Ga naar inhoud


draaibaar (actuator + vboxII) + vast (19,2E en 23,5E) switches + instellingen E2


wolverine

Aanbevolen berichten

Bekijk dit plaatje eens op satlex eens.

 

 

I.p.v. losse receivers kan dat ook een tuner van dezelfde box zijn natuurlijk.

 

De derde LNB zit bij jouw dus op een aparte (draaibare) schotel.

 

Tussen één van de receivers en switch heb ik dan de V-BOX.

 

De instellingen worden dan als volgt (de V-BOX zit dus tussen Tuner B en de switch, in de tekening is dat zwart):

Tuner A:

LNB1: Astra 19.2: DiSEqC-modus: 1.0, DiSEqC 1.0 commando: AA of Poort A

LNB2: Astra 23.5: DiSEqC-modus: 1.0, DiSEqC 1.0 commando: AB of Poort B
LNB3: Tweede kabel van een draaibare LNB.

 

Tuner B:

LNB1: Astra 19.2: DiSEqC-modus: 1.0, DiSEqC 1.0 commando: AA of Poort A
LNB2: Astra 23.5: DiSEqC-modus: 1.0, DiSEqC 1.0 commando: AB of Poort B
LNB3: <overige satellieten>: DiSEqC-modus: DiSEqC 1.2, DiSEqC 1.0 commando: BA of Poort C, USUALS gebruiken: nee
en dan bij Opgeslagen positie het nummer waarop je in de V-BOX de positie mee opgeslagen heb voor die satelliet.
 

Dreambox DM920: 2x Triple tuner (2x DVB-S2X multistream + DVB-C/T2)

Xtrend ET10000: 1x DVB-S2, 2x DVB-C/T2, IPTV OpenPLi 8.3
VU+ Duo
/ Dreambox DM800 / TBS 5925
Channel Master 180cm offset: 39.0°E-37.6°W, SAB 97 schotel 45.1°E-60°E, 80cm vast: 28.2°E/23.5°E/19.2°E/13°E | DVB-T/DAB: VHFIII/UHF combi-antenne op zolder.

Link naar reactie
Delen op andere sites


En waarom zou je die switch er dan tussen zetten? als je de draaibare op een aparte tuner hebt zitten en je stelt de satellieten in die ook op je vaste schotel zitten is er toch niets aan de hand. ;)

 

Omdat je dan voor de satellieten die direct beschikbaar zijn via je vaste schotel je de draaibare schotel moet laten draaien.

Stel er loopt een opname op Tuner A (met de vaste schotel) en je gaat lekker zappen tussen zenders op Astra 23.5 en Astra 19.2 dan staat constant je schotel te draaien. Het kan uiteraard, maar ik vind dit veel mooier en zou ook zonde zijn van de quad LNB's.

Dreambox DM920: 2x Triple tuner (2x DVB-S2X multistream + DVB-C/T2)

Xtrend ET10000: 1x DVB-S2, 2x DVB-C/T2, IPTV OpenPLi 8.3
VU+ Duo
/ Dreambox DM800 / TBS 5925
Channel Master 180cm offset: 39.0°E-37.6°W, SAB 97 schotel 45.1°E-60°E, 80cm vast: 28.2°E/23.5°E/19.2°E/13°E | DVB-T/DAB: VHFIII/UHF combi-antenne op zolder.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Omdat je dan voor de satellieten die direct beschikbaar zijn via je vaste schotel je de draaibare schotel moet laten draaien.

Stel er loopt een opname op Tuner A (met de vaste schotel) en je gaat lekker zappen tussen zenders op Astra 23.5 en Astra 19.2 dan staat constant je schotel te draaien. Het kan uiteraard, maar ik vind dit veel mooier en zou ook zonde zijn van de quad LNB's.

