Ga naar inhoud


Vraag over voedingsspanning 12 LED plakstrips


Jürgen

Aanbevolen berichten

Sinds 2 jaar gebruik ik in mijn caravan een tweetal 12V LED plakstrips (5m á 300 LED's).

Na verloop van tijd begonnen steeds meer groepen van 3 of 6 LED's te knipperen om tenslotte volledig de geest te geven.

Intussen zijn er al 10 groepen van 3 LED's volledig uitgevallen en knipperen er nog eens 5 groepen waardoor het beoogde doel verlichting niet meer gehaald wordt.

 

Nu kan ik uiteraard weer een nieuwe rol á 5m bestellen maar ik vraag me af wat de oorzaak van de uitval is.

Is het soms de slechte kwaliteit van de Chinese LED strips of is de voeding in de caravan de oorzaak.

De LED strips zijn 12VDC en deze strips zijn op de 12V voorziening van caravan aangesloten.

Nu weet ik niet zeker of die in de caravan omgevormde 12V wel geschikt is voor de voeding van de LED's en dat dit eventueel het probleem veroorzaakt.

De beschikbare 12V is immers uitsluitend bedoeld voor 12V verlichting en naar mijn mening niet afgevlakt.

Zo ja, dan misschien een gestabiliseerde 12V gebruiken?

Mac Mini M2 2023 - iPad Air 2021 - Iphone XR - Apple TV 4 2021

Link naar reactie
Delen op andere sites


Afhankelijk van de kwaliteit van de strips kan de "12" Volt voeding in je caravan het probleem wezen. Want de 12V is geen 12V, maar waarschijnlijk ergens tussen de 12 en 14 a 15V... Een geladen loodaccu van 12V heeft een klemspanning van ongeveer 13.80V. Tijdens het laden kan die spanning zelfs hoger liggen. Je LED strips die zijn waarschijnlijk geschikt voor 12V +/- 10%... (En dat is echt de limiet vaak) . Je zou kunnen overwegen om de stroom te meten, en dan een vermogensweerstand in serie te zetten met de strips die ongeveer 2-3V van de spanning afhaalt..

“Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts.” ~ Winston Churchill

Link naar reactie
Delen op andere sites

Omdat ik de LED strips uitsluitend gebruik als ik aan de 220V voorziening hang en de 12V uit een omvormer komt vraag ik me af of de spanning werkelijk hoger wordt dan 12V.

Zoals ik het nu met mijn Multimeter kan meen bedraagt de omgevormde spanning constant 12V.

Ik heb weliswaar een 12V accu aan bord maar die wordt d.m.v. een losse lader opgeladen.

 

Ik kan geen verdere specificaties van de omvormer vinden dus ik vraag me af of de uit de omvormer afkomstige 12V daadwerkelijk gelijkspanning is en geschikt is voor de LED's.

Moet je voor die LED's geen afgevlakte 12V gebruiken of is dat nu onzin wat ik vraag?

Mac Mini M2 2023 - iPad Air 2021 - Iphone XR - Apple TV 4 2021

Link naar reactie
Delen op andere sites

Led verlichting heeft een heel vlakke spanning nodig iets lager voltage is niet erg hoger wel.

Ik zou er iets tussen zetten dat ten alle tijden de stroom afvlakt naar 12v en een filter voor de ruis die er op zit.

 

Voor 230v gelden er andere regels.

vu+ solo2 - VTI - Triax 110 cm - astra 1 astra 3 astra 2 hotbird            

Vu+ solo   - VTI - Schwaiger SPI 085 - Rotor

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een omvormer is er totaal niet geschikt voor die is niet afgevlakt en de piekspanning kan flink oplopen vooral als er geen accu aan hangt tot wel een volt of 18 wat niet goed is voor de levensduur van Leds

 

Neem gewoon een gestabiliseerde voeding van 12 volt die het vermogen aan kan. Zo'n ledstrip zal ergens tussen de 30-40 watt zitten wat iets minder dan 3 Ampère is. Een voeding van 12V 5A zal ongeveer €20 kosten

Synology DS414 + DS1815+(8GB) + iPad Pro 10.5 64Gb (iOS 11) + iPhone 7+ 128 GB (iOS 11) + MacbookPro 15" 2016 (MacOS  High Siera 10.13)  + Apple Watch Series 3 (WOS 4) + Apple TV3 + Apple TV4 + Nvidia Shield + Microsoft Gecertificeerd.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ok, helder en dat vermoeden had ik ook al een beetje.

