Ga naar inhoud


Hoe een switch gebruiken?


pirrewit

Aanbevolen berichten

Momenteel loopt er een utp kabel van mijn RT65 Router naar mijn dreambox.

Ik zou daarnaast nog een mediaplayer willen aansluiten op dezelfde kabel.

Ik vond in de kast nog een switch D-link DES 1005D met 5 poorten.

Kan deze hiervoor dienen?

Mijn dummy verstand zou 1 poort IN en dan 4 poorten UIT verwachten.

Maar de poorten zien er allemaal gelijk uit en genummerd van 1 tot 5.

Hoe werkt dit eigenlijk ? of is dit model niet voor mijn toepassing?

alvast dank

grts

Dreambox 8000 Openpli 7.3  HDD 1,5 TB west. dig

VU Ultimo Openpli 8.3 HDD 1.0 TB

diseq astra 1 2 3 hotbird sirius thor

Link naar reactie
Delen op andere sites


Effe de handleiding gelezen. Is een gewone switch en alle aansluitingen zijn identiek.

  • Resistance is futile you will be assimilated
  • Those who would give up essential liberty, to purchase a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety. Benjamin Franklin (1706-1790)
  • Mijn vrijheid eindigt niet waar jouw angst begint!

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dus de kabel die nu in de dreambox steekt in bvb poort 1 van de switch steken en dan weer met 2 korte kabeltjes de dream en de mediaplayer met de switch verbinden op bvb poort 2 en poort 3?

Zijn er dan geen conflicten als de dream en de mediaplayer tegelijk aan staan? Bvb 1 in stand by.

Dat is zelfs voor een dummy te verwezenlijken .

grts

aangepast door pirrewit

Dreambox 8000 Openpli 7.3  HDD 1,5 TB west. dig

VU Ultimo Openpli 8.3 HDD 1.0 TB

diseq astra 1 2 3 hotbird sirius thor

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja het werkt dus prima met de dreambox en de mediaplayer. Dat was dus de beginvraag en is dus opgelost.

Maar.....

Laat er nu ook nog een Telenet kabeldecoder staan die niet interactief is.

Ik dacht nog een UTP kabeltje in de switch en klaar met de kabeldecoder.

Niet dus. Hier werkt het niet. Telenet is altijd al eigenzinnig geweest.

De situatie :

Telenet modem only !! zorgt voor het internet.

Vanuit deze modem een utp naar de Asus RT 65. Deze laatste zorgt voor de WiFi naar PC en laptop en IPad en dergelijke. Werkt voortreffelijk.

Nu vertrekt er een utp kabel vanuit de Asus naar de switch en van de switch naar de dream en mediaplayer.

Werkt ook voortreffelijk.

Maar dus nog een utp kabel van de switch naar de telenet kabeldecoder interactief werkt niet.

Een kabel vanuit de Telenet modem naar de Telenet decoder werkt wel maar is uiteraard niet van toepassing.

grts

Dreambox 8000 Openpli 7.3  HDD 1,5 TB west. dig

VU Ultimo Openpli 8.3 HDD 1.0 TB

diseq astra 1 2 3 hotbird sirius thor

Link naar reactie
Delen op andere sites

.... Maar dus nog een utp kabel van de switch naar de telenet kabeldecoder interactief werkt niet.

Een kabel vanuit de Telenet modem naar de Telenet decoder werkt wel maar is uiteraard niet van toepassing.

grts

 

Poeh, dit moet je toch nog eens nader uitleggen want IK snap het niet :(

Mac Mini M2 2023 - iPad Air 2021 - Iphone XR - Apple TV 4 2021

Link naar reactie
Delen op andere sites

En wat zegt de snelheid, oudere switchen halen niet bepaald een hoge snelheid.

ik dacht hetzelfde te doen met een oude router in te zetten als switch, maar die heb ik moeten vervangen wegens niet snel genoeg.

The key to happiness. Stay away from idiots

Link naar reactie
Delen op andere sites

De telenet decoder heeft 2 kabels .

Een coax voor beeld en dat is voldoende voor de doorsnee kijker.