Idd daar doe ik het ook voor. Nu nog enkel in Vti een voorkeur opneem tuner kunnen inzetten en klaar is kees :-)

VU+Uno4KSe(1Gb/2,5"HD/Vti15)/VU+DUO(320GB/2.5"HD-Vti11)/Maxdigital (Openpli7.3)- Triax 88cm(Astra 23,5-19,2E)- Channelmaster 1,2 m draaibaar

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt voor de info Trust dat wist ik niet, ik dacht dat ze elektronisch gescheiden waren. ;)

Een ander nadeel met de motor na de switch is de relatief grote stroom van de motor (350 mA ?) plus die van de lnb ( tot wel 150 mA) die de switch dan moet verwerken .

Het verschil tussen theorie en praktijk is mijn uitdaging .
Octagon SF8008 4K   Edision Primo IP S2  Dr.HD F16  

1.8 m ChannelMaster Offset in tuin 53º E - 45º W Jaeger SMR 1224 Usals met 5 Lnb wisselaar 2x Ka - Ku - C band Lin / Circ

1.2 m Echostar Offset  aan schuur  53º E    34.5 W   Twoteck Twinrotor met 3 Lnb wisselaar Ku - Ku low - Ka

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op de tweede tuner zit ook een switch met een lnb uitgang van de draaibare en vaste schotel dus zal daar dan ook kiezen voor de vaste lnb (allez dat denk ik toch)

VU+Uno4KSe(1Gb/2,5"HD/Vti15)/VU+DUO(320GB/2.5"HD-Vti11)/Maxdigital (Openpli7.3)- Triax 88cm(Astra 23,5-19,2E)- Channelmaster 1,2 m draaibaar

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Trust, dat maakt in dit geval toch niet uit de vbox heeft een eigen 3.5 Ampere voeding die makkelijk de stroom kan leveren voor je actuator/motor alleen je lnb stroom gaat maar door je diseqc switch en dat kan ie echt wel trekken hoor. :whistle:

 

Ik bedoelde daar ook (Diseqc) motor , niet een V-box , heb ik niet helemaal duidelijk geformuleerd .

Het verschil tussen theorie en praktijk is mijn uitdaging .
Octagon SF8008 4K   Edision Primo IP S2  Dr.HD F16  

1.8 m ChannelMaster Offset in tuin 53º E - 45º W Jaeger SMR 1224 Usals met 5 Lnb wisselaar 2x Ka - Ku - C band Lin / Circ

1.2 m Echostar Offset  aan schuur  53º E    34.5 W   Twoteck Twinrotor met 3 Lnb wisselaar Ku - Ku low - Ka

Link naar reactie
Delen op andere sites

En nog een reden om een motor (of Vbox) voor een switch te zetten (gezien vanuit de ontvanger):

 

Het diseqc-stuursignaal bereikt dan ALTIJD de motor/de Vbox, en niet pas nadat eerst de switch op een bepaalde poort geschakeld is. Dit kan namelijk tot (opstart)problemen bij de diseqc-electronica leiden, waarvoor je weer diseqc-repeat nodig hebt en zo.

 

Een nadeel kan wel zijn, dat de doorlus in de motor/Vbox tot wat signaalvermindering leidt. Daarvoor zou de parallelle oplossing beter zijn ;) !

 

Groet,

A33

aangepast door a33

Tip: Als je reageert op een post, geef dan altijd een citaat van de (gehele) post waar je op reageert. Sommige leden kunnen namelijk hun oorspronkelijke posts achteraf nog wijzigen, en wel veel langer dan de sinds jaar en dag in de huisregels (voor alle leden) vermelde periode van 30 minuten. Dat dat inbreuk doet aan de continuïteit van de foruminhoud, en een ongelijk speelveld creëert, wordt kennelijk (helaas) niet belangrijk geacht.

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

@A33 dat ben ik niet met je eens, ik denk dat je er nog steeds een verkeerde benadering op na houd door vanuit de lnb te kijken, dan raak je de draad gauw kwijt vooral als je meerdere (b.v.8) lnb's wil schakelen. :D

 

@Sjaak:

Toch gek dan dat er zoveel diseqc-switches worden aangeboden met wel 4 of 8 inputs, niet? (Google maar eens op diseqc "4 inputs".) Hoeveel uitgangen zouden die dan volgens jouw redenering niet moeten hebben, als je ervan uitgaat dat een 'normale' diseqc switch maar e'e'n input heeft?

