Ga naar inhoud


Meten op een VUDUO


zoekende

Aanbevolen berichten

Heb als hobby reciever een kapotte Vuduo gekocht met het bekende rode led probleem. Bij het openmaken van de box bleek hij echter een poging tot wederopstanding al achter de rug gehad te hebben. De 3 condensatoren waren afgeknipt te zijn en op de pootjes waren nieuwe condensatoren gesoldeerd te zijn met de juiste waardes. Bij het controleren van de verbinding op de achterkant van het board bleken de soldeerpunten enigszins verbrand te zijn. Heb met een kraspennetje zo goed als mogelijk wat weggekrabd bij de gaatjes en nieuwe condensatoren geplaatst. Resultaat een bekende rode led. De voeding omgeruild met mijn werkende voeding uit een Vuduo. Geen resultaat, maar weet nu wel dat de voeding ok is.

 

Vraag:

 

1. Hoe controleer ik of de condensator goed contact maakt op het moederbord. Bv door het akoestisch meten tussen plus en min van een vervangen diode en punt x op het bord. Dit voor alle 3 de condensatoren.

 

2. Tussen welke punten moet ik meten of de AOZ1021 in orde is en wat zijn de waardes tussen de punten xyz etc.

 

Met dank

Link naar reactie
Delen op andere sites


  • Moderator

Met een voltmeter, of nog beter met een oscilloscope.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou eerst pin 1 (ground) en pin 2 (VIN) voltage meten.

Als het goed is moet daar 5 volt over staan.

Tussen pin 1 (ground) en pin 6 (EN) voltage meten.

Als het goed is moet daar 5 volt over staan.

Tussen pin 1 (ground) en pin 7 en  pin 8 (LX) voltage meten.

Als het goed is moet daar 1.25v over staan   -> spanning gaat daar naar de condensator. Als je die 1.25v op die pin 7/8 meet werkt de IC in elk geval ok.

 

Pin 4 regelt de uitgangsspanning, daar moet een bepaalde weerstand op staan. Ik weet niet precies welke maar als je 1.25v meet op 7/8 dan zit dat wel snor.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Er is een "maar" aan die metingen.

Met een voltmeter kan je de rimpel niet meten welke er op de voedingsspanning staat.

En de frequentie van de rimpel is 440 kHz, zoals te lezen valt in de PDF.

 

Dus ook wanneer je 5 Volt meet zegt dit nog niet veel over de toestand van de Condensator.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat is altijd de lastigheid met beperkt meetmateriaal. Een multimeter heeft de doe ut selvert wel liggen maar een scoop is a bridge too far. Maar goed, als die IC goede uitgangsspanning geeft dan lijkt mij dat het probleem erachter moet liggen.

Die condensatoren zijn zo goedkoop, die zou ik dan direct nogmaals vervangen.

En goed checken of de vorige knutselaar het allemaal er wel goed aangebakken heeft. Zal niet de eerste keer zijn dat de pootjes / polariteit van de C verwisseld zijn :crazy:

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

En zoals je in de pdf kon lezen, ook de Condensatoren die je vervangt gaan weer kapot, vroeger of later.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vandaag de boel gemeten met als voorbeeld mijn werkende Vuduo. Op geen van de AOZ 1021 (U801) en op de U802 en U508 staat spanning. Zag dar er op de 1021 gesoldeerd aan was. Indien de U801 kapot is, staat er dan ook geen spanning op de anderen? De voeding is ok, deze heb ik uitgewisseld. Gaat de spanning van de voeding rechtstreeks naar de AOZ1021 of kan er iets er voor al uitgepalmd zijn. Lijkt of het board spanningsloos is.

Gaarne jullie advies.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Er zal in de schakeling naar deze voeding ic's al het een en ander defect zijn.

 

Of in het schema kijken wanneer dat beschikbaar is, of printsporen terug vervolgen.

Meestal zit er een printzekering, laagohmige weerstand of smoorspoel in de voedingsleiding opgenomen.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dan zit het probleem al duidelijk voor die AOZ1021.

Blijft er niets anders over dan printsporen terug volgen. Een schema van het mainboard vinden op internet lijkt me uitgesloten.

Je kunt eventueel je gezonde VU+ gebruiken om te testen waar je bepaalde spanning moet meten.

 

In dit geval zou ik beginnen met meten vanaf de voeding en dan verder circuit in richting de AOZ1021.

Een leuk puzzeltje als het niet standaard is ;)

Maar goed, je hebt die duo vast ingeslagen onder mom van: ik soldeer daar ff nieuwe condensatoren in en ik heb voor een prikkie een goed werkende box!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...