Ga naar inhoud


Inverto black ultra lnb op primefocus


muppet

Aanbevolen berichten

Eindelijk iemand die een goed advies geeft.

Ik wil verder nog iedereen ervan afraden een LNB met trechtervormige rillenfeed te gebruiken bij een prime-focus schotel.

Als je dit doet dan hou er rekening mee dat niet alleen het rendement van de schotel sterk terugloopt, maar ook de kruispolarisatie onderdrukking stukken minder wordt.

Primefocus antennes hebben veel voordelen ten opzichte van offset antennes.

Bij een hoge f/D is het brandpunt dicht bij de schotel zelf hierdoor is de antenne zeer ongevoelig voor storing van bijvoorbeeld straalzenders. En aardruis bij lage elevaties is zeer laag of nagenoeg niet voorhanden.

Bij sneeuw, zal er nooit sneeuw op de opening van de feed komen wat bij een offset-antenne wel het geval is. Het probleem van regendruppels op de LNC kent een primefocus antenne niet. Dus dat gehannes met paraplu-tjes heb je niet.

  • Like 1

"On ne voit bien qu'avec le coeur. L'essentiel est invisible pour les yeux."

Link naar reactie
Delen op andere sites


Kleine correctie voor de oplettende lezer ..

 

Bij een hoge f/d (0.5) ligt het signaal brandpunts afstand verder van de Primefocus schotel als bij een

Primefocus schotel met een lage f/d van 0.38.

 

Bij een hoge f/d is je schotel rendement ook hoger omdat je uiterste stralings hoeken kleiner zijn en je dus een smallere signaalhoek hebt om de feedhorn te benutten waardoor er minder resterend signaal verloren gaat.

 

Dat is ook de reden dat bij grotere schotels ook grotere feedhorns ( van wel 10 cm ) worden gebruikt om ook alle resterende anders achtergebleven straling op te pakken.

 

Feedhorns van Primefocus schotels hebben geen rillen feed maar zijn allen rechtaf en gelijk gedraait omdat de feedhoorn bestaat uit 360 graden circelvormige kwart golf resonators die in resonatie komen tussen 10.7 en 12.750 GHZ en de buis als als impedantie trafo werkt voor het doortransporteren van het signaal naar de flens

waar de lnb aan bevestigt zit.

 

Door de onderlinge capicitieve werking van de flenzen wordt een optimale signaal overdracht geleverd van feedhorn naar flange lnb..

 

Bij een geoptimaliseerde feedhorn worden de ringen dusdanig berekent dat een zo gelijk mogenlijk frequency verloop ontstaat tussen de minimale en maximale frequentie omdat bij gelijke afmeteingen een piek onstaat te koste van de overige frequentes. De Faval en Seavey en Vsat Viking feedhorn is daar een mooi voorbeeld van.

 

De Seavey Primefocus feedhoorn is de beste maar de duurste feedhorn,  zo`n 700 euro.

Als tweede komt de Vsat Viking Primefocus feedhorn van 250 euro met h / v koppelingen.

 

Ik dacht dat wij dit allemaal al wisten in de loop der jaren, herhaling is de beste methode..

aangepast door Phoenixx
Link naar reactie
Delen op andere sites

Phoenixx schrijft:

"Dat bij primefocus de lnb in de weg staat klopt maar dat scheelt iets van 3 % in het signaal dus het is nagenoeg niet van invloed op de ontvangst is onderboud, heb ik her en der gelezen en ook gemerkt.
Dat een offset schotel een beter rendement heeft dan een primefocus schotel met dezelfde diameter klopt maar is van andere factoren afhankelijk en niet alleen het feit dat de lnb in de weg staat, dat is een wijd verspreid verkoop fabeltje."


Dat kun je nu wel vinden @Phoenixx maar de wereldbekende schotelgoeroe Paul Wade denkt daar toch heel anders over. Hij schrijft:

An offset-feed dish antenna has a reflector which is a section of a normal parabolic reflector, as shown in Figure 5-1.  If the section does not include the center of the dish, then none of the radiated beam is blocked by the feed antenna and support structure.
Otherwise, only a small bit at the edge of the beam is blocked.  For small dishes, feed blockage in an axial-feed dish causes a significant loss in efficiency.  Thus, we might expect an offset-feed dish to have higher efficiency than a conventional dish of the same aperture.


