Ga naar inhoud


SSD drive 256 GB i.c.m. oude laptop gebruiken?


Jürgen

Aanbevolen berichten

Ik heb nog een 7 jaar oude Acer Travelmate 6465WLMib met een Intel Core 2 Mobile T7200 2GHz processor met 2 of 4 GB geheugen.

Stel dat ik op deze laptop een al in mijn bezit zijnde Samsung 840 EVO 256 GB SSD Drive plaats, kan de hardware i.c.m. Windows 7 of Windows 8.1 daarmee goed omgaan.

 

Uiteraard is het de bedoeling dat de performance daarna t.o.v. het gebruik van een normale HDD significant toeneemt.

Mac Mini M2 2023 - iPad Air 2021 - Iphone XR - Apple TV 4 2021

Link naar reactie
Delen op andere sites


Zelf goede ervaringen met oude laptops upgraden met een SSD. Veel snellere opstarttijd en bij gebruik van basisapplicaties (internet en Word) blijft het gewoon lekker vlot. Als je zwaardere dingen gaat doen loop je natuurlijk wel tegen trage CPU en andere oude hardware op, maar voor basisgebruik vind ik het een update die zeker de moeite waard is. De laptop draait op Windows 7 (simpele versie, denk Home o.i.d.). Ook geen gepruttel meer van de HDD  ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat kan ik bevestigen, zowel in mijn oudere desktop als laptop heb ik een ssd gestoken, en zijn pijlsnel.

mijn dualcore met ssd is haast sneller opgestart dan mijn broers i7 met mechanische schijf.

ik draai windows 7 en hij 8.0

Ik let er wel op, dat het minimale dat nodig is maar wordt opgestart.

Ontvangst van de astra 3 satelliet met een selfsat h50D via de vu zero 4K.cd multiroom  pakket met mz 102 en een vu uno 4k dvb-c fbc tuner met ci+ tv met een kaartje( telenet ). Gigablue bijgekomen voor sat en kabel.Informatie die ik geef, gaat over de Belgische situatie, tenzij anders vermeld|

Link naar reactie
Delen op andere sites

Voor 99% van alle pc's/laptops is een SSD de beste upgrade die je kunt doen. De sata is niet de beperkende factor. Wel is de overdracht snelheid van bijvoorbeeld sata 1 "maar" 150 MB/s maar dat is helemaal niet zo belangrijk op een OS disk. Het aantal bestanden wat benaderd kan worden (IOPS) is honderden keren sneller met een SSD ten opzichte van een harddisk en dat is de grootste winst. De IOPS van een goede harde schijf ligt ronde de 100 per seconde. Bij een slechte SSD is dat al gauw 25000!

 

Er worden tijdens het opstarten enorm veel kleinere bestanden benaderd en daar zit hem dus de winst

Synology DS414 + DS1815+(8GB) + iPad Pro 10.5 64Gb (iOS 11) + iPhone 7+ 128 GB (iOS 11) + MacbookPro 15" 2016 (MacOS  High Siera 10.13)  + Apple Watch Series 3 (WOS 4) + Apple TV3 + Apple TV4 + Nvidia Shield + Microsoft Gecertificeerd.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Volgens mij komen mijn cijfers redelijk overeen met wat daar staat. Daarbij probeer ik het een beetje in Jip en Janneke taal te vertalen ;)

Synology DS414 + DS1815+(8GB) + iPad Pro 10.5 64Gb (iOS 11) + iPhone 7+ 128 GB (iOS 11) + MacbookPro 15" 2016 (MacOS  High Siera 10.13)  + Apple Watch Series 3 (WOS 4) + Apple TV3 + Apple TV4 + Nvidia Shield + Microsoft Gecertificeerd.

Link naar reactie
Delen op andere sites

hihi... ik had het speciaal nog onderstreept....  maar het gaat inderdaad om de strekking. Mensen moeten zich niet te veel blind staren op de sequentiële overdracht. Dat is op een OS schijf maar van secundair belang.

Synology DS414 + DS1815+(8GB) + iPad Pro 10.5 64Gb (iOS 11) + iPhone 7+ 128 GB (iOS 11) + MacbookPro 15" 2016 (MacOS  High Siera 10.13)  + Apple Watch Series 3 (WOS 4) + Apple TV3 + Apple TV4 + Nvidia Shield + Microsoft Gecertificeerd.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gezien mijn leeftijd is de animo voor het gebruik van een PC tot een bijna "nul" punt gedaald. Zit overigens wel in de ICT (CCNA & CCNE). Werkt notabene in een Datacenter. Vindt dat zelfs in onze toko de boel steeds trager werkt. Allemaal te danken aan Windows.. Ik gebruik thuis gewoon tablets. Dekseltje open en klaar! Gebruik alleen maar mail en een beetje internet voor wat zoekwerk... Laptops staan werkloos in de kast... Mis ze ook geen moment. Belangrijke data staat op de NAS...

Kinderen zijn de deur uit.. Heb dus ook geen download noodzakelijkheid meer. Films kijk ik op de dreambox en als ik wat wil opnemen kan dat via de ingebouwde HDD...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Tja, zie eigenlijk niet wat deze bijdrage aan de vraag toevoegt.

Ik heb ook de leeftijd van 70 bereikt maar dat is dan naar mijn mening geen reden om geen laptop meer te gebruiken.

Uiteraard ben ik het wel met je eens dat ik het liefst mijn snelle Android tablet gebruik.

Maar juist deze tablet en smartphones maken het gebruik van een Windows laptop / PC noodzakelijk want hoe moet ik anders de Android tablet / smartphones met Odin en / of KIES flashen, rooten of updaten?

Hetzelfde geldt voor het wijzigen van de zenderlijst van mijn VU+ met Dreamboxedit.

 

Natuurlijk heb ik voor deze doeleinden geen snelle HDD nodig maar ik heb die nu eenmaal in mijn bezit.

Mac Mini M2 2023 - iPad Air 2021 - Iphone XR - Apple TV 4 2021

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...