op zich nog niet zo erg maar het kan geluidsoverlast geven. Standaard wordt er voor

een koudwaterleiding 1,5 m/s aangehouden met uitschieters van 2 meter per seconde.

En dat is puur op basis van geluid. Van erosie (slijtage door inwendige snelheid) heb

je bij koud-drinkwaterleidingen nauwelijks last.

 

aangepast door Con

Groet, Con. Gloeiende, gloeiende, een beetje humor moet kunnen, anders ga je maar ergens anders heen..
Sinds maart 2021 glasvezel via KPN.

Internet/PC: modem/router Fritzbox en TP-Link accesspoint, switch (8), switch (4)

Intel Nuc i7 met W10, Gigabyte Brix met Home Assistant, 17 Shelly's en 2 ESP-tjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 hour ago, Con said:

Helaas, een toegestane druk voor slechte soldeerverbindingen zijn er uiteraard niet.

Uiteraard begrijp ik dat, want hoe slecht is slecht 😉 .

1 hour ago, Con said:

Normaal zou ik zeggen 25 Bar als veilige kant voor een soldeerverbinding.

Dan zou dus een slechte verbinding, die wel "dicht zit" toch wel een bar of 5 moeten kunnen hebben... (hoop ik!)

1 hour ago, Con said:

Nu terug naar die 15 mm. Die is niet toereikend voor 4 appartementen, ik denk dat je eerder moet denken aan een beginnende voeding van 28 mm

Dat had ik ook al zo ingeschat, maar het probleem is dat de leiding geheel is weggewerkt in de muur in alle appartementen. Dus vervangen is niet echt een reele optie op het moment. Ik ben bang dat als ik een pomp plaats, en deze aan staat, en op hetzelfde moment mijn boven / beneden buren water willen gebruiken, dat ze (veel) minder druk gaan krijgen...

Misschien toch Waternet eens contacteren om te kijken of de druk op de hoogste verdieping toereikend is... Zo niet, misschien dat hun er wat aan kunnen doen, en de problemen op die manier opgelost kunnen worden.

 

Het gebouw is in 2012 voor heel weinig verbouwd / gesplitst, en daar heeft niemand met enige vorm van technische kennis naar gekeken...

 

Bedankt voor je antwoord 🙂 

 

En nu terug naar dat toupetje van Trump 🙂 

“Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts.” ~ Winston Churchill

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Vergeet de waterslag niet bij hogere snelheden, dat heeft bij mij ooit lekkage van een koperen leiding, ingestort in een vloer op de 2e etage opgeleverd.

 

Het water liep in de meterkast op de BG langs de muur.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

 

 

7 uren geleden, ceesv zei:

Vergeet de waterslag niet bij hogere snelheden, dat heeft bij mij ooit lekkage van een koperen leiding, ingestort in een vloer op de 2e etage opgeleverd.

 

Het water liep in de meterkast op de BG langs de muur.

Daar heb je geen hoge druk voor nodig hoor. Snel sluitende afsluiters,

lucht en slechte bebeugeling is de basis voor waterslag (drukgolven).

 

Ik kan het je sterker vertellen, sinds een maand of 2 heb ik ook

waterslag bij het openen van een keukenkraan. Geen notie waar

dat vandaan komt.

 

aangepast door Con

Groet, Con. Gloeiende, gloeiende, een beetje humor moet kunnen, anders ga je maar ergens anders heen..
Sinds maart 2021 glasvezel via KPN.

Internet/PC: modem/router Fritzbox en TP-Link accesspoint, switch (8), switch (4)

Intel Nuc i7 met W10, Gigabyte Brix met Home Assistant, 17 Shelly's en 2 ESP-tjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

keramische kraan?

Maar vaak inderdaad een slechte beugeling van de leiding.

Heb je kunststof beugels of beugels die de buis niet goed aanklemmen dan deze open klappen, een binnenband van een fiets aan stukken knippen en een enkele laag in de beugel leggen en dan weer dichtklappen vaak is het probleem dan opgelost.