Verder schrijft Paul Wade:

The higher efficiency of the offset-feed dish is mainly due to reduced blockage by the feed and supporting structure.  Figure 5-8 is a photograph of a conventional dish while measuring sun noise, so that the shadow of the feed demonstrates the actual area blocked— neither light nor RF energy from the sun is reaching the reflector.  Figure 5-9 is a photograph of the RCA offset dish peaked on the sun to measure sun noise; note that the shadow of the feed is only a tiny area at the bottom edge.  Remember that these feed horns provide a tapered illumination, so the energy illuminating the center of the reflector is typically 10 dB stronger than at the edge.  Thus, central blockage in a conventional dish is TEN TIME worse than the same area blocked at the edge of an offset dish, and the photographs clearly illustrate how much more blocked area there is in a conventional axial-feed dish

Zie de bijlage waar het belemmeren van het signaal op het gevoeligste punt van de schotel (het centrum), dat voor de lnb het tienvoudige signaal op levert als de buitenrand van de schotel.

Drs.IJzerbout geeft de voordelen van een primefocus schotel, maar Paul Wade geeft de voordelen van een offsetschotel. Hij schrijft:

In addition to higher efficiency, an offset-feed dish has another advantage for satellite reception.  The dish in Figure 5-2, aimed upward toward a satellite, has its feedhorn pointing toward the sky.  A conventional dish would have the feedhorn above it, pointing toward the ground, as shown in Figure 5-3.  Any spillover from the feed pattern of the conventional dish would receive noise from the warm earth, while spillover from the offset dish would receive less noise from the cool sky.  Since a modern low-noise receiver, such as a satellite TV  LNB,   has a noise temperature much lower than the earth, the conventional dish will be noisier.  This is the G/T  which is described in Chapter 4; the offset dish offers higher gain, G, since the efficiency is higher, plus reduced noise temperature,T, so both terms in the G/T ratio are improved.  The higher gain means more signal may be received from a source, and the lower noise temperature means that less noise accompanies it, so a higher G/T  offers a higher signal-to-noise ratio.

Je hoeft het allemaal niet te geloven maar ik zou zeggen lees de link eens door die ceesv in bericht 25 plaatste. Daar ben je wel even mee bezig.
Paul Wade is al jaren mijn informatiebron over alles wat met schotels en feedhorns te maken heeft. Ik hecht daar meer waarde aan dan aan beweringen die allerlei figuren op internet plaatsen.
 

post-60869-0-73954100-1448806611.png

aangepast door Sprietje
Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste muppet

Met de gegevens die je in bericht 16 aandroeg blijkt, dat je een primefocus schotel hebt met een f/D-verhouding van 0,53. Dat is een f/D-verhouding die niet standaard is voor een primefocus schotel.
Een feedhorn met instelbare scalarring die standaard voor primefocusschotels gebruikt worden is in te stellen tussen 0,32 tot 0,43. Dat ligt erg ver van die 0,53 af. Zou je die gaan gebruiken, dan kijkt de lnb mijlen ver over de rand van de schotel heen en ontvang je veel thermische ruis van de aarde.
Een lnb met feedhorn voor een offsetschotel heeft een f/D-verhouding van 0,6. Die ligt veel dichter bij de f/D-verhouding van jou schotel. Net nadeel is echter wel dat die lnb niet de volledige schoteldiameter benut. Je krijgt dus minder signaal als wat de diameter van de schotel zou kunnen leveren.
Wil je echt optimaal resultaat, gebruik je schotel dan voor een aardig vijvertje in de tuin met plantjes en vissen en koop een echte schotel.
 

post-60869-0-93333000-1448810667_thumb.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Verder schrijft Paul Wade:

 

The higher efficiency of the offset-feed dish is mainly due to reduced blockage by the feed and supporting structure.  Figure 5-8 is a photograph of a conventional dish while measuring sun noise, so that the shadow of the feed demonstrates the actual area blocked— neither light nor RF energy from the sun is reaching the reflector.  Figure 5-9 is a photograph of the RCA offset dish peaked on the sun to measure sun noise; note that the shadow of the feed is only a tiny area at the bottom edge.  Remember that these feed horns provide a tapered illumination, so the energy illuminating the center of the reflector is typically 10 dB stronger than at the edge.  Thus, central blockage in a conventional dish is TEN TIME worse than the same area blocked at the edge of an offset dish, and the photographs clearly illustrate how much more blocked area there is in a conventional axial-feed dish

 

Ah! Betekent dat dan ook, dat je op een niet al te grote prime focus schotel de LNB het beste een beetje off-set kunt monteren?