 

Maar goed, jij bent het er niet mee eens. Dat kan natuurlijk, daar heb ik niets tegen in te brengen :D.

 

Groet,

A33

Tip: Als je reageert op een post, geef dan altijd een citaat van de (gehele) post waar je op reageert. Sommige leden kunnen namelijk hun oorspronkelijke posts achteraf nog wijzigen, en wel veel langer dan de sinds jaar en dag in de huisregels (voor alle leden) vermelde periode van 30 minuten. Dat dat inbreuk doet aan de continuïteit van de foruminhoud, en een ongelijk speelveld creëert, wordt kennelijk (helaas) niet belangrijk geacht.

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Volgens mij klopt er iets niet in je redenering, stel dat je opneemt van Astra 19 via je vaste installatie dan is je committed switch ''bezet'', en kan niet naar een andere vaste positie schakelen. Als je nu gaat zappen dan zal je ontvanger een andere lnb proberen in te schakelen en dat is je draaibare installatie, dus zal je rotor ook gaan draaien. Dat werkt dan toch net zo als ik het voorstelde met 2 tuners of zie ik iets over het hoofd. :confused:

 

Je ziet inderdaad wat over het hoofd: Op de 2e tuner kies ik voor Astra 1 o 3 wederom weer de vaste schotel en niet de draaibare, ook al kan die deze satellieten ook ontvangen.

Voor bijv. 28.2E en 13E heb ik via tuner A een single LNB, dus die hebben geen output voor tuner B en die zouden dan wel draaibaar opgezocht kunnen worden.

 

Op de tweede tuner zit ook een switch met een lnb uitgang van de draaibare en vaste schotel dus zal daar dan ook kiezen voor de vaste lnb (allez dat denk ik toch)

 

Precies, dat bedoel ik.

Dreambox DM920: 2x Triple tuner (2x DVB-S2X multistream + DVB-C/T2)

Xtrend ET10000: 1x DVB-S2, 2x DVB-C/T2, IPTV OpenPLi 8.3
VU+ Duo
/ Dreambox DM800 / TBS 5925
Channel Master 180cm offset: 39.0°E-37.6°W, SAB 97 schotel 45.1°E-60°E, 80cm vast: 28.2°E/23.5°E/19.2°E/13°E | DVB-T/DAB: VHFIII/UHF combi-antenne op zolder.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@a33, je hebt gewoon een punt als je zegt dat een diseqc switch met 4 of meerdere inputs voor een lnb kan hebben, op de meeste switchen staat idd de pijl naar binnen gericht. Maar vanuit het diseqc signaal gezien is het net andersom dan worden inputs ineens outputs en 1 output wordt dan een input. Vandaar dat ik en vele anderen schrijven dat je de diseqc volgorde vanuit de ontvanger moet bekijken.

 

Klopt.

 

Ik heb een DiSEqC 1.1 8/1 switch met daarop een duo-LNB (waar dus een DiSEqC 1.0 2/1 switch ingebouwd zit) en de commando volgorde is dan ook eerst uncommited (=1.1), daarna committed (=1.0).

 

Dus eerst wordt vanuit de ontvanger het DiSEqC commando gestuurd om in de DiSEqC 1.1 switch de poort te activeren waar de duo-LNB op zit, daarna wordt het DiSEqC-commando gestuurd om de duo-LNB op de juiste satelliet te zetten.

Als het ook niet in de volgorde gedaan wordt zal het tweede commando niet bij de juiste LNB aankomen tenzij net toevallig de DiSEqC 1.1-switch al goed stond natuurlijk.