Wil je evenwel de decoder interactief maken om te werken met de rode knop bvb. dan moet je naast de coax

ook een utp ethernet kabel aanleggen.

Vermits nu een switch juist naast de decoder staat om de dream en de mediaplayer te bekabelen dacht ik ook nog een kabeltje meer in de switch te steken naar de telenet decoder om deze dus interactief te maken.

En dat werkt dus niet.

Een utp kabel vertrekkend vanuit de Telenet modem, die dus voor de Asus RT66 staat, naar de telenet decoder maakt deze laatste dus wel interactief. Maar deze laatste oplossing is uiteraard niet van toepassing.

 

grts

 

Ik zou niet weten hoe ik de snelheid moet meten op de dream of de mediaplayer.

aangepast door pirrewit

Dreambox 8000 Openpli 7.3  HDD 1,5 TB west. dig

VU Ultimo Openpli 8.3 HDD 1.0 TB

diseq astra 1 2 3 hotbird sirius thor

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

grote kans dat er een vlan wordt gebruikt. Daar moet de switch die je tussen het modem en je decoder zit natuurlijk wel snappen.  hier vind je meer info over vlans. Om vlans te kunnen gebruiken zul je een managed switch moeten gebruiken, de huis tuin en keuken switches doen niets met vlans jammer genoeg.

VU+ Duo2  met VTi  13 VU+ Uno met VTi  9.0.2

geen Canal Digitaal meer en geen Sparql iptv meer
Triax 78, astra 1,2,3, HB

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik probeer het uit te leggen.

Modem only telenet (sorry voor de reclame) gebruikt 2 range ip adressen.

Het ene adres is eentje van 10.0.X.X die wordt gebruikt voor het interactief gedeelte.

De andere is een gewoon internet ip adres om te surfen.

Wat moet gebeuren. Je gaat via de uitgang van de modem UTP, naar een switch (ik gebruik daarbij 1). Vanuit 2 ga ik naar die digidingen voor tv en 3 naar bvb nog een tv.

Vanuit 4, ga ik naar een router, die meestal wel een ingang heeft, genaamd wan. daaruit ga je dan met netwerk kabel, naar bedrade toestellen, zoals bvb dreambox en media speler. Als daar meerdere toestellen zijn,kan je daar dan ook weer een switch gebruiken, en weer herverdelen. Als de digiontvanger/recorders, perfect geregistreerd staan, ga je op deze een 10.0.X.X krijgen, op de wan van je router het wan ip die je krijgt van telenet, en achter de router je eigen ip range van bvb 192.168.X.X.

Officieel, werkt het niet volgens hen, maar ik deed het wel zo: als je niet in staat bent 2 kabel te leggen, schakel je achter je eerste switch een acces point op, en plaats je binnen het bereik, een bridge. Kan ook voor andere ontvangers. Je hebt dan uiteraard wel last van een extra wifi signaal. Wat je ook kan doen, is het gebruik maken van ruckus setjes, dat is ook draadloos, maar stoort je andere wifi niet. PWL raad ik niet aan, want als je kijkt naar een interactief programma, en er is iets loos tussen de 2 PWL's, dan krijg je foutmelding en kan je herbeginnen zien. 

Ontvangst van de astra 3 satelliet met een selfsat h50D via de vu zero 4K.cd multiroom  pakket met mz 102 en een vu uno 4k dvb-c fbc tuner met ci+ tv met een kaartje( telenet ). Gigablue bijgekomen voor sat en kabel.Informatie die ik geef, gaat over de Belgische situatie, tenzij anders vermeld|

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn originele vraag is opgelost.

De telenet was maar bijkomend. Enkel en alleen omdat die juist onder de dreambox staat.

Als het niet op dezelfde eenvoudige wijze kan als de dream en mediaplayer met een eenvoudig utp kabeltje in de switch dan hoeft het voor mij niet meer.

Toch bedankt voor de lange en technische uitleg.

grts

Dreambox 8000 Openpli 7.3  HDD 1,5 TB west. dig

VU Ultimo Openpli 8.3 HDD 1.0 TB

diseq astra 1 2 3 hotbird sirius thor

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...