Het verlies van het net-uit-het-brandpunt plaatsen is dan wellicht minder dan de winst van de betere center-illumination van de LNB?

 

Of, als je de LNB wel in het brandpunt houdt, maar dan ietsje schuin naar de schotel laat kijken; dat dat een verbetering geeft? De center illumination van de LNB kijkt dan immers naar een deel van de schotel, waar wél signaal vandaan komt!?!

 

 

Ik heb geen ervaring met PF schotels en het zijn maar ideetjes, maar is dit al eens uitgeprobeerd?

Al gaat dit grote effect van blokkering vooral over kleine PF-schotels, begrijp ik; bij grote schotels zal de blokkering in verhouding weinig problemen opleveren.

Of begrijp ik het helemaal verkeerd?

 

groet,

A33

  • Like 1

Tip: Als je reageert op een post, geef dan altijd een citaat van de (gehele) post waar je op reageert. Sommige leden kunnen namelijk hun oorspronkelijke posts achteraf nog wijzigen, en wel veel langer dan de sinds jaar en dag in de huisregels (voor alle leden) vermelde periode van 30 minuten. Dat dat inbreuk doet aan de continuïteit van de foruminhoud, en een ongelijk speelveld creëert, wordt kennelijk (helaas) niet belangrijk geacht.

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste A33

Nee, ik heb het nog nooit uitgeprobeerd wat het effect is wat betreft de signaal winst/verlies als je bij een primefocusschotel de lnb bewust uit het midden zet . Natuurlijk kan dat met een primefocus schotel net zo goed als met een offsetschotel waar je meerdere lnb's op een rail plaatst. Maar iedereen weet dat als je naast het brandpunt van de schotel gaat zitten, dat de ontvangst minder wordt. Of dat meer winst op levert dan het verlies tegen gaan van de signaalschaduw in het centrum waar de lnb kijkt weet ik niet. Ik verwacht alleen maar verlies.
Maar dat je met een primefocusschotel net zo goed als met een offsetschotel schuin op de schotel kan kijken bewijst de bijlage wel.
 

post-60869-0-73325300-1448817895_thumb.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

wat ik van gans de discussie kan opmaken is dat als je een primefocus schotel hebt je geen "gewone" lnb kan plaatsen op deze schotel als je het beste resultaat wil voor deze schotel wel rekening houdende dat je dan een lnb neemt die overeenkomt met je f/d verhouding.

 

volgens ik zo las knelt hier het schoentje bij jouw schotel

VU+Uno4KSe(1Gb/2,5"HD/Vti15)/VU+DUO(320GB/2.5"HD-Vti11)/Maxdigital (Openpli7.3)- Triax 88cm(Astra 23,5-19,2E)- Channelmaster 1,2 m draaibaar

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste muppet

 

Met de gegevens die je in bericht 16 aandroeg blijkt, dat je een primefocus schotel hebt met een f/D-verhouding van 0,53. Dat is een f/D-verhouding die niet standaard is voor een primefocus schotel.

Een feedhorn met instelbare scalarring die standaard voor primefocusschotels gebruikt worden is in te stellen tussen 0,32 tot 0,43. Dat ligt erg ver van die 0,53 af. Zou je die gaan gebruiken, dan kijkt de lnb mijlen ver over de rand van de schotel heen en ontvang je veel thermische ruis van de aarde.

Een lnb met feedhorn voor een offsetschotel heeft een f/D-verhouding van 0,6. Die ligt veel dichter bij de f/D-verhouding van jou schotel. Net nadeel is echter wel dat die lnb niet de volledige schoteldiameter benut. Je krijgt dus minder signaal als wat de diameter van de schotel zou kunnen leveren.

Wil je echt optimaal resultaat, gebruik je schotel dan voor een aardig vijvertje in de tuin met plantjes en vissen en koop een echte schotel.