Het gevraagde vermogen van de 300 LED's is 24W.

 

Heb nu nieuwe 5m strips besteld en zal dan gelijk de bijbehorende 12V voeding bijbestellen.

Mac Mini M2 2023 - iPad Air 2021 - Iphone XR - Apple TV 4 2021

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik lees helemaal niets over een LED controller. Heb je die er wel tussen zitten?

  • Resistance is futile you will be assimilated
  • Those who would give up essential liberty, to purchase a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety. Benjamin Franklin (1706-1790)
  • Mijn vrijheid eindigt niet waar jouw angst begint!

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Die gebruik je toch alleen voor RGB kleurenleds?  Ik denk dat het monokleur is...

Synology DS414 + DS1815+(8GB) + iPad Pro 10.5 64Gb (iOS 11) + iPhone 7+ 128 GB (iOS 11) + MacbookPro 15" 2016 (MacOS  High Siera 10.13)  + Apple Watch Series 3 (WOS 4) + Apple TV3 + Apple TV4 + Nvidia Shield + Microsoft Gecertificeerd.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Effe Googelen leert dat veel sleurhut bezitters tegen dit probleem aanlopen. De omvormer is niet geschikt voor radio's en LED verlichting!

 

De oplossing is er ook te vinden: een DC/DC converter.

Hiervoor moet je bij LED boeren zijn.

 

Ik citeer:

 

 

12 Volt stabilisator, DC/DC Converter 6-36 Volt naar 12 Volt. Maximaal 5A.

De oplossing voor iedereen die LED lampen of LED verlichting van 12V wil gebruiken achter een accu, bijvoorbeeld in uw camper, caravan, auto of  boot. Spanning wordt gestabiliseerd tot 12V. Voorzien van zekering op de ingang.

 

Kosten: 29,95 euries.

 

Ik stuur je PM ivm reclame.

aangepast door Psychosammie
  • Resistance is futile you will be assimilated
  • Those who would give up essential liberty, to purchase a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety. Benjamin Franklin (1706-1790)
  • Mijn vrijheid eindigt niet waar jouw angst begint!

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Niets anders dan dat ik ook schreef. Hij gebruikt(e) een omvormer dus mag je aannemen dat er 230 Volt is 

Synology DS414 + DS1815+(8GB) + iPad Pro 10.5 64Gb (iOS 11) + iPhone 7+ 128 GB (iOS 11) + MacbookPro 15" 2016 (MacOS  High Siera 10.13)  + Apple Watch Series 3 (WOS 4) + Apple TV3 + Apple TV4 + Nvidia Shield + Microsoft Gecertificeerd.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat mij nog niet helemaal duidelijk is het volgende.

 

Ik begrijp dat je een stabilisatie nodig hebt als je met dezelfde 12V ook een accu oplaadt want dan kan de spanning boven de 14V oplopen.

De uit de omvormer van de camping afkomstige 12V is uitsluitend voor verlichtingsdoeleinde, waterpomp ed bedoeld en zeker niet voor het opladen van accu's, daarvoor is een andere aansluiting beschikbaar.

 

De 12V aansluiting voor de verlichting is exact 12V en varieert nauwelijks.

Wat ik niet kan opmaken is of deze 12V afgevlakt is, maar dat denk ik niet.

Is dit soms de reden waarom deze 12V niet geschikt is voor LED verlichting?

Mac Mini M2 2023 - iPad Air 2021 - Iphone XR - Apple TV 4 2021

Link naar reactie
Delen op andere sites

Volgens mij gaat de voeding wel afvlakking hebben.

Zeker als hij een constante 12V meet

Je zou de spanning eens moeten meten met de strips aangesloten.

 

Trouwens LED's zijn in feite diodes en die kunnen wel wat hebben als je ze niet verkeerd aansluit.

 

Ik denk dan ook dat het de goedkope prul uit China is die de problemen veroorzaakt.

Verder moet er ook een weerstand in serie staan met de verschillende groepen. Want een groep van drie LED's in serie kan je niet zomaar op 12V aansluiten.

 

Je kan ook eens proberen om de strip hier en daar eens te buigen en kijken of er LED's terug gaan branden.

Vaak zit het probleem in de verbindingen van de strip.

 

mvg

aangepast door jeevanhoof

dreambox two ,  BigBisat met Smart Titanium, Alps, en 2 X Inverto Black Ultra

VU+ solo2 met defecte tuners

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...