Ik had het zelf met de nieuwe wasmachine.

Alles wel met metalen beugels vastgezet maar je kon de buis door e beugels schuiven, daar ook de fietsband methode toegepast en het klapperen van de leidingen was meteen weg.

zondag? nee dan kan ik niet dan ben ik vissen

Link naar reactie
Delen op andere sites

4 uren geleden, gerrit B zei:

keramische kraan?

Maar vaak inderdaad een slechte beugeling van de leiding.

Heb je kunststof beugels of beugels die de buis niet goed aanklemmen dan deze open klappen, een binnenband van een fiets aan stukken knippen en een enkele laag in de beugel leggen en dan weer dichtklappen vaak is het probleem dan opgelost.

Ik had het zelf met de nieuwe wasmachine.

Alles wel met metalen beugels vastgezet maar je kon de buis door e beugels schuiven, daar ook de fietsband methode toegepast en het klapperen van de leidingen was meteen weg.

 

Dat is wat lastig als je niet bij alle leidingen kunt komen.

In dat geval moet je het toestel vinden die die drukgolf

veroorzaakt en daar een waterslagdemper toepassen.

 

Maar bij mij is het alleen het openen van de keukenkraan.

Héél vreemd.

 

Zal eens in het keukenkastje duiken...

aangepast door Con

Groet, Con. Gloeiende, gloeiende, een beetje humor moet kunnen, anders ga je maar ergens anders heen..
Sinds maart 2021 glasvezel via KPN.

Internet/PC: modem/router Fritzbox en TP-Link accesspoint, switch (8), switch (4)

Intel Nuc i7 met W10, Gigabyte Brix met Home Assistant, 17 Shelly's en 2 ESP-tjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat slaan hoor ik ook in de keuken als ik de kraan dicht draai. En ik hoor het ook van mijn onderbuur!

Als je staat af te wassen en spoelen is het net een vals carrillon . Of je wasmaschine loopt en het hele huis weet dat dan.

Laat staan als ik m'n Trump Toupet douche. :grin:

 

En dat had ik ook in mijn appartement in Amsterdam terwijl ik daar echt alles heb laten vervangen vanaf de leidingsschacht.

 

In Duitsland moeten de leidingen aan antidreun blokken bevestigd worden in gestapelde woningbouw... werkt iets anders dan die binnenband van gerrit B

 

 

The Piper S Call

David Gilmour

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

5 uren geleden, Tonskidutch zei:

In Duitsland moeten de leidingen aan antidreun blokken bevestigd worden in gestapelde woningbouw... werkt iets anders dan die binnenband van gerrit B...

 

Wat @gerrit Bdoet is niets anders dan beugels toepassen met rubber inlage.

Dit zijn redelijk standaard beugels. Als je echter achteraf beugels wilt vervangen

dan is het slim en goedkoper (als je deze hebt liggen)  om stukjes binnenband

te gebruiken.

Hiermee vermijdt je contactgeluid en verschuiven van de leiding.

Zaak is wel (en ook) dat er voldoende beugels worden toegepast anders gaan

de leidingen "zwiepen". Daar zijn afstandstabellen voor.

Anti-dreunblokken zijn niet veel anders dan beugels met standaard inlage op

voorwaarde dat de beugel dan wel strak om de leiding zit en dat ontbreekt

er nog wel eens aan. Veel b-keuze beugels hebben een (foute) marge... 

aangepast door Con

Groet, Con. Gloeiende, gloeiende, een beetje humor moet kunnen, anders ga je maar ergens anders heen..
Sinds maart 2021 glasvezel via KPN.

Internet/PC: modem/router Fritzbox en TP-Link accesspoint, switch (8), switch (4)

Intel Nuc i7 met W10, Gigabyte Brix met Home Assistant, 17 Shelly's en 2 ESP-tjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...