 

 

ik ga ervan uit dat Sprietje het hier bij het rechte eind heeft

VU+Uno4KSe(1Gb/2,5"HD/Vti15)/VU+DUO(320GB/2.5"HD-Vti11)/Maxdigital (Openpli7.3)- Triax 88cm(Astra 23,5-19,2E)- Channelmaster 1,2 m draaibaar

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bij prime focus adf 120 gebruiken en bij hoge f/d het wiel helemaal uitdraaien tot deze gelijk staat met de schroefdraad.

 

Dan een inverto single lnb erop zetten eventueel een 23 - 40 mm ring er tussen als je een 40 mm opening hebt.

Dan de afstand uitmeten die je via satlex verkregen hebt afstand midden primfocus tot binnenste rand feedhorn.

Schotel gelijkloop goed afstellen.

 

Altijd eerst 0 punt zuid pakken westkust (astra 4 a)

oostkust astra 7 graden oost schotel hoek is 30 - 7 is 23 graden.

 

Declinatiehoek is afhankelijk van waar je woont om en nabij de 7 graden noordelijker lager zuidelijker hoger.

Zorg dat de h/v polariteit van je lnb gelijk staat met je schotel hoek.

 

Gewoon stap voor stap en klaar, is onderbouwd heb ik zelf geprobeerd werkt ook en heb je optimaal resultaat mee..

 

Tips gewoon opvolgen is goed bedoeld..

post-59919-0-97726800-1448998481.jpg

aangepast door Phoenixx
Link naar reactie
Delen op andere sites

ik ga ervan uit dat Sprietje het hier bij het rechte eind heeft

 

Nee dat heeft ie niet want dit slaat nergens op:

 

Wil je echt optimaal resultaat, gebruik je schotel dan voor een aardig vijvertje in de tuin met plantjes en vissen en koop een echte schotel.

"On ne voit bien qu'avec le coeur. L'essentiel est invisible pour les yeux."

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou zeggen , vraag eens naar de ervaringen van Emekli die ver buiten de footprint van de Astra 19,2 woont in Turkije.

 

 

Ja, daar ben ik dan, was even uit de running.

 

Eerst 2 foto's van de schotel (150 cm. Prime Focus, daarna het verhaal).

 

post-59723-0-98924900-1449417234_thumb.jpg

 

post-59723-0-57336300-1449417266_thumb.jpg

 

De schotel staat uitgericht op Astra 1, 19.2 E., met de juiste Prime Focus LNB in de klem.

Er naast, met wit kapje, een no nonsens LNB uit China??, die scheel in de schotel kijkt, voor Astra 3, 23.5 E.

 

Astra 1: zit echt ver buiten het ontvangstgebied, bij hevige regen bijvoorbeeld nog wel BVN,  

ARD/ZDF HD en CNN, maar anderen vallen weg.

O ja, overdag HR 3 HD en RBB HD vol signaal, na 17.00 weg beeld.

 

Astra 3: zit nog heel goed in het ontvangstgebied, footprint reikt tot in Irak, maar vanwege

verkeerde*** LNB, bij zware regen soms uitval van een minuut of tien.

SES Astra adviseert 150 cm., met de schotel goed uitgericht, maar vergeten  8PSK en ander gefoefel

van M7 CD/TVV.

 

*** Ziet maar een deel van het schoteloppervlak.

 

Misschien moet ik die Chinees eens gaan ombouwen met zo'n rillen** feed-horn.

Of een 180 cm. schotel plaatsen, maar die zijn te duur, voor mijn budget.

 

Nog een zielige toevoeging;

even verder woont een oud stel uit NL en lieten zich een 280 cm. schotel aanpraten,

kosten €900.-- met verkeerde LNB, hadden ze nog steeds de zelfde uitval 's avonds van Astra 1 als er voor.

 

** post-59723-0-25431200-1449418108.jpg

Vu+ Uno 4K SE en 1TB HDD / Samsung 65'' UHD Smart TV.

Vier schotels, 150, 120, 90 en 120** cm., voor Astra 1 & 3, Hotbird/Eurobird, Türksat,   ** is tijdelijk buiten gebruik.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou je daarom aanraden om voor Astra op 23,5° oost een LNC met rillenfeed te gebruiken.

Dan haal je veel meer uit die schotel. Ook loenzend.

 

Je kunt het proberen met de LNC in het midden door de schotel zelf op 23,5° oost te draaien.

Maar dat zul je wel geprobeerd hebben.

"On ne voit bien qu'avec le coeur. L'essentiel est invisible pour les yeux."

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...