 

En zeg nu zelf dat vanuit 4 of 8 lnb's gezien het volgen van de diseqc volgorde  erg lastig is. :D

 

Het wordt pas ingewikkeld als je meerdere DiSEqC 1.1 switches achter elkaar gaat plaatsen met herhalingen e.d.  :eek:

aangepast door Alex1970

Dreambox DM920: 2x Triple tuner (2x DVB-S2X multistream + DVB-C/T2)

Xtrend ET10000: 1x DVB-S2, 2x DVB-C/T2, IPTV OpenPLi 8.3
VU+ Duo
/ Dreambox DM800 / TBS 5925
Channel Master 180cm offset: 39.0°E-37.6°W, SAB 97 schotel 45.1°E-60°E, 80cm vast: 28.2°E/23.5°E/19.2°E/13°E | DVB-T/DAB: VHFIII/UHF combi-antenne op zolder.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vind je? met een beetje logisch denken kom je er wel uit, maar voor een niet ingewijde zou dat problemen kunnen geven. :/  

 

Dat laatste dus...  ;)

Dreambox DM920: 2x Triple tuner (2x DVB-S2X multistream + DVB-C/T2)

Xtrend ET10000: 1x DVB-S2, 2x DVB-C/T2, IPTV OpenPLi 8.3
VU+ Duo
/ Dreambox DM800 / TBS 5925
Channel Master 180cm offset: 39.0°E-37.6°W, SAB 97 schotel 45.1°E-60°E, 80cm vast: 28.2°E/23.5°E/19.2°E/13°E | DVB-T/DAB: VHFIII/UHF combi-antenne op zolder.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Het is slechts een kwestie van een conventie.

Wanneer de meerderheid besluit dat een ingang van een Diseqc schakelaar betrekking heeft op de signaalweg, geldt dat ook voor de meerderheid die vanuit de ontvanger denkt.

Een diseq schakelaar heeft dus 2 of 4 ingangen etc. en een uitgang.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het is inderdaad een kwestie van conventie.

En deze post ging dus tegen de conventie in:

Hier klopt geen hout van. :lol:  Je moet altijd vanuit je ontvanger gezien kijken, dus ontvanger ''uit'' die gaat naar de ingang van je (un)committed switch. De A uitgang van de switch gaat naar de ingang van de v-box (daar komen de diseqc signalen in en de lnb spanning en h/v die uit je ontvanger komen), de uitgang van de v-box (to lnb) het staat erop gaat naar je lnb die op je draaibare installatie zit.

 

Vanuit het diseqc signaal is het handig om andersom te denken, dat is juist. Maar daarmee wijzigen volgens mij de namen van de input en de output niet; dat is nou juist de essentie van een conventie.

Ik schreef dat ook al:

Dat het voor de besturing van de LNB's handiger is om vanuit de ontvanger te denken, ben ik met je eens; maar de termen van ingang en uitgang volgen het satellietsignaal.

 

Vanuit de conventie is het dus volgens mij gebruikelijk om te zeggen dat het diseqc signaal van de output van de switch naar de input van de switch wordt doorgegeven; in tegenstelling tot wat sjaak in deze post zegt:

@a33, je hebt gewoon een punt als je zegt dat een diseqc switch met 4 of meerdere inputs voor een lnb kan hebben, op de meeste switchen staat idd de pijl naar binnen gericht. Maar vanuit het diseqc signaal gezien is het net andersom dan worden inputs ineens outputs en 1 output wordt dan een input.

 

 

Overigens is de volgorde hoe de decoder de diseqcs moet gaan benaderen niet altijd eerst Uncommitted, en dan Committed. Het hangt er maar net vanaf welke volgorde van switches je gebruikt.

Weliswaar is het gebruikelijk om eerst (vanuit je ontvanger gezien) een uncommitted switch te gebruiken, en dan pas een committed, maar dat hoeft niet. Je kunt rustig eerst een committed switch plaatsen, en dan pas een uncommitted switch; als je je aansturing vanuit je ontvanger maar conform je configuratie laat plaatsvinden.

Dat is het mooie van diseqc: het is flink veelzijdig!

 

Groet, A33

Tip: Als je reageert op een post, geef dan altijd een citaat van de (gehele) post waar je op reageert. Sommige leden kunnen namelijk hun oorspronkelijke posts achteraf nog wijzigen, en wel veel langer dan de sinds jaar en dag in de huisregels (voor alle leden) vermelde periode van 30 minuten. Dat dat inbreuk doet aan de continuïteit van de foruminhoud, en een ongelijk speelveld creëert, wordt kennelijk (helaas) niet belangrijk geacht.

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...